Willem doe de tandkrans eens aan de achterkant van de spaken...dan loopt hij niet meer aan tegen de vorkpoot.
Ik had het zelfde met een 24inch koffertje, de enige oplossing die ik kon bedenken is een stukje uit de poot te slijpen, het hoefde maar een paar mm te zijn en nu werkt het goed, ik vraag me af of dit aandrijfsysteem wel voor de oudere solexen was...op de oto past het perfect.
Willem doe de tandkrans eens aan de achterkant van de spaken...dan loopt hij niet meer aan tegen de vorkpoot.
Ik had het zelfde met een 24inch koffertje, de enige oplossing die ik kon bedenken is een stukje uit de poot te slijpen, het hoefde maar een paar mm te zijn en nu werkt het goed, ik vraag me af of dit aandrijfsysteem wel voor de oudere solexen was...op de oto past het perfect.
Ik heb hier een lijstje met Solex-toebehoren voor 1951 en daar staat de teller ook bij.
Denk dat je met wat vulringen een eenvoudigere oplossing hebt , zie HansWelp. En dan de conen verstellen zodat de as uit de midden is , oftewel aan een kant wat langer uitsteekt.
ben vandaag naar de beurs in wellen ( ulbeek ) geweest ben weer 250€ armer geworden maar ben wel echt tevreden van wat ik allemaal heb kunnen kopen het beste koopje wan een oude in zeer goede staat solex zadel met het ronde merk solex erin voor maar 12 eurootjes verder een geweldige beurs met heel veel volk en standhouders van over de grenzen groetjes pierre
Ik ben vandaag naar Dongen-Vaart geweest en 2 ritjes gereden. Er waren 290 bromfietsen aanwezig. Ik heb zelf met een Honda Lead uit 1983 meegereden. Er waren ook oldtimer auto's en legervoertuigen, ook waren er oude tractoren en oude motoren. Er stonden ook heel veel stationair motoren.
Is ook altijd een leuk evenement, door omstandigheden kon ik er dit jaar niet heen meestal ga ik met de solex, dit jaar wilde ik met m'n XT 500 uit 1980 gaan.
Vandaag JLO-motor van Renata No2 (No1 loopt al !!)uit elkaar moeten halen. De motor zat op 2 punten vast, De gietijzeren zuiger vast in de cilinder op ODP en de krukas zelf heeft 2 vastgeroeste lagers . Leuk klusje ,weer eens wat anders dan een solex motor. Het carter met een warmtebehandeling opengekregen en hierdoor de krukas met drijfstang ,zuiger en cilinder eruit gekregen. Aangezien de cilinder en kop een geheel is was het even de vraag hoe hetgeheel uit elkaar te krijgen. Gelukkig was de zuiger niet erg verroest en heb hem met een kunststof staafje (Delrin)door het bougiegat en , Jazeker, met een Hamer er voorzichtig uit kunnen tikken . Heel apart , een gietijzeren kamzuiger. Morgen ,tussen de Molenmarkt (= jaarlijks terugkerend evenement)en een Bruiloft door , nieuwe kogellagers halen. Dan kan het blokje weer schoon in elkaar gezet worden. Hierna nog het frame e.d. in orde maken want daar mankeert ook het een en ander aan.
Hier is No1 ,deze rijdt en er zitten ondertussen ook al trappers en kettingen op :
En dit is No2 ,daar zit nog wat werk aan zoals: sturen,spatborden wielen ,enzv. ,de motor is bijna klaar :
Zo gaat dat met een B&B ,de reserveringen stonden al , dus. Verder ben in al weken aan het schilderen, daar is het nu nog goed weer voor en dat sleutelen gaat er tussen door . Die ene tandem doet het wel maar of dat deze betrouwbaar genoeg is voor een rit ??? Eerst maar eens wat dichter bij huis uittesten .
Vandaag een nieuw stuk gereedschap gemaakt om krukaslagers uit het carter te persen. Naar voorbeeld van die van Joan, te zien op een van de foto's bij de rubriek "sleutelen" groet Thijs
Vandaag Blauwe Solex 3800 gereedgemaakt voor eerste echte rit morgen, rond 90km. Daarna gaat ie uit elkaar om gepoedercoat te worden (niet het blok wanneer er morgen geen vreemde dingen gebeuren)
zo heb ik ook een blikje bestelt en is ook reeds aangekomen bij john meisters] (de smokkelroute) deze blikjes kostten hier tussen de 80 en 100€ ikzelf heb het voor 35€ kunnen bemachtigen groetjes pierre
Was de eerste bieder en hij reageerde direct wanneer ik hem op kon halen, na mij kwamen andere (hogere) bieders maar de verkoper hield zijn woord en ik kon het setje kopen voor €40 hoewel er €65 geboden was. Ondanks mindere ervaringen deze week zijn er toch nog eerlijke mensen op deze wereld !
Mooi blik en ook een mooi tasje . Ik had vanmiddag ook een verrassing maar van andere aard. Bij het klaarmaken/nakijken van een 3800 voor een rit van morgen ,bleek er Benzine uit de overgang spruitstuk/uitlaat te komen . Het cartertje was rijkelijk gevuld met benzine en bij het starten werd het door de spoelpoorten omhooggeperst de cilinder in. Oorzaak : een lek membraan en een volle tank.
Mooi blik en ook een mooi tasje . Ik had vanmiddag ook een verrassing maar van andere aard. Bij het klaarmaken/nakijken van een 3800 voor een rit van morgen ,bleek er Benzine uit de overgang spruitstuk/uitlaat te komen . Het cartertje was rijkelijk gevuld met benzine en bij het starten werd het door de spoelpoorten omhooggeperst de cilinder in. Oorzaak : een lek membraan en een volle tank.
Voor en achterkant :
Ligt aan mij hoor FF, maar waar precies bedoel je?
Een blokje uitelkaar gehad die (perongeluk) een tijdje 1:100 heeft gelopen, kan niet zeggen dat het er heel slecht uit ziet, dit is wat me op viel....op de foto ziet de zuiger er koffie bruin op in hte echt is het bijna krijt wit.
aan de solex niets maar wel aan de flandria vedette en de simplex verder in een gezet de motortjes zijn ook al bijna klaar maar nu nog 4 maanden wachten tot de velgen klaar zijn ik beb ze uiteindelijk toch maar laten chromeren kostprijs 70 € stuk de simplex heb ik ook opnieuw gebiest groetjes pierre
ja dat hoop ik ik heb vandaag nog een fraem van een lokomotief gekocht en opgehaald in dordrecht in een redelijk goede staat zoals je kunt zien ik ga wel de wielen laten spaken metinox spaken groetjes pierre
Ik heb weer een oto carter, een behoorlijke scheur helemaal door, totaal geen vermogen meer, dus mensen als je alles al geprobeerd hebt en de solex loopt nog niet goed kijk hier dan eens naar.
Kwestie van goed P repareren. Carter heeft het altijd gehouden. Geen Solex waar zoveel wedstrijden mee gewonnen zijn als met die Solex. Carter is nog steeds goed. Gaat ook niet meer kapot.
Heb je tekst iets aangepast want dat deed ik niet goed genoeg, had vooraf mijn maatregelen moeten nemen. Blijft nu overigens wel heel en word nog regelmatig uitgelaten om de polder onveilig te maken, lachen met de solex tegen die race-plees
Vandaag een experiment gedaan met een hardnekkig langzame Solex. Alles klopte: ontsteking, geen valse lucht, goede compressie. Liep heel mooi maar altijd de hekkensluiter. Mijn snelste Solex loopt ca. 36 km/u, de meeste rijden zo rond de 30, deze liep ca. 25-26 km/u.
Nu heb ik iets gedaan wat ik nog nooit ergens gelezen heb, maar wat wel logisch te beredeneren valt: ik heb 3 uithollingen in de zuiger gemaakt: een in de vorm van je duimnagel, ca 1,5 mm diep, op de plaats van de uitlaatpoort, en 2 in de vorm van je pinknagel op de plaats van de spoelpoorten, ook even diep, in de juiste richting (verlengde van de richting in de cilinder).
Het resultaat mag er zijn, deze Solex gaat misschien niet voorop rijden, maar komt toch weer mooi in de middenmoot terecht. Ik was een beetje bang voor compressieverlies, maar dat valt te verwaarlozen.
Ik wil dit niet promoten, maar in mijn geval had ik niets te verliezen, het nieuwe cilindersetje lag al klaar.
Ik ben geen voorstander van opvoeren, maar als ze tè langzaam zijn en motorisch is er echt niets mis, dan mag je wel eens iets doen
Is het dan zo dat de poortjes niet goed vrij komen? Een 4 weken geleden toen ik bij Carl was en de cilinderkop eraf haalde zag ik dat de poortjes nagenoeg geheel vrij kwamen, en dat is mooi. D motor loopt ook goed. Bij 2 cilindertjes die ik heb liggen komen deze verschillend vrij en zeker niet geheel vrij. Daar is het vermogen natuurlijk ook van afhankelijk.
ze hebben hier vandaag een solex 3800 aangebracht met de vraag of ik er eens wou naar kijken dat heb ik dus ook gedaan .de solex start metteen en rijd behoorlijk goed maar na zo een 200m valt hij stil en wil hij niet direkt meer starten maar na een 10 tal minuten start die weer metteen terug. goed voor 200m wie weet waar ik het eerste moet zoeken pompje of condensater of de spoel die doorslaat als hij warm word??? groetjes pierre
Vandaag een experiment gedaan met een hardnekkig langzame Solex. Alles klopte: ontsteking, geen valse lucht, goede compressie. Liep heel mooi maar altijd de hekkensluiter. Mijn snelste Solex loopt ca. 36 km/u, de meeste rijden zo rond de 30, deze liep ca. 25-26 km/u.
Nu heb ik iets gedaan wat ik nog nooit ergens gelezen heb, maar wat wel logisch te beredeneren valt: ik heb 3 uithollingen in de zuiger gemaakt: een in de vorm van je duimnagel, ca 1,5 mm diep, op de plaats van de uitlaatpoort, en 2 in de vorm van je pinknagel op de plaats van de spoelpoorten, ook even diep, in de juiste richting (verlengde van de richting in de cilinder).
Het resultaat mag er zijn, deze Solex gaat misschien niet voorop rijden, maar komt toch weer mooi in de middenmoot terecht. Ik was een beetje bang voor compressieverlies, maar dat valt te verwaarlozen.
Ik wil dit niet promoten, maar in mijn geval had ik niets te verliezen, het nieuwe cilindersetje lag al klaar.
Ik ben geen voorstander van opvoeren, maar als ze tè langzaam zijn en motorisch is er echt niets mis, dan mag je wel eens iets doen
Het gebeurd toch wel meer John, maar was alles wel origineel dan?? Die zuiger kop is redelijk dik, die kan wel iets hebben. Poortjes liggen nu iets hoger, en dat had hij nodig.
Hetzelfde effectals een plaatje onder de cilinder leggen alleen met deze truc geen vergroting van de schadelijke ruimte.
Ik moet nog ergens een HMW zuiger hebben liggen die vroeger van een brommer van mijn oom geweest is. Hij deed dit ook al zo.
Ik heb ook een zuiger liggen met van die uitsparingen bij poorten en uitlaat. Compressieruimte wordt wel groter met plaatje eronder. Inhoud standaart cilinderkop is al 11 cc.
Gisteren de rit gereden en deze Solex ging ook mee. Op een recht stuk heb ik iedereen laten gassen
Van de 19 Solexen kwam deze als 5e aan, ik ben dus zeer tevreden. Voor mij de makkelijkste manier om je Solex ietsje sneller te maken, als je poorten niet volledig opengaan.
Het is dus wel een bekende methode, ik heb gewoon het wiel opnieuw uitgevonden
dit was mijn eerste manier van opvieren toen ik nog geen freesen voor mijn boormachine had en niet alleen een beetje weghalen maar veel en niet alleen bij de poorten maar gewoon ook helemaal rondom later bleken opvoerders dat ook te doen en pasten daar hun kop bij aan om zo tot een goede squishband te komen, daar hadden we nog niet van gehoord maar wel ongeveer zo gemaakt want bijna alles wat we opvoerden in het begin werd gedaan door een plaat onder de cylinder, een stuk van de zuiger af onderop voor extra inlaat een stuk van de zuiger af boven de zuigerveren zoals hierboven beschreven ( altijd plek zat bij die oude zuigers) en om het af te maken een kopje van een berini M21, daar was heel makkelijk aan te komen, de bougie zit mooi in het midden en je hoeft hem niet te vlakken, alleen met een vijl de tapeindgaten uitruimen om hem pas te maken want de meeste brommers hadden de draadeinden in een rechthoek staan en niet in vierkant staan ( niet JLO) heb nog een aardige hoevelheid van die verrabbezakte kopjes liggen want bij verkoop hielden we die voor ons zelf
De "test" membraam solex pompjes zijn binnen, nu nog uittesten voordat ze in productie gaan. Onze Chinese fabrikant uit Duizel heeft er weer een mooi werkje van gemaakt.
vandaag "special tool" gemaakt om de koppelingmoer makkelijk los te krijgen. Dit deed ik altijd met een steek-ringsleutel, maar dat paste maar nèt. ik heb ook een verhoogde ringsleutel en dat ging nèt niet...
Een oude bougiesleutel (type pijpsleutel) afgeslepen op 3 cm. steeltje eraan gelast (dun buisje) en meteen getest: SUPER.
vandaag "special tool" gemaakt om de koppelingmoer makkelijk los te krijgen. Dit deed ik altijd met een steek-ringsleutel, maar dat paste maar nèt. ik heb ook een verhoogde ringsleutel en dat ging nèt niet...
Een oude bougiesleutel (type pijpsleutel) afgeslepen op 3 cm. steeltje eraan gelast (dun buisje) en meteen getest: SUPER.
een aanrader als je veel sleutelt zoals ik.
Heb je ook een doosje pleisters bij de hand John ?
Ziet er mooi uit John,fel gekleurd, ik ben regelmatig gereedschap kwijt (tijdelijk) Komt mogelijk omdat de omgeving dezelfde kleur heeft als het gereedschap, of andersom
Ik spuit mijn gereedschap altijd geel, zodat als ik mijn gereedschap uitleen altijd snel terug krijg. De ringsleutel gebruik ik om de krukas tegen te houden. (Zit een plaatje ingelast die in de spiebaan valt).
Gisteren een Oto gehaald voor Mirjam. Dat witte bandje gaat er meteen af. Zit een bolbel in. HAHAAaa. Had 1,5 jaar stil gestaan maar er werd mee gereden. Starte vlot maar liep ongeveer 10 km/h. Effe de onsteking bijgesteld want die stond veeeeeeel te laat en liep meteen 25 ofzo. Power zit er nog niet in maar dat komt wel. Motorrubbers liggen eruit. Velgen zijn mooi rond en chroom is goed, das mooi meegenomen. Mooi om van de winter is volledig op te knappen. Natuurlijk hoop ik op veel adviezen van jullie.
jaaa dat is een mooi Solexje om te restaureren ik schat 1962. Vrouwen zijn gek op dit type, geen gas en rem aan de zelfde kant, en wat vind Mirjam er van?
leuk project. Heeft hij al een kenteken? Ik ben zelf trouwens erg voorzichtig met het plaatsen van het frame nummer op internet. Wanneer de solex nog geen kenteken heeft kunnen mensen er misbruik van maken. Stel,bijvoorbeeld, dat je een solex wilt laten keuren en je hebt geen frame nummer, dan ken je nu een frame nummer dat nog vrij is.
Roelof, Mirjam vind hem heel mooi. Hij is van 30-6-1961.
FF, nou niet poetsen hoor, gaat gewoon helemaal uit elkaar en stralen, poedercoaten enz...
Soulex, goeie tip. Ja met kenteken dat schild een berg kosten.
Inmiddels het licht gemaakt, werkt weer. 45 minuten gereden en hij loopt op zich goed. Koppeling werkt prima. Rol is prima, volgens mij al een keer vernieuwd. Geen gekke dingen gezien. Ja dat kan een mooi Ototje worden. (dat is afhankelijk van mijn kunde, hahaa)
De eerste 3 aanbevelingen zal ik doen, maar dat voor spatbordje blijft oranje. Geel vind ik juist verschikkelijk. Ieder zijn smaak he Joan.
Maar wat vindt Mirjam? Misschien vindt ze geel wel prachtig en houdt ze ook van banden met witte flanken En aljeblieft (4x) niet zo'n dood schaap op het zadel straks he Voor de rest: gefeliciteerd! Kan mooi worden.