dat is te repareren. op de draaibank een bus maken met de diameter van de vliegwiel trekplaat met een "zak" erin die in het centrale vliegwiel gat past, met de moer zet je deze "gezakte" plaat vast en het vliegwiel met een paar boutjes aan de plaat
Dat is mooi geluk want je hebt volgens mij alleen een kaal frame.
Het grootste probleem zullen de (originele)wielen wel worden.
De velgen heb ik uit Frankrijk 26x1½ Het chroom is wat minder dan bij de "Van Schothorst" maar eenmal gespaakt en gemonteerd ziet het er goed uit. http://www.macadam2roues.fr/
Ronald ga met Joan mee over die Kronan velgen . Zoek voor je gaat vlechten eerst een band met een lijn profiel er zijn zoveel maten tegenwoordig die het net niet zijn bv 26 X 1 1/2, ik denk niet dat je zo'n band nog ergens vindt het is een heel oude maat vr gr Hans Welp
Vandaag Solex klaargemaakt om morgen mee naar Duitsland te rijden.
We gaan met 3 man naar Ibbenbüren een tochtje van rond de 100 km. Rond Ibbenbüren heb je al wat aardig hoge bulten, dat wordt denk ik meetrappen en een paar minuten later rijd je op een ecoSolex
het zijn 24insh velgen 36spaaks wel mooie velgen maar het is de us vel en ik moest dev38 hebben met de opstaande rand in het midden iemand intresse hier op het forum dan moet je de verzendings kosten niet betalen alleen de prijs van de velgen 29€ per stuk anders moet ik ze toch terug sturen groetjes pierre
Mijn gerestaureerde heeft een zeskantige borgmoer terwijl de "nieuwe" een borgmoer heeft met tegenover elkaar liggen de gleufjes. Ik hoop dat het begrijpelijk is wat ik bedoel met het laatste anders moet ik even een fotootje maken.
Vorig jaar heb ik een zadeltasje van een solex gekocht vol met gereedschap en dacht ineens daar is het speciale haaksleuteltje voor, maar helaas was de radius anders bij dit balhoofd als bij het sleuteltje.
Volgens mij is de zeskant moer pas v/a het 24 inch koffertje daarvoor was het de ronde met 2 sleuven aan de bovenkant.
Mijn gerestaureerde heeft een zeskantige borgmoer terwijl de "nieuwe" een borgmoer heeft met tegenover elkaar liggen de gleufjes. Ik hoop dat het begrijpelijk is wat ik bedoel met het laatste anders moet ik even een fotootje maken.
Vorig jaar heb ik een zadeltasje van een solex gekocht vol met gereedschap en dacht ineens daar is het speciale haaksleuteltje voor, maar helaas was de radius anders bij dit balhoofd als bij het sleuteltje.
Volgens mij is de zeskant moer pas v/a het 24 inch koffertje daarvoor was het de ronde met 2 sleuven aan de bovenkant.
De zeskant moer werd zelfs pas voor het eerst op de 23inch modellen gebruikt
Hoi Alfons ,mooi filmpje. Dat plaatje wat ontbreekt is een plaatje met gaatjes ( net een dopje van een zoutvaatje) daar om maakt het niets uit of het er af is. Ik heb hem dicht gemaak door met een holpijpje een plaatje uit aluminium te slaan zodat ik een bol plaatje had en hem in de carburateur gezet zoals je een vriesplaatje monteerd. Ik geloof dat er ook een euro cent in past.
De solexen die bij mij binnen komen en beroerd lopen misten in veel gevallen dat vriesdopje, ik knip van een conservenblik een mooi rondje en dek die volledig af met 2k voor aluminium, blijft perfect zitten en niet te moeilijk.
Ja dat had ik ook al zo een beetje zitten bedenken, want het is maar een dun rantje waar die cent in moet. maar dit gaat lukken hoor. Alu 2K nog niet mee gewerkt, dus een nieuwe uidaging.
ik heb verschillende met een cent dichtgeplakt. Werkt goed. ook een met 2 cent. is eigenlijk te groot maar kan ook. wel een beetje duurder Alfons, geen cent teveel, denk erom
ik heb verschillende met een cent dichtgeplakt. Werkt goed. ook een met 2 cent. is eigenlijk te groot maar kan ook. wel een beetje duurder Alfons, geen cent teveel, denk erom
Als ik 30 september bij jou kom wil ik die 2 cent en die plak ik erin.
Potje is open en 'pannenspons' is eruit. Nu de bocht nog. Ik heb niet de beschikking over een gasbrander. Iemand tips? en moet de 'pannenspons' er weer in?
Het gaat niet om het vertrouwen maar misschien kunnen we wat leren van je. In de regel kunnen vrouwen beter schoonmaken dan mannen, althans hier thuis wel.
Ik weet de 'dader' Hij kreeg er al bijna ruzie met me om... Maar mijn mooie oude zit idd dicht. Dus die wil ik schoonhebben en er weer opzetten.
Effe zoeken meissie, want er zijn foto's waarbij de uitlaat is open gemaakt aan de achterkant en dan een plaatje erop gemonteerd en daarna kun je hem altijd open halen zonder problemen.
Je bent de enige vrouw hier die ook de handjes laat wapperen en niet alleen de haren...dus gewoon nieuwschierig.
Foto 1 is goed, foto 2 super, foto 3 had je beter niet kunnen doen deze demper is gelast en zal je weer goed in model moeten maken en weer lassen.
Ik heb maar 1 gesoldeerd puntje losgemaakt en die deuk er alweer uitgebogen.
Over de wapperende haren: Ik heb een kameraad met een Scania L80 Super die ik wel eens om hulp vraag. Hij is absoluut niet onder de indruk van losse, lange haren en wapperende wimpers. "Ik wil je best helpen maar je gaat het eerst even zelf proberen..." En eigenlijk heeft ie gelijk!
Dat soort vrouwen gaan mijn deur ook maar voorbij.
Maar even terug naar het onderwerp, het deksel moet weer heel mooi aansluiten op de demper anders lekt het en word het een lawaaipot, bocht en demper heel goed uitbranden (met een hobby brander?) daarna met een dikke staalkabel de losse kool verwijderen in de bocht en het deksel (laten?) hardsolderen.
Niks aan het doen lekker zitten op mijn stoel op teras en naar de 111 aan het kijken.en aan het denken hoe volgende keer,tot nu toe dit blokje goed controleren evt. wat vernieuwen en op de kast zetten en een compleet nieuw blokje bouwen.dan hebben we altijd een goeie achter de hand.
gr iku
gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37 Van heerbeek - JDL racing teams beter duur als niet te koop
Dat is er 1 van net na christus...zeg maar de voorloper van de hobby brander, volgens mij op petroleum of benzine, een vergasser...kan je hem op druk zetten met een pompje?
Dat is er 1 van net na christus...zeg maar de voorloper van de hobby brander, volgens mij op petroleum of benzine, een vergasser...kan je hem op druk zetten met een pompje?
nee, onderin kun je hem vullen en er zit nog 'spul' in dat niet naar benzine ruikt. (dus gok ik op petroleum, maar ben te jong om dat te kennen) In de beroete tuit zit een sproeier zoals mn OTO ook heeft en die zwarte houten bol kun je draaien om (denk ik) een meer of minder grote vlam te krijgen.
Net zo;n 20km gereden met de FS1, probleem van in houden lijkt opgelost, wat roest in de tank al niet kan veroorzaken, coating zit er prachtig in, geld ook voor de solex..vliegroest geeft veel problemen, je blijft sproeiers schoonmaken en met het hendeltje spelen.
Is het nu niet verstandiger om een echt brandertje te halen. Ik zou zo iets niet meer zo snel vertrouwen en om ongelukjes te voorkomen zou ik het laten.
Wel een super mooi ding om te hebben en zeker is een keer laten werken, maar echt gebruiken nee.
Net zo;n 20km gereden met de FS1, probleem van in houden lijkt opgelost, wat roest in de tank al niet kan veroorzaken, coating zit er prachtig in, geld ook voor de solex..vliegroest geeft veel problemen, je blijft sproeiers schoonmaken en met het hendeltje spelen.
Kijk mooi dat de coating goed werkt. Ja die vliegroest gaat door de filtertjes heen en verstopt de carburateur sproeier. Gek eigenlijk. Ik bedoel door het filter heen en sproeier verstopt, terwijl vliegroest super klein is. Hoe komt dat?
Alfons als je een handje vol meel in de gootsteen gooit krijg je het met de waterkraan ook met geen mogelijkheid weg gespoeld....het is maar een gedachte! Die roest hoopt zich ergens op kennelijk, de carb. in de ultrasoonreigiger en hij loopt weer prima.
Alfons als je een handje vol meel in de gootsteen gooit krijg je het met de waterkraan ook met geen mogelijkheid weg gespoeld....het is maar een gedachte! Die roest hoopt zich ergens op kennelijk, de carb. in de ultrasoonreigiger en hij loopt weer prima.
Ik zag Roelof dat je een ander merk coating had??? Die "tankcure" was aan het oplossen toch???
Klopt Jan TankCure laat allemaal los, deze niet, ik heb Theo een handleiding van Gold Standard toegestuurt.
Solex tankjes die toch uitelkaar moeten vertin ik van binnen, is het aller mooiste maar tankjes die niet uitgedeukt hoeven worden of een bromfietstank is dit zeer goed MITS goed ontvet en ontroest.
Een clublid had ik een tankje gecoat met tankcure, dat liet na een jaar los, met speciaal oplosmiddel de oude coating er uit gehaald en Gold Standard er weer in en dat zit nu al 3 jaar, het heeft zich min of meer bewezen dus.
Een clublid had ik een tankje gecoat met tankcure, dat liet na een jaar los, met speciaal oplosmiddel de oude coating er uit gehaald en Gold Standard er weer in en dat zit nu al 3 jaar, het heeft zich min of meer bewezen dus.
Want dat vroeg ik me dus af, gelukkig. Hij rijd wel normale brandstof???
Ik heb het al een diverse keren van onze Theo gehoord (praaaatpaaal) dat het daar een erg mooie rit is. Ik beloof beterschap, we moeten daar ook eens gaan kijken
Ik wil even wat kwijt over tankcure. Op mijnOTO zit het nu een jaar of vijf op en zit er nog prima op. Ook de binnenzijde van de tankdop is gedaan. Het zit er keivast op hoor.
Wel gestraald en goed ontvet aan de binnenzijde.
Dus de stelling dat alle tankcure loslaat is bij niet van toepassing.
Ik wil even wat kwijt over tankcure. Op mijnOTO zit het nu een jaar of vijf op en zit er nog prima op. Ook de binnenzijde van de tankdop is gedaan. Het zit er keivast op hoor.
Wel gestraald en goed ontvet aan de binnenzijde.
Dus de stelling dat alle tankcure loslaat is bij niet van toepassing.
Peter
Heeft het iets met schoonmaken en ontvetten (ontroesten) te maken ?? Sommige plaatsen zijn moeilijk te zien in de tank , tenzij je een klein spiegeltje gebruikt en dan nog........ kan je om een bochtje stralen??
Om een hoekje stralen word moeilijk en als je het tankje uitelkaar soldeerd en in staat bent om te stralen is het misschien verstandiger deze te vertinnen, dat zit gegarandeerd goed.
En een tank goed coaten staat en valt met de voorbewerking...ontvetten en ontroesten.
ik heb ook al een tijd een tank open liggen uitgedeukt nieuwe leideing in gesoldeert zit er netjes in. ook heb ik de 2 delen gemerkt anders weer je niet hoe het op elkaar zat allemaal leuk en aardig maar hoe werkt dat vertinnen?????
stralen is voor mij geen probleem maar vertinnen lijkt mij niet makelijk en dan moet de tank natuurlijk ook weer goed dicht worden gesoldeert
Als je goed met een gasbrander kan omgaan zoals ik dan gaat het met een brander vlugger ,maar als je de vlam even te heet laat branden dan heb je kans dat de hals of nog andere delen iets los komen en dan op een iets andere manier weer vast gaan zitten. Ik raad aan om de binnenkant gewoon met een soldeerbout plaatselijk te verwarmen en er dan vloeistof en tin er bij te voegen en zo het gehele oppervlak te vertinnen. Als dat klaar is dan de tank geheel goed schoon maken met spiritus.(niet alle spieritus ineens gebruiken ,want je moet zeker drie keer opnieuw overdoen om alle resten weg te krijgen). Daarna de twee delen op de juiste plaats monteren ,en aan het soldeerrandje rondom een beetje vloeistof smeren en gewoon aan de buitenrand met de bout warm maken en langzaam rond de tank verder gaan en aan elkaar latern vloeien. Nu detank weer goed uitspoelen met de niet gebruikte spiritus om de laatste resten er uit te krijgen. En als laatste goed naspoelen met heet water. Voor de gevorderde is er kant en klaar vloeistof met tinpulver in de handel dat je er met een borstel kan opverven en hoef je alleen maar te verwarmen. Het vermogen van de soldeerbout moet minimaal 200 watt zijn om goed te kunnen werken
Peper, zout en een uitje erbij, lekker hoor. Nu effe serieus. De uitlaat heb je dus ontkoold. Op de BBQ? of met een brander? Hoe ga je hem weer dichten?
BBQ. Nu nog zien hoe ik m weer dicht krijg. Daar heb ik hulp bij nodig, maar dat zal ook wel weer goed komen.
en zojuist bij de verfhandel Owatrol-olie meegenomen. Daar krijgt mijn "Lex" tzt een poetsbeurt mee. Jasbeschermers mooi poetsen met 'interieurspray' van de auto... Komt helemaal goed!
Uitlaatje even spuiten in hittebestendig zwarte verf.
Goed bezig...suc6
Idd... maar dan moet de demper eerst weer dicht. Dan mooi in de matte hittebestendige zwarte lak, huidige uitlaat eraf en deze weer monteren... Genoeg te doen!