Goedendag, Wie kan vertellen of dit orgineel is. een nederlandse 3800 met een frans blokje erop. Het blokje heeft een stalen tank en oto-kapje zwart met oto erop geponst grijze schakelaar vierkante koplamp. Luchtfilter staat met rood 3800.
Is er een bepaald bouwjaar dat deze solexen gebouwd zijn. Zoja zijn er veel van gebouwd of zijn het uitzonderingen. Motor staat 14-3 1966
Ja klopt wel, is een solex van '68 met origineel gecombineerde rem/gashendel zwarte tank, en kappen en met Lucia achterlicht, kunstof gereedschapbakje.
Hoe kan het dan dat er op blok 1966 staat.? Kwamen dan de franse blokjes naar nederland om op een nederlands frame gebouwd te worden. volgens mij zit er geen gecombineerde rem/gas hendel op wel twee oto remhendels op het stuur
Zijn redelijk zeldzaam, ze zijn eigenlijk van de rommel en de resten gemaakt wat vd Heem nog had liggen met wat onderdelen uit Frankrijk, zeg maar de laatste modellen die in NL zijn gemaakt.
Ik heb sinds kort exact zo een er zit ook geen nummer in het blokje bij mijn ook het jaartal 14-3-2012 maar de mijne is nog verder veroest motor loopt wel
Last edited by aussie; 23/07/1204:51 AM.
gr Aussie
Jack of all trades master of none Not Dutch not Much Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71
Zat er heel toevallig nog een sticker op het balhoofd toen je de solex kreeg? ik kan dat namelijk op de foto niet zien, Ik heb namelijk bijna de restauratie van exact hetzelfde model(1968 overgansmodel met nederlands frame, oto hendels enz)voltooid, maar vraag me af of er op het balhoofd een ENAF sticker hoort zoals bij de 1967 overgansmodel(met oto motor) of een van der heem sticker?
ik heb tot nu toe bij geen 1 1968 model de balhoofdsticker gezien namelijk
nee bij de mijne zat er geen sticker op het balhoofd ik vind het wel wat kaal ,maarja als het zo hoort vind ik het goed. ik heb de mijne ook bijna klaar. zal binnenkort war foto`s plaatsen
ik heb er nog èèn precies de zelfde solex staan enige verschil is dat deze een oto onderblok heeft deze heeft ook geen sticker op het balhoofd.
het motornummer staat bij deze motortjes meestal niet boven het pompje (dit is wel het geval bij de OTO).
Kijk eens helemaal achteraan, bij de scharnieras maar dan nog wat verder naar achteren. Je ziet "TUM80A" staan en dan nog ietsje verder helemaal op het einde. Normaal staat hier wel een nummer.
Volgens mij hoort hier inderdaad een ENAF sticker op. Let ook op de bagagedrager: deze wijkt af van de Franse versie omdat de dwarsliggers uit U-profieltjes bestaan.
het motornummer staat bij deze motortjes meestal niet boven het pompje (dit is wel het geval bij de OTO).
Kijk eens helemaal achteraan, bij de scharnieras maar dan nog wat verder naar achteren. Je ziet "TUM80A" staan en dan nog ietsje verder helemaal op het einde. Normaal staat hier wel een nummer.
Volgens mij hoort hier inderdaad een ENAF sticker op. Let ook op de bagagedrager: deze wijkt af van de Franse versie omdat de dwarsliggers uit U-profieltjes bestaan.
Ik begin toch te twijfelen, mogelijk is deze net iets nieuwer. Ik heb er ook een zonder sticker en met fr anse motor, geen idee of er ooit een sticker op gezeten heeft.
Eeeehhhh... wat een kleine wereld. Deze Solex staat nu bij mij
motortje zat niet lekker in elkaar maar draait nu weer goed. Het is in elk geval een echte Nederlandse, ik zal straks eens kijken of ik kan zien of hier ooit een sticker op heeft gezeten.
Eeeehhhh... wat een kleine wereld. Deze Solex staat nu bij mij
motortje zat niet lekker in elkaar maar draait nu weer goed. Het is in elk geval een echte Nederlandse, ik zal straks eens kijken of ik kan zien of hier ooit een sticker op heeft gezeten.
En komt bij mij vandaan. Ik kwam trouwens nog een papier tegen waarin de vorige eigenaar verklaard. Dat die op een eerlijke manier is verkocht.
RDW is erg snel tegenwoordig, verleden week afspraak gemaakt en dinsdag al keuren ( zundapp van brommer naar motor en gekregen snorfiets op kenteken zetten) )
Tijdje in Nieuwegein geweest op de dinsdag, prettig samengewerkt met de keurmeester. De zundapp Brommer is nu een motorfiets, ook het bouwjaar is goed ingeschat. De Snor Tomos ietsie moeilijker, er moest echt een bouwjaar aan gehangen worden en de nieue Tomos vertegenwoordiger ( Tomos uit Epe failiet en gesloten) gaf geen sjoege op een aanvraag om framenummer te matchen aan een bouwjaar . Gelukkig vond de keurmeester in de gietwielen een rondje met een bouwjaar indicatie, op het plasticwerk stonden deze niet. "constructie" snelheid ging ook maar net, alhoewel volledig origineel liep dat ding op de testbank lekker door , kennelijk de goede temperatuur en geen (tegen) wind en alleen druk op het achterwiel dus de weerstand van het voorwiel doet er kennelijk ook toe want op de weg is hij niet vooruit te branden ( nou ja voor je gevoel dan) Gezien de historie van dit fietsje gaat dat ook zo blijven, best zat.
nee dit type had dat nog niet, wel een eindpijpje uit de uitlaat met een gaatje van ca 5 mm , de bocht is al wel lang maar nog niet met zo een chicane onder het blok door
als je goed naar de specificaties kijkt zie je dat de compressie van een snor op 1:6 staat en die van een brom op 1:10 en dan zijn we weer terug bij de solex als onderwerp want daar is de compressie ook al vaak aan de orde geweest. Een (te) lage compressie kost je gewoon vermogen en je ziet dan ook dat een constructeur daar handig gebruik van maakt om een voertuig slechter te laten presteren .
Ik ben nog op zoek naar dit type jasbeschermer, wat Marijn ook op zijn solex heeft. weet iemand of hier nog aan te komen is? ik zoek dus niet van die lakdoek versies...
Mooie Solex. Ik heb exact dezelfde. Deze jasbeschermers zijn niet alledaags. Zuinig op zijn. Zou je de ENAF sticker voor het balhoofd nog kunnen krijgen, dat is het enige zo te zien dat je mist, en een slot maar dat vind je nog wel ergens.
Ik zeg: een supermooie Solex. Vraagje....dat lichtknopje was dat origineel grijs ? of zoek je nog een zwarte ?
Maar wat een prachtige Solex. Kun je trots op zijn.
Lichtknopje hoort inderdaad grijs te zijn op een zwart kapje, dit is namelijk het zwarte kapje met opdruk OTO, en die zwarte kapjes hadden grijze lichtschakelaars. Ik zoek de jasbeschermers voor dit model nog steeds...
bedankt voor alle reacties ,ik ben er zelf ook trots op
dat lichtkapje is de orginele zwarte ,die zat er bij slot heb ik wel ,ben alleen nog op zoek naar de beugeltjes
bij deze solex hoort er geen enaf sticker op zat er ook niet op volgens mij hoort dat alleen op het model voor deze met nog het oto blok erop hoewel ik heb hier nog 1 de zelfde solex staan wel met oto blok maar ook geen enaf sticker wat roelof al eerder zij ,deze solexen zijn gemaakt van resten onderdelen
biezen horen origineel wel op een overgangsmodel, maar ik heb er ook enkele gezien die het niet hadden en waarvan beweerd werd dat er nog eerste lak op zat; eerste lak vind ik een betrekkelijk gegeven, aangezien je dat niet altijd kunt achterhalen, en mensen het makkelijk kunnen zeggen terwijl ze het zelf niet eens altijd zeker weten. En dan zijn er nog altijd mensen die beweren dat "het ding" nog eerste lak bevat terwijl hij stiekum is gerestaureerd ondertussen, en ermee pronken onder het mom "hij is al die jaren goed gebleven" puur in de hoop dat mensen daar enigsinds opgewonden van raken omdat ze van origineel houden...
meestal kun je het wel een beetje zien aan het lakwerk, en dan met name aan de echte franse 3800: een beetje goede spuiter boekt al beter resultaat dan dat er ooit aan lakwerk origineel op zat, want zo bijzonder mooi vind ik het originele lakwerk van de fransen niet. Een van der Heem solex is qua spuitwerk meestal een stuk mooier. Ik ben ook best benieuwd hoe anderen hierover denken op dit forum!
Desalniettemin vind ik je solex zowieso helemaal geweldig Marijn! Als de mijne klaar is zal ik ook zeker foto's posten!
Er valt me nog iets op btw. het lijkt er op dat er op de laatste overgangsmodellen(dus franse motor) twee verschillende voorvorken werden gebruikt. ik heb namelijk op de mijne een voorvork waarvan de linker poot(gezien terwijl je erop zit) geen uitsteeksel heeft(zoals bij een 3800) terwijl de versie van jou dat wel heeft, zoals de solex oto ook heeft(nederlandse vork). Betekend dit dan dat er ook franse motoren op nederlandse voorvorken werden geplaatst? Ik heb namelijk ooit op dit forum meegekregen dat de schetsplaten van een franse motor niet op een nederlandse vork pasten, of heb ik dat verkeerd?
biezen horen origineel wel op een overgangsmodel, maar ik heb er ook enkele gezien die het niet hadden en waarvan beweerd werd dat er nog eerste lak op zat; eerste lak vind ik een betrekkelijk gegeven, aangezien je dat niet altijd kunt achterhalen, en mensen het makkelijk kunnen zeggen terwijl ze het zelf niet eens altijd zeker weten. En dan zijn er nog altijd mensen die beweren dat "het ding" nog eerste lak bevat terwijl hij stiekum is gerestaureerd ondertussen, en ermee pronken onder het mom "hij is al die jaren goed gebleven" puur in de hoop dat mensen daar enigsinds opgewonden van raken omdat ze van origineel houden...
meestal kun je het wel een beetje zien aan het lakwerk, en dan met name aan de echte franse 3800: een beetje goede spuiter boekt al beter resultaat dan dat er ooit aan lakwerk origineel op zat, want zo bijzonder mooi vind ik het originele lakwerk van de fransen niet. Een van der Heem solex is qua spuitwerk meestal een stuk mooier. Ik ben ook best benieuwd hoe anderen hierover denken op dit forum!
Mee eens, maar een ieder moet het op zijn manier doen, als men denk dat geen biezen op zaten niet doen en anders wel.
Van de mijne wordt ook beweerd dat het nog de eerste lak was. In dit geval ken ik de historie van deze Solex voor een groot deel, en geloof ik dat best.
Deze Solex heeft een ENAF sticker en nergens biezen.
En wat het spuitwerk van Nederlandse en Franse Solexen betreft: Franse Solexen bladderen helemaal af, de Nederlandse lijken daar minder last van te hebben (bij mij althans).
Wat niet wil zeggen dat je dit volledig kunt generaliseren. Ik denk dat het er heel veel aan ligt hoe de Solex is weggezet vroeger. Droogslapertjes zullen altijd beter uitzien
Ikzelf heb mijn overgangsmodel (zonder biesjes)in Den Haag opgehaald, waarvan ik twijfelde of ie in de 1e lak zat. Vandaar dat ik rond heb gevraagd.
Uiteindelijk denk ik dat er dan 2 versies van zijn , 1 met en 1 zonder biesjes, gezien de antwoorden die op de vraag komen en de dingen die ik in het land gezien heb.
Ten eerste wat een mooie solex heb je er van gemaakt!! Ik heb ook net hetzelfde type solex aangeschaft. Alleen kan ik het framenr niet vinden, waar staat deze bij jou? Heb je het chroomwerk opgepoetst of opnieuw laten doen?
ik kan hier nischien zo een oto overgangs model kopen het is een nedelandse met een nederland oto blokje op is dit niet origineel dan .omdat ze het hier hebben over een oto overgangs model met een frans 3800 blokje op gr pierre
Kan ook op de balhoofdbuis staan, heb je daar al gekeken, ALS het daar staat is het nummer vaak heeeel onduidelijk te lezen omdat je op een ronde buis slecht nummer kan in slaan.
John ik heb verscheidene van deze overgangmodellen gehad waar het typekeur nummer en het framenummer idd in de zadelbalk staan maar ook dat het framenummer ergens anders ingeslagen is, meestal dan op de balhoofdbuis.
De eerste overgangsmodellen van '67 hebben het 6 cijverig framenummer 94.... links op de zadelbalk, daarna zijn ze met 7 cijverige nummers begonnen 037.... meestal links op het balhoofd. Vind ze ook nog wel eens op andere plekken...of dat dan legaal is?
Ik heb nog wel een paar zadelbalken liggen, zal er eens een foto van maken.
Vanaf '68/69 staat het typekeur NL B 7089 in de zadelbalk en het framenummer 037.... 039.... in het balhoofd. En ik zal het nog spannender maken, dan heb je nog typekeur NL B 1121 wat op papier een 5000 is maar ook een 3800, in de overgang gaat het er rommelig aan toe.
Klopt wel Roelof, in de overgang is alles mogelijk
Wel is het zeker dat er ergens een nummer staat, als er een NL in staat.
Mijn ervaring: NL voor op zadelbalk ==> framenummer links opzij.
Staat het nummer bij het balhoofd, dan staat het NL ook bij het balhoofd.
Ik heb er 1 daar hebben ze het framenummer rechts gezet en ook heb ik er 1 daar staat het wel links maar net onder de staander naar het achterwiel. Met een gestraald fram heb je de onderdelen los dan zou een nummer toch te vinden moeten zijn OF hij heeft hem ook op het losse stukje waar zijn standaard aan zit
Vanaf '68/69 staat het typekeur NL B 7089 in de zadelbalk en het framenummer 037.... 039.... in het balhoofd. En ik zal het nog spannender maken, dan heb je nog typekeur NL B 1121 wat op papier een 5000 is maar ook een 3800, in de overgang gaat het er rommelig aan toe.
Bij ons in de club loopt ee 3800 met 3 of 4 framenummers (dezelfde) erin. Wanneer ik de Solex zie zal ik er eens wat foto's van maken.
Er valt me nog iets op btw. het lijkt er op dat er op de laatste overgangsmodellen(dus franse motor) twee verschillende voorvorken werden gebruikt. ik heb namelijk op de mijne een voorvork waarvan de linker poot(gezien terwijl je erop zit) geen uitsteeksel heeft(zoals bij een 3800) terwijl de versie van jou dat wel heeft, zoals de solex oto ook heeft(nederlandse vork). Betekend dit dan dat er ook franse motoren op nederlandse voorvorken werden geplaatst? Ik heb namelijk ooit op dit forum meegekregen dat de schetsplaten van een franse motor niet op een nederlandse vork pasten, of heb ik dat verkeerd?
schetsplaten zijn inderdaad anders, het bovenste gat zit op een andere positie. wat dan vaak fout gaat is dat men hem al mbv het bovenste gat ophangt en dan maar in arren moede onderaan een gat in de plaat bijboort, je zou hem met de onderste vast moeten zetten en dan boven bijboren, of nog beter de platen verwisselen voor die plaat die bij de voorvork hoort. de laatste franse vorken hebben het bovenste oog niet aan de vorkpoot maar aan het balhoofdstuk, de poot zelf heeft alleen maar het onderste ophangoog