Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#78190 03/07/12 03:51 AM
Joined: Jun 2012
Posts: 21
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2012
Posts: 21
Goeiedag Alle Lezers,

Ik als leek heb een Koffertje gekocht, wil er graag zelf mee gaan sleutelen en ben al een beetje besmet met het mooi ''virus''

De motor loopt mooi constant, maar hij komt niet boven de 22 k/m per uur uit !

En er komt zwarte benzine uit de uitlaat, meestal zit het wiel onder de zwarte vlekken.

en als ik alle verhalen zo mag geloven, moet hij makkelijk 30 km per uur kunnen lopen. ( ik ben onder de 100 kg smile

Herkent iemand dit ?

alvast heel erg bedankt !

Attached Images
foto-3.JPG (208.87 KB, 418 downloads)
foto-4.JPG (203.47 KB, 263 downloads)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
klopt helemaal, leuk ding, rare biezen, leuke visen.

Hoe is de compressie ?? als dat bij dit type niet goed is dan wil hij niet.

Als hij zo zwart weggeeft mogelijk uitlaatpoort in cylinder ontkolen ( HEEL goed kijken want vaak is dat zo gepoijst door de zuiger dat je niet eens ziet dat er kool zit, dus meteen maar de vijl erin, bochtje ontkolen en even zonder potje rijden.

Als je geld over hebt kun je er een nieuw zuiger cylinder combinatie opzetten, dat kost niet de wereld
of een Aluminium combinatie


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #78195 03/07/12 04:33 AM
Joined: Jun 2012
Posts: 21
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2012
Posts: 21
Hoe weet ik of de compressie goed is ?
Kan ik het meten? Voelen ? Horen?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zonder potje rijden vinden ze wel leuk in Oldenzaal (hier in Kinderdijk ook grin )

Als je de motor wilt starten (lopend) en hij bied weinig weerstand zonder dat je de decompressie gebruikt,dan heb je niet veel compressie.
Als je de decompressie nodig hebt om te starten is de compressie wel goed en zit er inderdaad kool in de uitlaatpoort en uitlaat.
Je kan het ook voelen als je het vliegwiel Rechtsom draait.
Je moet dan weerstand voelen als de merktekens van de ontsteking elkaar ontmoeten.
Heb je weinig compressie dan draai je het vliegwiel gemakkelijk rond met weinig weerstand.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2012
Posts: 21
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2012
Posts: 21
Ik moet de decompressie wel inhouden, anders start hij niet.
En hij heeft ook redelijk wat compressie.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
dan heb je waarschijnlijk een zwakke ontsteking die bij starten met compressie de vonk net niet kan laten overslaan en zonder kompressie wel, loopt hij eenmaal dan heeft het vliegwiel net aan genoeg energie om die vonk wel te maken maar best is het niet.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #78223 03/07/12 04:16 PM
Joined: Jun 2012
Posts: 21
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2012
Posts: 21
Dus een nieuwe ontsteking spoel ?
Bougie heb ik laatst al nieuw gehaald, dus dat zit wel goed.

Super bedankt, vanavond maar eens weer klussen
Nog tips om een nieuwe spoel te installeren ?
En hoe krijg je het vliegwiel eraf ?
( ik had iets gelezen dat je er voorzichtig mee moet zijn, want anders schuif de as een klein stukje op en dat is ook niet goed).

Joan #78235 04/07/12 01:45 AM
Joined: Jun 2012
Posts: 21
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2012
Posts: 21
Of is het dat de ontsteking niet goed afgesteld staat ?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
vliegwiel eraf: bij een koffertje als ze het er niet eereder af gestolen hebben is het eenvoudig, er hoort een moer op met een ronde rand aan de onderkant doe groter is dan de moer, er hoort over de moer een plaatje te vallen die met 2 korte M6 boutjes tegen het vliegwiel is gemaakt, daar blijft de ronde rand van de moer onder steken, gewoon de moer los draaien tot hij tegen het plaatje komt, dan gaat hij even zwaar maar toch doordraaien, hij wipt dan het plaatje op met vliegwiel en al, bij montage wel even demonteren anders heb je kans dat je de ( vsate) spie die in het gat van het vliegwiel zit beschadigt omdat je de boel niet goed kan uitlijnen want de moer zit dan in de weg.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 203 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.031s Queries: 34 (0.009s) Memory: 0.9954 MB (Peak: 1.1692 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-03 16:51:44 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS