Ik denk dat iedereen, die uiteraard kon, erop uit is geweest om een tourtje te doen toch. Het was zo lekker weer. Mag volgend weekend voor mij ook dit weer.
Wij in ieder geval wel. En ook de afgelopen paar dagen. Even een paar daagjes naar Europa Park in Duitsland geweest.
Even een paar achtbanen gedaan. Silverstar, 73 mtr hoog en topsnelheid 130 km/h Wodan, houten achtbaan, 100 km/h Blue Fire, launchcoaster, van 0-100 km/h in 2,5 sec. Geweldig naar mijn zin gehad.
Gezellie hoor, lekker toeren en een happie en drankie, zuinig zijn op zo'n clubje. Met een paar weekjes gaan wij ook weer de drie daagse doen met ons clubje, dit keer over de afsluitdijk en een dagje Texel, ik verheug me eral weer op.
Gezellie hoor, lekker toeren en een happie en drankie, zuinig zijn op zo'n clubje. Met een paar weekjes gaan wij ook weer de drie daagse doen met ons clubje, dit keer over de afsluitdijk en een dagje Texel, ik verheug me eral weer op.
Wij in ieder geval wel. En ook de afgelopen paar dagen. Even een paar daagjes naar Europa Park in Duitsland geweest.
Even een paar achtbanen gedaan. Silverstar, 73 mtr hoog en topsnelheid 130 km/h Wodan, houten achtbaan, 100 km/h Blue Fire, launchcoaster, van 0-100 km/h in 2,5 sec. Geweldig naar mijn zin gehad.
Ja dat zijn leuke dingen Peter, kicken.Mijn gevoel zegt dan ook doen doen,maar mijn verstand zegt dan niet doen jongen,en daar luister ik dan maar naar.
Gezellie hoor, lekker toeren en een happie en drankie, zuinig zijn op zo'n clubje. Met een paar weekjes gaan wij ook weer de drie daagse doen met ons clubje, dit keer over de afsluitdijk en een dagje Texel, ik verheug me eral weer op.
Ja dat zijn van die dagen om naar uit te kijken, genieten man
Ik ben een echte achtbaan verslaafde. Ik moet en ik zal in een achtbaan kruipen als er ergens eentje staat. Zou ook graag eens naar de VS willen om de Kingda Ka te doen
Waarom zou je dat dan niet doen, gaaaaaan Peter.
Je bent langer dood dan dat je leeft Dus.....gaaaaan.
Ik ben een echte achtbaan verslaafde. Ik moet en ik zal in een achtbaan kruipen als er ergens eentje staat. Zou ook graag eens naar de VS willen om de Kingda Ka te doen
Waarom zou je dat dan niet doen, gaaaaaan Peter.
Je bent langer dood dan dat je leeft Dus.....gaaaaan.
De financiën hè.....die laten dat niet toe.
Verkoop je toch een aantal fietsen met hulpmotor en zo.. (geintje hoor)
Ik ben een echte achtbaan verslaafde. Ik moet en ik zal in een achtbaan kruipen als er ergens eentje staat. Zou ook graag eens naar de VS willen om de Kingda Ka te doen
Waarom zou je dat dan niet doen, gaaaaaan Peter.
Je bent langer dood dan dat je leeft Dus.....gaaaaan.
De financiën hè.....die laten dat niet toe.
Dan moeten we met de pet rond En jij pakt er een krantewijkje bij
Ben maar eens begonnen om wat tankjes te stralen, daarna strak maken en spuiten, ik had ze al vertint van binnen..perfect voor mij nooit geen coating meer.
Vanochtend een (Oto) motor gestript om een lekkende asafdichting te verhelpen. Ook hierbij zat het lager nogal los in de boring,wat in dit geval wederom de oorzaak van de lekkage is.
Ben vandaag ook weer eens een blokje aan het schoonmaken geweest , tsjonge tsjonge wat was dit een vetkees. Jaren in de schuur gestaan bij opa denk ik . De olie in het tankje was zo dik dat het er nog niet eens uit wilde lopen ( heimwee denk ik ). Verder ziet het er nog niet slecht uit , nog een paar kleine onderdelen halen en van de week weer afwerken. En verder de werkbank maar eens opgeruimd , "zag door de vele losse delen het carter niet meer"
Vanochtend een (Oto) motor gestript om een lekkende asafdichting te verhelpen. Ook hierbij zat het lager nogal los in de boring,wat in dit geval wederom de oorzaak van de lekkage is.
(bijna)Alles is te repareren , deze ook . En inderdaad, de zoveelste en er zullen er nog volgen. Heb nog een blokje staan, start door het vliegwiel een slinger te geven, heeft ook een goede compressie en reageert onbelast goed op het gas. Maar belast geen kracht en olie tussen de rol vandaan.
Dus als hij belast wordt dan gaat er een kier ontstaan en trekt valse lucht enzo, of juist catergas naar buiten toe en niet boven de zuiger en ja dan geen power meer. We wachten af hoe je dit weer fixed.
Gister een carter uitgedraaid voor een keerring,lager en krukas gemonteerd. Soms heb je dagen dat je moet werken , vandaag was er zo een. Morgen weer een dag .
Vandaag vreemdgegaan op de nieuwe fiets met trapondersteuning van Mieke. Echt leuk fietsen. Dan gaan de ideeën door mijn hoofd om zelf een hybride Solex in elkaar te knutselen. Het stelt in principe niks voor Komt er nog wel een keertje van als deze fietsen bij de kringloop staan
Helemaal mijn idee, met voor en achterwiel aandrijving en de solex als generator om de batterij op te laden , rol en koppeling eruit en daar de dynamo.
Helemaal mijn idee, met voor en achterwiel aandrijving en de solex als generator om de batterij op te laden , rol en koppeling eruit en daar de dynamo.
Is meteen het probleem opgelost dat electrisch geen geluid maakt en niet stinkt
Vandaag begonnen om 1 van de 3800's aan het lopen te maken die ik samen met m'n Pli heb gekocht. Is erg vuil maar op de wartels bij de brandstofpomp na mooi onversleuteld.
vandaag een Solex zonder puf op de werkbank gehad. Bleek de voetpakking op 2 plaatsen volledig door te zijn. Loopt nu weer als vanouds. komt niet zo vaak voor bij mij, voetpakkingen.
Vandaag heb ik gezocht naar wat de oorzaak kan zijn voor de mindere prestaties van mijn S4800. Helaas zonder resultaat, maar ik geef de moed niet op. Dit is dan ook het begin van mijn ontdekkingstocht in de wonderbare geheimen van de Solex.
Uit het kleine luchtfiltergat bovenaan de carburateur haalde ik een buisje. Onderaan het buisje zit een membraan rondom. Er is wat zwarte aanslag rond. Moet dit van tijd tot tijd worden vervangen? Ik heb het er terug in gepropt, en als bij wonder werkte hij nog.
Last edited by AlienSolexfiend; 10/05/1203:47 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
die zwarte troep moet eruit, blokkeert de brandstof, vaak een haarbal weg gefilterd uit de benzine de benzine wordt aan de binnenkant van deze bus de carburateur in gespoten en moet dan door het gaatjesgedeelte onderin deze filterbus naar buiten toe om bij de sproeier te komen en te ontsnappen terug de tank in. De kwaliteit van deze filters is zwaar onder de maat tegenwoordig je ziet ze al vervormd vanaf nieuw en vaak is een gedeelte van de gaatjes al dicht met plastic verder zweven ze maar wat los in de carburateur
die zwarte troep moet eruit, blokkeert de brandstof, vaak een haarbal weg gefilterd uit de benzine de benzine wordt aan de binnenkant van deze bus de carburateur in gespoten en moet dan door het gaatjesgedeelte onderin deze filterbus naar buiten toe om bij de sproeier te komen en te ontsnappen terug de tank in. De kwaliteit van deze filters is zwaar onder de maat tegenwoordig je ziet ze al vervormd vanaf nieuw en vaak is een gedeelte van de gaatjes al dicht met plastic verder zweven ze maar wat los in de carburateur
Hoe doe ik dat zonder het witte membraan te beschadigen, even spoelen met wat benzine? Omdat ik vond dat het filterbusje nogal krom was, heb ik van alle zijden er foto's van genomen. Misschien zal ik deze toch best vervangen? Past deze van een S3800 ook op de carburateur van de Black 'n Roll?
Last edited by AlienSolexfiend; 10/05/1207:04 PM. Reason: dubbele ontkenning
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Gisteren en vandaag met m'n minidraaibankje een paar bussen gedraaid om de rol aan te passen met een vrijlooplager. Vandaag alles in de rol geperst en begonnen om een koppeling aan te passen. Wel een leuk klusje ,vooral omdat het draaibankje veel te licht is voor dit soort werk. Het duurt wel wat lager maar het doel wordt uiteindelijk bereikt
die zwarte troep moet eruit, blokkeert de brandstof, vaak een haarbal weg gefilterd uit de benzine de benzine wordt aan de binnenkant van deze bus de carburateur in gespoten en moet dan door het gaatjesgedeelte onderin deze filterbus naar buiten toe om bij de sproeier te komen en te ontsnappen terug de tank in. De kwaliteit van deze filters is zwaar onder de maat tegenwoordig je ziet ze al vervormd vanaf nieuw en vaak is een gedeelte van de gaatjes al dicht met plastic verder zweven ze maar wat los in de carburateur
Hoe doe ik dat zonder het witte membraan te beschadigen, even spoelen met wat benzine? Omdat ik vond dat het filterbusje nogal krom was, heb ik van alle zijden er foto's van genomen. Misschien zal ik deze toch best vervangen? Past deze van een S3800 ook op de carburateur van de Black 'n Roll?
Ik doe dat of met de compressor of als die niet voorhanden is het filter tussen duim en wijsvinger pakken en de andere wijsvinger laat ik van de duim "schieten", vaak komt de rommel er dan wel uit.
Ik heb trouwens al meerdere malen een oorworm uit zo'n filter gehaald
Bah, een oorworm zeg. Ik ga zo een drukbusje kopen waar je het vuil tussen je klavier mee wegblaast. Ik ben bang om met mijn vingers het membraantje te beschadigen, want dan moet ik wachten tot ik een nieuw insteekbusje vind. Het is me ook niet helemaal duidelijk of er wat in zit of aankleeft.
Ik dank jullie voor de tips.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
In deze filters zit altijd een soort pluizige rommel, als je het pluisje schoonblaast is het wit, ben er nog steeds niet achter wat dit is en waar het weg komt, beste is om het met perslucht door het filtergaas naar de uitgang te blazen, als jet niet vertrouwd een nieuw filter kost geloof ik €2.50
Vandaag 2 Simplex-sloten gedemonteerd. Eerst sleufje in afbreek-moer geslepen en toen met schroevendraaier uitgedraaid, nu nog 2 sleutels (laten) maken.
Het blauwomcirkelde stuk breekt af bij montage, om demontage van het slot moeilijker te maken
Vanmiddag ,tussen regen en hagelbuien door, een motor met een vrijloopkoppeling getest. Koppeling en vrijlooplager werken goed ............ helaas na 1000 meter braken er stukken uit de rol,das pech .
Het inderdaad een grote voeding, en neemt nogal wat plaats in. Maar hij kan gewoon op zijn plek blijven staan. De snoeren zijn lang genoeg en ik hoef er niet de hele werkplaats mee door. Misschien dat ik in de toekomst een kleinere voeding tegenkom, maar deze had ik nu liggen. groet Thijs
Het inderdaad een grote voeding, en neemt nogal wat plaats in. Maar hij kan gewoon op zijn plek blijven staan. De snoeren zijn lang genoeg en ik hoef er niet de hele werkplaats mee door. Misschien dat ik in de toekomst een kleinere voeding tegenkom, maar deze had ik nu liggen. groet Thijs
Het inderdaad een grote voeding, en neemt nogal wat plaats in. Maar hij kan gewoon op zijn plek blijven staan. De snoeren zijn lang genoeg en ik hoef er niet de hele werkplaats mee door. Misschien dat ik in de toekomst een kleinere voeding tegenkom, maar deze had ik nu liggen. groet Thijs
Ik bedoelde de lamp.
HAha, Inderdaad die is ook best groot. Het is wel een hele verbetering ten opzichte van wat ik had (led op batterij). Ik zie nu het merkteken erg duidelijk.(ipv een wazig wit streepje). En de lichtopbrengst is veel beter. groet Thijs
De kwaliteit van de stroboscoop zelf moet zich nog bewijzen. Er zat natuurlijk weer zo'n fijne "made in china" stikker op. Ik hoop wel dat hij een tijdje meegaat. Thijs
Ik ben het experiment begonnen met octaan 98 brandstof. Tijdens een mooie rit heb ik de tank met de laatste Euro 95 leeggereden en gevuld met Euro 98, de mengverhouding 1:33 is hetzelfde gebleven, met de nog warme motor ben ik dan verder gereden. Het leek alsof het motortje even moest wennen aan zijn nieuwe drankje, maar na een vijftal km draaide hij heel “smooth”. Wat me opviel was dat de motor een veel scherper geluid maakt. Ik ben benieuwd of het qua prestaties merkbaar zal zijn, en hoe groot het verschil in brandstofverbruik is. Daarvoor was mijn verbruik behoorlijk hoog voor een Solex, met 10 liter Euro 95 reed ik net geen 500 km. Om het prestatieverschil nu al te beoordelen is het nog wat te vroeg, hiervoor is een langere testrit nodig. Wel vond ik het lekker rijden.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Altijd al Esso getankt, de 2taktolie is anti smoke scooter syntetic injection & premix powered by Champion. De bougie is nog de originele NHSP LD E6T, deze wil ik binnenkort vervangen door een NGK B6HS of een Champion L86 of een Bosch W175, deze zijn een warmtegraad kouder dan de NGK B5HS die ook veel wordt gebruikt voor een Solex, ik ben er nog niet helemaal uit. Ook neem ik in overweging om op Castrol 2takt over te gaan als mijn fles leeg is. Maar ik ben eigenlijk wel tevreden over Champion 2stroke.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Bedoel je dat er 98 wordt aangeboden terwijl er RON 95 inzit? Ik herhinner me altijd maar de eerste drie letters SUP... Daarom kijk ik naar het octaangetal. En het was ook Jaren geleden dat ik nog benzine heb getankt. Bij de wasprodukten in het warenhuis is het nog erger.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Ja dat klopt dat was vroeger met lood tegenwoordig zitten er lood vervangers in. Ethanol wordt ook in speciale klasse van racemachines gedaan, maar deze zijn er helemaal op aangepast om hierop te kunnen rijden. Ethanol tast kunstof aan (b.v. je membraan, keerring). Ethanol is hygroscopisch (trekt water aan).
Ja dat klopt dat was vroeger met lood tegenwoordig zitten er lood vervangers in. Ethanol wordt ook in speciale klasse van racemachines gedaan, maar deze zijn er helemaal op aangepast om hierop te kunnen rijden. Ethanol tast kunstof aan (b.v. je membraan, keerring). Ethanol is hygroscopisch (trekt water aan).
METHANOL word in raceklasses gebruikt, niet de Ethanol das net even anders
en benzine, ik gebruik nog uitsluitend ESSO met loodvervanger, dat is speciaal 98 zonder ethanol voor oldtimers, kost iets meer en niet elke pomp heeft het maar ben er zeer tevreden over, na 2 jaar starten ze nog steeds net getest met het koninginnedag evenement waar ik voor de familie weer een heel stel uit de opslag heb getoverd
Ethanol wordt ook in raceklasses gebruikt zie Dragraces. Maar daar gaat het niet om, mijn bedoeling is alleen maar te laten zien dat er nog maar heel weinig benzine soorten zijn waar geen (bio)-ethanol in zit. Wat ik heb kunnen vinden is dat BP Ultimate tot nu nog 1 van de weinige (waar nog geen ethanol in zit) is die je nog "normaal" aan de pomp kunt kopen.
Wij noemden die brandstof indertijd "dope" Jap en Eso motoren die op sintels of bij grasbaan races gebruikt werden .Het waren motoren die een hoge compressie verhouding hadden .Je kon die compessie verhouding aanpassen door de cllinder dmv platen hoger of lager tussen carter en cilindervoet te zetten dat lag aan de baan met bv lange rechte einden of wijde bochten .Ook de gearing werd per baan veranderd .Zo was er een hele administratie nodig vr gr Hans Welp
Is er een verschil tussen “loodvrije" benzine en “met loodvervanger”?
Volgens de constructeur van mijn S4800 moet ik loodvrije 95 + 2-3% synthetische 2takt olie gebruiken. Dat was dus anno 2005, tegenwoordig adviseren ze 98 octaan loodvrije benzine met 2,5 % minerale 2takt olie op hun website. Daarom deed ik al eens navraag bij hen, ik mag zowel 95 als 98 gebruiken. Of er een verschil is tussen het gebruik van synthetische of minerale olie ben ik vergeten te vragen. Ik zou eerder denken dat minerale olie belastender (vervuilend) is.
Last edited by AlienSolexfiend; 21/05/1206:11 PM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Oh zeer zeker FF dat er nog wat werk aan is. Maar voorlopig lekker rijden want hij is goed betrouwbaar. Loopt heel goed. Ik laat hem zo, want als ik er eenmaal aan begin gaat hij volledig uit elkaar en dat is nog niet de planning.
Vandaag de banden nog eens opgepompt met het Chinese/Hollandse hefpompje met barometer. Je weet wel, zo’n ding dat je met je voet tegenhoudt en met beide handen bedien je het handvat, tenminste als het je lukt om het aansluitstukje stevig op je ventiel te krijgen. Maar als het je lukt, zit het zo vast als een halve Maagdenburgse bol. Heel raar, bij mijn voorband is het er haast niet op te krijgen en bij de achterband trek je er bijna de binnenband mee uit., Ongeveer 4 bar is de ideale bandspanning als ik het barometertje mag vertrouwen, of net iets minder want bij zulke spanning ontsnapt er altijd nog wat druk bij het loskoppelen van het ventielslangetje. Mijn gebruikshandleiding adviseert 3g/cm², ik denk dat ze 3 kg/cm² bedoelen, wat gelijk is aan 3,05916 bar om precies te zijn. Maar bij droog weer mogen voor mij de banden een ietsie harder zijn.
Ik ondervond tijdens mijn ritje vandaag weinig vermogen aan trekkracht. Toen bleek dat ik de motor niet uitkreeg met de compressieklep, werd het me snel duidelijk, het ijzeren lipje aan de cilinder van de compressiekabel was weer eens gebogen. Door het terug in zijn vorm te buigen, werd het vermogen aanzienlijk beter. Ik vraag me af hoeveel ik dit nog kan herhalen voordat er metaalmoeheid optreedt aan het ijzeren lipje. Heeft iemand een idee of dit vervangstuk (motorhendel) voor een S3800 van betere kwaliteit is en of deze past op de S4800?
Mijn ervaring met Super Plus (98 RON) is tot zover goed. Alleen had ik door het probleem met de compressie vandaag een valse start. Ik hoop bij de volgende rit optimaal te kunnen vertrekken. Ik ben er nog niet uit wat de verhoudingen % bio-ethanol in de brandstof voor de Belgische markt zijn. Volgens iemand van Q8 zou in hun Super Plus 98 geen ethanol zijn toegevoegd, er is echter nergens informatie over te vinden.
Last edited by AlienSolexfiend; 24/05/1202:22 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Ha Alian, mij lijkt 4 bar toch wel een beetje veul
ik pomp tot ca 2,5 bar, maar wat het werkelijk moet zijn weet ik eigenlijk niet.
Wat je zelf lekker vind rijden maar 4 bar lijkt me wel een beetje veul.
Het zal wel één of een half barretje minder zijn, want zoals ik al zei, er kwam een stevig windje uit bij het losmaken van het ventiel. Het groen gekleurde indicatie strookje van de barometer staat tussen 3,5 en 4,5 bar. Ik weet niet of deze fietspomp heel nauwkeurig registreert, maar als ik de band bij 2,5 bar oppomp dan kan ik hem nog behoorlijk met mijn duim induwen. Ik probeer het volgende keer eens met 3 bar. De banden zijn nu tot het uiterste opgepompt, zo vind ik het lekker rijden. Het risico om een verdwaalde naaldhak uit je band te moeten halen is hierbij aanzienlijk kleiner. Daar tegenover is de kans groter dat je op een glibberig wegdek makkelijker ten val komt.
Vandaag heb ik een ereritje gemaakt. Mijn “Alian I” heeft er zijn duizendste kilometertje opzitten, dat werd eens tijd voor deze oude rakker.
Verder heb ik nog een probleempje opgemerkt. Ik vermoed dat er ergens een kleine lek in het retour slangetje is. Ik las hier op het forum dat het wel eens kan helpen in het retourslangetje te knijpen als de motor draait. Dit om d.m.v. tegendruk een vuiltje te verwijderen. Mijn retourslang is al wat stug. Als er brandstof door loopt, is het soepel. Door dit uit te proberen denk ik een scheurtje te hebben veroorzaakt. Alles kleefde zowat vanaf de carburateur, retourslang tot en met de boven en de onderzijde van de tank.
Ondertussen heb ik een gasdrukreiniger van Hama gekocht om het filterbusje uit te blazen. Dat is mijn eerstvolgende klus. Er komt wat bevroren vloeistof mee uit de drukreiniger, maar mijn klavier heeft deze behandeling toch overleefd.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Ik ook een tochtje gemaakt op den solex. Zes km voor dat ik thuis was een verstopte sproeier gehad. Tijdens het demonteren van de sproeier is ie uit mijn handen geglipt. Nooit meer teruggevonden.