Alles wat je ziet komt uit de ijzerwinkel maar dan moet je wel een draaibank hebben voor de speciale aandrukmoer te maken, je kan dit setje bestellen bij v Heerbeek, volgens mij moet je dan wel 1 van de ringen opboren naar 8mm
Oké bedankt Roelof, ik zet het mee op mijn aankooplijstje.
Denk je dat het schadelijk is om maar aan één zijde (linkerzijde) zo'n bout met frictieveer te rijden? Ik moet er al een hele tijd zo met hebben gereden. Ik denk dat ik de rechter bout verloren heb kort nadat mijn gasmechaniek zogezegt (toen met die grote veer aan mijn vork ) hersteld was. De motor begon toen te stuiteren, het voorwiel blokeerde, en ik zag in het licht van mijn koplamp zwarte rook (waarschijnlijk rubber van de band). Had ik toen maar naar Dirk geluisterd en mijn Solex nooit laten herstellen in een brommerzaak.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
LED lampjes aan het inbouwen met het schakelingetje en ze werken, wel een probleem met sommige fittings met de tandjes waar het lampje niet goed in blijft zitten, andere met een schroefgat gaat uitstekend. Een Solex met verlichting.....wat een verademing zeg.
Gisteravond een zieke (niet van mij) Solex gehad en geanaliseerd met de "doorkijkbougie" Start moeilijk, daarna blauwe vlam en lijkt goed te rijden. Zodra ik gas minder komt hij slecht op gang en zie ik een gele vlam. Uiteindelijk viertakten en gele vlam. Sproeier vervangen door 27, iets beter maar nog niet goed.
Ik vermoed een te kort zuigerhemd, vandaag verder kijken.
Ik ken de LED lampjes zoals je weet. Ik ben benieuwd hoe het lichtbeeld sávond is van de de koplamp. Misschien leuk om 2 Solexen naast elkaar te zetten en dan kijken welke de meeste licht geeft, met deze schakeling. Kun je een filmpje maken in het donker?
Gisteravond een zieke (niet van mij) Solex gehad en geanaliseerd met de "doorkijkbougie" Start moeilijk, daarna blauwe vlam en lijkt goed te rijden. Zodra ik gas minder komt hij slecht op gang en zie ik een gele vlam. Uiteindelijk viertakten en gele vlam. Sproeier vervangen door 27, iets beter maar nog niet goed.
Ik vermoed een te kort zuigerhemd, vandaag verder kijken.
Als je in de LED lamp kijkt lijkt het behoorlijk vel maar er blijft in het donker niets van over, alle licht verstrooid, de spanning bij half gas is ongeveer 11 volt. De LED kan het licht niet goed op de reflector krijgen lijkt wel.
Dat klopt ook wel , een gloeilampje staat in het brandpunt van de reflector. Dat LED-lampje schijnt 5 kanten op , behalve richting reflector. Het is maar net wat je wilt : wil je gezien worden door een ander of wil je zelf zien waar je rijdt. In het laatste geval moet je één andere LED aanschaffen die alleen naar voren licht geeft. http://www.elektor.nl/nieuws/nieuwe-led-produceert-900-lumen-bij-10-watt.387463.lynkx
Ik heb het motorblokje er af gehaald. Deze moet wat onderhoud hebben voor de forumrit a.s. zondag 1 juli.
En het balhoofd was echt niet goed meer. Er was niet meer mee te sturen. Ik dacht dat er ergens een kogeltje klem zat, maar ik kon niks vinden. Wel zit er ergens een "vierkant" kogeltje in, dus dat zal de boosdoener wel zijn. Nu nog aan nieuwe kogeltjes zien te komen. Volgens mij is de maat 3/8 (=9,4mm).
Fietsenmaker ?? Maar ben je niet in de war met 3/16 (=4,7mm) ??
blinde vlekken die rijden hier in nigeria, ongeveer 1 miljoen VW bussen bij elkaar en daar tussendoor allemaal 1 cylinder 100cc viertakten, de meesten zonder licht en allemaal taxi spelen vandaag pech,de helikopter te zwaar,mochten we niet mee, terug het hotel in maar die bleek volgeboekt, 6 kwartier in de file naar een ander hotel toe
blinde vlekken die rijden hier in nigeria, ongeveer 1 miljoen VW bussen bij elkaar en daar tussendoor allemaal 1 cylinder 100cc viertakten, de meesten zonder licht en allemaal taxi spelen vandaag pech,de helikopter te zwaar,mochten we niet mee, terug het hotel in maar die bleek volgeboekt, 6 kwartier in de file naar een ander hotel toe
Ben je een wereldreis aan het maken???
Breng een mooi vw busje mee, die zijn hier bijna niet meer te krijgen
wereldreis:nee werk en mooi is er niets meer aan die bussen, zolang de motor het doet moet hij werken, allemaal type T3 en ook aardig wat LT's, met een soort van rek aan de trekhaak gelast om te zorgen dat degene die achter rijdt niet dichterbij kan komen dan dat rek
wereldreis:nee werk en mooi is er niets meer aan die bussen, zolang de motor het doet moet hij werken, allemaal type T3 en ook aardig wat LT's, met een soort van rek aan de trekhaak gelast om te zorgen dat degene die achter rijdt niet dichterbij kan komen dan dat rek
Een messing busje gedraaid voor de Solex teller aandrijving, busje komt over de binnenkabel, buitenkant vierkant gemaakt zodat hij in de telleraandrijving past, best wel lastig maar het werkt....wat is zo'n draaibank toch handig!!
Een messing busje gedraaid voor de Solex teller aandrijving, busje komt over de binnenkabel, buitenkant vierkant gemaakt zodat hij in de telleraandrijving past, best wel lastig maar het werkt....wat is zo'n draaibank toch handig!!
Dat zijn van die dingen als je die eenmaal gewent bent, niet meer wilt missen.
vandaag op de boot in nigeria aangekomen, vanuit de heli veel foto s gemaakt van hele horden busjes, verbinding te traag om fotos te vesturen komt wel weer als ik thuis ben
Het is natuurlijk wel altijd zo wat je gewent bent, Maar het lijkt me dat je aardig beperkt bent met die.
Een schuurband pakt aardig hard aan, werkt veel fijner als een slijpsteen, dus een boortje slijpen en dergelijk doe ik altijd op de schuurband. Gebruikt daarom deze van Creusen.
Eigenlijk maandag gedaan, maar vandaag wat foto's gemaakt.
3800 weer origineel gemaakt (was Brabant-stijl) en jasbeschermerset gemonteerd.
Vraag me alleen af of dit goed gaat na een lange rit? Smelt of fikt dit niet af? Iemand van hier ervaring mee. Het is de nieuwe set die tegenwoordig leverbaar is.
Ook de Oto weer voorzien van zijn oude vertrouwde Becksonnaaf. Deze remt beter dan de aftermarketnaaf. Verloren spaak is vervangen door een andere. Ook op deze de oude jasbeschermerset weer gemonteerd.
Eerste gezamelijke foto van mijn collectie.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Het is natuurlijk wel altijd zo wat je gewent bent, Maar het lijkt me dat je aardig beperkt bent met die.
Een schuurband pakt aardig hard aan, werkt veel fijner als een slijpsteen, dus een boortje slijpen en dergelijk doe ik altijd op de schuurband. Gebruikt daarom deze van Creusen.
Kan bij die van mij ook Jan als ik de kap er af haal, de HBM is wel veel krachtiger al de Creusen, niet te tillen.
Ik zag me op die HBM niet even een boortjes slijpen, Die kap zou ik er dan echt aflaten. Even iets afbramen, gewoon simpele dingen die je met een schuurband wil doen, lukt niet met die kap erop. Deze dingen zijn ook makkelijk om even je spruitstuk te vlakke.
Klopt Jan de HBM is wat voor het grovere werk, ik heb er nog een gewone Creusen naast met een groene steen en daar komt nog een diamand schijf naast, voor beitels en boortjes
Niet aan de Solex maar de Burton, is naar de RDW geweest, chasis nummers zijn ingeslagen en de APK in goedgekeurd. Van de week nog het kentekenbewijs binnen krijgen en dan maar rijden met de ding. Na 2,5 jaar toch in orde gekomen.
Dan heeft hij het goed lang volgehouden. Ja dat kan ook he als er niet mee geragt wordt. En mijn idee is als iets goed is blijft het ook lang goed, zeker als je het regelmatig gebruikt.
hij heeft de technische gegevens overgenomen van mijn folder. Het staat wel in het artikel dat er zolang een Solex motor op zit.
Het leuke: er heeft iemand gebeld die het artikel had gelezen, hij had nog een eitje liggen, dat ben ik net gaan halen. Compleet met Bosch ontsteking.
Voor mij een goed gevoel dat ik onderdelen heb, ik wil na dit seizoen de tandem aanpakken, en dan komt er ook de originele Berini motor op (deze ligt al een half jaar gereviseerd op de plank).
Fixe boete natuurlijk. De aanrijding werd niet alleen door het negeren van het stoplicht veroorzaaktvmaar ook brak de remkabel op het moment van remmen.
He john, Leuk artikel in de krant (heb jaaaaaren bij die krant gewerkt). Zal allicht goed zijn voor je klandizie en das mooi meegenomen. Ik zit nu 3 weken aan de cote d'azur, dus 3 weken niks aan de solex gedaan maar vertrek morgen naar huis en kan dan eindelijk mn solex gaan spuiten.
Fixe boete natuurlijk. De aanrijding werd niet alleen door het negeren van het stoplicht veroorzaaktvmaar ook brak de remkabel op het moment van remmen.
Ik schoot nog een eindje door.
Peter
Oh nee, da's drie keer tegenspoed. Hopelijk heb je niet al te grote schade aan je Solex.
Last edited by AlienSolexfiend; 03/07/1210:06 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Ik heb mijn achterband geplakt, het was jaren geleden dat ik dat nog heb gedaan. De laatste tijd stond mijn achterband na een paar dagen steeds plat, er bleek een heel klein fitje in te zijn.
Ik heb een kleine handpomp gekocht voor onderweg, ik begrijp alleen niet hoe ze werkt. Mijn band heeft een autoventiel.
Verder moet ik mijn achterwiel terug monteren, ik heb eindelijk nieuwe remschoenen , en mijn motorlichter herstellen, en nog wat kleinigheden...
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Niks aan de solex gedaan wel even bij Janneman in Boxtel langs geweest, ben weer op de hoogte van wat er niet in de winkel te koop is even op Theo zijn monster gereden...... leuk leuk.
Niks aan de solex gedaan wel even bij Janneman in Boxtel langs geweest, ben weer op de hoogte van wat er niet in de winkel te koop is even op Theo zijn monster gereden...... leuk leuk.
ja, je zal maar een uit de hand gelopen hobby hebben en je niet beperken tot restaureren, je kan je tijd maar 1 keer besteden, wacht maar tot we allemaal met pensioen zijn, komt er misschien nog wel eens een vliegende solex, Jan Vennix is al aardig op weg, aan het experimenteren met propellors.
zaag de lengte van de pomp of wat niet in de fiettas past, zaag deze lengte ook van de stang waar de zuiger aanvast zit af draai nu draad op het overgebleven deel van de zuigerstang pak nu het overgebleven deel van de fiets pomp, en buig aan de bovenzijde de kanten iets naar binnen , plaats de zuigerstang voorzichtig terug in de pomp, let op dat de zuiger heel blijf tik nu met een hamer jaaaaaa een hamer het afdichtdeksel terug op de fietspomp als dit op zijn plaats zit boor je twee gaatjes aan de zijkanten van het dekseltje en zet hier twee parkers in
kijk nu heb je een pomp die werkt , en zo in de fietstas kan
Dat is ook zo en als je als je even niets te doen hebt omdat de Solex gewoon klaar is dan kan je ook eens met wat andere dingen aan de slag .
Zo heb ik gisteren aan de andere kant van het land (in dit geval het noorden van Friesland) een metaalfreesbank opgehaald. Vandaag de hele dag bezig geweest om die machine in het onderhuis te krijgen. Oftewel het ding op straat demonteren zodat het in onderdelen door de deur past en vervolgens binnen alles weer opbouwen. Maar ......... het is klaar .
De draad tappen lijkt me het lastigste als je dit nog nooit gedaan hebt.
Je kunt ook nog kiezen om een uitsparing in je fietstas te maken. Je fietspomp kan dan heel blijven en het voordeel is dat je er altijd gemakkelijk bij kan. Het nadeel is dat het niet mag regenen.
Volgende week zijn er voetpompjes met zadeltasje voor 3,99 euro bij Lidl.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Net nog FF een ritje gemaakt met een paar Canadezen (B&B gasten). Het eerste wat zeiden was : "Bonjour" ,maar gelukkig spraken ze ook Engels . Een mooi ritje en juist op tijd terug voor de regen .
Het ziet er degelijk en kompleet uit maar voor mij te groot . Ik heb er simpelweg geen plaats voor , helaas .
op het ogenblik heeft buitelaar een hoop leuke draaibanken in de aanbieding, ik zou er haast een derde bij kopen want van 1tje zit ik wel te watertanden, oa met digitale uitlezing