helemaal met jan eens.
Echter Snel op toeren komen klopt wel degelijk bij een klein vliegwiel want de massatraagheid is heel klein en "snel op toeren" heeft wat de maken met een (hoek)versnellingscomponent ( net als een baksteen die van een toren valt die versnelt ook steeds door de zwaartekracht)
wat jan in zijn betoog nog niet heeft is het volgende: de vraag was "licht" of "zwaar" vliegwiel, die vraag is per definitie fout want een "even zwaar" vliegwiel maakt al verschil, heb je een groot diameter vliegwiel of een klein diameter vliegwiel / de straal van het vliegwiel zit namelijk in de formule voor massatraagheid, hoe groter hoe trager.
verder heb je er niets aan, ooit eens een Yamaha FS1 omgebouwd tot sprinter, vliegwiel van nok afgehaald, dus alleen de punten lichtnok op de krukas laten zitten en de bobinespoel gevoed met een 6 volt accu, janken als een gek in zijn vrij, maar harder lopen doet hij niet want de PK's blijven hetzelfde.
Zelfde truuk ook wel eens bij een solex gedaan ( kapotgeslagen vliegwiel de binnenring uitgedraaid en los geplaatst, janken als een gek maar er is niet mee te rijden, de rol slaat meteen dol op de band vanwege gebrek aan "acceleratie"grip de massatraagheid van het voertuig blijft namelijk hetzelfde en die wil gewoon niet sneller van zijn plek, de balans tussen "motoracceleratie" en "voertuigacceleratie" ( plus rijder) klopt niet meer
Last edited by Joan; 10/05/12 06:46 AM.