Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#75862 09/05/12 06:15 PM
Joined: Apr 2012
Posts: 114
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 114
wat is beter een licht vlieg wiel of een zwaar?
wand kennisen van ons doen er alles aan om het vliegwiel zo zwaar mogelijk te maken.
ik zelf ga met een binnerotor rijden dus een ultra licht vliegwiel. wat is het beste?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
ik heb gehoord dat ze zelfs zonder vliegwiel rijden. Lekker fel en direct reageren.

Wat het beste is hangt af van wat je wilt bereiken. ik vind het standaard vliegwiel prima dus daar blijf ik van af. Maar wat wil jij?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Elk gewicht wat je mee moet sleuren kost energie ,dus is een zwaar gewicht altijd een naadeel bij snel op snelheid komen.
Maar waarom heeft de een een zwaar wiel en de ander niet.
Soms is een zwaar wiel nodig om het ontstekings systeem er in onder tebrengen.
Soms is een zwaar wiel nodig om de draaisnelheid constand te houden tussen de tijden dat de verbranding geen energie levert.
Soms is het bijde noodzakelijk omdat vroeger grote magneten nodig waren en grote spoelen om de grootste vonk te kunnen leveren.
Soms is een groot wiel een deel van de krukas,dus twee grote schijven waar de drijfstang tussen zat.(oude viertakten).
Soms moet de draaisnelheid per omwenteling goed konstant zijn,omdat er meteen een groot en zwaar koppelingshuis met alles er op en er aan moet aangedreven worden en er anders in een korte tijd op een klein gedeelte van een aantaltanden van de tandwielen de gehele kracht over gebracht zal moeten worden.
Soms wil men ook een moter die wat soepeler loopt.
Soms wil men ook wel eens een moter die minder zal trillen (het gewicht van het wiel zal de tweede rangs trilling behoorlijk kunnen verkleinen)is dus ook een gedeelte van de hele moter.
Soms denken mensen dat met een groter en zwaarder wiel de moter sterker is (was vroeger voor mijn tijd wel volgens anderen ,maar nu in mijn tijd is dat niet meer zo ).
De energie die je in een zoeen klein wiel kan opslaan is in deze korte tijd van die enkele omwentelingen niet ieteresant.
Wil men in een zeer korte tijd de moter een hoog toerental laten draaien (zeg in minder dan een paar seconden) dan heeft het zin om een licht wiel te gebruiken. (verder alleen maar hoofdzakelijk maar nadelen ,behalve het gewicht wat mee moet ).
Bij elke moter heeft het geen zin om het lichter te maken zolang de vesnelling van het voertuig vele malen langzamer is dan het versnellen van het moter toerental.
Bij versnellingbak moterblok kan een lichter wiel wel zorgen dat men wat vlugger kan schakelen ondat het hoge toerental dan snel moet terug zakken voor een hogere versnelling en het verschil in toeren niet geheel moet opgevangen worden door de koppelingsplaten ( voor het versnellen van het voertuig maakt het niets uit )
Bij een klein wiel (binnenroter) kan wanner de krukwangen geen of bijna geen rotatie variatie kan opvangen de as in een rotatie zwinging komen en spontaan breken. ( solex ).
Voor de toerentallen die je solex zal halen in de toekomst zal je er geen last van hebben van dat de as om deze reden zal breken .
Dus alles bij elkaar heeft het geen zin om een binnen roter te gebruiken ( maar je kan natuurlijk welover meepraten ).
Dan blijft er over dat een binnenroter niet kapot zal gaan door het uit elkaar spatten ( bij een solex kan dat wel gebeuren als je er wat meer toeren wil laten draaien als waarvoor de solexfabriek deze heeft ontworpen,denk hier goed aan ).
Je kan elke andere vliegwiel ontsteking gebruiken die het toerental goed aan kan wanner deze goed pas gemaakt is.
Het lekker fel reageren op toeren heb ik nog nooit meegemaakt zonder vlieg wiel en zonder binnenroter.(dat is voor mij nieuw).

O
odellkewish
Unregistered
odellkewish
Unregistered
O
Great topic, keep myself through looking it

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
helemaal met jan eens.
Echter Snel op toeren komen klopt wel degelijk bij een klein vliegwiel want de massatraagheid is heel klein en "snel op toeren" heeft wat de maken met een (hoek)versnellingscomponent ( net als een baksteen die van een toren valt die versnelt ook steeds door de zwaartekracht)
wat jan in zijn betoog nog niet heeft is het volgende: de vraag was "licht" of "zwaar" vliegwiel, die vraag is per definitie fout want een "even zwaar" vliegwiel maakt al verschil, heb je een groot diameter vliegwiel of een klein diameter vliegwiel / de straal van het vliegwiel zit namelijk in de formule voor massatraagheid, hoe groter hoe trager.

verder heb je er niets aan, ooit eens een Yamaha FS1 omgebouwd tot sprinter, vliegwiel van nok afgehaald, dus alleen de punten lichtnok op de krukas laten zitten en de bobinespoel gevoed met een 6 volt accu, janken als een gek in zijn vrij, maar harder lopen doet hij niet want de PK's blijven hetzelfde.
Zelfde truuk ook wel eens bij een solex gedaan ( kapotgeslagen vliegwiel de binnenring uitgedraaid en los geplaatst, janken als een gek maar er is niet mee te rijden, de rol slaat meteen dol op de band vanwege gebrek aan "acceleratie"grip de massatraagheid van het voertuig blijft namelijk hetzelfde en die wil gewoon niet sneller van zijn plek, de balans tussen "motoracceleratie" en "voertuigacceleratie" ( plus rijder) klopt niet meer

Last edited by Joan; 10/05/12 06:46 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (DanielvE), 94 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.030s Queries: 25 (0.008s) Memory: 0.9600 MB (Peak: 1.1080 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-14 13:33:41 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS