Ik heb wel degelijk resultaat met andere lengtes bocht, het is net als een kerkorgel, elke lengte heeft zijn specifieke toon en bij elke toon hoort dus een frequentie, dat kun je weer vertalen naar een toerental.
Onlangs kreeg ik "snelle uitlaten" ( 18 mm bocht) na bewerken zat er een verschil van 8 km, die een bewerkte sneller was.
1 uitlaat die "snel" zou moeten zijn kwam er zelfs beroerder uit dan een originele van 15 mm
Binnen het reglement valt er nog best wat te buigen.
Overigens heeft lengtes bij een expansie uitlaat wel zin want daar word gewerkt met lopende drukgolven die heen en weer gestuurd woden afhankelijk van de openings conus en de sluitconus. een rechte pijp kent alleen een staande golf, zeker als daar een strak uiteinde aan zit want daar kan alleen maar een "buik" zitten, in de pijp kun je dan een kombinatie van buiken en knopen krijgen maar bepaald door de lengte, je krijgt dan een grondtoon en een serie van boventonen helaas is dit alles ook nog eens temperatuurafhankelijk, sommige racers zie je dan ook hun uitlaat isoleren dan blijven de eigenschappen konstant
Last edited by Joan; 07/05/12 07:06 AM.