Als we een slechte verbranding hebben en er ontstaat redelijk veel kool, deze pakt samen tussen de zuigerveren. Gevolg doorblazing (lekkage) langs de zuiger. Zo het carter in. Dag vermogen. Verder onstaat er een lakachtige substantie op de cilinderwand die de warmte van de zuiger niet opneemt dus uitzetten zuiger en vastlopen. En als de zuigerveer vastkoold, zal de zuigerveer de warmte van de zuiger ook niet doorgeven aan de cilinder. Ook zal bij doorblazen langs de zuigerveren de zuiger ook in temperatuur toenemen, dus uitzetten en vastlopen.
Kortom, laten we zorgen voor een goede verbranding met zo weinig mogelijk kool.
Dus mijn uitspraak. Ik wil geen kool.
Mijn ervaring: alle motoren die ik open gehaald heb of zien liggen die veel kool hadden, stonken, liepen slecht, kapotte lagers, verstopte oliekanalen, ingesleten cilinders, halve vastlopers, enz... Motoren die goed liepen, weinig kool en geen bijzondere slijtages.
Alfons er moet toch wel verschil gemaakt worden tussen 2 en 4 tact
Gisteren een 3800 met ontstekings problemen onder handen gehad, er zaten nieuwe imitatie contactpunten op, het viltje wat tegen de vliegwielnok drukt was totaal versleten en dat al na een paar maanden, wat er dan gebeurd is dat het stukje verend staal in de nok gaat vreten en het ontstekings beeld niet meer klopt met als gevolg dat het vliegwiel weggegooid kan worden, als je dan toch nieuwe punten wil monteren zorg dan dat het viltje maar minimaal tegen de vliegwiel nok drukt door het verendstaal plaatje terug te buigen en doe er een druppeltje gewone olie op.
Absoluut eens FF, maar we moeten proberen. Maar het zal ons nooit lukken met die 2-takt. En zo hoort het ook, puffen en roken die machines. Ohja stinken mag ook. Heerlijk toch.
Bij een goede compressie is het al een heel stuk minder, die kop waar ik het "dode" stuk achter/onder de bougie heb volgelast ( kop met bougie recht omhoog) heeft nog steeds geen kool.
Op een of andere manier vangt mijn tandem meer zand en water als ik over een zandpad rij. Deze foto valt nog mee, soms is het echt net of hij de 24 uurs-race heeft gereden...
Tenminste, zo zag mijn tandem eruit na een wolkbreuk :D:
hoewel, het is al eens erger geweest
Zit inderdaad al wel een Dakar-band op zo te zien !
Die band is ook de oorzaak van het smeren.
Hier liggen "zwaar transport" (bakfiets) banden op. Een ander type is voor deze maat niet verkrijgbaar. Maar de vorige band was helemaal kaal, en toch hetzelfde effect...
Ik denk het neusje, inderdaad, en ook de hoek waarin de motor is opgehangen, het geheel staat iets "omhoog".
Omdat het niet origineel is, en ik toch een keer het Eitje erop zet, ga ik hier verder ook niks aan doen. Het heeft wel zoiets van een echt werkpaard, en dat is het ook
Op een of andere manier vangt mijn tandem meer zand en water als ik over een zandpad rij. Deze foto valt nog mee, soms is het echt net of hij de 24 uurs-race heeft gereden...
Ik weet het probleem al John. Je hebt een haassolex en dat is pech.
Ook gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst ! Dat is nou het vervelende van solex je begint er met 1 en niemand weet met hoeveel het eindigd. Ik hou het alleen bij de NL solexen dat scheeld er weer een paar om te verzamelen. Is de solex in mooie staat of een opknapper ?? En ik heb zonet gezien dat je verschillende kleuren hebt welke kleur heeft jouw nieuwe aanwinst ??
Ben bezig om een motor met CNC carter op te bouwen, dat is niet zomaar even wat originele solex onderdelen eraan hangen, daar dien je nogal op te letten. Mogelijk dat dit een van de eerste carters uit hun serie was , Hij is me aangebracht om op te bouwen, ken de historie dus niet, staat nog met de hand ingegraveerd door wie hij gemaakt is, dat is nu anders
een spruitstuk gestraald en opnieuw koper gelast, deze was zo slecht "gelast" dat tussen de pijpjes en de spruitstukplaat nog hele stukken niet doorgevloeid waren en daar alleen nog vloeimiddel als "afdichting" zat. waarschijnlijk geen vd Heem als ik zo naar de pijpjes zelf kijk want de inlaat heeft over de volle lengte een lasbraam aan de binnenkant ( gerolde langsnaad gelaste pijp)
Ook gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst ! Dat is nou het vervelende van solex je begint er met 1 en niemand weet met hoeveel het eindigd. Ik hou het alleen bij de NL solexen dat scheeld er weer een paar om te verzamelen. Is de solex in mooie staat of een opknapper ?? En ik heb zonet gezien dat je verschillende kleuren hebt welke kleur heeft jouw nieuwe aanwinst ??
Het is een ORANJE
Op de foto te zien is hij in een staat dat ik hem (haar) alleen hoef te poetsen,blok nakijken, kenteken aanvragen en karren maar !
Ik hoef dan voor de keuring in ieder geval geen aanhanger of fietsendrager mee te nemen
Maar Oranje is helemaal super ! zeker proberen te keuren voor 30 APRIL. dan maak je helemaal de blitz . Ik heb er ook weer 1 bij een 3800 deze is ook een gevalletje oppoetsen tankje schoonmaken en de standaard dingen. en dan klaar maar ik moet eerst de oto afmaken en dan mag ik ( van mijzelf) de 3800 oppoetsen/in orde maken kan hij daarna zo de winkel in als nieuw. Als er ooit 500km mee is gereden is het veel en geen spatje roest !
Vanmorgen het blokje van een koffertje van de solex van Marco-1000 uit elkaar gehaald, dit ligt nu geheel gestript. Nu heeft hij de spullen mee naar huis om alles superschoon temaken. Daarna het gedraaide busje van Alfons erin zetten en alles weer opbouwen.
Vandaag een aantal motorsteunen opgegaald bij Kees 33. Nu hebben de losse motortjes een net onderstelletje en is er makkelijker aan te werken en staan netjes "op de plank". Bedankt Frank
Hoi Ronald , mooi toch zo'n setje blokjes naast elkaar . Van het blokje is toch idd een kering lek. Carternr. 673737 Dus dat word weer alles uit elkaar en dan weer repareren. Eens kijken hoe die weer gemaakt kan worden , wat ik er voor nodig heb. Meedenken mag uiteraard , als het maar tot een goede oplossing lijd Kijk hier naar de plaatjes. http://imageshack.us/g/820/imag0271wq.jpg/
Er zijn 2 manieren, 1) de bestaande afdichtingsring gebruiken als deze niet versleten of vervormd zijn, 2) een keerring erin maken (simmering), dan moet het cartertje uitgedraaid worden en de bus aanpassen.
In beide gevallen is het wel belangrijk dat het lager goed vast in het carter komt te zitten. Dit kan met behulp van een stukje verenband van 0,03 of 0,04mm in warme (héét 200-240 graden) tussen het lager en het carten te plaatsen.
Zo te zien is dit een blokje van '66/67 met een opgeschroefde rol met naaldlager of bronzen glijbussen, in dit carter zit geen labyrind afdichting maar enkel een plaatje achter het lager, het is de bedoeling dat dit net als bij een 3800 een beetje olie lekt via de krukas om de rolunit te smeren, als het afstandbusje wat in het carter draait te ruim is heb je wel meer lekkage, als de solex goed loopt zou ik me om dat beetje olie niet te veel zorgen maken.
En dit carter is denk ik niet geschikt om uit te draaien voor een keering, er is niet genoeg vlees, de carterhals is maar een mm en daar valt de rol weer overheen en dan ben je de smering van de rolunit ook kwijt.
Als het afstand busje te ruim in de carterhals zit moet de hals uitgeruimt worden en een overmaat busje gemaakt worden.
En wat is de wanddikte van het carter tussen lagerboring en "de buitenlucht"?? Die opstaande rand ben je in ieder geval kwijt bij uitdraaien. Bij deze is de wanddikte ruim 4mm en daar kan je een ring in kwijt. De smering voor het rollager gaat dan tussen de bus en de as door en niet eromheen. In dat geval verandert er niets aan de smering
Als je dit toepast op een carter van '66 hou je een rand over van minder dan 2mm, ik heb zo'n carter waar dit mislukt is.
Op jou foto is een carter van voor '66 en dat wil prima, doet Jan de Laat ook, en bij dit carter met bijbehorende rolunit moet je geen olie bij de rol hebben, daarom zit er op de krukas een rubberring.
Het carter en rolunit van een '66/67 type is veel meer richting 3800 qua opbouw
Ik dat geval durf ik het wel aan om het carter op te dikken met een ring van b.v.4mm dikte waarde afdichting inzit. Moet er wel het een en ander aan de rolkant aangepast worden. Of op de originele manier met een aangepaste ,dikkere bus.
Ik acht jou daar zeker toe in staat (zijn altijd leuke experimentjes) maar wat zou de meerwaarde zijn van een keering terwijl het MOET lekken, beter zou zijn de hals een paar tiende op te ruimen want die is meestal ovaal, en daar een nieuw busje voor te draaien.
Vroeger waren daar overmaat ruimers en busjes voor.
Kijk dan ook of er een scheur in het carter zit, ik kom dit tegen woordig zo vaak tegen!? zit dan meestal in de lagerpassing linkse boutje onder. Als het busje een paar honderdste speling heeft is het goed, je moet hem makkelijk kunnen ronddraaien zonder dat het strak aan voeld en even polijsen zo dat het niet gaat vreten.
Gister de eerste toertocht van het jaar met onze club De Reutel gereden, beetje fris maar wel droog, prachtige tocht en fijn om iederen weer te zien zo na de winter,en....de Solex was starten en lopen na de lange winter.
Gister de eerste toertocht van het jaar met onze club De Reutel gereden, beetje fris maar wel droog, prachtige tocht en fijn om iederen weer te zien zo na de winter,en....de Solex was starten en lopen na de lange winter.
Morgen niet met de Solex maar met de brommert. Naar Zierikzee Koniginendag. Heel wat brommers uit Zeeland komen daar. Zogenaamd brommers kieken (1 uurtje) de brommers worden dan geshowed aan het publiek. Daarna nog een rittje maken natuurlijk. Ik denk alles bij elkaar 160 km.
Lekker een lang tochtje gemaakt.Net filter en sproeier schoongemaakt. En nu loopt die niet meer fijn heeft erg weinig vermogen. :{ Luchtfilter was ook weg, morgen maar eerst een nieuwe halen.
Let op met kunststof luchtfilters, deze kunnen er niet goed tegen als de gassen in de carburater terug slaan ( er brand er gewoon een gat in het filter ) De nieuwe filters die wij leveren hebben een vlamdover in het filter zitten.
Let op met kunststof luchtfilters, deze kunnen er niet goed tegen als de gassen in de carburater terug slaan ( er brand er gewoon een gat in het filter ) De nieuwe filters die wij leveren hebben een vlamdover in het filter zitten.
Vandaag met het Puchje (de RoadRobber, jaja een nieuwe naam erbij) met de Zeelandse brommerclub, Boluz, een toch gemaakt. 43 brommers, slecht 3 Puchjes. 55 Km toertocht en dan in Zierikzee de brommer op Koninginnedag als 'Brommers kieken getoont aan publiek' erg leuke reacties van mensen over de brommers. Bij elkaar 158 Km gereden (via een omweggetje naar huis), erg lekker hoor.