Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#74749 03/04/12 08:50 PM
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
soulex Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Bij een oto zuiger zie je vaak 2 soorten zuigerveren. Met rechte uiteinden en met schuine uiteinden. Ik heb het idee dat de bovenste veren meeste recht zijn en de onderste schuin. Of kan schuin ook boven? Is er een reden voor het gebruikt van schuine of rechte uiteinden of maakt het geen verschil? Ik kan me voorstellen dat schuine uiteinden eerder slijten in door de uitlaat poort.
Thijs

#74751 03/04/12 08:57 PM
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
soulex Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Als je ze nu besteld dan zijn de uiteinden recht. Ik heb nog een aantal veren met schuine uiteinden liggen. Ik was benieuwd of ik die kan gebruiken, ook voor de bovenste.

wat was het idee achter het gebruik van hardverchroomde zuigerveren?
Thijs

soulex #74752 03/04/12 09:11 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: soulex
Als je ze nu besteld dan zijn de uiteinden recht. Ik heb nog een aantal veren met schuine uiteinden liggen. Ik was benieuwd of ik die kan gebruiken, ook voor de bovenste.

wat was het idee achter het gebruik van hardverchroomde zuigerveren?
Thijs


Zuigerveren met een hardchroom laag (werden -worden)gebruikt bij motoren die veel stof boven de zuiger krijgen (alleen de bovenste veer heeft een chroom laag) zoals een solex zonder een filter dat fijnstof kan tegen houden.
Dat was nodig om toch een behoorlijke levensduur te vekrijgen,dat komt omdat aan een hardchroom zuigerveer niet zo gouw een ronde kant aan komt en dus een langere tijd het teveel aan stof voor zich naar boven kan verplaatsen en de uitlaat in kan blazen.
Chroomzuigerveren hebben een zeer lange inloop tijd nodig.
Ik kan me niet herinderen dat ik ooit een zuigerveer gezien heb waar je een knoop in kan leggen ,is volgens ons ook niet nodig dat dat kan want dan past hij niet meer in de veergroef of zijn hier speciale veergroeven voor ontwikkelt.

Jan Vennix


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #74753 03/04/12 09:19 PM
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
soulex Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Het eerste deel van het verhaal is me duidelijk. Het laatste stuk met die knoop in de zuiger veer kan ik niet plaatsen.

Thijs

soulex #74758 03/04/12 10:06 PM
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
soulex Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Zijn de zuigerveren met die schuine uiteinden gewoon te gebruiken voor de bovenste groeven? Of gaat dat niet goed in de uitlaat poort?

groet
thijs

soulex #74759 03/04/12 10:09 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Lijkt me geen probleem.


Vriendelijke groeten

Roelof
soulex #74781 05/04/12 10:58 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: soulex
Zijn de zuigerveren met die schuine uiteinden gewoon te gebruiken voor de bovenste groeven? Of gaat dat niet goed in de uitlaat poort?

groet
thijs

de zuigerveer weet niet of hij de bovenste of de onderste is, gaat het goed als ondesrte gaat het ook goed als bovenste ( maar andersom ook)
zuigerveren waar je een knoop in kan leggen: zuigerveren zijn een weerstand want ze slepen steeds tegen de cylinderwand, daarom worden ze voor racemotoren heel plat gemaakt. Zuigerveren vibreren ook in hun groef, zijn ze te dun dan breken ze. Door de legering te veranderen in een taaiere dan gietijzer wist men raceveren toch heel te houden, bijkomend voordeel je kon er een knoop in leggen. Niet de bedoeling dat ze in de geknoopte vorm gemonteerd zouden worden, wel een kwaliteitstest ( uitsluitend te doen nadat ze gebruikt zijn om te voorkomen dat versleten veren hergebruikt werden)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #74784 05/04/12 04:21 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zo'n 25 jaar geleden had ik op school ook een zuigerveer die geheel vervrongen was. Geen race zuigerveer omdat deze uit een vrachtwagen motor kwam. De buitenstelaag van de veer was verchroomd. Daarom kun je hem verwringen.

Proefje: neem een sigaret, wikkel deze 3 maal in een plastic folie of zoiets, nu kun je in de sigaret een knoop buigen zonder dat het papier scheurt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #74787 05/04/12 04:43 PM
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
soulex Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Ik ga ze gewoon gebruiken ook voor de bovenste groef.
Thijs


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 54 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.041s Queries: 34 (0.009s) Memory: 0.9956 MB (Peak: 1.1695 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-03 11:49:16 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS