Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rating: 5
Hop To
Page 53 of 54 1 2 51 52 53 54
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Netjes whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Multifunctionele 24 uurs huur solex..... grin


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Een groot gat in de tank geroest.......5cm roest en smurrie op de bodem......toch maar een beetje benzine in de tank doen, misschien wil de solex nog lopen was hun gedachte. grin confused





Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zo, die heeft ook lang stilgestaan zeg.
Is die solex ter reparatie aangeboden ofzo?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Nieuw merk membraan gevonden.. wink



Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
toch handig als het nog een beetje "fladdert" he bas een CNC membraan vervagen door weer zo een stukje rubber.

EN doe eerst eens een benzine proef op dat spul of het niet smelt.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Joan
toch handig als het nog een beetje "fladdert" he bas een CNC membraan vervagen door weer zo een stukje rubber.

EN doe eerst eens een benzine proef op dat spul of het niet smelt.

Haha, "Spul" heeft maanden in de benzine gelegen, niks aan te zien. Pompje werkt goed. Wanneer je het motortje stationair laat lopen en je knijpt de retourslang dicht dan loopt het slangetje meteen helemaal vol.
Membraantje hoeft niet veel te fladderen blijkt....


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Joan
toch handig als het nog een beetje "fladdert" he bas een CNC membraan vervagen door weer zo een stukje rubber.

EN doe eerst eens een benzine proef op dat spul of het niet smelt.

Haha, "Spul" heeft maanden in de benzine gelegen, niks aan te zien. Pompje werkt goed. Wanneer je het motortje stationair laat lopen en je knijpt de retourslang dicht dan loopt het slangetje meteen helemaal vol.
Membraantje hoeft niet veel te fladderen blijkt....


Hoeveel membraantjes haal je uit dat vel laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Joan
toch handig als het nog een beetje "fladdert" he bas een CNC membraan vervagen door weer zo een stukje rubber.

EN doe eerst eens een benzine proef op dat spul of het niet smelt.

Haha, "Spul" heeft maanden in de benzine gelegen, niks aan te zien. Pompje werkt goed. Wanneer je het motortje stationair laat lopen en je knijpt de retourslang dicht dan loopt het slangetje meteen helemaal vol.
Membraantje hoeft niet veel te fladderen blijkt....


Hoeveel membraantjes haal je uit dat vel laugh

Heeeeeeeeeel veel John grin


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Roelof
Een groot gat in de tank geroest.......5cm roest en smurrie op de bodem......toch maar een beetje benzine in de tank doen, misschien wil de solex nog lopen was hun gedachte. grin confused


Het lijkt wel of het tankje iets te lang vol heeft gestaan met zuur om te ontroesten crazy


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Ja, jullie splijten maar tankjes!
Hoe jullie het flikken weet ik niet. Het tankje dat ik probeer te splijten blijft mooi één geheel. Heb er anders wel goed de brand ingezet. Tankje van Franse Solex 3800.

Probeer een paar fotos te sturen.
Vriendelijke groet aan de forumleden en dank voor de goede tips en leuke anekdotes.

Andrajo.

Attached Images
IMG_8870_05_01.jpg (45.48 KB, 89 downloads)
Joined: Mar 2012
Posts: 80
Likes: 1
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Mar 2012
Posts: 80
Likes: 1
Ben ik toevallig vanmiddag ook aan begonnen. Goed de rand warm maken totdat het tin eruit valt.
Toen wat aan de bevestigingspunten trekken en dan komt ie (bij mij) vanzelf los.
Direct maar begonnen met vertinnen. Valt best tegen voor het eerst.

Gr maik

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Die achterkant zal er niet vanzelf uitvallen, je moet bij het verwarmen met een (grip)tang op de bevestigingsbeugel het deksel eraf trekken.
Vooraf wel een merkteken op beide helften aanbrengen dan kan je de delen weer op dezelfe positie terug plaatsen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Hé,heb deze handelingen al eerder opgepikt op het forum.
Heb zelf aan de bevestigingspunten een ijzeren staaf gemonteerd met voorspanning. mad
De brand erin met een gas brandertje maar geen lopend tin.

Ik denk dat die tankjes op de Franse Solexen in elkaar werden gelast. Heeft iemand hiermee ervaring?

Vriendelijke groet
Andrajo

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Ja soms zitten ze aardig met voorspanning in elkaar in de laatste fase dien je heel snel rondom met je brander te gaan want hij moet echt overal op smelten staan want anders pakt het NET NIET gesmolten stuk al je krachten weg
eventueel de voorkant extra bijwarmen met een electrische verfafbrander .
gebruik wel een veiligheidsbril ook voor de omstanders want ik heb erbij gehad die met een knal loskwamen en dan word het vloeibare tin alle kanten op gegooid, Handig is ook om niet met blote lichaamsdelen in de buurt te zijn


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Hoi Joan,
Bedankt voor de prima uitleg. Ik vermoedde al dat ik handen en branders tekort kwam. Zal zeker mijn broek aanhouden. shocked

Wordt vervolgd.
Vriendelijke groet

Andrajo

Joined: Mar 2012
Posts: 80
Likes: 1
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Mar 2012
Posts: 80
Likes: 1
Niet vandaag maar van de week bezig geweest met het jaarlijks onderhoud. Carter schoonvegen, poetsen etc. Toen viel het me op dat er een stukje rol was afgebroken.
Wanneer ik er iets met een schroevendraaier aanzat brokkelde er zo nog een stuk af.
Zekere voor het onzekere genomen en direct een nieuw rolletje erop laten zetten door Solex Bobby. Ook zijn de lagers vernieuwd en zijn er extra koelgaten in de trommel gemaakt zodat de warmte beter weg kan. De rol is nu nog glad maar als het goed is de rol na ca 200km mooi ruw en gaat hij nooit weer kapot.

Attached Images
rol1.jpg (153.27 KB, 111 downloads)
rol2.jpg (143.99 KB, 109 downloads)
rol3.jpg (132.78 KB, 109 downloads)
rol.jpg (84.85 KB, 109 downloads)
Last edited by Solex_maik; 09/10/16 04:38 PM.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kijk dat kan weer een paar jaartjes mee.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
die gaten voor de koeling heb ik nooit begrepen, waar moet de warmte heen ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2012
Posts: 80
Likes: 1
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Mar 2012
Posts: 80
Likes: 1
De koelgaten zijn bedoeld zodat de rol minder warm wordt. Warmte van de koppelingstrommel kan zonder de gaten via de lagers gemakkelijker naar de rol dan
wanneer er wel gaten in zitten. Want dan kan de warmte alleen door de kleine ruggetjes die tussen de gaten zitten. En de gaten zorgen ook nog eens voor wat wind.

Grt
Maik

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Is de bandjes opgepompt van de Amuse en een klein rondje gedaan was alweer weken geleden. Ook de solex van Mirjam de bandjes opgepompt. Stond al 2 maandjes stil en een rondje gedaan. Toch weer lekker zo rijden. Alles oké. Tja de laatste tijd eigenlijk alleen met de Dapp gereden.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik had deze week geen kermis en heb dan maar twee solexen een koffertje en een 3800 die iemand gekocht had op een rommelmarkt en geen van beide deden het dus allebij maar rijklaar gemaakt voor de man die natuurlijk blij hij had mijn adres van iemand gekregen
groetjes pierre

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
altijd fijn om iemand blij te maken !

Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Vandaag twee gaatjes geboord in de RvS schetsplaat voor de motor veren die anders te strak staan. Toen weer keurig gemonteerd.
Nu nog geen brandstof retour naar de tank. Heb nieuwe leidingen pomp. pompbodem, membraan en nieuwe brandstoftank.
Ook de carburateurs gewisseld maar ook dat was geen oplossing.
De carterdeksel zit goed vast dus geen lekkage.

Groeten,

René


Carpe Diem
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als je de leiding aan je carburateur losdraait en effe eruit trekt en je draait aan je vliegwiel een paar slaagjes moet er benzine uit de leiding lopen.
Loopt hij eigenlijk wel.
Misschien een overbodige vraag, maar zitten je leidingen op de pomp niet omgedraaid?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Beste Alfons,

De brandstofleidingen van mijn Solex 3800 zitten correct aangesloten. Eerst monteer je de leiding van de carburateur naar de brandstofpomp. Vervolgens monteer je de brandstoftank met die leiding weer naar de onderste aansluiting van de pomp.
Heb zojuist de pomp vervangen voor een nieuw exemplaar.
De leidingen heb ik doorgeblazen en zijn ook nieuw.
De pompbodem is aangepast door Joan waar we zijn geweest.
Die heeft mijn krukas in het carter getrokken en het lager vast gezet. Ik kan draaien aan vliegwiel wat soepel draait maar geen retour benzine. Van de week komen er weer bestelde onderdelen binnen. En vervang ik de carburateur weer voor een nieuwe.
Dat is het derde exemplaar al.

Groeten,

René Wiersma


Carpe Diem
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oké. Maar loopt hij. En levert de pomp u wel of geen engine. Best een gekke situatie dit. Let maar op, straks is het weer een klein dingetje.
Misschien weer een overbodige vraag. Maar weet je zeker dat het gat van het carter naar je membraam open is?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
En wat heel belangrijk is komt er een carter onder of overdruk maar ik lees bij Joan geweest dus waarschijnlijk een overbodige veronderstelling vr gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Beste Alfons,
Ben de cilinder aan het demonteren en ga het carter verder onderzoeken. Er komt toch een nieuwe cilinder binnen van de week.
Het carterdeksel ook weer los halen en nieuwe pakkingen.
Ik kan er gewoon niet bij dat al die pompen niet goed zijn.
En de motor van de solex heeft nog niet gelopen, omdat er geen brandstof wordt rondgepompt. Heb ook aan vliegwiel gedraaid toen de carburateur er af was. Toen de hele leiding eraf met alleen de tank er nog op en ook daar geen benzine uit de bovenste aansluiting. Wordt vervolgd. Een oplossing moet er komen.

Het was een goed rijdende solex 3800. Maar heb nu een vervangend carter aangekocht bij van de Ven. En alles over geplaatst.

Groeten,

René


Carpe Diem
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik lees dat je nogal wat onderdelen hebt uitgewisseld zonder het gewenste resultaat te behalen.
Normaal ga je bij een storing eerst kijken/beredeneren wat er aan de hand kan zijn.
In jou geval komt er geen brandstof bij de carburateur.

Een kleine, simpele en snelle test om het brandstof circuit te controleren :

Neem de retourslang los bij de carburateur en blaas daarop, met de mond en niet met een compressor!
Als het circuit in orde is dan komt er brandstof uit de overloop.

Het kan zijn, zoals Hans Welp aangaf, dat er geen carterdruk is.
Een oorzaak kan zijn, lekkende carter of voetpakking, een lekke keerring bij de rol of een vergeten afdichtboutje van het blokkkeerpen gat (is mij ook wel eens overkomen blush ), is geen schande maar de motor zal nooit starten.
Als je al pompen gewisseld hebt en je draait iedere keer dezelfde (te lange) stift of bout bovenin de pomp dan blokkeert deze het bovenste pompkogeltje.
Als je een nieuwe 3800 pomp monteert dan zit daar al een afdichting bovenin gedraaid en kan je de vorige regel vergeten/schrappen.

Stukje voor stukje nakijken wat er werkt en wat niet is leerzamer dan zomaar onderdelen uitwisselen.
(en misschien onnodig aanschaffen)


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Heb de cilinder eraf gehaald als de pakkingen van de cilinderkop.
De pomp en tank zijn gedemonteerd. Toen heb ik de motor omgekeerd.
En met de motorbeugel in een bak gelegd en vol gegoten met wasbenzine, om te kijken waar het wegloopt, eerst bleef het staan.
En even later bij de pomp gaten ging het weglopen. Heb dus geen rare dingen gezien bij het Tweedehands carter. En het kopt dat ik veel onderdelen heb verwisseld voor nieuwe exemplaren. Heb ook veel brandstofleidingen op voorraad. En pakkingen ook.

Groeten,

René


Carpe Diem
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Zal helaas niet aan de oude of nieuwe onderdelen liggen denk ik. Misschien ff een paar dagen laten liggen en opnieuw beginnen met opbouwen. Op een gegeven moment komt dan toch (ook bij mij cool) een zekere vorm van frustatie en denken wij mannen niet meer helder. Heeft te maken met die 7 procent Neanderthaler die we nog in de genen hebben.

Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Heb voldoende solex boeken in bezit die ik allemaal heb gelezen.
als ik even iets ben vergeten lees ik weer even.
Heb even met de compressor bij de pomp geblazen en die komt gewoon goed mij de cilinder ruimte waar de druk ook komt voor de pomp en de circulatie. Dus het carter is in orde.
Ik wacht gewoon op de bestelde onderdelen en ga dan weer verder.

Groeten,

René


Carpe Diem
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik zou ook teruggaan naar de beginsituatie.
Je hebt gaatjes geboord voor de veren, in de schetsplaten.
- liep hij nog voordat je hiermee begon?
- wat heb je allemaal losgemaakt om dit te doen?
- maak dat opnieuw los met de ogen héél goed open, er is een verschil met voorheen...

Ik zie van sommige acties niet het nut, maar ben er niet bij geweest dus kan het niet allemaal juist beoordelen frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ja ze zijn bij me geweest , een en ander gekuist aan het onderblok, de rest kunnen ze zelf.
3800 carter valt niet echt mee, lager 4 platte vlakken aan geslepen om borgen weer mogelijk te maken, keerring zat er goed in ( oudere type die met de flens van binnen uit ) zo ook de stalen tussenring .
schetsplaten netjes gemonteerd dat met dat spatbordje en de frictieplaten zat niet helemaal lekker, de special moeren die je tegenwoordig koopt zijn niet in overeenstemming met de veren er is niet genoeg opbouw ruimte om EN veer EN frictie plaat EN de dikte van de banana te kunnen bevatten dus nieuwe langere moeren gedraaid en de boel netsje afgemonteerd , type spatbord en type schetsplaten zodanig dat de motorveren zoals je ze nu alleeen kunt kopen al zwaar open gespannen stonden in de laagste stand van het blok, dan moet je het blok nog monteren, normaliter sta je dan met de frictie platen ergens in het midden van de banana nou toen stonden de veren eens zo lang en dat kost je KM's aan rijsnelheid door te hoge druk op de band dus geadviseerd om extra gaten te boren ( overigens doe ik dat ook zet er dan boutjes M4 in die gaten met dubbele moeren zodat de boutkop aan de binnenkant iets uitsteekt en heb dan een "pennetje" om de veren aan te haken want met die gaten in de RVS schetsplaat en niet aan de omgevouwen kant ( die is er niet) zitten die veren in mijn ogen "kul"


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ja, dat met die veren op de rvs schetsplaten is niet logisch. Ik heb dat destijds van jou overgenomen en ook M4 boutjes geplaatst.

De veren rek ik een stuk uit, uiteinde klemmen in de bankschroef, andere kant uitrekken tot zo'n 13-14 cm en het drukt al veel minder op je band.

Voor de 24 uur heb ik een hendel bijgezet die de motorlift bediende. Door de kabel juist af te stellen begrensde je de afstand van de motor op de band. Mooie constructie maar na een flinke valpartij was er niet veel meer van over frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
De Solex 3800 motor heeft na de opbouw weer een retour stroom benzine. Na reinigen van het carter en compressor druk is het goed gekomen. De motor heb ik weer op het frame geplaatst.
Nu de voorremmen nog in orde maken en de ontsteking nakijken.
Vriendelijk bedankt voor de goede adviezen hier op het forum.

Groeten,

René


Carpe Diem
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Maar nu weten we nog niet de oorzaak. Maar goed het loopt weer en dat is het belangrijkste. Veel rij plezier.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Beste Alfons,

Vanochtend in de garage monteerde ik de onderdelen op het carter. De motor heb ik op een beugel vast staan op de werkbank.
Eerst heb ik de Pompbodem geplaatst aan de voorkant toen heb ik de pomp en membraan met de schroeven geplaatst en vast gedraaid.
Vervolgens plaatse ik de cilinder op de zuiger de carter deksel hangt nog op de bouten los en zette die vast op de pakking.Gisteren heb ik de motor met wasbenzine schoon gemaakt. En met de compressor door geblazen. Toen de leidingen aangesloten eerst van de carburateur naar de pomp de bovenste aansluiting, en vervolgens de brandstof tank en leiding.
Bij het draaien van het vliegwiel zag meteen dat er een beetje benzine uit de pomp kwam, verder alles afgemonteerd.
De motor op het frame gezet best een leuke klus.
Toen de remmen gecontroleerd en aangepast het voorwiel liep nog tegen een beugel van het spatbord na verbuigen kwam goed.
Vervolgen de motor gestart met aan fietsen en dat lukte ook nog. Alleen morgen nog naar de ontsteking onderzoeken of die beter kan. Waarom het vandaag wel goed ging begrijp ik wel.
De schoonmaak van het carter en doorblazen van de pompbodem.
Met goede onderdelen moet het altijd lukken met die oude Solex. Het kan nog wel wat beter want het geluid is wat apart.
Moest ook best veel fietsen voor die startte. Hij rijdt nog niet uitbundig als voorheen er zit een nieuwe koppeling in.
De verlichting werkt ook weer.

Groeten,

René Wiersma


Carpe Diem
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mogelijk is er dan toch een verstopping geweest in het kanaaltje tussen carter en pompbodem en met perslucht eruit geblazen.

Als ik het goed begrijp zijn het carter, krukas, rolunit en ontsteking nog origineel ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat vermoed ik ook. Nu wel benzine als René effe aan het vliegwiel draait. Dat haal je er niet uit de de zuiger blaas test.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Beste Alfons,

De krukas spoelenplaat en rol unit vliegwiel cilinderkop zijn nog origineel stuurhendels ook. De wielen zitten op Solex drie.
Heb dus alle onderdelen van het vorige carter overgezet met de hulp van Joan Majoor met het plaatsen van de krukas en frictie.
Op het tweedehands carter van Marcel van de Ven.
Hij rijdt nog niet goed helemaal maar dat onderzoek ik morgen weer. Zelf denk ik ook met de perslucht een verstopping weg geblazen. En de wasbenzine was ook goed met schoonmaken.
Een hoop zwarte rommel kwam er van af. Ook uit de cilinder ruimte.

Groeten,

René Wiersma


Carpe Diem
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Morgen dan eerst eens de ontsteking afstellen. Heb je ook een open uitlaat?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Vandaag het reserve blokje eens laten draaien. Was 1/2 jaar geleden. 2 slaagjes om benzine op te pompen en dan 1 kleine draai aan het vliegwiel en weer keurig lopen. Heerlijk om te horen zo op de workmate.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
vandaag een solex 2200 gerepareerd, koppeling werkte niet meer.
bij demontage bleek de moer los te liggen en kon je zien dat er al aan gesleuteld was want de moer was met een beitel vast en los getikt ( of andersom) want dat geeft van die special haken.

bleken ze de ringen verkeerd om gemonteerd te hebben ( er zat geen veering in maar een dunne smalle ring en een brede platte ring)
nu hoort eerst de dunne ring erin om afstand te creeren van het lager, dan de koppeling dan de brede ring en dan de moer. de brede ring zat eerst, dan krijg je wel afstand van het lager MAAR je maakt niet alleen contact met de binnenring maar ook met de buitenring, nu stond die ring iets bol en helaas was net de holle kant naar het lager toe dus de buitenring werd als eerste geraakt.
de koppeling zal na montage niet goed vrij gekomen zijn, slijtage op de buitenrand heft de ring daar iets dunner gemaakt zo is waarschijnlijk de spanning van de moer af gekomen en losgelopen.
5 minute werk: eerst de dunne ring, dan de koppeling dan een veering gepakt van een 3800 dan de moer en met een sleutel 21 deze aangedraaid, alles zat weer.

leuk detail van deze motor: de vliegwiel moer was geen moer 14 maar een moer 21 met een borst die kleiner is en IN het vliegwiel valt handig om dan met je bougiesleutel onderweg deze moer los te kunnen draaien

Last edited by Joan; 26/10/16 08:49 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Webbing jasbeschermers, ze worden steeds zeldzamer, daarom de originele kleur van dit zwart gespoten exemplaar geprobeerd naar boven te halen, eerst klein stukje met thinner...niet doen materiaal lost op en de print vervaagd, daarna in de straalkast gewoon met straalgrid, resultaat is redelijk, misschien met glasparel dat het nog iets beter word.



Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Knap hoor! Dat zijn idd dingen om zuinig op te zijn wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
deze jasbeschermer met boletjes motief komen van een solex ami ik heb ook nog op reserve liggen alsook de blauwe ze worden steeds zeldzamer
groetjes pierre

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Vandaag gaan we Sinterklaas binnenhalen in Lerop. Meer foto's volgen.



Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Sinterklaas heeft toch een schimmel. Toch geen Solex?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Sinterklaas heeft toch een schimmel. Toch geen Solex?


Haha. Hier wordt ieder jaar gekeken hoe de Goedheiligman op een ludieke manier binnengehaald kan worden. Dit jaar werd ik gevraagd, nu hoor ik de verhalen van andere jaren.... van luchtballon tot zweefvliegtuig en helikopter, alles is al aan de beurt geweest. Het is ze zelfs ooit gelukt om met de intercity te komen, Sint had max 2 minuten om uit te stappen in het dorp, waar helemaal geen station is laugh laugh

Dit jaar mocht ik een rol spelen en het was geweldig. Zwarte Piet is gewoon zwart, geen detectiepoortjes, maar wel de locale tv zender die alles gaat uitzenden.
Binnenkort volgen hier dus spectaculaire beelden wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Jaren terug toen ik nog bij Billiton zat hebben we voor het kinder sinterklaas bedrijfsfeest ook al eens al mijn solexen uit de kast gehaald om hem met deze dingen in te halen.
een ander jaar met mijn YA 328 ( toen hij nog reed)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Hier wat fotootjes. Wanneer en òf er iets wordt uitgezonden op tv heb ik nog niet gehoord.
Helaas enkele png files die niet erg groot zijn frown






Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Leuk man!!


Groet, Tim
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Sinterklaas in een tweetakt !?
En zwárte Piet !!??

Hoe fout kun je zijn grin wink laugh

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: solexnl
Sinterklaas in een tweetakt !?
En zwárte Piet !!??

Hoe fout kun je zijn grin wink laugh


Gòed fout laugh laugh laugh

Hier nog wat foto's:

Intocht Lerop 2016


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
dat kistje met die telefoon, das wel sluikreclame

en die piet met die grijze snor ENG !

gelukkig zag ik er ook een goedmaakpietje tussen staan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik heb vandaag nog wat verder gedaan aan het overgangsmodel oto die ik van superia heb overgenomen en hij is zo goed als in orde wat het fraen betreft en de motor kapjes en tankje zijn ook terug als nieuw maar toen ik hem ophaalde en ik het motortje probeerde te starten liep hij bij na metteen en ik beb hem moetten stilleggen door kortsluiting te maken hij draaide namelijk niet goed ook omdat de gas en decompressie bediening er niet op zat dus na het stilleggen heb ik hem niet meer aan het draaien gekregen ik moet er wel bij zeggen toen ik hem voor de eerste keer starte liep hij niet zo goed ondat hij niet goed bezinnen kreeg en bij het nakijken zag ik dat het bezinnen leidingke van het tankje wat verstopt zat maar dat is nu allemaal in orde gebracht dus bezinnen in overvloed en een uitstende onsteking en hij wil maar niet lopen ik zie ook nergens velies maar toch vind ik dat hij niet veel compresie heeft nu ga ikn volgende keer het cilinder kopje er een afhale om te zien of de compresie moer wel goed afsluit ik zou het anders niet weten wat het is iemand van jullie
groetjes pierre

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zit de spie er nog op. Dat zijn zo van die dingen. Het zal wel weer iets zijn, dat je achteraf denk natuurlijk was het dat. Succes Pierre. Je komt er altijd uit.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
dat heb ik nog niet nagezien alfons maar dat zal ik zeker ook nog nazien bedankt
gr pierre

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
dus zoals gezegt vandaag het vliegwiel eraf gehaald en blijk dat er geen spie in het vliegwiel meer zit maar ze hadden er wel eentje zelf gemaakt en los in de krukas geplaatst dus maar op zoek naar een ander oto vliegwiel
vraagje zou het veel uitmaken als je er eentje opzet van een 3800 ik heb dit zelf nog nooit geprbeert
groetjes pierre

Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Als je een ander vliegwiel monteerd controleer dan even of het ongeveer met de merktekens klopt er is verschil in vliegwielen ivm ontstekingstijdstip vr gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik zou het niet weten Pierre. Ik heb geen verstand van een 3800.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik heb het zelf ook nog nooit ge probeert nieschien dat john het wel weet of dat iemand ander het al heeft geprobeert
groetjes pierre

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Je kan er heel lang over nadenken en filosoferen maar je kan ook het vliegwiel op de as zetten en
met een schuifmaat door het bougiegat de zuiger op1,8mm voor BDP zetten.
Je ziet dan waar de merktekens staan (zet met een stift een streepje op het vliegwiel).
Hierna kijk je wanneer de punten opengaan.
Die moeten opengaan op 1,8 mm voor BDP.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik heb er al gewisseld zonder probleem, en ook al een gehad die anders stond. Wat Ronald schrijft is het beste dan ben je zeker. Gewoon proberen kan ook wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Ik heb ook verschillende vliegwielen liggen. Oto en 3800.
Is 1,8 mm voor bovenste punt altijd goed?
Ik vraag het maar he.
Kan het ook zo zijn dat de magneten op verschillende punten zitten bij 3800 en Oto of nog oudere vliegwielen zitten?


Groet, Tim
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik zal het morgen eens goed nakijken en proberen ik laat het dan nog wel weten
groetjes pierre

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik heb zonet nog eens gekeken en bij het vliegwiel van de 3800 staat het teken en de cal het zelfde als bij het oto vliegwiel en ik heb hem dan ook proberen te starten maar hij wil niet lopen dus heb ik de bougie er uit gehaalt en daar ik geen metertje om de mm te meten heb ik er eenschroeven draaier gebruikt en als de piston boven staat dan staat het teken van het vliegwiel 4cm verder naar rechts dus ga ik morgen de onsteking wat later zetten zien wat hij dan doet
groetjes pierre

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Solex van mn pa gedemonteerd.
Kan ie de kale delen weer mooi zwart maken.

Heeft iemand nog een 3800 standaard met mooie ronde gaten liggen ? (evt met originele bouten/moeren)






Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
vandaag nog eens eventjes geprobeert met de onsteking wat later te zetten maar nu wil hij wel even draaien maar knalt hij telkens hard zodat de vlammen uit het spruitstuk komen zonder uitlaat morgen maar weer verder zoeken dan heb ik wat meer tijd hoop ik
gr pierre

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Origineel bericht van: solexnl
Solex van mn pa gedemonteerd.
Kan ie de kale delen weer mooi zwart maken.

Heeft iemand nog een 3800 standaard met mooie ronde gaten liggen ? (evt met originele bouten/moeren)







daar heb ik er nog weel een paar van liggen van die standaart met ronde gaten zelfs nog een nieuwe uit de oude doos spijtig dat je zo ver woond ander kon ik je wel helpen
groetjes pierre

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Dank voor t aanbod. Maar Solexservice heeft nieuwe met originele bouten en moeren.

Han

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
niet aan mijn solex maar aan een agregaat wat me aangebracht werd want hij wilde niet starten, oorzaak die aangegeven werd : verstopte kraan.

Nou dat klopte wel, want het afdicht rubber was door moderne brandstof zo gezwollen dat elk gat dat er te vinden was, inclusief het overstroomkanaal in het hendeltje dicht gedrukt werd.
Na vervangen door beter material nog niet starten.
Carburateur gekuist kwam een hele bak vuil uit de vlotterkamer en vlotter zelf donkerbruin terwijl achteraf bleek dat hij wit is , sproeier ook de kwakjes uitgehaald.
Nog niet starten, toen de carburateur maar verbouwd, gelukkig heb ik M2 schroefdraad tappen en snijplaten, van een bout M3 een venturibuis trekker gemaakt door uiteinde van M2 te voorzien en venturibuis inwendig ook M2( normaliter kunnen deze er niet uit )
nou toen kwam de ellende naar boven, volkomen dicht gekwakt met troep, mogelijk hebben ze in deze viertakt tweetakt benzine van de solex gestookt en met een iets lekkende kraan krijg je in je carburateur dan steeds verse aanvoer dat bij verdampen gaat gummen.
Alles terug gemonteerd en nu lopen als een zonnetje

Attached Images
agregaat-op-zijn-kant.jpg (107.99 KB, 84 downloads)
agregaat-vlotterkamer-inhoud.jpg (45.49 KB, 77 downloads)
agregaat-venturibuis-opening.jpg (93.18 KB, 77 downloads)
agregaat-venturibuis-a.jpg (22.51 KB, 76 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
graag gedaan
groetjes pierre

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Het opknappen van de gaten in het boveneinde van de standaard .
Pak twee inbus bouten van m8 bij 10 m.m. lang en twee sluitringen en twee moeren.
Maak de gaten in de standaard netjes rond b.v. 12 of 13 m.m..
Draai vervolgens de boutkop zodanig af dat deze goed past in de standaard over een breedte dat de standaard nog goed kan bewegen.
Draai met deze bouten de standaard goed vast .
Maak de gaten in de standaard niet groter dan nodig is voor een mooi rond gat dan kan je later nog eens de zaak weer opnieuw repareren

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Die tip had ik al eens van jou gehad Jan, en ik maak er dankbaar gebruik van wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Vandaag is al voor de vierde keer de brandstof leiding van de tank naar de pomp gebroken en kon ik gelukkig de brandstof opvangen met een trechter en lege spa fles. Hoe kan je die spanning vrij monteren? Ik gebruik de leidingen van SolexMarkt.

Groeten,

René Wiersma


Carpe Diem
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Die van koper breken heel snel, zorg dat er 1 krijgt van staal.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik denk dat het niet aan de leiding ligt maar aan trillingen.
Bij sommige koel/vrieskasten en aico's heb je soms ook last van stuktrillende leidingen.
Dit kan voorkomen worden door :
) de trillingen wegnemen maar dat lukt soms niet door een onbalans in de motor.

) dempen van de trillingen op de leiding(en) door er een stuk bitumen aan de leiding te kleven.
Door het extra gewicht gaat de leiding niet meer resoneren (heftig trillen) waardoor de leiding heel blijft.

Als je een stalen leidinkje hebt (testen met een magneetje) kan je onder in de bocht met tin een M6 of M8 moertje aan de leiding solderen.
Wel even het leidinkje losnemen als je dit gaat doen, maar dat mocht wel duidelijk zijn dacht ik


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat kan zeker FF. Leuk bedacht zo.

Misschien is een stukje rubber slang ertussen toch makkelijker.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
De stalen leidingen kun je volgen mij nergens meer aanschaffen.
Als ik die bestel bij SolexMarkt of ergens anders zijn die precies het zelfde namelijk gewoon aluminium.
Zal proberen iets anders te monteren om te kijken of er verschil komt, zelf zat ik ook al te denken om naar brandstof slang te gaan gebruiken.

Groeten,

René Wiersma


Carpe Diem
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Bij een koperen leiding kan je ook wat extra gewicht aan solderen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
weer niet aan mijn solex maar aan dat van een ander, verzoek was om hem iets sneller te laten lopen want hij doet minder dan anderen.

Nou zo gezegd zo gedaan dacht dat word even ontkolen en een hapje bij de inlaat weghalen. niet dus. en hapje was al weg bij de inlaat.

nou een cylinder die weer bewijst dat kwaliteit niet hoog aangeschreven stond bij solex, alles wat je maakt monteer je gewoon (toch?)
staat hij net iets anders op het carter zodat de zuiger er net boven uit komt, nadeel ook bij de spoelpoorten staat de zuiger hoger dus gaan ze niet helemaal open.
EN de uitlaatpoort verkeerd gegoten, te hoog in de cylinder, nou dan dekt een wel goed spruitstuk de 1/2e opening af , dus uitlaat poort bijwerken, spruitstuk bijwerken zodat de gaten nu in 1 lijn liggen en spolepoorten bijwerken zodat ze minimaal net zo stromen als een cylinder die wel goed is.
uitlaatpoort had ook al happen van zuigervere dus ook maar slotjes maken EN de eigenaar smeert wat weinig ( originele Aspen menging 1 op 50 dacht ik nou de pistonpen weet wel raad met te weinig smering goed heet gelopen en dus helemaal blauw
waarschijnlijk nog een "post" nodig om alle fotos te plaatsen

Attached Images
uitlaatpoort 1.png (153.53 KB, 111 downloads)
uitlaatpoort 2.png (128.59 KB, 106 downloads)
spruitstuk opgelast.jpg (85.9 KB, 103 downloads)
zuiger boven cylinder.png (174.35 KB, 108 downloads)
spoelpoort onbewerkt.jpg (57.38 KB, 118 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
nog wat fotos

Attached Images
zuigerpen over verhit 1a.png (169.49 KB, 106 downloads)
spruitstuk bijgewerkt 1a.png (235.24 KB, 102 downloads)
spoelpoort bewerkt.jpg (65.48 KB, 128 downloads)
spoelpoort bewerkt vanf onderkant.jpg (129.67 KB, 122 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Poeh dat zag er nogal uit zeg frown
Los naaldlager in de drijfstang? Daar maak ik dat ook wel bij mee. Als ik ze nog tegenkom gaat daar meteen een kooilagertje in, die hebben daar geen last van wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat spoel poortje ziet er goed uit. Vraagje Joan. Waarom maak je de poort op het einde niet recht , maar zo rond gelijk origineel. Wel netjes.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Dat spoel poortje ziet er goed uit. Vraagje Joan. Waarom maak je de poort op het einde niet recht , maar zo rond gelijk origineel. Wel netjes.

gaat vanzelf door slijtage van de slijpschijfjes ( stapeltje dremel schijfjes op elkaar) en dat is niet erg, hij is bijna recht en met die afronding "zoekt" de zuigerveer daar ter plaatse makkelijk zijn plek ook hier geldt "rond( een beetje) is beter"


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Als ik mij niet vergis is een ronde spoelpoort bij Solex nodig omdat er geen zuigerveerborgjes in zitten heb ik altijd gedacht.Waar of niet waar Joan gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: hanswelp
Als ik mij niet vergis is een ronde spoelpoort bij Solex nodig omdat er geen zuigerveerborgjes in zitten heb ik altijd gedacht.Waar of niet waar Joan gr Hans Welp
en niet alleen de spoelpoorten ook de uitlaat poort, heb de laatste tijd aardig wat solex zuigers voorzien van slotjes voor de zuigerveren want de zuigerveren waren alsnog de uitlaat aan het bijwerken van rond naar vierkant en dan is het einde verhaal als er geen slotjes komen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Kan het zo niet vinden, maar hoe plaats je die slotjes en waarvan maak je het borgpennetje???


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
borgpennetjes: messing lasdraad van 2 mm.
slotjes plaatsen: beter overlaten aan iemand die dat heel vaak doet.
ik heb ooit bij iemand een zak boor freesjes gekocht, die passen in dremel, dan "boorfrees" ik eerst een holletje in de de bovenkant van de zuigerveer groef zodat daar een 1/2 maan ontstaat van 1 mm, op die plek ( midden tussen spoelpoort en uitlaat poort) boor ik een gat door de zuigerwand heen met een boor van 1.8 mm dan boor ik dit gat op met 1.9 mm, dan punt ik een stukje van dat lasdraad aan met een heel flauw puntje zodat de punt ca 3 mm uit zichzelf in het gat valt, dan olie ik het gat en het staafje in en dan tik ik met de zuiger op een blok zacht hout met een 50 gram hamertje de pen de zuiger in om dan met stiftvijltje het uitstekende stuk tot aan de zuiger weg te vijlen, dan zuigerveren voorzien van een 1/4 rondje aan de bovenkant aan beide kanten van zuigerveer uiteinde dat maakt samen een 1/2 rondje.

voor de zuigers met 3 veren is het wat moeilijker als ik me daar makkelijk van afmaak komt het pennetje in het midden en kort ik de zuigerveren 2 mm in als ik daar veel moeite neem dan komt het pennetje tot 1/2 diepte zuigerveer groef en hap ik de zuigerveren aan de achterkant uit ( "B-slot" zoek dat maar eens op )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Roelof
Hoe nu verder Ad?


Ja Roelof, dan wordt je geholpen door een vriend die nog iets N.O.S. ,eigenlijk bijna nieuwer dan nieuw heeft liggen...
Oude carter is helemaal gaar. Op een andere plek zat ook al een scheurtje met op het eind daarvan een gaatje geboord om ver uit te lopen te voorkomen.
Motortje begon vervelend te doen, ben toen verder gaan kijken en vond het probleem.
Ben super blij met dit "nieuwe" cartertje

Tja, en dan zit alles in elkaar en is het resultaat dat er gruwelijk veel luchtbellen in de retour komen.
Snelheid is 34/35 met plotselinge uitschieters naar de 39/40.
Dit was enkele dagen voor de reparatie eigenlijk ook al. Ben toen gaan zoeken met het resultaat een gescheurd cartertje.
Nieuw krukaslager+afdichtring/bloemplaatje gemonteerd.
Nieuw spoelenplaatlager.Carburateur,benzinepomp gewisseld, benzineleiding hoog/laag in de carb., tonnetjes en wartels goed aangedraaid Heb nog niet zoveel gereden maar hij lekt niet langs de rol. Uiteraard overal nieuwe pakkingen geplaatst. Maar hij moet ergens valse lucht krijgen...
Wat mij nog een beetje doet twijfelen is dat dit blokje vorig jaar een vast/warm loper heeft gehad...Heb daarna de zuiger met een wetsteentje bijgewerkt. Er lopen wel 2? krassen over de zuiger in de lengterichting, cilinder is niet veel aan te zien (dacht ik..)
Dus het zou zo maar kunnen dat ik morgen ff naar Ad.v H rijd voor een ander cilindersetje..
Of, alles nog een keer uitelkaar om te kijken of ik iets over het hoofd heb gezien.

Toch maar een cfx cilinder erop gezet.vanmiddag een testrit gemaakt op een mooi breed recht fietspad van 3 km met een 28 sproeier loopt voor geen meter.Dan 30 erin .Loopt meteen naar de 40.Niet te lang natuurlijk. De "shokehandel" naar linkse tot hij begint te 4-takten en dan zover naar rechts tot hij stopt met 4-takten. Het handeltje staat nog ver naar linkse vind ik.??? Alleen hij blijft bellenblazen in de retour. Rara pliesiepet ....Wat ik nog niet gedaan heb is een remkabel in de benzineleiding ende retour van de carburateur opboren naar 5 mm. Heb dan het idee dat je een storing hiermee verdoezel. Er moet toch ergens iets fout zitten..


Zo,we gaan door waar ik gebleven ben vanaf 20-07-2016
Het seizoen gewoon afgereden met de bij mij bekende storingen. Alle tips opgevolgd, helaas. De afgelopen winter niet veel kunnen doen.
Vandaag weer een ritje gemaakt op de solex van m`n vrouw.
Nog steeds hetzelfde als voorheen Onderweg 3 keer heel kortstondig inhouden met een pets/knal. Met de ontsteking gespeeld , geen resultaat. En dan die luchtbellen in de retour.. nieuwe nijlon ringetjes in de carb. Geen resultaat.
Ga volgende week het blokje helemaal demonteren..


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Meestal ontstaat een pets/klap in de uitlaat wanneer er een slechte of geen verbranding in de cilinder is en de uitlaat gevuld wordt met onverbrand mengsel en vervolgens ontstoken door een goede verbranding in de cilinder die zich voortzet in de uitlaat.
Alles, cilinder, uitlaat en de hete gassen willen dan wel ontbranden.
Persoonlijk zou ik het in de richting van de ontsteking gaan zoeken, vonkoverslag een slecht kontakt of zo nu en dan wat kortsluiting.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
heb vandaag nog een Chinese solex van behoorlijk wat petsen af geholpen, na veel geprobeerd te hebben was het al iets beter maar zeker nog niet goed, als volgende en hopelijk laatste poging de kop op de draaibank behoorlijk afgevlakt om het mengsel door betere compressie beter en sneller te laten branden, ook DeCo klepje nieuw ingeslepen en zowaar de ontsteking ( elektronisch Chinees) trekt de hogere compressie en de petsen en het onregelmatig lopen voor zeg 98% weg, een heel fatsoenlijk rijdende solex nu


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Wat mij opvalt dat dat petsen op hoge snelheid gebeurd.Er zit een cfx cilinder op met 3 spoelpoorten ...
Dinsdag ga ik verder


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
kijk eens naar het spoelpatroon op de zuiger, bij CFX haal ik de spoelkanalen iets door naar achteren


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Weer eens aan de Ami gesleuteld.
Zoals eerder gemeld liep ie niet goed op de jfx cilinder.

Oorzaak gevonden, miniem lekje onder cilindervoet bij brandstofpomp. Ander carterdeksel gemonteerd en nu is het over.

Lijkt nu wel goed door te trekken. Morgen eens een goede testrit maken.

Wordt vervolgd.

Han

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: solexnl
Weer eens aan de Ami gesleuteld.
Zoals eerder gemeld liep ie niet goed op de jfx cilinder.

Oorzaak gevonden, miniem lekje onder cilindervoet bij brandstofpomp. Ander carterdeksel gemonteerd en nu is het over.

Lijkt nu wel goed door te trekken. Morgen eens een goede testrit maken.

Wordt vervolgd.

Han

is je montage volgorde van zijdeksels wel goed ? dat zie je vaak fout gaan want feitelijk passen ze niet (NIET) zoals je dat kan verwachten als je ook aan andere merken werkt.
eerst monteren met pakking maar niet vastzetten, dan pakking bijsnijden, dan cylinder en pakking monteren maar ook weer net niet helemaalvast draaien maar toch al wel wat steviger zo richt het pasvlak van het zijdeksel zicht naar de cylinder voet dan zijdeksels afmonteren en voet van cylinder aandraaien


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Precies zo gedaan.
Maar toen tijdens het monteren al het "gevoel" dat de cilinder niet fijn over de 4 draadeinden wilde vallen. Toch verder gemonteerd. Beter niet kunnen doen.

Vandaag met het andere carterdeksel viel de cilinder zo over de 4 draadeinden.

Han

Page 53 of 54 1 2 51 52 53 54

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 93 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.253s Queries: 220 (0.144s) Memory: 1.9674 MB (Peak: 2.9719 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-29 12:34:07 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS