Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rating: 5
Hop To
Page 52 of 54 1 2 50 51 52 53 54
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Krukas terug draaien naar 14, dan de 6202-2rs d14 c3 monteren.

Al een paar krukassen mee gered.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
Krukas terug draaien naar 14, dan de 6202-2rs d14 c3 monteren.

Al een paar krukassen mee gered.


Goeie tip Ome Jan, bedankt!!


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
fijn he zo'n forum ? smile

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Jan
Krukas terug draaien naar 14, dan de 6202-2rs d14 c3 monteren.

Al een paar krukassen mee gered.


Goeie tip Ome Jan, bedankt!!





[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Jan
Krukas terug draaien naar 14, dan de 6202-2rs d14 c3 monteren.

Al een paar krukassen mee gered.


Goeie tip Ome Jan, bedankt!!





Speciaal lagertje......goedkoopst in Griekenland?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Zuiger na een jaar op Aspen met iets olie bijgemengd naar 1 :40, niet mijn eigen Solex maar een standaard blokje, ziet er goed uit.



Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
spoelt ook goed, wat voor kop zat erop ? want hij heeft in het midden een mooie verbrandings aantekening


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Ziet er helemaal niet slecht uit voor een Solex

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Jan
Krukas terug draaien naar 14, dan de 6202-2rs d14 c3 monteren.

Al een paar krukassen mee gered.


Goeie tip Ome Jan, bedankt!!





Speciaal lagertje......goedkoopst in Griekenland?


Ook wat dichterbij

http://www.dswaelzlager.de/Rillenkugella...-C3-14x35x11mm-

En anders de as terugdraaien een busje erop persen en nadraaien op 15mm.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Vandaag bezig geweest met de Solex 3800 die niet wil starten.
De benzine retour naar de tankt werkt niet. Als ik de retoursslang los maak en het vliegwiel draai komt er geen brandstof terug uit de carburateur. Toen maar een nieuwe brandstofpomp met membraan pomp bodem en leidingen.
Ook een nieuwe brandstof tank. De ontsteking hebben we gecontroleerd met de lamp en staat iets verder van het rupt.
alles doorgeblazen maar starten ho maar. De
bougiekabel doorgemeten en is goed de bougie is nieuw.
De bobine werkt want ik kreeg een flinke tik.
Waarom die niet wil starten zie ik niet meer.

Groeten,

René


Carpe Diem
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Loopt er nu wel benzine retour?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Beste John Meisters,

De hele dag ben ik bezig geweest met deze solex 3800 om die te laten starten. Na alles te hebben vervangen aan leidingen tank carburateur ontsteking pomp membraan pompbodem tweede pomp.
Met de boormachine geprobeerd en hard lopen werkt die gewoon niet. Heb een nieuwe aluminium cilinder en zuiger met ringen gemonteerd. De solex reed gewoon voorheen. En retour benzine komt er niet. Dus de pomp en aanzuig werkt niet. Zelfs na alle vernieuwing aan onderdelen. Ik heb een boel reserve onderdelen op voorraad, zelfs weer een betere pomp besteld bij Solex markt. En carburateur met kwaliteit. Nu ben ik er even klaar mee.

Groeten,

René


Carpe Diem
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Soms heb je een simpele carterlekkage zoals een lekke keerring achter de rol waardoor de carterdruk zo laag is dat de pomp niet werkt.
Zo was ik vanmiddag aant klooien om een net opgebouwd carter te starten.

Het draadgaatje voor de krukasblokkeerpen was niet afgedicht en dan start de motor ook niet.
1 M6 boutje erin en het probleem is opgelost.
(is overigens niet de eerste keer dat ik dat boutje vergeet blush )

Maak de retour slang los van de carburateur en blaas daar op(niet met een compressor maar met de mond).
Als het goed is komt er dan benzine uit de carburateur overloop.
Zo niet, dan is er toch een verstopping.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Het zegt iets over de kwaliteit van de brandstofpomp.
Waar die wordt gemaakt weet ik echter niet. Voorheen kwam uit Hongarije. Maar daar hebben ze alles verschroot.
Heb weer andere nieuwe leiding geplaatst, maar geen retour stroom. Foute productie niet ongewoon in China.

Groeten,

René


Carpe Diem
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Hier weer een gevalletje Pech.
Soms zie je wel eens een carter waar een scheurtje inzit, zo ook bij deze.
Alleen is het scheurtje zo groot dat er een heel stuk uitgebroken is.
Ook het krukaslager heeft nogal wat speling dus :

AFGEKEURD >>> schroothoop !

Attached Images
Carter kapoet.JPG (225.11 KB, 58 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Beste Ronald,

Heb inderdaad even geblazen met de mond met de retour slang en de benzine kwam inderdaad uit de overloop van de carburateur.
Dus er is geen verstopping. Kan ook niet anders met al die nieuwe onderdelen. Als ik aan het vliegwiel draai is er geen retour stroom benzine. Morgen monteer ik mijn originele brandstof pomp die werkt wel denk ik.

Groeten,

René


Carpe Diem
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Pompbodem juist geplaatst? Holle kant richting pomp....
Blaas- en zuigtest op pompje uitgevoerd?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Vandaag heb ik de originele brandstofpomp geplaatst bij de Solex 3800 van Pierre. Maar nog steeds geen retour stroom brandstof.
De bougie is droog dus een benzine probleem. De solex lekt nergens gelukkig. Dus dat gaat wel goed.

Groeten,

René


Carpe Diem
Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
De pompbodem is met de hole kant richting de brandstofpomp.
Dan het membraan de bouten leidingen vastzetten. pomp 1 werkt niet, pomp 2 ook niet, pomp 3 idem.
De originele pomp nummer 1 zit weer gemonteerd en geen retour brandstof. De onderdelen zijn allemaal nieuw.
Mijn originele pomp is nummer drie en oud die werkt ook niet goed. Als ik er in blaas en zuig dan klopt het wel, en zou moeten gaan werken.

Groeten,

René


Carpe Diem
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Is het kanaaltje achter de pomp open ?
Pomp eraf en aan het vliegwieldraaien dan moet dat gaatje/kanaaltje om en om lucht zuigen en blazen.
Het kan nooit zijn dat er 3 pompen stuk zijn waarvan er voorheen minstens 1 goed werkte


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Beste Roland,

Heb de brandstofpomp gedemonteerd en het carter gaatje waar de pompboden wordt geplaatst gecontroleerd of met het draaien van vliegwiel er een zuig en blaas plaats vind. Dat gebeurt wel.
Alleen niet zo krachtig als ik mijn vinger er tegen hield dan voelde ik wel wat blazen en zuigen. Met het demonteren zag ik op het membraan wel benzine zitten. Maar het wordt niet naar de carburateur geperst.

Groeten,

René


Carpe Diem
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Laat de leiding naar de carburateur eens los en kijk dan of er benzine uit de pomp komt.... Zeer vreemd verhaal hoor! frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Ik kan gewoon de leiding bij de pomp los draaien want de die perst tocht geen brandstof. Als ik die van de tank los draai is die wat vochtig. En dat met een drie kwart volle tank.
Als ik in de retour slang blaas in de tank is er geen blokkering van benzine en loopt die gewoon naar de carburateur.
volgens mij is het over en uit met dat ouwe ding.

Groeten,

René


Carpe Diem
Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Heb opnieuw een brandstof pomp geplaatst de tank gevuld en aan het vliegwiel gedraaid maar met de bovenste aansluiting bij de pomp komt geen benzine. Hoe hard ik ook draai aan het vliegwiel.
Ik kan de boormachine op zetten of hard rennen maar dat helpt niet meer. De solex ziet er als nieuw uit gewoon heel raar ook.
De solex van mij rijd echt geweldig goed met die nieuwe cilinder.
Deze zit ook op de probleem motor alles nieuw pompje leidingen cilinder zuiger ringen tank carburateur. Ik verbaas mij er ook over. Ga er mee naar bed en sta er mee op.
Heb het doe het zelf boek en pdf file van de S3800.
Ik kan hem langs brengen maar anderen lukt het ook niet.
Er is niks mis mee met dat carter dat er prima uit ziet.
Heel mooi en fraai.
Heb bij Marcel van de Ven een tweedehands carter gekocht.
Daar kan ik het krukas lager met twee duimen gewoon in drukken. Daar heb ik ook niets aan.
Als ze rijden is het geweldig leuk.

Groeten,

René


Carpe Diem
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dan kom ik toch weer terug op wat ik gisteren opperde :
een lekkage bij de carterafdichting achter de rol.
Woont er iemand bij je in de buurt die ook met solex werkt ?
2 mensen zien meer dan 1.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Beste Ronald,

Bij ons in Beverwijk zitten geen andere Solex mensen.
In Haarlemmerliede zit een Solex verhuur die heeft een heleboel Solex 4800 die hij verhuurd. Paul van Leersum doet dat.
Die is alleen lastig te bereiken en dan moet ik de solex er naar toe fietsen. Of een busje huren wat ook weer veel kost tegenwoordig.

Groeten,

René


Carpe Diem
Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Morgen demonteer ik de brandstof tank en draai het nieuwe carter deksel wat los. Haal de cilinder eraf en de pakking. En kijk of ik die beter kan uitlijnen. Want die nieuwe modellen zijn niet zo goed van kwaliteit. Als daar wat lekt dan heb je ook geen druk. En werkt de pomp ook niet.
Ga nog van alles proberen ben nog niet klaar ermee.

Groeten,

René


Carpe Diem
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Voor lekkages gebruik ik soms een stethoscoop
https://www.google.nl/search?sourceid=na...569919196120148

Zo'n simpel hulpmiddel zou sleutelaar moeten hebben (vind ik)
Het trommeltje eraf halen en met het slanguiteinde langs div. plaatsen waar je een lekkage kan verwachten.
Geen boormachines of hard fietsen maar gewoon zachtjes aan het vliegwiel draaien en met het slangetje langs de verdachte plaatsen en goed luisteren.
Zo hoef je niet alles te demonteren om een lekkage te vinden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Lijkt mij vindbaar, als je pompje het al niet meer doet dan is het geen klein lekje.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Rene59
Morgen demonteer ik de brandstof tank en draai het nieuwe carter deksel wat los. Haal de cilinder eraf en de pakking. En kijk of ik die beter kan uitlijnen. Want die nieuwe modellen zijn niet zo goed van kwaliteit. Als daar wat lekt dan heb je ook geen druk. En werkt de pomp ook niet.
Ga nog van alles proberen ben nog niet klaar ermee.

Groeten,

René

ach en anders probeer ik het zaterdag wel.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Zit er wel het juiste boutje in de benzine pomp en niet te diep want dan doet ie het ook niet Ik bedoel aan de boven kant

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
het problem was Veel groter, een nieuw zijdeksel besteld bij &&&&&& ( eigenlijk wel 2 want je zult maar een reserve hebben) vanwege het feit dat er nieuw draad nodig was voor de tankophanging, die carterdeksels met een nummer code op de buitenkant, Nou het pasvlak VEEEL te diep weg gefreesd zodat er niet genoeg ruimte was om hem omhoog te zetten bij passne met cylinder erop, boutgaten uitruimen zat er niet in want hij bleef hangen op de ril di het carter in steekt, kansloos voor de betere amateur sleutelaar , Heb de boel aangepast door de ril handmatig met een dremel frees aan de bovendiameter weg te frezen, opspannen in de draaibank was er niet bij gezien de configuratie, bleek allen de achterste bovenste 2 boutgaten nog iets uitgeruimd te moeten worden , starten en lopen als een gek (CFX)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Vandaag heb ik de carburateur vervangen voor de originele die er op hoort. En de choke hoeft niet meer naar links gelukkig.
En de solex 3800 die Joan gerepareerd en aangepast heeft rijd weer uitstekend. Die start ook netjes binnen een meter.
dit hadden we zelf afgesteld met de afstel lamp.
Voor een ander carter heb ik een originele carter deksel besteld.

Groeten,

René


Carpe Diem
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
5 jaar stil gestaan met oude benzine, sproeier ff doorblazen en lopen.

Nieuwe tasjes gekocht, niet origineel maar ik heb ze wel lelijker gezien.



Last edited by Roelof; 11/07/16 03:44 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Ziet er keurig uit Roelof mooie combinatie met die verlengde spatlap. Geen rommel van de straat meer tegen je benen.

Groeten,

René


Carpe Diem
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Parbleu, wat een mooie Ami !


Han

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Brute machine hoor Roelof. Smile.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Top!
Een vriend van me zoekt er een.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Tas of spatlap?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Ja die spatlap was me ook al opgevallen, OF die solex heeft kleinere wielen OF die spatlap is een XXL


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Hebben er meer last van smile Zal dan toch wel zo horen.


Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Nog zo'n mooie ami.

Die regenschermen zijn allemaal de zelfde maat.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Nee Joan die dingen waren echt zo groot mogelijk waren ze voor 26 inch wielen er zat een bevestiging op die twee boutjes van het voorspatbord waar ook de spatlap mee vastzat onderaan werd dan met een veer het scherm aan aan dat beugeltje vast gemaakt gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ja, ik weet het, heb er een paar gebruikte van liggen maar die lijken kleiner.
deze dingen waren wel de dood in de pot voor de lak van je spatbord, dat schuurt onder die spatlap aardig weg


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Klopt maar dat zie je zo niet grin




Last edited by solexnl; 01/07/16 10:45 AM.
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Het verschil tussen nieuw en versleten, zo erg heb ik het nog niet mee gemaakt en toch loopt de solex nog.



Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Is dit een "normale/bekende plaats van een haarscheurtje ?


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: trommel
Is dit een "normale/bekende plaats van een haarscheurtje ?


Ja altijd die plek bij een oto.

Is het jou eigen solex?

Last edited by Roelof; 11/07/16 03:45 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ja, ook mijn ervaring. De laatste carters (aandrijfrol met 8-kant) zijn volgens mij het gevoeligst... Ze zijn er niet veel, maar als je er een hebt zit er vaak zo'n scheur in cry

Is wel te repareren, zoek hier maar eens, ik heb het ook een keer gedaan, met succes wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: trommel
Is dit een "normale/bekende plaats van een haarscheurtje ?


Ja altijd die plek bij een oto.

Is het jou eigen solex?

Yep, is van mijn vrouw.
Lager zit er ook niet strak in (OTO)
cry

Last edited by trommel; 11/07/16 04:36 PM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Nee Ad, dat lager gaat niet strak zitten met zo'n "flexibel" carter frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Hoe nu verder Ad?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035


Volgens mij is dit carter niet meer te redden, scheur loopt te ver door.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Er staan op het forum wel wat tips... proberen kan altijd, garantie tot aan de deur wink

lees dit eens...


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Roelof
Hoe nu verder Ad?


Ja Roelof, dan wordt je geholpen door een vriend die nog iets N.O.S. ,eigenlijk bijna nieuwer dan nieuw heeft liggen...
Oude carter is helemaal gaar. Op een andere plek zat ook al een scheurtje met op het eind daarvan een gaatje geboord om ver uit te lopen te voorkomen.
Motortje begon vervelend te doen, ben toen verder gaan kijken en vond het probleem.
Ben super blij met dit "nieuwe" cartertje


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Roelof


Volgens mij is dit carter niet meer te redden, scheur loopt te ver door.


Ik heb net van de week ook weer eens zo een carter in handen, vreselijk vet aan de rolkant, heeft een hele tijd zo gelopen maar was nu niet meer met enig fatsoen aan de gang te houden, gescheurd bij ander boutgaatje maar ook op die scherpe hoek waar het stalen borgplaatje in valt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Roelof
Hoe nu verder Ad?


Ja Roelof, dan wordt je geholpen door een vriend die nog iets N.O.S. ,eigenlijk bijna nieuwer dan nieuw heeft liggen...
Oude carter is helemaal gaar. Op een andere plek zat ook al een scheurtje met op het eind daarvan een gaatje geboord om ver uit te lopen te voorkomen.
Motortje begon vervelend te doen, ben toen verder gaan kijken en vond het probleem.
Ben super blij met dit "nieuwe" cartertje


Top man!!..nieuw oto carters kom je nooit tegen, dat is weer mazzel

Last edited by Roelof; 12/07/16 10:42 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
fotos van het carter dat ik tegen kwam en nu vervangen gaat worden.
als je zo een vettigheid bij je rol tegekomt weet je bijna zeker dat je aan de beurt bent.
ze scheuren vooral dankzij dat kerfje voor de uitsparingen van de lager borgplaat

Attached Images
carter--binnenkant-1.jpg (131.21 KB, 70 downloads)
carter--binnenkant-2.jpg (147.8 KB, 67 downloads)
carter-scheur-langs-scherpe-rand.jpg (69.2 KB, 67 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik had gisteren ook een zielg geval van verwaarlozing. Buitenslaper, de hoosbuien van afgelopen weken waren de druppel frown
Lager verroest, liep zeer stroef. Water stond tot in het carter.... "Hij doet het niet meer" cry

Inmiddels loopt het weer als een zonnetje. Dringend advies om een plekje in de schuur vrij te maken, anders bel ik de dierenbescherming wink





Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Hoe krijg je water in het carter ??
Kan alleen als er geen luchtfilter opstaat, zo heb ik er ook eens een binnengekregen.
Deze had wat langer zonder luchtfilter buiten gestaan.
Ook deze werkt weer, wel met een nieuwe cilinder en zuiger, die waren te erg aangetast/verrot om nog te hergebruiken.
De cilinder heb ik nog ergens liggen, kan nog wel een keer geboord en gehoond worden.

Attached Images
DSC01905...jpg (217.8 KB, 61 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Water in het carter, ik weet er alles van crazy
Een totaal ander verhaal, maar het is hier de Stamtafel dus vooruit.
Ik leende vorige week de sloep van mijn schoonzoon voor een vaartochtje. Doordat de afwateringsgaten verstopt waren stond er erg veel water in. Nou heeft die sloep een elektrische lenspomp dus ik dacht, waarom met een emmer gaan hozen als die pomp dat ook kan. Omdat die pomp nogal wat stroom trekt startte ik eerst de dieselmotor. Fout!! Binnen 10 seconden sloeg ie abrupt af en hoorde ik een soort waterval onder de motorkap. Wat er achteraf gezien gebeurd was:
Door het water in de boot kon die motor niet aan verse lucht komen en heeft toen de hele motorruimte onder de kap vacuum gezogen. Het water kwam tot bijna een meter hoog! Bizar werkelijk. Met als gevolg dat ie via het luchtfilter water ging happen.
Slot van het liedje: een schade waar je 2 heel mooie Solexen van kunt kopen (en een schoonzoon die not amused was) sick


Groet, Tim
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: john meisters
Ik had gisteren ook een zielg geval van verwaarlozing. Buitenslaper, de hoosbuien van afgelopen weken waren de druppel frown
Lager verroest, liep zeer stroef. Water stond tot in het carter.... "Hij doet het niet meer" cry

Inmiddels loopt het weer als een zonnetje. Dringend advies om een plekje in de schuur vrij te maken, anders bel ik de dierenbescherming wink







Heeft ook nog nooit een luchtfilter op gezeten zo te zien.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: zeezout
Water in het carter, ik weet er alles van crazy
Een totaal ander verhaal, maar het is hier de Stamtafel dus vooruit.
Ik leende vorige week de sloep van mijn schoonzoon voor een vaartochtje. Doordat de afwateringsgaten verstopt waren stond er erg veel water in. Nou heeft die sloep een elektrische lenspomp dus ik dacht, waarom met een emmer gaan hozen als die pomp dat ook kan. Omdat die pomp nogal wat stroom trekt startte ik eerst de dieselmotor. Fout!! Binnen 10 seconden sloeg ie abrupt af en hoorde ik een soort waterval onder de motorkap. Wat er achteraf gezien gebeurd was:
Door het water in de boot kon die motor niet aan verse lucht komen en heeft toen de hele motorruimte onder de kap vacuum gezogen. Het water kwam tot bijna een meter hoog! Bizar werkelijk. Met als gevolg dat ie via het luchtfilter water ging happen.
Slot van het liedje: een schade waar je 2 heel mooie Solexen van kunt kopen (en een schoonzoon die not amused was) sick


Heb je er nu een soort van nieuwe hobby bij : Dieselmotor reviseren.

Ik hoop dat de schade meevalt.

Wel jammer dat een geluiddichte omkasting ook water en luchtdicht is, "moet niet magge".


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Boot ligt bij een werf voor reparatie. Ik waag me niet aan Diesel motoren. Totaal geen verstand van. Afweging is reviseren of een nieuwe motor. In beide gevallen gaat het om een behoorlijk bedrag trouwens. Maar ja, had ie mijn schoonzoon maar niet moeten worden grin
Er wordt wel een roostertje in de motorkap gezet nu. Dan maar wat meer geluid, maar dat had alles kunnen voorkomen.


Groet, Tim
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Drijfstangen zullen wel de vorm van n wokkel hebben na n hap water.

Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Roelof
Hoe nu verder Ad?


Ja Roelof, dan wordt je geholpen door een vriend die nog iets N.O.S. ,eigenlijk bijna nieuwer dan nieuw heeft liggen...
Oude carter is helemaal gaar. Op een andere plek zat ook al een scheurtje met op het eind daarvan een gaatje geboord om ver uit te lopen te voorkomen.
Motortje begon vervelend te doen, ben toen verder gaan kijken en vond het probleem.
Ben super blij met dit "nieuwe" cartertje

Tja, en dan zit alles in elkaar en is het resultaat dat er gruwelijk veel luchtbellen in de retour komen.
Snelheid is 34/35 met plotselinge uitschieters naar de 39/40.
Dit was enkele dagen voor de reparatie eigenlijk ook al. Ben toen gaan zoeken met het resultaat een gescheurd cartertje.
Nieuw krukaslager+afdichtring/bloemplaatje gemonteerd.
Nieuw spoelenplaatlager.Carburateur,benzinepomp gewisseld, benzineleiding hoog/laag in de carb., tonnetjes en wartels goed aangedraaid Heb nog niet zoveel gereden maar hij lekt niet langs de rol. Uiteraard overal nieuwe pakkingen geplaatst. Maar hij moet ergens valse lucht krijgen...
Wat mij nog een beetje doet twijfelen is dat dit blokje vorig jaar een vast/warm loper heeft gehad...Heb daarna de zuiger met een wetsteentje bijgewerkt. Er lopen wel 2? krassen over de zuiger in de lengterichting, cilinder is niet veel aan te zien (dacht ik..)
Dus het zou zo maar kunnen dat ik morgen ff naar Ad.v H rijd voor een ander cilindersetje..
Of, alles nog een keer uitelkaar om te kijken of ik iets over het hoofd heb gezien.

Last edited by trommel; 17/07/16 05:00 PM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
als hij met uitschieters 40 loopt zou ik geen nieuw setje gaan halen en luchtbellen in de retour is geen aanleiding om aan te nemen dat er "valse lucht" in het spel is kan ook zijn dat hij teveel pompt ( stukje binnenkabel in de toevoerleiding leggen) of de tank te vol is


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Gaatje in de motorkap boren van ca 10 mm is voldoende om dit te voorkomen. Rooster geeft veel teveel herrie.
Als de motor stationair gedraaid heeft is de kans kleiner dat ie "waterslag" heeft en kan de schade meevallen. Met wat mazzel is het alleen het carter eronderuit en de zaak droog- en leegmaken. Succes.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: zeezout
Boot ligt bij een werf voor reparatie. Ik waag me niet aan Diesel motoren. Totaal geen verstand van. Afweging is reviseren of een nieuwe motor. In beide gevallen gaat het om een behoorlijk bedrag trouwens. Maar ja, had ie mijn schoonzoon maar niet moeten worden grin
Er wordt wel een roostertje in de motorkap gezet nu. Dan maar wat meer geluid, maar dat had alles kunnen voorkomen.

weet je al meer ? is het een viertakt diesel ? kan dan best zijn dat het meevalt want dan stopt hij vanwege geen ontbranding en dan kun je met de kleplichter lichten en doorsterten de boel iets drogen en dan weer opstarten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Dochterlief is op vakantie en de boot ligt nog bij de werf. Is wel gerepareerd dacht ik, maar ik ga hem niet halen. Moet schoonzoon maar doen dan kan ie gelijk betalen wink Beter van een stad dan van een dorp.
Geen idee of het een viertakt of tweetakt is. Het is een Vetus diesel.
Hij stond na afslaan gelijk geblokkeerd. Was dus ook met de startmotor niet meer rond te krijgen.


Groet, Tim
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Roelof
Hoe nu verder Ad?


Ja Roelof, dan wordt je geholpen door een vriend die nog iets N.O.S. ,eigenlijk bijna nieuwer dan nieuw heeft liggen...
Oude carter is helemaal gaar. Op een andere plek zat ook al een scheurtje met op het eind daarvan een gaatje geboord om ver uit te lopen te voorkomen.
Motortje begon vervelend te doen, ben toen verder gaan kijken en vond het probleem.
Ben super blij met dit "nieuwe" cartertje

Tja, en dan zit alles in elkaar en is het resultaat dat er gruwelijk veel luchtbellen in de retour komen.
Snelheid is 34/35 met plotselinge uitschieters naar de 39/40.
Dit was enkele dagen voor de reparatie eigenlijk ook al. Ben toen gaan zoeken met het resultaat een gescheurd cartertje.
Nieuw krukaslager+afdichtring/bloemplaatje gemonteerd.
Nieuw spoelenplaatlager.Carburateur,benzinepomp gewisseld, benzineleiding hoog/laag in de carb., tonnetjes en wartels goed aangedraaid Heb nog niet zoveel gereden maar hij lekt niet langs de rol. Uiteraard overal nieuwe pakkingen geplaatst. Maar hij moet ergens valse lucht krijgen...
Wat mij nog een beetje doet twijfelen is dat dit blokje vorig jaar een vast/warm loper heeft gehad...Heb daarna de zuiger met een wetsteentje bijgewerkt. Er lopen wel 2? krassen over de zuiger in de lengterichting, cilinder is niet veel aan te zien (dacht ik..)
Dus het zou zo maar kunnen dat ik morgen ff naar Ad.v H rijd voor een ander cilindersetje..
Of, alles nog een keer uitelkaar om te kijken of ik iets over het hoofd heb gezien.

Toch maar een cfx cilinder erop gezet.vanmiddag een testrit gemaakt op een mooi breed recht fietspad van 3 km met een 28 sproeier loopt voor geen meter.Dan 30 erin .Loopt meteen naar de 40.Niet te lang natuurlijk. De "shokehandel" naar linkse tot hij begint te 4-takten en dan zover naar rechts tot hij stopt met 4-takten. Het handeltje staat nog ver naar linkse vind ik.??? Alleen hij blijft bellenblazen in de retour. Rara pliesiepet ....Wat ik nog niet gedaan heb is een remkabel in de benzineleiding ende retour van de carburateur opboren naar 5 mm. Heb dan het idee dat je een storing hiermee verdoezel. Er moet toch ergens iets fout zitten..

Last edited by trommel; 19/07/16 05:44 PM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Jou carter is denk ik afkomstig van een bellenblaasmachine Ad grin

Lijkt er op dat het probleem ontstaan is met het nieuwe carter, kijk of het pasvlak van de pomp wel vlak is, carter pasvlak voor de pomp ook, desnoods doe je tussen pompplaatje en carter ook een membraam (met gat)voor betere afdichting.

Het opboren van de retourleiding naar 5mm is alleen maar een verbetering moet je zeker doen, waarschijnlijk is daar het probleem ook mee opgelost, niet met draadjes beginnen te klooien er is geen enkele solex pomp die te veel opbrengst heeft eerder te weinig.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik heb ook de ervaring met de CFX cilinder dat de luchtregeling meer naar links moet, geen idee waarom, ik heb het opgelost door er een kleinere luchtsproeier in te zetten.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Roelof
Jou carter is denk ik afkomstig van een bellenblaasmachine Ad grin

Lijkt er op dat het probleem ontstaan is met het nieuwe carter, kijk of het pasvlak van de pomp wel vlak is, carter pasvlak voor de pomp ook, desnoods doe je tussen pompplaatje en carter ook een membraam (met gat)voor betere afdichting.

Het opboren van de retourleiding naar 5mm is alleen maar een verbetering moet je zeker doen, waarschijnlijk is daar het probleem ook mee opgelost, niet met draadjes beginnen te klooien er is geen enkele solex pomp die te veel opbrengst heeft eerder te weinig.


Ja die luchtbellen ware met het vorige carter ook al Roelof. Dat was ook de reden dat ik verder ging kijken er de "scheur " haha in det carter vond.
Heb ook al een membraan met gat erop zitten. Retour opboren ga ik zeker doen en de luchtsproeier, das een goeie. Lucht , benzine...


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Heb je ook zo'n nieuw cnc pompje van Ad?
Bij mij pompte hij zo veel dat de retour het niet kon bolwerken.


Groet, Tim
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: zeezout
Heb je ook zo'n nieuw cnc pompje van Ad?
Bij mij pompte hij zo veel dat de retour het niet kon bolwerken.

Nee Tim, eerst had ik er een "oud" model pompje op zitten. Nu een nieuw 3800 pompje.
Ook nog het originele kopje erop trouwens.
Hoe heb jij dat opgelost met jou pompje?

Last edited by trommel; 19/07/16 06:32 PM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Niet opgelost. Jan de Laat had nog aangeboden het te wijzigen, waarvoor nogmaals dank Jan, maar ik gebruik het niet meer.


Groet, Tim
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: zeezout
Heb je ook zo'n nieuw cnc pompje van Ad?
Bij mij pompte hij zo veel dat de retour het niet kon bolwerken.

Nee Tim, eerst had ik er een "oud" model pompje op zitten. Nu een nieuw 3800 pompje.
Ook nog het originele kopje erop trouwens.
Hoe heb jij dat opgelost met jou pompje?


3800 pompjes kunnen valse lucht aan de voorzijde bij het gelijmde deksel trekken?

Maar nou kan ik het ff niet meer volgen, 3800 pompje en carburateur met kleine overloop?

Last edited by Roelof; 19/07/16 07:05 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: zeezout
Heb je ook zo'n nieuw cnc pompje van Ad?
Bij mij pompte hij zo veel dat de retour het niet kon bolwerken.

Nee Tim, eerst had ik er een "oud" model pompje op zitten. Nu een nieuw 3800 pompje.
Ook nog het originele kopje erop trouwens.
Hoe heb jij dat opgelost met jou pompje?


3800 pompjes kunnen valse lucht aan de voorzijde bij het gelijmde deksel trekken?

Maar nou kan ik het ff niet meer volgen, 3800 pompje en carburateur met kleine overloop?

Pompje is aan de voorkant gelijmd/dekseltje vol laten lopen met 2 comp.lijm
3800 pompje en4 mm overloop carb. niet goed ?
Uitlaatje tikte hier nog tegen de voorvork en ja windgeruis hč

Last edited by trommel; 19/07/16 07:26 PM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
In theorie zou dit niet moeten werken, tank met grote overloop en kleine carburateur, hier hoort een carburateur op met grote overloop en dan is de carburateur ook gelijk de tankontluchting


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Roelof
In theorie zou dit niet moeten werken, tank met grote overloop en kleine carburateur, hier hoort een carburateur op met grote overloop en dan is de carburateur ook gelijk de tankontluchting

Ik vraag me af of dit ook maar iets met elkaar te maken heeft. Tank en carburateur. Heb ook met de tankdop eraf gereden om die reden(ontluchten). Maakte geen verschil


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Hij trekt op als de Ferrari van Verstappen.
Zie wel dat de luchtschuif behoorlijk naar links staat.
Ik denk toch dat hij daarom op volle snelheid teveel benzine gaat krijgen. Geen idee wat de oorzaak is, maar met dit filmpje moet er vast een oplossing komen hier. Succes!


Groet, Tim
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Roelof
In theorie zou dit niet moeten werken, tank met grote overloop en kleine carburateur, hier hoort een carburateur op met grote overloop en dan is de carburateur ook gelijk de tankontluchting

Ik vraag me af of dit ook maar iets met elkaar te maken heeft. Tank en carburateur. Heb ook met de tankdop eraf gereden om die reden(ontluchten). Maakte geen verschil


Carburateur is 8mm en de pomp 9mm met flens , hoe heb je dat met de benzine leiding opgelost?....slangetje er tussen?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: trommel

Pompje is aan de voorkant gelijmd/dekseltje vol laten lopen met 2 comp.lijm
3800 pompje en4 mm overloop carb. niet goed ?
Uitlaatje tikte hier nog tegen de voorvork en ja windgeruis hč
<iframe width="420" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/qkP0YvpZ7aQ" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>


Ik zou me er geen zorgen over maken, de motor loopt goed.

Oh ja, een helmpje op de kop en eentje over het vliegwiel.
Altijd spannend om met een onbeschermd vliegwiel rond te rijden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Roelof
In theorie zou dit niet moeten werken, tank met grote overloop en kleine carburateur, hier hoort een carburateur op met grote overloop en dan is de carburateur ook gelijk de tankontluchting

Ik vraag me af of dit ook maar iets met elkaar te maken heeft. Tank en carburateur. Heb ook met de tankdop eraf gereden om die reden(ontluchten). Maakte geen verschil



Carburateur is 8mm en de pomp 9mm met flens , hoe heb je dat met de benzine leiding opgelost?....slangetje er tussen?

Pompje is ook 8 mm draad (verkrijgbaar in 8 en 9 mm) en toevallig, ja sinds gisteren met een stuk slang van pomp naar Carb.en dan gewoon met een tonnetje als afdichting.
Net terug van een ritje van 38 km.door de bossen en langs het kanaal .Lekker koel.
Onderweg 3 keer heel kortstondig inhouden met een pets/knal.Onsteking ?

Last edited by trommel; 19/07/16 10:26 PM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik denk niet de onsteking Trommel.
Dit is branddtofverschijnzel.
Stopt eventjes en dan effe arm en dan slaat hij over en het niet verbrande mengsel knalt in de uitlaat. Heb ik ook gehad met die cnc pompje. Nu rij ik gewoon met een normaal pompje en nooit geen problemen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Of toch valse lucht...?
Een keer hetzelfde gehad, bleek op 4 plaatsen de draad achter het carterdeksel dol... 4 helicoils erin, nooit meer last gehad (denk ik, ik rij er niet alleen maar zelf op). wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
met een slang ben je al helemaal je tegendruk voor de pomp kwijt dan giert hij de benzine er met gang doorheen. ik zou er eens een restrictie in steken dat de pomp meer tegendruk krijgt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: john meisters
Of toch valse lucht...?
Een keer hetzelfde gehad, bleek op 4 plaatsen de draad achter het carterdeksel dol... 4 helicoils erin, nooit meer last gehad (denk ik, ik rij er niet alleen maar zelf op). wink

Ik weet het niet 100% zeker John maar ik dacht dat er allemaal helicoils in zitten. Als iets dol mek je dat wel met aandraaien.
Vandaag de overloop van carb. opgeboord naar 5 mm(nog steeds luchtbellen) en de ontsteking 1 mm voor het streepje gezet.

Last edited by trommel; 20/07/16 03:20 PM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik bedoel te zeggen: waar kun je niet allemaal (minimale) valse lucht krijgen?
Ander bekend plekje: cilindervoet rechtsachter. Speciaal bij alu cilinders, vraag me niet waarom. frown

Zoek eens met remmenreiniger...


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: john meisters
Ik bedoel te zeggen: waar kun je niet allemaal (minimale) valse lucht krijgen?
Ander bekend plekje: cilindervoet rechtsachter. Speciaal bij alu cilinders, vraag me niet waarom. frown

Zoek eens met remmenreiniger...

Is dat gevaarlijk? Krijg je dan belleblaas op de plaats waar er lekkage is ?


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Als ie daar valse lucht trekt begint ie harder te lopen

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zeker gaat hij dan harder lopen. Pas wel op, want remreiniger is flambaar hč. Er gebeuren best veel kleine ongelukjes mee.

Last edited by Alfons_Amuse; 20/07/16 07:32 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Zeker gaat hij dan harder lopen. Pas wel op, want remreiniger is flambaar hč. Er gebeuren best veel kleine ongelukjes mee.


En ook grote, dit is geen tip voor de absolute leken!
Als je het verstandig gebruikt kun je wel ontdekken waar het probleem zit wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Zeker gaat hij dan harder lopen. Pas wel op, want remreiniger is flambaar hč. Er gebeuren best veel kleine ongelukjes mee.


En ook grote, dit is geen tip voor de absolute leken!
Als je het verstandig gebruikt kun je wel ontdekken waar het probleem zit wink

Nee lijkt mij geen goed idee crazy ook niet voor ervaren mensen


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Hou het daar maar op, we lopen er liever niet mee te koop wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Het voorwiel.eruit gehaald en weer eens schoongemaakt daar bij de rol. Toch weer een berg stof troep enzo..
Ziet er weer netjes uit.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
Hou het daar maar op, we lopen er liever niet mee te koop wink

reden voor mij om mensen die roken buiten de schuur te houden ., bij las klussen oppasen wat waar in de buurt staat , bij hardsolderen wel eens een "burn out" gehad maar van de voren de vlamzone al bepaald en vrij gehouden.

Plastic aan het plafond is wel eens van vorm veranderd door iets te veel warmte lokaal


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik heb het al eens gezegd. Om die reden heb ik altijd een emmer water met daarin een aantal poetslappen erin. Heb je wat , dan flats een natte doek erop. Nooit verkeerd. simpel en veilig.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Vandaag ideaal weer om in de garage te werken.
Eerst de 24 uurs weer klaargemaakt voor de verhuur.



Ander zadel, ander blokje, 50 kg tierapsductapeijzerdraad verwijderd wat kleine reparaties en hij kan weer



Daarna de stelling afgebroken, paar onderdelen ff op de Vespacar


En veilingkistjes erin. Nog niet klaar, rustig aan met dit weer wink



Hou het simpel wink
Groeten, John.

Page 52 of 54 1 2 50 51 52 53 54

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 111 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.284s Queries: 218 (0.175s) Memory: 1.9692 MB (Peak: 2.9721 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-29 09:42:37 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS