Hier ben ik dan met mijn eerste probleempje aan mijn S4800. Het mechanisme van de startkabel en het gashendel achteraan de carburator is losgekomen. Hierdoor ontsnapt er een beetje brandstof, de carburator voelt nat aan. Waarschijnlijk komt dit, denk ik, doordat de spanning op de toevoerklep weg is. Kan ik dit alsnog verhelpen? Een benzinekraan heeft een Solex niet, dacht ik. Ik denk dat de veertjes stuk zijn. Verder weet ik niet of er nog andere onderdelen missen. Hopelijk betreft het courante onderdelen die in elke bromfietszaak te verkrijgen zijn, zodat ik weer spoedig kan snorren. Alle informatie over het brandstoftoevoermechanisme bij Solex is welkom.
Groeten, Alian SF
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
kun je een foto maken, ik begrijp dat je gasmechaniek los is gekomen en tegelijk ook de bediening van de decompresseur? het is me niet volledig duidelijk. een foto zegt meer
Bedankt Ronald & Conny, altijd interessante artikelen van Joan Majoor. Ik denk dat het probleem niet in de carburateur zit, maar buiten aan de plaatjes die door de gaskabel en startkabel worden geregeld. Het gebeurde vandaag, ik kon de motor niet meer stil leggen met het hendeltje aan het stuur, dan heb ik hem uitgezet ter hoogte van de cilinder. Toen merkte ik dat de kabel los zat en onhandig van me, is het hele mechanisme achteraan de carburateur met veertjes, kabels etc. ook los gekomen. Er zit geen spanning meer op de plaatjes, de gaskabel zit nu dus ook los. Het werd dus het hele eind terug naar huis fietsen.
Groeten, Alian SF
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
ik heb je foto's gecomprimeerd, nu kunnen ze wel geplaatst worden.
zo te zien is het "gebogen ijzertje" dat je gasschuif bedient uit zijn positie.
kijk even of het centrale boutje, waar dit mechaniek op scharniert, nog vastzit. zo nee, zorg dat het mechaniek weer in de juiste positie staat door het aan te drukken, duw het "ijzertje" op zijn plaats en draai dan pas het boutje vast. voordat je het volledig vastzet: test nog even of het zaakje nog scharniert.
plaats nu het veertje. een 4800 heeft de kabelbediening anders dan de 3800 (begint onderin?) en ook de positie van het veertje zal anders zijn. Omdat ik geen 4800 heb kan ik geen foto maken van hoe het hoort.
je decompresseur doet het niet omdat je buitenkabel is doorgeschoten. deze hoort OP het zwarte ijzer te rusten en niet erdoorheen.
Bedoel je met “het gebogen ijzertje” het ijzer aan de achterzijde? Van foto “gasmechaniek 2”, de rechterzijde dus als je achter het stuur zit. Misschien wordt het me duidelijker als ik het beschermplaatje aan het frame even losschroef zodat ik een beter zicht op de achterkant heb. Ik heb naar voorbeelden gezocht, er zijn veel video’s van draaiende solexmotors te vinden, maar nooit met een duidelijk zicht op de achterzijde. Wel vond ik een video over de gasmechaniek van een solexcarburateur voor auto’s. Op 3’20” gaat het over een probleem dat vergelijkbaar is met het mijne. Mag ik buiten de vorm van de ijzeren scharnieren, me hetzelfde voorstellen bij de gasmechaniek van de S4800, of enkel het principe?
Oh ja natuurlijk,dat "gebogen ijzer". Dan moet ik dit tegen wijzerzin omhoog duwen. Het veertje zal wel verloren zijn. Je zei dat het veertje verschilt met dat van een S3800. Zijn deze standaard verkrijgbaar, of moet dat veertje speciaal worden besteld voor een S4800?
Bedankt voor de gedetailleerde foto, het wordt me veel duidelijker. Is deze van een S3800?
Groeten, Alian SF
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Inderdaat velemalen stugger Ronald, maar laatst had ik een koppeling ( waarschijnlijk uit een fransblokje ) die stevigger van mateiaal was mag ligtere veertjes bevatte, maar werkte wel perfect.
Deze foto is van een 3800, maar er is geen verschil, enkel de plaats van het veertje. Ik heb geen 4800 maar heb er wel eens een gezien. De gaskabel was aangesloten op de onderkant, maar waar het veertje zat weet ik niet meer.
Ik heb juist zo'n veertje om mijn carburateurtje gezet, want deze zijn juist soepeler dan de standard veertje van de carburateur. Je hebt de foto's van mij gekregen toch.
IK heb ook de indruk dat de hele boel door elkaar zit... ik denk dat ik het toch maar even laat nakijken bij de bromfietswinkel. Denk je dat ik nog andere onderdelen moet bestellen? Ik ken er echt niet veel van.
Groeten, Alian SF
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
of in diest ik wil jou ook wel graag voort helpen en ik heb zelfs nog nieuwe veertjes liggen aan jou de keuze in diest of lommel bij edgard wij zijn er om elkaar voort te helpen je laat maar iets weten groetjes pierre
Ik woon in A'pen, 80 km is wel ver als je motorpech hebt, de Solex en mijn fiets zijn het enige vervoermiddel waar ik over beschik. Op de trein kan je tegenwoordig ook niet met een snorfiets. Van de club in Deurne bij A'pen is valt er niets meer te bespeuren, de andere clubs zijn dan weer verder weg. Van de nog weinige bromfietsgarages in de streek vond ik er uiteindelijk toch nog één die herstelling en onderhoud aan mijn Solex wil doen. Al is het tegenwoordig een zeldzaamheid, voor de mechanieker van deze zaak is de Solex niet onbekend. Ik ben er wel gerust in. Toch erg bedankt.
Groeten, Alian SF
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Ik heb de gasmechaniek van mijn S4800 laten herstellen, of beter gezegd laten opknappen, want men is wel heel inventief te werk gegaan met de keuze van onderdelen. Starten ging niet erg vlot. Eenmaal aan het rijden liep alles gesmeerd, na een km of twee haalde de motor mooie toerentallen, ik had zelfs de indruk beter dan voordien. Helaas heeft het niet lang gewerkt. Eerst werd starten en uitzetten steeds problematischer, na 40 km begon de bediening van het gas te disfunctioneren. Uiteindelijk kreeg ik de motor alleen nog maar stil door hem lichtjes te verzuipen met de choke. Ik denk dat ik liever toch maar originele onderdelen ga bestellen. Aangezien de hele gasmechaniek dan moet worden vervangen. Is het mogelijk deze van een S3800 te gebruiken, of is die gebonden aan het type van carburateur? Kan iemand me een lijstje geven van alle nodige onderdelen voor de gasmechaniek van de S4800?
Groeten, Alian SF
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Ik zou het hele systeem van de gasmechaniek willen laten vervangen. Als ik een complete set bestel ben ik zeker dat er geen stukken ontbreken, en is alles nieuw. Omdat de hersteldienst waar ik mijn Solex heb laten repareren geen vaste leverancier voor deze onderdelen heeft, moet ik ze zelf bestellen. Blijkbaar is dit zo om tal van commerciële reden, en waarschijnlijk kan men dan ook geen garantie bieden. Dit was een beetje mijn vrees toen ik overwoog deze snorfiets aan te schaffen, maar ik moest en zou een Solex hebben. Ik zal de foto’s van de huidige toestand je nog spoedig bezorgen, maar schrik niet te hard...
Groeten, Alian SF
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Hallo John Hier zijn de foto’s. Zoals je op de foto kan zien, zit het kabeltje van de decompressie wat los. Ik heb dan ook hard aan de kabel moeten trekken om de motor stil te leggen. En na vijf maal de motor uit te zetten, werkte het helemaal niet meer. Zou het kunnen doordat het veertje #4027 hier ontbreekt? Het scharnier van de gasbediening veert ook niet meer mee, ongeacht de bout losser wordt gedraaid.
Groeten, Alian SF
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Ik woon in Roosendaal, dat is niet zo ver bij je vandaan. Misschien kan ik je helpen?
Dat is een heel goede suggestie Kemon. Ik denk dat we er via het forum niet uitkomen. Er is nogal gesleuteld aan het gasmechanisme, dat kan best door een Solex kenner bekeken worden.
Zo te zien is de decompresseur verbogen waardoor je weinig spel hebt en daardoor krijg je de motor niet uit. dit heeft ook met de zwakke materialen te maken, mijn 5000tjes hebben hetzelfde systeem, heveltjes van p*sbakkenstaal.
Maar een grote ramp is het allemaal niet, mij lijkt met een paar nieuwe onderdeeltjes en een ervaren blik dat je snel weer kunt tuffen
Oké bedankt John, ik zoek verder naar een Solex kenner. Dat zal wel lukken denk ik, er zijn me in deze topic een aantal voorstellen aangeboden om mijn Solex na te kijken. Ik ga proberen iemand met een wagen te vinden. Nogmaals dank aan iedereen voor de aangeboden hulp.
Groeten, Alian SF
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Zo te zien is de decompresseur verbogen waardoor je weinig spel hebt en daardoor krijg je de motor niet uit. dit heeft ook met de zwakke materialen te maken, mijn 5000tjes hebben hetzelfde systeem, heveltjes van p*sbakkenstaal.
Inderdaad John, ik heb de luchtfilter er even afgenomen om te kijken… geen compressie mogelijk. Ik heb het zwarte lipje een beetje terug naar boven gewrongen, maak hierdoor terug compressie en het kan weer aan het stuur worden bediend… wat een luxe. De gasbediening heb ik min of meer in werking gekregen, maar dat valt af te wachten want tot nu heeft het nog maar 10 km stand gehouden. Misschien valt dit te verklaren omdat de veer van dit mechanisme aan het vork is bevestigd en hierdoor hele systeem minder stabiel maakt. Ook heb ik nu minder vermogen en haal nog maar 75 % aan snelheid. Ik ben benieuwd wat mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn.
Groeten, Alian SF
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Zo te zien is de decompresseur verbogen waardoor je weinig spel hebt en daardoor krijg je de motor niet uit. dit heeft ook met de zwakke materialen te maken, mijn 5000tjes hebben hetzelfde systeem, heveltjes van p*sbakkenstaal.
Inderdaad John, ik heb de luchtfilter er even afgenomen om te kijken… geen compressie mogelijk. Ik heb het zwarte lipje een beetje terug naar boven gewrongen, maak hierdoor terug compressie en het kan weer aan het stuur worden bediend… wat een luxe. De gasbediening heb ik min of meer in werking gekregen, maar dat valt af te wachten want tot nu heeft het nog maar 10 km stand gehouden. Misschien valt dit te verklaren omdat de veer van dit mechanisme aan het vork is bevestigd en hierdoor hele systeem minder stabiel maakt. Ook heb ik nu minder vermogen en haal nog maar 75 % aan snelheid. Ik ben benieuwd wat mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn.
Groeten, Alian SF
Het systeem zit volkomen verkeerd in elkaar, de veer trekt hem nu dicht in plaats van open, er hoort een veer te zitten aan dat haakje wat aan de linkerkant op het plaat zit, en van een plek waar de bediening voor de kabel zit zie ik al helemaal niets, de binnenkabel hoort omheen de zwarte trommel te lopen en de buitenkabel steekt in het uitstekende stukje wat rechts omhoog gaat. in geel hoe de kabel hoort, in rood waar de veer moet
Een solex is een "verkeerd om" systeem, hij staat in principe vol gas en wil je gas minderen moet je dat zelf doen, alle andere brommers werken "normaal" daar moet je nadenken om gas te geven
Maar dan het zogenaamde veertje #4027. Wat bedoel je met de binnenkabel? En die verschrikkelijke grote veer moet er dan af? Ik begrijp het nog niet helemaal. Ik heb al gezocht naar foto's of een schema, maar ik vind niets duidelijk. Dus eigenlijk heb juist dat veertje nodig?
Groeten, Alian SF
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Een solex is een "verkeerd om" systeem, hij staat in principe vol gas en wil je gas minderen moet je dat zelf doen, alle andere brommers werken "normaal" daar moet je nadenken om gas te geven
Voor de 4800 is dit volgens mij andersom. Gaskabel sluit men aan de onderkant aan, waar normaal de kabel uitkomt voor de voorrem. de 4800 draait dus stationnair als je stilstaat en niets doet, in tegenstelling tot de 3800. De veer zit daarom op een andere plaats, zodat de schuif dichtgetrokken wordt.
Of het moet zijn dat de 4800's die ik heb gezien door iemand zijn omgebouwd, alles kan natuurlijk
Origineel bericht van: Joan Een solex is een "verkeerd om" systeem, hij staat in principe vol gas en wil je gas minderen moet je dat zelf doen, alle andere brommers werken "normaal" daar moet je nadenken om gas te geven
Quote:
Voor de 4800 is dit volgens mij andersom. Gaskabel sluit men aan de onderkant aan, waar normaal de kabel uitkomt voor de voorrem. de 4800 draait dus stationnair als je stilstaat en niets doet, in tegenstelling tot de 3800. De veer zit daarom op een andere plaats, zodat de schuif dichtgetrokken wordt.
Of het moet zijn dat de 4800's die ik heb gezien door iemand zijn omgebouwd, alles kan natuurlijk
Bewerkt door john meisters (Vandaag om 07:57 AM) _________________________ Hou het simpel Groeten, John.
Ik dacht ook dat de 4800 een “normaal” systeem heeft. Voor dat het gasmechanisme verbouwd werd, was het ook gas geven en rijden. Een “verkeerd om systeem” werkt dat samen met de voorrem? Bij mijn 4800 werken de schijfremmen onafhankelijk. Ik heb nog nooit met een andere solex gereden, en mijn 4800 heb ik tweedehands gekocht.
Groeten, Alian SF
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
het "verkeerd om" systeem werkt inderdaad in combinatie met de voorrem. er bestaan 2 systemen:
1) de gaskabel gaat boven bij de carburateur erin, maakt een lus, en gaat onder verder naar de voorrem.
2) er zijn 2 separate kabels die beide door de remhendel bediend worden. je kunt daarbij nog aan het handvat draaien, waarmee je het gas (een beetje) kunt regelen.
Het systeem van de 4800 is in mijn ogen beter. bij geen actie is er "geen" beweging en zo hoort het ook. (geen tussen "" omdat een Solex koppeling altijd sleept).
ik ben bezig met het ombouwen van mijn 3800's naar dit nieuwe systeem. vooral de onervaren huurders zijn zich niet bewust dat je motortje volle toeren draait als je stilstaat en je het remhendel niet intrekt.
Dat verklaart dus waarom de rembediening bij een 3800 andersom staat? Een dergelijk systeem lijkt me veel ingewikkelder.
Groeten, Alian SF
het éénkabel systeem kun je ook met een "moderne" hendel verwezenlijken. bij het tweekabelsysteem heb je een speciale nodig, maar dit systeem werkt niet echt perfect.
ingewikkeld is het allemaal niet, je moet net even weten hoe het zit. ik heb het voordeel dat ik bij andere Solexen kan afkijken