ik ben het met Joan eens, de meeste draaigashandvaten functioneren niet meer, en als ze functioneren dan kun je maar zo weinig gas terug nemen dat je toch genoodzaakt bent om je rem in te trekken.
ik heb nu een stuk of 4 solexen omgebouwd met het versnellingshandvatje, zoals ik al beschreven had.
hiermee ben ik tegen de volgende zaken aangelopen:
1) het Solex-stuur is te dik voor deze handvatjes. je bent genoodzaakt om de aluminium "ring" uit te slijpen / frezen tot ca 24 mm. verder moet je het kunststof binnenwerk ook eruit halen anders past het niet om je stuur.
2) niet alle schakelhandvatjes zijn hetzelfde. sommige trekken aan de kabel, en andere "duwen" waardoor je ahw "andersom"gas moet geven. haal het dus in de winkel even uit de doos en probeer het uit.
3) ik wil de gasschuif andersom laten werken, dus bij geen actie loopt de Solex stationnair. Dit kun je bereiken door de gaskabel aan te sluiten aan de onderste aansluiting, wat vroeger je doorvoer naar de voorrem was. je moet wel de veer anders monteren, zodat de gasschuif dicht getrokken wordt. de ideale plaats voor deze veer heb ik nog niet gevonden, ik haat gaatjes boren maar in dit geval is het onvermijdelijk, als je een feilloos systeem wilt. Tips zijn welkom
4) deze handvatjes trekken meer aan de kabel dan nodig is, maw je kabel blijft onder spanning, er is geen aanslag. dit gaat dus nooit de eeuwigheid duren: ooit draait een of andere ome Henk de kabel over.
Conclusie: ik ben er nog niet, maar krijg evengoed positieve reacties van de mensen die met het "experimentele" draaigas hebben gereden. degenen die met het "combinatie-voorrem" systeem gereden hebben, klagen vaak over kramp in de rechterhand van het remmen-gas minderen.
ik blijf dus experimenteren tot ik de ideale methode gevonden heb, en dan gaan ze allemaal voor de bijl