Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#69275 02/11/11 08:16 AM
Joined: Oct 2006
Posts: 487
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Oct 2006
Posts: 487
Nu mijn 3800 klaar is en met mijn partner vandaag samen even een proefrit gemaakt.
Nu wil dat de "nieuwe" Solex sneller is als de "oude".
Ik wil op de snelste op draaigas ombouwen.
De vraag is, wat moet ik bij onze sponsoren bestellen om dit mogelijk te maken.
Of hebben jullie een ander oplossing.
Nee ik ga de langzame niet opvoeren grin


Groetjes Willy B.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
wat voor draaigas, het originele ( standengas) of echt zoals op een brommer zit


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
ik ben hiermee volop aan het experimenteren.
momenteel doe ik testen met de draaihandvatjes die je op fietsen met versnelling tegenkomt.

dit is niet zomaar even gedaan maar als het goed gedaan is werkt het perfect.

ik kom hier nog op terug als ik wat meer tijd heb, nu even druk... frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2006
Posts: 487
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Oct 2006
Posts: 487
Origineel bericht van: Joan
wat voor draaigas, het originele ( standengas) of echt zoals op een brommer zit

Ik bedoel wat ook standaard op de solex zit. Op een van mijn vorige Solexen zat dat ook. Dat was met een simpel kunstof busje onder het handvat en een extra kabeltje naar de carburateur ( het extra gat zit in het stuur)
Maar ik weet niet meer of dat het zelfde handvat was of een grotere die over die bus zat. Ik heb het toen ook van de ene naar de andere om gebouwd. (Alzheimer?)


Groetjes Willy B.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ben er zelf ook benieuwd naar hoe het draaigas om het op de solex te maken.
En wat dat geheugenverlies betreft , je bent niet de enige, soms is het wel eens handig om iets op te schrijven en dan niet vergeten waarop of in geschreven is .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: citrofieltje
Origineel bericht van: Joan
wat voor draaigas, het originele ( standengas) of echt zoals op een brommer zit

Ik bedoel wat ook standaard op de solex zit. Op een van mijn vorige Solexen zat dat ook. Dat was met een simpel kunstof busje onder het handvat en een extra kabeltje naar de carburateur ( het extra gat zit in het stuur)
Maar ik weet niet meer of dat het zelfde handvat was of een grotere die over die bus zat. Ik heb het toen ook van de ene naar de andere om gebouwd. (Alzheimer?)


nou dat type draaigas ben je liever kwijt dan rijk, in principe dien je dan een remhevel te hebben met een lepeltje ernaast, dat lepeltje word dan weggedrukt door een kunststof ( regenpijp achtig materiaal ) bus die tussen handvat en stuur zit, echter vaak wint het lepeltje het van het plastic. Bovendien is dat maar voor ongeveer kwart gas terug te nemen, vandaar "standen"gas, de rest moet je doen door datzelfde lepeltje terug te duwen met je remhandvat door met de voorrem te remmen ( dubbele actie dus remmen en gas terug in 1 handeling) de constructeur is ken ik niet dus ok weet niet wie je ter verantwoording moet roepen. Overigens alleen voor een type 3800 carburateur met kabeltrommel

Jan Vennix oa heeft al eens een heel verhaal over dit gassysteem geschreven ter verbetering, ook Roelof en anderen waaronder ik hebben al eens beschrven hoe de carburateur om te bouwen naar echt gas ( dus ook geven in plaats van nemen) heb ik ook al eens laten zien voor een ouder type carburateur zonder kabeltrommel, gebruik ik op mijn racers.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dus beter een Mobylette draaihandvat én kabeltrommel gebruiken ??
Dan kan je ook de decompressie blijven gebruiken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: citrofieltje
Nu mijn 3800 klaar is en met mijn partner vandaag samen even een proefrit gemaakt.
Nu wil dat de "nieuwe" Solex sneller is als de "oude".
Ik wil op de snelste op draaigas ombouwen.
De vraag is, wat moet ik bij onze sponsoren bestellen om dit mogelijk te maken.
Of hebben jullie een ander oplossing.
Nee ik ga de langzame niet opvoeren grin


Volgens mij hebben de Franse 2200 V2 (geen raket)Solexen draaigas met de aansluitingen voor de koperen leidingen, wanneer je een dergelijke carburateur gebruikt hoef je dus de leidingen niet te vervangen.

Han

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Heb de carb even opgezocht en idd passen de koperen leidingen, zie foto's

Attached Images
carb2200 2.JPG (57.84 KB, 426 downloads)
carb2200 3.JPG (24.77 KB, 445 downloads)
carb2200 4.JPG (26.18 KB, 391 downloads)
Last edited by solexnl; 03/11/11 03:25 AM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
ik ben het met Joan eens, de meeste draaigashandvaten functioneren niet meer, en als ze functioneren dan kun je maar zo weinig gas terug nemen dat je toch genoodzaakt bent om je rem in te trekken.

ik heb nu een stuk of 4 solexen omgebouwd met het versnellingshandvatje, zoals ik al beschreven had.
hiermee ben ik tegen de volgende zaken aangelopen:

1) het Solex-stuur is te dik voor deze handvatjes. je bent genoodzaakt om de aluminium "ring" uit te slijpen / frezen tot ca 24 mm. verder moet je het kunststof binnenwerk ook eruit halen anders past het niet om je stuur.

2) niet alle schakelhandvatjes zijn hetzelfde. sommige trekken aan de kabel, en andere "duwen" waardoor je ahw "andersom"gas moet geven. haal het dus in de winkel even uit de doos en probeer het uit.

3) ik wil de gasschuif andersom laten werken, dus bij geen actie loopt de Solex stationnair. Dit kun je bereiken door de gaskabel aan te sluiten aan de onderste aansluiting, wat vroeger je doorvoer naar de voorrem was. je moet wel de veer anders monteren, zodat de gasschuif dicht getrokken wordt. de ideale plaats voor deze veer heb ik nog niet gevonden, ik haat gaatjes boren maar in dit geval is het onvermijdelijk, als je een feilloos systeem wilt. Tips zijn welkom wink

4) deze handvatjes trekken meer aan de kabel dan nodig is, maw je kabel blijft onder spanning, er is geen aanslag. dit gaat dus nooit de eeuwigheid duren: ooit draait een of andere ome Henk de kabel over.

Conclusie: ik ben er nog niet, maar krijg evengoed positieve reacties van de mensen die met het "experimentele" draaigas hebben gereden. degenen die met het "combinatie-voorrem" systeem gereden hebben, klagen vaak over kramp in de rechterhand van het remmen-gas minderen.
ik blijf dus experimenteren tot ik de ideale methode gevonden heb, en dan gaan ze allemaal voor de bijl laugh

Last edited by john meisters; 03/11/11 03:42 AM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters

4) deze handvatjes trekken meer aan de kabel dan nodig is, maw je kabel blijft onder spanning, er is geen aanslag. dit gaat dus nooit de eeuwigheid duren: ooit draait een of andere ome Henk de kabel over.

Wanneer je op de carb. een grotere schijf/trommel of hefboom maakt waar de gaskabel omheen ligt , dan kan de gashandel een grotere slag maken .
Alleen uitzoeken welke diameter het best is .
En het is allemaal werk maar voor een goed doel.



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Klopt Ron, maar dan komt je kabelgeleider niet in lijn en is je kabel gauw doorgesleten, of je moet dat ook weer aan gaan passen crazy

ik ben aan het denken aan een simpel aanslagsysteem, zelftappertje op de juiste plaats door het handvat heen oid.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2006
Posts: 487
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Oct 2006
Posts: 487
Het gaat mij erom dat ik iets snelheid wil verminderen om gelijk te blijven met de andere Solex. Voor de rest ben ik er aan gewend om met mijn rem gas te minderen. Nu moet ik constant remmen en krijg inderdaad kramp in mijn hand en "vreet" ik remblokjes.


Groetjes Willy B.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
eigenlijk hebben veel solexen een frictiesysteem aan het hendel om deze zo te klemmen dat je hem in een bepaalde stand kunt houden zonder dat met je handen te doen, dat is voor als je naast je schoonmoeder Solexed en zij op de fiets is.
daar hoef je dus niet voor aan het (draai)GAS
Helaas voor jou ( heb net nog naar foto's van je soex lopen zoeken en gevonden) heb jij net het type dat een dergelijk gas systeem niet meer heeft. je zou je kabel op je kabeltrommel iets kunnen verzetten zodat hij niet meer vol gas staat.

Last edited by Joan; 03/11/11 06:01 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Als je wil kan ik de aandrijving van de gasschuif veranderen zodat het gas wel goed te regelen is .Ikwoon in brabant)

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Dus beter een Mobylette draaihandvat én kabeltrommel gebruiken ??
Dan kan je ook de decompressie blijven gebruiken.


Klopt, ombouw heb ik al eens beschreven toen ik een solex aan het klaarstomen was voor dat invalide meisje met maar 1 hand, staat bij "sleutelen 3800"


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 211 guests, and 5 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.041s Queries: 48 (0.012s) Memory: 1.0735 MB (Peak: 1.3069 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-16 09:02:03 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS