Hij zou helemaal klaar zijn als er niet een klijn foutje was geweest,de ruimte voor de minni bougiekapjes was te klein gemaakt. Dat is nu opgelost en zou nu kunnen lopen. D.w.z. met uitwendige sturing voor de ontsteking(is aanwezig ) dus de motor kan lopen. Het ontstekingssysteem voor in de motor is nog niet geheel klaar en ook nog niet geheel goed werkent, maar zal niet lang meer op zich laten wachten. Dus nog even geduld. Ik ben er zaterdag mee naar Nijnsel op de tentoonstelling geweest en veel belangstelling gehad samen met de stermotoren van mijn zoon en nog een andere kennis met zijn 9 cilinder motor die in zijn geheel om zijn as draait
Hierbij de foto van de 9 cilinder roterende motor
Ik zal nog een foto maken van onze 14 cilinder dubbel rij stermotor en hier op het forum plaatsen.
Doe het filmen, want ik kan niet komen. Wil ook weten hoe het werkt, want het werkt iets anders dan wij denken. 1 klep of zoiets. Ben altijd benieuwd of zoiets echt werkt.
Ik heb hem ook van binnen gezien en ziet er prachtig uit al zeg ik het zelf. Het rare geluid wat je hoort tijdens het lopen dat komt van de orkaanwind van de zesbladige propeller waar de microfoon niet tegen kan. Het gierende geluid wat je hoort bij het gasgeven dat is het geluid van de uitlaaten van de motor en dat is zeer bescheiden,het kont amper boven het geluid van de propeller uit. In de motor is een zevenvoudige demper ingebouwd ,een voor elke zeven cilinders. Ook de bedrading die je ziet moet nog in de motor gedaan worden,want daar is ook nog een plaatsje voor in de motor evenals de twee ontstekingsunites maar die zijn nog niet helemaal klaar. Deze wordt nu verzorgt door een trafo die daar even 65 ampere voor moet leveren.(stroom is er genoeg).
Dat draait prachtig , een mooi stuk huisvlijt . Wat mij opvalt : er komt nogal wat smurrie uit de uitlaatjes , wat is dat, olie ??
Hier is ook iemand leuk bezig geweest , ook een motortje maar heeft een ietwat schonere verbranding.
Philips heeft ooit het systeem omgekeerd en de motor aangedreven met een elektromotor met als gevolg : een Koudgaskoelmachine. Hiermee maakten ze "Vloeibare Lucht" , b.v. stikstof (-196 gr. C). Deze machines werden (o.a.) in Dordercht gebouwd en naar minder ontwikkelde landen geëxporteerd. http://www.youtube.com/watch?v=5t5qb0GWnsg&feature=related
Die koperdraad motortjes ,die kon ik al , heb ik ook een avond lang naar zitten turen op You t. Vanavond was de Sterling aan de beurt, is weer heel actueel . Een Nederlandse CV-ketelbouwer gebruikt hem in het nieuwste HR-Toestel , > warmtepomp en elektriciteit uit 1 toestel.
Ik heb destijds 14 jaar naast en rond de productie van de koudgaskoelmachine gewerkt (in dezelfde hal als de gereedschapmakerij) maar was toen meer bezig met andere technieken en werk natuurlijk.