Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#53543 23/03/11 02:56 AM
Joined: Mar 2011
Posts: 38
luwa Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Mar 2011
Posts: 38
dag Forum,
wat is het verschil (ik bedoel technisch ) tussen een motor van een OTO en een 3800 ?
alvast bedankt

luwa #53546 23/03/11 03:28 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: luwa
dag Forum,
wat is het verschil (ik bedoel technisch ) tussen een motor van een OTO en een 3800 ?
alvast bedankt


Tja dat is op techniech gebied.
Je kan beter vragen welke heeft meer charisma. Dan denk ik dat de Oto wint. Iig voor mij duidelijk wel.

Op technisch gebied zijn er erg veel verschillen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
luwa #53569 23/03/11 02:51 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: luwa
dag Forum,
wat is het verschil (ik bedoel technisch ) tussen een motor van een OTO en een 3800 ?
alvast bedankt


Technisch niets, qua fysieke uitvoering wel, maar dan is er zelfs verschil tussen een 3800 en een 3800 en ook tussen OTO en OTO
Met de loop der jaren zijn er met name kleine verschillen ontstaan om de productie beter/goedkoper te laten verlopen.

Gebruik daarom steeds onderdelen met de juiste maatvoering hoewel veel uitwisselbaar is. krukassen en rollen willen wel eens niet uitwisselbaar zijn


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #53578 23/03/11 05:31 PM
Joined: Mar 2011
Posts: 38
luwa Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Mar 2011
Posts: 38
Bedankt voor de reacties A & J,

De volgende vraag, maar die hield ik even in petto, is of je
een 3800 motor kunt monteren op een frame van een koffertje of een
peperbus. Ik bedoel gaat dit 'zomaar' of zijn daar aan motor of frame aanpassingen voor nodig.

alvast bedankt

PS Eigenlijk wil ik een krachtige probleemloze motor op een buisframe ( toegegeven, het is een kwestie van smaak en misschien niet van gezond verstand )

luwa #53579 23/03/11 05:43 PM
Joined: Mar 2011
Posts: 38
luwa Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Mar 2011
Posts: 38
sorry,

behalve koffertje en peperbus was ik nog zwanehals vergeten ( naar mijn gevoel het mooiste frame van de 3 maar zoals gezegd, da's een kwestie van smaak )

luwa #53581 23/03/11 08:46 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: luwa
sorry,

behalve koffertje en peperbus was ik nog zwanehals vergeten ( naar mijn gevoel het mooiste frame van de 3 maar zoals gezegd, da's een kwestie van smaak )


Je bent sowieso vergeten dat peperbus helemaal geen frame aanduiding is maar over het motor type gaat net als "sleutelgat" , "DO" en "OTO"

Zwanehals is de aanduiding voor het frame ( zowel 26" alsook 24") en koffertje is de aanduiding voor een ander type frame ( zowel 24" alsook 23")

en nee, een 3800 op een zwanehals hangen zal niet lukken, een 3800 op een OTO frame zal wel gaan alleen dan dien je OTO schetsplaten te gebruiken.
De oudere frames hebben voorvorken die te smal zijn.

Het KAN wel als je echt wilt maar dan dien je meer te veranderen dan zo maar even omhangen , in principe kan alles, al wil je er een kreidler blok aanhangen.

Last edited by Joan; 23/03/11 08:46 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #53593 24/03/11 01:17 AM
Joined: Mar 2011
Posts: 38
luwa Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Mar 2011
Posts: 38
Bedankt J,

Weer wat bijgeleerd en vooral een stommiteit vermeden.

Terloops : mijn eerste kennismaking met Solex was vorige week ( ik kende niet eens het verschil tussen een gewone en een automatische koppeling )zaterdag ll. voor de eerste maal een aantal Solexen 'in het echt' gezien en daarbij getracht te onthouden wat de verschillende types waren ( duidelijk hier en daar iets 'dooreengeklutst'... )en vandaag met een, geleende, OTO gereden. Tegelijk gas minderen én remmen is wel even oefenen als je plots moet stoppen heb ik ervaren.

mvg

PS Ik wacht nu even met te vragen of je een brede vork in een Zwanenhals kan hangen. Kwestie van dan toch een OTO of een 3800 blok te kunnen gebruiken. Tja, elk antwoord levert bij mij weer een nieuwe vraag op. Strakts vlieg ik nog buiten op het Forum en ik ben er maar juist ...

luwa #53594 24/03/11 01:54 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Hoi Luwa, welkom op het forum.
Misschien kun je het beste eens een foto maken van je frame.
Ik ben niet zeker of het wel een zwanenhals frame is, of een nieuwer buizenframe (koffertje, 2200, OTO).


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joan #53596 24/03/11 03:45 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: luwa
dag Forum,
wat is het verschil (ik bedoel technisch ) tussen een motor van een OTO en een 3800 ?
alvast bedankt


Technisch niets, qua fysieke uitvoering wel, maar dan is er zelfs verschil tussen een 3800 en een 3800 en ook tussen OTO en OTO
Met de loop der jaren zijn er met name kleine verschillen ontstaan om de productie beter/goedkoper te laten verlopen.

Gebruik daarom steeds onderdelen met de juiste maatvoering hoewel veel uitwisselbaar is. krukassen en rollen willen wel eens niet uitwisselbaar zijn


Effe kijken hoor. Volgens mij praten we nu langs mekaar heen.
Jij zegt 'technisch geen verschil, ik zeg veel verschil'
Het is toch zo dat de ontsteking, krukas, lagers, gashandle enz...anders is. Begrijp ik nu het verkeerd of?

Last edited by Alfons1959; 24/03/11 03:46 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
[
Effe kijken hoor. Volgens mij praten we nu langs mekaar heen.
Jij zegt 'technisch geen verschil, ik zeg veel verschil'
Het is toch zo dat de ontsteking, krukas, lagers, gashandle enz...anders is. Begrijp ik nu het verkeerd of?


Inderdaad even de woordenboeken synchroniseren.
Bij mijn woordenboek is "technisch" de keuze van het ontwerp, in dit geval een tweetak motortje voorzien van een rolaandrijving en uitgevoerd met een automatische koppeling

dan komen de verschillen in het ontwerp, bijvoorbeeld het gebruiken van een boutje M5*10 of een boutje M5*12 dat zijn voor mij de details binnen het ontwerp.
technisch gezien gebruik je een boutje maar qua detail heb je kans dat een M5*12 niet past op de plek voor een M5*10

voor mij zijn een OTO en een 3800 dus technisch gezien eenzelfde ontwerp maar qua details afwijkend.
Qua details heb je ook binnen de OTO en de 3800 afwijkingen in sommige constructies.


Als je jouw definitie van technisch dus zo verfijnd dat je daarmee ook de details wilt weergeven komt het erop neer dat een 3800 technisch afwijkt van een 3800


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #53614 24/03/11 05:07 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kijk nu zijn we we bij gekletst Joan.
Ja verschillen in details. Maarja ik ben dan weer zo'n techneut die dit soort dingen weer analyseer op kleine verschillen en die zijn er volgens mij heel veel.

Even een vraagje tussen door. Kwa cilinders, zit daar een verschil in, kwa poorten enzo, of is dat wel aan elkaar gelijk, want dat weet ik zelf niet zo te vertellen?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
poorten zijn verschillend, afhankelijk van welke uitvoering van cilinder je hebt.

een tijdje geleden is eens opgeroepen om de verschillende cilinders hier aan te melden.

ik kan me nog V2 V10 TUM80 en TUM80A herinneren, allemaal verschillend qua poort-opbouw.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
Kijk nu zijn we we bij gekletst Joan.


Weer even de woordenboeken gelijkzetten graag:
wie kletst hier en waarom ?

Om dan bijvorbeeld van Dale erbij te halen :
technische (BN) "de techniek betreffend"

Zoals ik al aanhaalde het gaat hier om de tweetakt techniek en het gebruik van een automatische koppeling ( in tegenstelling tot vaste aandrijving of een versnellingsbak)
Dat zijn dus de "technische details" ( in mijn woordenboek)
als je naar de details gaat kijken waar jij op doelt en waar ik voorbeelden van heb gegeven, in mijn woordenboek heten dat de "constructieve" details dat is afgeleid van het woord constructie en als je dat opzoekt in vanDale dan staat daar:
de manier van construeren, de bouw

Daar heb ik als een ander soort techneut wel vrede mee



Last edited by Joan; 24/03/11 09:42 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #53631 24/03/11 11:57 PM
Joined: Mar 2011
Posts: 38
luwa Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Mar 2011
Posts: 38
Dag John,

De foto was/is een goed idee maar ... ik heb voorlopig NIETS van
een Solex.

Ik mag, er zijn nog goeie zielen, voorlopig rondrijden op een OTO 1966 van een kameraad.

Zodra ik 'iets ' heb volgens foto's

Joan #53632 25/03/11 01:27 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons1959
Kijk nu zijn we we bij gekletst Joan.


Weer even de woordenboeken gelijkzetten graag:
wie kletst hier en waarom ?

Om dan bijvorbeeld van Dale erbij te halen :
technische (BN) "de techniek betreffend"

Zoals ik al aanhaalde het gaat hier om de tweetakt techniek en het gebruik van een automatische koppeling ( in tegenstelling tot vaste aandrijving of een versnellingsbak)
Dat zijn dus de "technische details" ( in mijn woordenboek)
als je naar de details gaat kijken waar jij op doelt en waar ik voorbeelden van heb gegeven, in mijn woordenboek heten dat de "constructieve" details dat is afgeleid van het woord constructie en als je dat opzoekt in vanDale dan staat daar:
de manier van construeren, de bouw

Daar heb ik als een ander soort techneut wel vrede mee




Ik moet toegeven, mijn Nederlands is niet best. Met een herkansing voor Nederlands heb ik mijn diploma's kunnen halen.
HHhahhaaaaahahaaa laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
[

Ik moet toegeven, mijn Nederlands is niet best. Met een herkansing voor Nederlands heb ik mijn diploma's kunnen halen.
HHhahhaaaaahahaaa laugh


Charles Swietert ?

Last edited by Joan; 25/03/11 02:40 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #53684 25/03/11 07:07 PM
Joined: Mar 2011
Posts: 38
luwa Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Mar 2011
Posts: 38
Dag Forum,

Mag ik even terugkomen op een beginthema ?

Kan je in een zwane(n)hals frame zonder veel aanpassingen een voorvork van een recenter type monteren zodat je met een motor met automatische koppeling kan rijden ?

Alvast bedankt.

PS In mijn dictionaire ( zo noemen we hier een woordenboek ) vind ik enkel een Charles Schwietert, journalist en voormalig Staatssecretaris van Oorlog. Stond samen met Nina Brink, die ook kennis had van slagvelden, in een long list van Bekende Nederlanders. Men beweert dat zij zelfs 2 woordenboeken had. Eentje voor gebruik bij verkoop van haar eigen WOL-aandelen en eentje voor aankoopadvies voor de beleggers.

luwa #53685 25/03/11 08:56 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: luwa
Dag Forum,

Mag ik even terugkomen op een beginthema ?

Kan je in een zwane(n)hals frame zonder veel aanpassingen een voorvork van een recenter type monteren zodat je met een motor met automatische koppeling kan rijden ?

Alvast bedankt.

PS In mijn dictionaire ( zo noemen we hier een woordenboek ) vind ik enkel een Charles Schwietert, journalist en voormalig Staatssecretaris van Oorlog. Stond samen met Nina Brink, die ook kennis had van slagvelden, in een long list van Bekende Nederlanders. Men beweert dat zij zelfs 2 woordenboeken had. Eentje voor gebruik bij verkoop van haar eigen WOL-aandelen en eentje voor aankoopadvies voor de beleggers.


Waarschijnlijk is de pen van het balhoofdstel niet lang genoeg en verder kunnen de lagerschalen wat afwijken maar dat is op te lossen door de goede kogeldiameter te kiezen.

en inderdaad je jebt de goede Charles Swietert, een wijsneus die met valse papieren voordeed of hij meer was dan hij werkelijk was en dat terwijl hij best slim genoeg was om zonder die papieren ook goed te functioneren.
Bovendien leerde hij die truuk niet af want nadat bekend was dat hij echt geen Dr titel had is hij op zo eenzelfde manier nog eens op een Amerikaans universiteit bezig geweest.

Last edited by Joan; 25/03/11 08:56 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #53687 25/03/11 09:42 PM
Joined: Mar 2011
Posts: 38
luwa Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Mar 2011
Posts: 38
Bedankt J,

Toch weer een stapje verder op weg naar mijn " FrankensteinSolexproject ".

Lang woord maar spijtig genoeg niet aanvaard als scrabblewoord want het staat niet in ... ( daar gaan we weer ) het woordenboek. In sommige wat achtergebleven streken van het Nederlandstalig taalgebied ook wel dictionaire genoemd. Neen, ik bedoelde niet Friesland.

mvg

Inmiddels heb ik wel 'ergens ' gelezen dat 26 inch zwart/witte banden voor een Zwaan nieuw niet te vinden zijn. Weer stof voor een nieuwe Forumvraag.

luwa #53805 28/03/11 02:17 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: luwa
Bedankt J,

Toch weer een stapje verder op weg naar mijn " FrankensteinSolexproject ".

Inmiddels heb ik wel 'ergens ' gelezen dat 26 inch zwart/witte banden voor een Zwaan nieuw niet te vinden zijn. Weer stof voor een nieuwe Forumvraag.


Ik koop ze in het zwart, bestemd voor een Kronan fiets


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#53882 29/03/11 02:35 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Willem61
Ga jij tegenwoordig fietsen Joan ??? wink

Is de bandmaat het zelfde als 26 inch PP?


26" bij 1 1/2"


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
luwa #53938 30/03/11 05:29 PM
Joined: May 2009
Posts: 83
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2009
Posts: 83
Mijn vriend heeft op een zwanehals een 3800 motor laten monteren, na veel problemen is hij eindelijk rijklaar , vooral de banden waren een probleem,die werden zowat opgevreten Is zeker niet vlot gegaan , vooral de juiste hoek en druk op voorwiel.

gr

Leon

Attached Images

vriendelijke groeten

Malon
malon #53939 30/03/11 05:31 PM
Joined: May 2009
Posts: 83
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2009
Posts: 83
betere foto

Attached Images
P1060144 [Desktop Resolutie] [800x600].JPG (151.35 KB, 227 downloads)

vriendelijke groeten

Malon
malon #53963 31/03/11 01:48 AM
Joined: Mar 2011
Posts: 38
luwa Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Mar 2011
Posts: 38
Dag Malon,

Weet je, of kan je eens vragen aan je vriend , hoe hij tewerk is gegegaan ?

Heeft hij :

1)een complete voorvork met 3800 motor en alles wat daarbij hoort zoals schetsplaten,remmen enz. overgebouwd naar die zwanenhals met eventueel aanpassing van het balhoofd en bijbehorende lagers.

of 2)de 3800 motor met al dan niet andere schetsplaten enz overgebouwd op de voorvork van de zwanenhals.

of 3) een andere methode gevolgd.

Alvast bedankt voor je tussenkomst + foto's.

luwa #53984 31/03/11 07:14 AM
Joined: May 2009
Posts: 83
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2009
Posts: 83
Het is methode 2 , ik zal hem vragen enkel detail-foto's door te sturen en verdere uitleg, schetsplaten remmen zwanehals zijn behouden ,lamp van zwanehals omgebouwd;

gr

Leon


vriendelijke groeten

Malon
malon #53996 31/03/11 06:05 PM
Joined: Mar 2011
Posts: 38
luwa Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Mar 2011
Posts: 38
Dag Malon,

Alvast bedankt voor je reacties en bemiddeling.

Waarschijnlijk is de oorspronkelijke voorvork vervangen door een modernere ( dat is wat ik hier op het forum gelezen heb bij dit draadje ) en al dan niet het balhoofd en/of lagers aangepast ( ook hier gelezen )

Ik ben echt benieuwd naar het vervolg over het wat en hoe van die ombouw !

Nogmaals dank voor je bemiddeling.

luwa #54031 01/04/11 07:11 AM
Joined: May 2009
Posts: 83
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2009
Posts: 83
de foto's zullen voor volgende week zijn , mijn vriend is op vakantie

gr


vriendelijke groeten

Malon
malon #54149 02/04/11 03:41 PM
Joined: Mar 2011
Posts: 38
luwa Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Mar 2011
Posts: 38
Bedankt Malon,

Volgende week is het mijn beurt om op vakantie te gaan

mvg

luwa #54898 15/04/11 02:16 AM
Joined: May 2009
Posts: 83
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2009
Posts: 83
Hier de foto's van de zwanehals met 3800 motor

Attached Images
Last edited by malon; 15/04/11 02:23 AM.

vriendelijke groeten

Malon
#54900 15/04/11 02:24 AM
Joined: May 2009
Posts: 83
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2009
Posts: 83
klopt Willem, bedankt , heb gecorrigeerd


vriendelijke groeten

Malon
malon #54901 15/04/11 02:30 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het zadel misstaat niet wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #55687 29/04/11 03:56 PM
Joined: Mar 2011
Posts: 38
luwa Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Mar 2011
Posts: 38
Bedankt Malon

voor je tussenkomst en het plaatsen van de foto's

mvg


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 77 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.051s Queries: 83 (0.016s) Memory: 1.2290 MB (Peak: 1.6032 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-13 05:50:21 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS