Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 1 of 2 1 2
#45136 18/09/10 01:55 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Hier de primeur!!!!! De nieuwe Solex cilinderkit van aluminium voorzien van nicasil cilinderwand.
De kit wordt compleet geleverd met zuiger,pistonpen en pistonpenborgveertjes.
De zuiger is tevens al voorzien van zuigerveerslotjes.
Zuigerveerstlotjes zijn uitgevoerd als c-slot.

http://link.marktplaats.nl/378669403

Mvg Jouke Rottiné
email j.rottine@chello.nl


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #45138 18/09/10 02:00 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Hee Jan,
ik wou nèt de link gaan plaatsen maar je bent me voor.
ik heb hem al gauw besteld en ben heel benieuwd.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Jan #45139 18/09/10 02:04 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Deze moet goed zijn, John.
Jouke is vorig jaar eerst begonnen met een proefmodel, daar is deze uitgekomen.

Kunnen we maandag allemaal even op limburgse vlaaaaai komen??? smile grin


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #45147 18/09/10 03:45 AM
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Wat zijn eigenlijk precies de grote voordelen van deze zuiger/cilinderset?


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Punky #45172 18/09/10 11:55 PM
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Niemand die het mij kan of wil vertellen???


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
#45182 19/09/10 01:22 AM
Joined: Dec 2008
Posts: 289
G
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
G
Joined: Dec 2008
Posts: 289
Ja het is wel een beetje dom van me om het niet even te vragen.
Ben een tijdje terug bij hem geweest en de cilinder zelfs in mijn handen gehad, ik weet alleen dat het een lichtgewicht is.


Gerrit
Je hoeft niet alle fouten zelf te maken
Gun de andere ook een kans .
Gerritd #45185 19/09/10 01:40 AM
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Ik heb een vraag over deze cilinder:
Ik heb namelijk ooit van Peter Vennix op dit forum geleerd dat een koollaag in de cilinderkop belangrijk is omdat dat een isolerende laag is waardoor de energie van de ontbranding minder "weglekt" als warmte.
Is er verschil tussen de warmte afgifte van een aluminium cilinder en een gietijzeren cilinder en heeft dit invloed op de snelheid?
mvg
Thijs

Jan #45186 19/09/10 01:48 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Jan
Hier de primeur!!!!! De nieuwe Solex cilinderkit van aluminium voorzien van nicasil cilinderwand.
De kit wordt compleet geleverd met zuiger,pistonpen en pistonpenborgveertjes.
De zuiger is tevens al voorzien van zuigerveerslotjes.
Zuigerveerstlotjes zijn uitgevoerd als c-slot.

http://link.marktplaats.nl/378669403


Ja ik ben ook benieuwd.
Ik ben altijd wel "in" voor een nieuwtje

Last edited by trommel; 19/09/10 01:48 AM.

Vriendelijke groeten, Ad
#45194 19/09/10 04:03 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Je kunt 2 dingen doen:
1 bestellen en zelf ervaren
2 afwachten tot anderen hun ervaring hier kunnen delen.

Ik kies optie 1, als ik hem een tijdje heb gebruikt dan hoor je van me.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #45198 19/09/10 06:47 PM
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Ik heb er in ieder geval 1 besteld want ik wil het wel weten hoe dit rijdt. Ik ben alleen benieuwd of iemand hier iets kan vertellen over de voor en nadelen van gietijzeren en aluminium cilinders. Met in mijn achterhoofd het verhaal van de koollaag in de cilinderkop.

mvg Thijs

#45201 19/09/10 07:47 PM
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Hallo Edgard,
bedankt voor de tip. Ik zie op de link dat de Warmtegeleidingscoëfficiënt van aluminium hoger is dan dit van ijzer. Al=235 Fe=75.
Betekend dit dan dat de aluminium cilinder minder warm wordt? of spelen er nog andere processen die dit compenseren?
En daarop doordenkend: is het volume van de explosie bij de verbranding dan bij aluminium ook wat kleiner ten opzichte van een gietijzeren cilinder?
mvg
Thijs

soulex #45203 19/09/10 08:08 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
In het kort, aluminium geleid de warmte beter dan gietijzer en zorg dus voor betere warmte afvoer (bij zeer hoogtoerige motoren die veel warmte ontwikkelen erg belangrijk), nikasil (wat uitgevonden is door Mahle) zorgt voor een slijtvaste laag op de cilinderwant en geeft ook minder wrijvingsweerstand.
Waar ik een beetje bezorgt over ben is dat de motorhendel aan de cilinder zit, alle kracht komt op de cilinder om de motor van en op de band te doen, aluminium is niet zo sterk als gietijzer.
Ook de cilinder kopbouten niet te strak aandraaien want de draad in de cilinder ligt er zo uit.


Vriendelijke groeten

Roelof
#45209 19/09/10 11:48 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Draadeinden dat zou ik ook gelijk doen anders ben ik bang dat het snel mis zal gaan, denk dat het wel mooi loopt zo'n cilinder, het is het proberen waard.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #45210 19/09/10 11:51 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Roelof
Draadeinden dat zou ik ook gelijk doen anders ben ik bang dat het snel mis zal gaan, denk dat het wel mooi loopt zo'n cilinder, het is het proberen waard.


Helicoils ?


Vriendelijke groeten, Ad
#45211 19/09/10 11:56 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Dirk
Klopt Roelof ;)Die hint gaf ik al verweven in mijn verhaal,de opsieom de kopbouten te laten vervallen is misschien m6 draad lengte op maat maken en vooraf monteren en verlijmen,dan gewoon moertje,s en veerringen bovenop de kop monteren wat hetzelfde effect zou kunnen krijgen als de kopbout maar ook dit moet getest worden,misschien moeten de sponsors een test coureur aanwijzen en hun produkten sponserren. grinmisschien wat voor ons laugh


Ik neem aan dat Jouke dit allemaal al getest heeft.
Die heeft al vele testkilometers gemaakt neem ik aan .


Vriendelijke groeten, Ad
#45217 20/09/10 01:57 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Dirk
Ze zijn getest dit staat in de advertensie( brilletje) cool heb er ook maar 2 besteld lijkt me beter dan die chinese zooi

Dat bedoel ik


Vriendelijke groeten, Ad
Trommel #45218 20/09/10 02:11 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het is nu een beetje te laat maar de 24-uurs race zou wel een goede test kunnen zijn. wink
Volgend jaar dan whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
#45223 20/09/10 02:38 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: ghostrider
Deze cilinders zouden ook zomaar eens uit China kunnen komen.


lijkt me sterk.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #45224 20/09/10 02:43 AM
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Uit china komt ook heel veel goed spul hoor...
Ook gerenomeerde merken laten hun producten in china maken.
mvg
Thijs

soulex #45225 20/09/10 03:52 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 236
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2009
Posts: 236
ja daar heb je gelijk in thijs
want kijk maar naar de andere onderdelen uit china

groeten mark

markassink #45227 20/09/10 04:09 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Vooral de prijzen zijn goed als het uit China komt.
De kwaliteit is afwachten. Kan goed zijn hoor, maar als het tegenvalt, mag jij je verhaal gaan halen.

Ik weet voorbeelden van klanten die in China ingekocht hebben, maar van ellende maar weer gauw naar de leverancier om de hoek zijn gegaan.

ook een kwestie van weten met wie je zaken doet, after sales service enz. dat wordt moeilijk in China.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

#45232 20/09/10 05:09 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als de aantallen groot genoeg zijn is de kostprijs laag.
In de handel(winkel) zijn de prijzen hoog omdat iedereen er toch wel wat aan wil verdienen.
Op sommige produkten die ik inkoop,krijg ik 60% op!!!!,wat denk je dat op cilinders verdient wordt?? confused
We weten nog niet half wat er uit China komt en als merkartikel in de winkel ligt.
En als deze spullen aan de eisen voldoen,dan is het toch in orde ? whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
#45233 20/09/10 05:12 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Alleen al voor het nikasilen hier in Nederland bij http://www.powerseal.nl/powerseal.php
Ben je al zo'n 200 euro ligter, komt nog een origineel yamaha FS1 zuigertje bij van 45 euro. Maar dan heb je wel iets!!!!!

Deze firma kan deze laag aanbrengen op gietijzer, dat kan niet iedereen.

Mocht de nikasil laag eruit lopen (aluminium cilinders), dan kunnen ze dat hier weer aanbrengen, en ik denk beter. http://www.atmoirschot.nl/techniek/
Wat het kost weet ik niet maar geen 200 euro, op aluminium is dat proces gemakkelijker, en dus minder duur.





Dank je Theo voor het leuke filmpje!!

Last edited by Jan; 20/09/10 05:17 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
#45235 20/09/10 05:17 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: ghostrider
Je hoort mij toch ook niet zeggen dat die cilinders niet goed zouden zijn. Ik heb er zelf ook een gekocht om uit te proberen.
Maar daarom zouden die cilinders nog wel uit China kunnen komen, toch ? smile


Zo is dat,je moet er ook vertrouwen in hebben.
Iets wat goed is hoeft niet duur te zijn wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #45237 20/09/10 05:19 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
De tijd zal het leren, ik hoop echt dat ze goed zijn, belangrijker nog, dat ze goed blijven!!!!!!!!!!!!!!


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #45244 20/09/10 05:34 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Tuurlijk komen die cil. uit china en ze zullen best goed zijn, de tijd zal het leren, ik heb een alum.nikasil cilinder voor mijn FS1(ook uit china), een copy van een Athena (eurocilindro)en die ziet er heel mooi uit, maar de gietijzer cilinders uit china zijn niet om aan te zien, een klomp gietijzer met wat gaten, droevig blush

Last edited by Roelof; 20/09/10 05:35 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #45247 20/09/10 05:39 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Tuurlijk komen die cil. uit china en ze zullen best goed zijn, de tijd zal het leren, ik heb een alum.nikasil cilinder voor mijn FS1(ook uit china), een copy van een Athena (eurocilindro)en die ziet er heel mooi uit, maar de gietijzer cilinders uit china zijn niet om aan te zien, een klomp gietijzer met wat gaten, droevig blush


De originelen FS1 cilinders van Yamaha zijn ook van gietijzer.
Ik heb er heeeeel vroeger een gehad, met grote schijf, Carburateur, enz. Liep als de brandweer.
En dat heeft hij lang volgehouden.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #45249 20/09/10 05:43 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ja de originele zijn perfect afgewerkt Jan, heb er ook nog 1 en ben er zuinig op


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #45250 20/09/10 05:45 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
De aluminium cilinder op mijn FS1 maakt wel meer lawaai, ben wel benieuwd hoe de alu. solex cilinder het doet.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #45251 20/09/10 05:51 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Je had (even) naar drunen moeten komen Roelof, veeel Yamaha onderdelen.

maar het klopt,die originelen yamaha FS1 gietijzeren cilinders waren/zijn heel goed.

Daarna heb ik eens een zundapp gehad, en er een 70 cc imitatie cilinder op gezet, daar was je na 3 maanden weer vanaf, hardchrome lag er dan uit. ook uit china.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #45253 20/09/10 05:55 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
jammer, straks hardenberg dan maar weer.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #45254 20/09/10 06:02 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ik begrijp het, het is voor jouw niet bij de deur.
Was voor mij ook de eerste keer in Drunen, maar heb er zeker geen spijt van, verschillende solex onderdelen gekocht voor een "normale" prijs.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #45257 20/09/10 06:19 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Vertel wat heb je gescoord


Vriendelijke groeten

Roelof
Jan #45258 20/09/10 06:38 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
oto krukas, oto carter met krukas, 4x spoelenplaat, cilinderkopjes, komplete bosch onstekingen puch-maxi (voor solex)
doorvoerhuls oto origineel 10 stuks.
Diverse originele uit oude voorraad oto boutjes en moeren, voor bijvoorbeeld ophangingen.

Wij hadden een heeeeeel lijstje, de rest van het clubje heeft de rest. laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #45260 20/09/10 07:19 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
dus even noteren voor volgend jaar. de moeite waard daar in Drunen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Jan #45262 20/09/10 07:24 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
echt wel John, er was een kraam met heeeel veel solexonderdelen, voor een normale prijs.

Gefeliciteerd!!!!! volgens mij word jij vandaag 28 laugh
of, ik heb er een teveel op. whistle


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #45266 20/09/10 03:36 PM
Joined: Aug 2008
Posts: 242
Nop Offline
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
Joined: Aug 2008
Posts: 242
Ik zie het ook ! Gefeliciteerd John !


groet Nop
(Solex 660; bouwjaar 1955)
#45268 20/09/10 04:50 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Ja John gefeliciteerd met je verjaardag.
Maak er een fijne dag van.

( 54 ? dat zou je ook niet zeggen laugh )

Last edited by trommel; 20/09/10 04:54 PM.

Vriendelijke groeten, Ad
#45271 20/09/10 05:59 PM
Joined: Jun 2009
Posts: 236
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2009
Posts: 236
john van harte en nog vele jaren in goede gezondheid cool

Last edited by markassink; 20/09/10 05:59 PM.
Roelof #45272 20/09/10 06:13 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Roelof
jammer, straks hardenberg dan maar weer.


Kom nog even naar woerden, Hardenberg staat toch weer blank.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Jan #45273 20/09/10 06:20 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
Hier de primeur!!!!! De nieuwe Solex cilinderkit van aluminium voorzien van nicasil cilinderwand.
De kit wordt compleet geleverd met zuiger,pistonpen en pistonpenborgveertjes.
De zuiger is tevens al voorzien van zuigerveerslotjes.
Zuigerveerstlotjes zijn uitgevoerd als c-slot.

http://link.marktplaats.nl/378669403

Mvg Jouke Rottiné
email j.rottine@chello.nl


Hij is nog niet in zijn webwinkel opgenomen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#45275 20/09/10 08:41 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Van harte proficiat voor de jarigen laugh

Vlaaaieeuu wink

Last edited by FFAnders; 21/09/10 01:04 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #45277 20/09/10 10:20 PM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
gelukkige verjaardag john en doezo verder zal ik zeggen

Pierre #45298 21/09/10 02:20 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Bedankt allemaal.
Het was een leuke maar drukke dag, niet online geweest frown
Vlaai is er de 10e. laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

#45299 21/09/10 02:27 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: LeiS
John heb jij die Eysink tandem gekocht?


nee. helaas.
ik heb wel contact gehad uiteraard.
hij is weggegaan voor 350 euro volgens de verkoper.
was best een mooie van te maken zo te zien, veel originele onderdelen in elk geval.

volgende keer beter. ik heb nog een Eysink tandem staan om op te knappen, dus dat ik er echt op zat te wachten is niet helemaal waar.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #45305 21/09/10 04:37 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Wat zou de zuigerspeling zijn van deze cilinderset?


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #45309 21/09/10 08:02 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Ga effe bij Jouke langs, op de motor ben je er zo.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #45316 22/09/10 02:13 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik heb hem al binnen. Ziet er goed uit.
Effe geen digitale schuifmaat bij de hand.
Met klokschuifmaat meet ik 39,95 en op de zuiger staat 39,95. Klokschuifmaat zal wel iets afwijken. Morgen meet ik met de digitale.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #45328 22/09/10 05:06 AM
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Ik heb de cilinder ook binnen. Ziet er inderdaad goed uit. Ik denk dat je inderdaad met draadeinden moet werken voor de uitlaat en de cilinderkop bevestiging.
Ik blijf trouwens nog steeds nieuwsgierig naar de voor of nadelen van het gebruik van aluminium voor deze cilinder. Als je kijkt naar het verbrandingsproces.

op mijn zuiger staat trouwens 39,94 ipv 39,95

groet
Thijs

soulex #45331 22/09/10 05:15 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: soulex

op mijn zuiger staat trouwens 39,94 ipv 39,95


is die net iets goedkoper dan? laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #45333 22/09/10 05:38 AM
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
en ook wat langzamer....

soulex #45340 22/09/10 06:02 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: soulex
.
Ik blijf trouwens nog steeds nieuwsgierig naar de voor of nadelen van het gebruik van aluminium voor deze cilinder. Als je kijkt naar het verbrandingsproces.

groet
Thijs


Maakt geen drol uit, het enige dat telt is mogelijk een iets andere poorten timing.
Mogelijk is de speling iets krapper omdat zuiger en cylinder ongeveer even veel uitzetten en dat doet gietijzer niet.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Jan #45353 22/09/10 04:26 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ziet de alum. cilinder van jullie er ook kwa poorten zo standaard uit?? volgens zeggen zou deze cilinder ruim over de 40km moeten lopen maar met deze standaard poorten geloof ik dat nog niet direkt

Attached Images
Cilinder Jouke 001.JPG (37.33 KB, 704 downloads)

Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #45355 22/09/10 06:30 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Roelof
Ziet de alum. cilinder van jullie er ook kwa poorten zo standaard uit?? volgens zeggen zou deze cilinder ruim over de 40km moeten lopen maar met deze standaard poorten geloof ik dat nog niet direkt


Hoe hoog komt de zuiger bovenin de cylinder ?
Wat is de afstand van bovenkant cylinder tot bovenkant uitlaatpoort respectievelijk bovenkant spoelpoort ?

Qua uitlaatpoort lijkt hij ietsie groter, maar de vorm ( rond) is wel heel conventioneel, zeker voor een zuiger met slotpennetjes, daar verwacht je een banaan vormige bovenkant


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #45357 22/09/10 06:33 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Poorten zien er het zelfde uit als een standaard 3800 cil.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #45358 22/09/10 07:42 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Maar meten is weten, 1 mm hoger doet al veel.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Roelof #45359 22/09/10 11:59 PM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Roelof
Ziet de alum. cilinder van jullie er ook kwa poorten zo standaard uit?? volgens zeggen zou deze cilinder ruim over de 40km moeten lopen maar met deze standaard poorten geloof ik dat nog niet direkt

Is dit een foto van de cilinder of een echo van een ongeboren Solex? grin
Mooie foto, dat wel!


Groet, Tim
Roelof #45366 23/09/10 05:26 AM
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Origineel bericht van: Roelof
Ziet de alum. cilinder van jullie er ook kwa poorten zo standaard uit?? volgens zeggen zou deze cilinder ruim over de 40km moeten lopen maar met deze standaard poorten geloof ik dat nog niet direkt


De cilinder ziet er op het eerste gezicht hetzelfde uit. Het grote verschil is de zuiger. Er zitten uitsparingen bij de spoelpoorten.
Ik heb nog even geen tijd om de cilinder te monteren en een en ander te meten.
groet
Thijs

soulex #45367 23/09/10 05:47 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ben heel benieuwd hoe jullie bevindingen zijn dadelijk met het rijden.En de snelheid natuurlijk.

Dus jongens schroef dat ding erop en rijden.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #45369 23/09/10 06:11 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Je gaat me toch niet vertellen dat jij er niet 1 hebt gekregen om te testen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Jan #45370 23/09/10 06:14 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Echt waar Roelof, dat dacht ik ook, ik kan er hier veeel kwijt voor hem, maar helaas. Of ik toch maar even 85 euro over wil maken....... frown


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #45371 23/09/10 06:17 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Trappen we niet in Janneman.


Vriendelijke groeten

Roelof
Jan #45373 23/09/10 06:23 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
cry Echt waar


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #45376 23/09/10 06:32 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Je meent het ook nog geloof ik.

De verhalen uit Friesland waren dat de eerste proefcilinder voor geen meter liep op een oto, maar de tweede test cilinder waar dit een kopy van zou zijn bijna 50km zou lopen, ik ben benieuwd, als ik naar de poorten kijk zal sinterklaas eerder bestaan.


Vriendelijke groeten

Roelof
Jan #45377 23/09/10 06:33 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
ik ben nog aan het bekijken op welke Solex ik hem zet.
de volgende rit zoek ik een van de langzamere uit en die gaat er aan geloven.

Haastige spoed is zelden goed: is het nodig draadeinden te nemen ipv kopbouten en boutjes bij hetspruitstuk? want dan gaat het toch iets langer duren.

met gevoel vastdraaien, is dat niet afdoende?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #45379 23/09/10 06:37 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Om een goed beeld te krijgen van wat deze cilinder kan moet het motorblokje wel lekker fris zijn anders word het nog niks.


Vriendelijke groeten

Roelof
John Meisters #45380 23/09/10 06:40 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als de schroefdraad diep genoeg zit hoeft dat geen probleem te zijn.
Een kopbout gaat er toch minstens (2x de draaddiameter) 12mm in ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
John Meisters #45381 23/09/10 06:42 AM
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Ik ga draadeinden gebruiken. Als je naar de schroefdraad kijkt in de cilinder dan kan dat niet lang meegaan. Ik ga ze met locktide vastzetten.
Ook met draadeinden zal de cilinderkop en het spruitstuk met veel beleid aangedraaid moeten worden.

mvg
Thijs

Roelof #45382 23/09/10 06:42 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
ik meen het Roelof,

Deze nieuwe zouden gemiddeld genomen 35 km/uur moeten halen.

Daarom ben ik een beetje benieuwd.

De eerste 2, waar ik er 1 van "GEKOCHT" heb, kwam niet boven de 30 km/uur, de spoel poorten klopten niet, veel te groot!!!!

Nu heeft hij een gewoon copy laten maken van een standaard 3800.


Ik snap dan niet dat je dan niet een cilinder laat namaken die dus wel bijv.40 loopt. Een die behandeld is door bijv. Joan of jan Vennix.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #45383 23/09/10 06:48 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
hmmm, snap ik ook niet, hij heeft zelf ook genoeg kennis om een cilinder snel te maken, beetje de plank mis geslagen nu.


Vriendelijke groeten

Roelof
Jan #45384 23/09/10 06:57 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
mijn maatje Theo, hier ook op het forum onder de naam Theotesty, kocht een solex in het noorden van het land.

Ik rij erop, en ding loop 43 km/uur. Ik kijk naar de instelling van zijn Km teller die op 1852 stond, dus goed.

Even later loopt er een van de 3 boutjes los bij zijn hooftlager, rammel de rammel. Blok moest dus open, ik gelijk naar de cilinder gekeken, niks aan te zien, alles opgemeten helemaal origineel, wel met Goll zuiger, ook nog zonder zuigerpennen.
Cilinder een beetje opgepoest (spoelpoorten/uitlaat), zuigerpennetjes gezet, alles weer schoongemaakt, en loopt nu richting de 50 km/uur.

Wat ik wil zeggen is dat er natuurlijk heel veel mallen zijn geweest om de solexcilinders te maken, en het komt erg nauw. Er zit dus veel verschil in de diverse cilinders.

En als ik Jouke was geweest had ik daar rekening mee gehouden.

maar ook deze cilinders zijn denk ik wel weer "snel"te krijgen. smile

Last edited by Jan; 23/09/10 07:01 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #45385 23/09/10 07:06 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Aluminium is wel makkelijk te bewerken alleen ik ben geen tuner, heb er ook het gereedschap niet voor, er moet toch maar eens een cilinder richting Boxtel geloof ik. wink


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #45389 23/09/10 07:21 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Het gaat steeds beter Roelof, Zoals in elke hobby moet je ervaring opdoen/leren van de fouten die je hebt gemaakt

Maar nu met het blokje waar de "nieuwe" kering inzit, lager met kunstof ring eromheen, bosch ontsteking, tommos vrijloop koppeling, yamaha zuiger, cilinder opgepoetst. loop als een naaimachine, geen bijgeluiden, Een mooi fel geluidje. En nog steeds op aspen. we blijven er nog even mee rijden, om een beetje zeker te zijn van e.e.a.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Roelof #45392 23/09/10 02:10 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Roelof
Om een goed beeld te krijgen van wat deze cilinder kan moet het motorblokje wel lekker fris zijn anders word het nog niks.


Dat spreekt vanzelf. ik bedoel langzaam zoals bv een originele 5000. Die krijgt dan meteen een ander spruitstuk, carburateur en uitlaat.

maar ik heb ook een paar 3800's die wat achterblijven ondanks gereviseerde blokjes en volledig ontkoold.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

soulex #45393 23/09/10 02:13 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: soulex
Ik ga draadeinden gebruiken. Als je naar de schroefdraad kijkt in de cilinder dan kan dat niet lang meegaan. Ik ga ze met locktide vastzetten.
Ook met draadeinden zal de cilinderkop en het spruitstuk met veel beleid aangedraaid moeten worden.

mvg
Thijs


Je zult dan ook andere draadeinden moeten nemen dan de draadstangen van de bouwmarkt, want dat is "pisbakken-staal"

Mogelijk kun je die standaard kopen bij de bromfietshandelaar? welke lengte, weet iemand dat zo uit zijn hoofd?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #45394 23/09/10 02:16 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters

maar ik heb ook een paar 3800's die wat achterblijven ondanks gereviseerde blokjes en volledig ontkoold.


Ook daar een keer de maten van poorten opnemen, daar zit vaak veel verschil in en zoals ik al schreef een mm doet heel wat.
Jaren terug heb ik eens een keer wat maten van cylinders hier neergezet en het grootste verschil was meen ik 3 mm. kwaliteit ( van mallen maken) is/was ver te zoeken bij de firma.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
John Meisters #45401 23/09/10 03:51 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: soulex
Ik ga draadeinden gebruiken. Als je naar de schroefdraad kijkt in de cilinder dan kan dat niet lang meegaan. Ik ga ze met locktide vastzetten.
Ook met draadeinden zal de cilinderkop en het spruitstuk met veel beleid aangedraaid moeten worden.

mvg
Thijs


Je zult dan ook andere draadeinden moeten nemen dan de draadstangen van de bouwmarkt, want dat is "pisbakken-staal"

Mogelijk kun je die standaard kopen bij de bromfietshandelaar? welke lengte, weet iemand dat zo uit zijn hoofd?



het eerste aluminium cilindertje van Jouke hebben we geen draadeinde gebruikt, cilindertje is al diverse keren gemonteerd geweest, nog niks aan de hand. Mocht de draad eruit gaan zet dan een helycoil, is nog beter ook. smile

Als je toch draadeinde gaat gebruiken gebruik dan een 8:8 een "hardere" kan breken, i.v.m. het werken van gietijzer op aluminium. frown


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #45405 23/09/10 07:56 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
[
het eerste aluminium cilindertje van Jouke hebben we geen draadeinde gebruikt, cilindertje is al diverse keren gemonteerd geweest, nog niks aan de hand. Mocht de draad eruit gaan zet dan een helycoil, is nog beter ook. smile

Als je toch draadeinde gaat gebruiken gebruik dan een 8:8 een "hardere" kan breken, i.v.m. het werken van gietijzer op aluminium. frown


Gietijzer op aluminium ?? waar is dat gietijzer dan ?
Koop eventueel in de bouwmarkt een rvs draadeind, maar de gewone zijn gewone genormeerde stalen draadeinden, sterk zat.

Het voordeel van draadeind is dat bij aandraaien van de kop NIET de draad in het aluminium draait maar daar gewoon in stilstaat, dat scheelt een extra draaibelasting op het aluminium.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #45406 24/09/10 04:04 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Jan
[
het eerste aluminium cilindertje van Jouke hebben we geen draadeinde gebruikt, cilindertje is al diverse keren gemonteerd geweest, nog niks aan de hand. Mocht de draad eruit gaan zet dan een helycoil, is nog beter ook. smile

Als je toch draadeinde gaat gebruiken gebruik dan een 8:8 een "hardere" kan breken, i.v.m. het werken van gietijzer op aluminium. frown


Gietijzer op aluminium ?? waar is dat gietijzer dan ?
Koop eventueel in de bouwmarkt een rvs draadeind, maar de gewone zijn gewone genormeerde stalen draadeinden, sterk zat.

Het voordeel van draadeind is dat bij aandraaien van de kop NIET de draad in het aluminium draait maar daar gewoon in stilstaat, dat scheelt een extra draaibelasting op het aluminium.


Stom stom, ik zat nog steeds met dat gietijzer in m'n hooft. smirk


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joan #45408 24/09/10 04:17 AM
Joined: Sep 2004
Posts: 85
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2004
Posts: 85
Joan, RVS op/in alluminium? Dat vreet elkaar op. Dan weet je zeker dat het een rommeltje wordt. Overigens is het apart dat Jouke niet reageert. Hij zou toch het echte advies en alle antwoorden moeten kunnen geven als leverancier?

pietmob #45409 24/09/10 04:53 AM
Joined: May 2001
Posts: 303
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2001
Posts: 303
we hadden hier wat problemen met het inloggen op de site maar mn broer zal hier vast nog wel even op reageren...


Mvg. Jouke Rottiné
Roelof #45410 24/09/10 05:04 AM
Joined: May 2001
Posts: 303
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2001
Posts: 303
Hier even een reactie op die geruchten. Ten eerste de 1e cilinder die we hebben binnengekregen liep net iets over de 40kmh. maar deze was tegen de wind in niet zo sterk.Jan de Laat heeft ook net zon exemplaar in zijn bezit.
En dit is bereden met een gewoon met een standaard carburateur en standaard uitlaat en een goed functionerend oto blok met 43mm rol.


Mvg. Jouke Rottiné
J.Rottiné #45412 24/09/10 05:07 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
klinkt veelbelovend, Jouke.
ik heb nog niets gemonteerd, ga toch eerst op zoek naar draadeinden.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Jan #45413 24/09/10 05:08 AM
Joined: May 2001
Posts: 303
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2001
Posts: 303
Waar heb je die teller gemonteerd op het voorwiel of achtwerwiel???????? Nieuwe band of versleten voorband??
Dit kan ook weer wat uitmaken op de tellerinstelling wij stellen hem in op 1875.
En het ging ons er niet om een snelle cilinder te leveren maar een goed rijdbare exemplaar.Waar we vervolgens niet een half uur in hoieven lopen te poetsen om dit voor elkaar te krijgen.Dit model hebben we zo op onze oto gezet en ermee wezen rijden, de snelheid ligt zo boven de 35kmh en dit is ons mooi genoeg, anders rij je constant met het gas dicht maar het hangt toch nog altijd van de staat van het onderblok af of dit goed in elkaar zit.
En er zijn nog wel mogelijkheden om deze nog sneller te maken maar dat is weggelegd voor de liefhebber.

Last edited by J.Rottiné; 24/09/10 05:14 AM.

Mvg. Jouke Rottiné
J.Rottiné #45414 24/09/10 05:12 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jouke, heb je bij deze cilinders rekening gehouden met de wanddikte, m.a.w. is het nu wel mogelijk om een fatsoenlijk 3de poort te maken. Overstroomkanaal.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #45415 24/09/10 05:17 AM
Joined: May 2001
Posts: 303
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2001
Posts: 303
Das volgens mij wel mogelijk omdat het met aluminium al dikker is uitgevoerd/gemaakt maar dat zou je kunnen nameten met zon speciale schuifmaat.
In het gietijzeren exemplaar heb je ook al niet veel vlees maar het kan wel.


Mvg. Jouke Rottiné
J.Rottiné #45416 24/09/10 05:59 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Hoezo teller "1875" , is dat een jaartal of zo ? confused
We hebben tegenwoordig GPS whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #45422 24/09/10 02:30 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Hoezo teller "1875" , is dat een jaartal of zo ? confused
We hebben tegenwoordig GPS whistle


Ja dat getal is voor de oude tellers die nog het aantal omwentelingen van het wiel telt, om dan de snelheid uit te kunnen rekenen heeft dat ding de omtrek van het wiel nodig en dat stellen ze kennelijk in op 1875.
Zelf meet ik dat per wiel gewoon in.
Wil je harder dan stel je gewoon een groter getal in, per omwenteling rekent hij dan met een groter getal dus meer afstand dus sneller ( de tijd weet dat ding zelf)

In de auto gebruik ik ook GPS als ik dan op mijn teller 130 rijdt geeft de GPS maar 118 aan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #45424 24/09/10 02:49 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Joan
In de auto gebruik ik ook GPS als ik dan op mijn teller 130 rijdt geeft de GPS maar 118 aan


ik heb ook een kleine afwijking, maar nooit zo groot. Hooguit 3-4 km/u.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

#45428 24/09/10 04:57 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Mijn brievenbus is nog steeds leeg


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #45464 26/09/10 04:22 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Joan
Mijn brievenbus is nog steeds leeg


Weet wat je bedoelt,soms zit de klep vast... crazy


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Jan #45478 26/09/10 06:05 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Nog een Solex cilindertje.

Attached Images
Extra spoelpoorten.jpg (41.12 KB, 420 downloads)

Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #45481 26/09/10 06:46 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Nog een Solex cilindertje.


Miep miep!!!! smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
#45492 26/09/10 11:56 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Klote Dirk, misschien kan je er nog een overmaat in zetten.


[Linked Image from jandelaat.nl]
John Meisters #45535 27/09/10 09:58 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: john meisters
Je kunt 2 dingen doen:
1 bestellen en zelf ervaren
2 afwachten tot anderen hun ervaring hier kunnen delen.

Ik kies optie 1, als ik hem een tijdje heb gebruikt dan hoor je van me.


En.. wie heeft het aluminium cilinder setje van Jouke al gemonteerd en proefgedraaid ?

Last edited by trommel; 27/09/10 09:59 PM.

Vriendelijke groeten, Ad
Trommel #45547 28/09/10 12:40 AM
Joined: Oct 2007
Posts: 279
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Oct 2007
Posts: 279
Hallo,

Ik heb hem gisteren gemonteerd op een 3800 die niet denderend meer liep en daarna een proefritje gemaakt.
De solex loopt nu geweldig.
Ik heb er nog niet echt hard mee gereden maar volgens mij haalt hij nu met gemak 35 km/u.
Voorlopig maar even rustig aan mee doen zodat hij goed word ingereden.
Al met al ben ik dik tevreden.


Met vriendelijke groeten,

Kees.
Trommel #45557 28/09/10 04:56 AM
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Ik heb de cilinder gemonteerd op een OTO die overal wat lekt. Eerst leek het een miskoop, maar na wat rommelen met de uitlaat (niet meer vast tegen het spruitstuk aantrekken) en een grotere sproeier monteren) loopt het machientje best goed. Wat opvalt is de sterk toegenomen trekkracht. Na het verhelpen van de carterlekkage verwacht ik een prima optrekkende Solex met een fatsoenlijke topsnelheid. Ik ben zeer tevreden.

Huub Haaker

Huub_Haaker #45561 28/09/10 06:20 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
De alum. cilinder loopt mooi, erg rustig en (nog) geen bijgeluiden, goede trekkracht en een top van precies 35km en hij moet nog inlopen, eigenlijk het karakter van een standaard TUM 80 cilinder, ik heb de cilinder zo gemonteerd dus zonder draadeinden enz., lijkt geen probleem, ik heb hem wel eerst even zwart gespoten alhoewel grijs ook niet misstaat.

Lijkt me geen miskoop, de tijd zal het leren.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #45586 29/09/10 05:00 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142
ik heb de cillinder ook gemonteerd op een 2200 loopt zeermooi iets van 29 tot 37 km afhakelijk van de wind , echter voorheen had ik er een oto cillinder op de 2200 zitten die ook goed was voor 29 tot 37 km wat dat betreft ben ik er op snelheid niet op vooruit gegaan maar de solex loopt er wel mooier mee en volgens mij trekt de solex iets beter

Harding #45588 29/09/10 05:06 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Hij moet nog inlopen, word de snelheid vanzelf nog beter.

Last edited by Roelof; 29/09/10 05:06 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Page 1 of 2 1 2

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 93 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.113s Queries: 217 (0.034s) Memory: 1.9481 MB (Peak: 2.9395 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-29 11:42:28 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS