Ik moet je teleur stellen Hans, de Berini kenner heeft mij vanavond gemailt, hij heeft onze blokjes verwisselt. De jouwe is van 1954 dus 3 jaar jonger. Beter een jong kuiken dan een oud ei.
Het bouwjaar van de eitjes, blijkt na speurwerk niet vastgelegt te zijn, maar voor die gene die bij benadering wil weten uit welk jaar zijn Berini M13 komt, het volgende sommetje. Ga er van uit dat op 1 januari 1950 met de start is begonnen met de bouw van dit motortje, dus motornummer 00000. En er iedere dag 80 werden gemaakt(dit is zeker), dan zou je bijvoorbeeld bij nummer 21446 ergens in 1951 uitkomen.
Voor zover ik ze heb heb ik ook motornummers met letters erin en maar 4 cijfers. Verder zijn er diverse types.
Ik meen dat er mensen zijn die kijken naar het type onsteking dat erop zit en daar een jaartal aan hangen. Ook de carburateurs zijn verschillend maar dat is niet betrouwbaar omdat daar door eigenaren over de jaren heen nogal veel is verwisseld, zo zie je Carwi, Encarwi, bing en Amal door elkaar heen lopen
Voor zover ik ze heb heb ik ook motornummers met letters erin en maar 4 cijfers. Verder zijn er diverse types.
Ik meen dat er mensen zijn die kijken naar het type onsteking dat erop zit en daar een jaartal aan hangen. Ook de carburateurs zijn verschillend maar dat is niet betrouwbaar omdat daar door eigenaren over de jaren heen nogal veel is verwisseld, zo zie je Carwi, Encarwi, bing en Amal door elkaar heen lopen
Klopt helemaal Joan, maar voor de leek is dit de makkelijkste manier om bij benadering tot een bouwjaar te komen, ik zelf heb een zenith carburateur op mijn eitje(1951) deze was onbetrouwbaar en heeft ook maar heel even dienst gedaan en is toen gewisselt.
even goed zelfde fabriek alleen hebben ze er EN voor gezet ( zoiets als Enige Nederlandse Carburateur en die Wi is geloof ik een afkorting van de familienaam)
Wie kan mij vertellen hoe ik het beste mijn eitje kan opbergen, want aan het restaureren kom ik de eerste tijd niet. Deze info is voor elk blokje het zelfde toch, Solex of M13. Alvast dank voor de tip.
Onder je bed en anders op een (koele)droge plaats Ik gebruik een luchtdroger om de luchtvochtigheid laag te houden en dus ook om condensvorming bij snelle temperatuurswisselingen zo laag als mogelijk te houden.
Berini brommers en bromfietsen: m13 Berini is een Nederlands bromfietsen merk opgericht direct na de oorlog in 1949 door naamgevers BErnd Neumann, RInus Bruynzeel en NIco Groenendijk. In tegenstelling dus tot wat de naam doet vermoeden in deze helemaal niet Italiaans van origine. Deze werd echter wel degelijk gebruikt om een Italiaanse indruk te wekken. De oprichters werkten allen bij de firma Hart Nibbrig & Greeve (HNG) uit Rotterdam.
Na de oorlog was aan alles een gebrek en ook vervoer was een probleem. HNG vatte het idee een auto te bouwen voor de gewone man. Financierder van het plan zou de Nederlandse herstelbank worden. Echter, toen eens een berekening werd losgelaten op het plan, kwam men erachter dat dit toch niet zo'n goed idee was. En liet men het plan varen. HNG liet zich hier echter niet door uit het veld slaan. HNG wist namelijk van ingenieurs uit Duitsland blauwdrukken van een hulpmotor te bemachtigen. De gehele motor inclusief benzinetank werd ingebouwd in de naaf van het achterwiel. Na het bouwen van enkele proefmodellen kon begonnen worden met testen. Al snel bleek dit niet echt practisch en werd besloten de motor in het voorwiel te bouwen. Twee aan elkaar maakte koplampen van een DKW motorfiets vormden het eerste tankje dat op een ei-vorm leek. De Berini M13 kreeg daarom al gauw de bijnaam: Het Berini EITJE
Dat was zeker een mooi idee, hopelijk horen we er nog meer van hoe het afgelopen is of hoe het bedrag € 670,00 in het glazen huis aangeboden is. Trouwens een zeer mooi eind resultaat € 7.135.707.
van wanneer was nou dat Oer-ei dat boven water is gekomen die gedeeltelijk opgebouwd is uit cyclemaster onderdelen ?
Verder heb ik verschillende carters waarbij je kan zien dat de oudste toch wel heel ambachtelijk zijn gemaakt, wat latere zagen er veel machinaler uit. Ik vind die oude heerlijk, lekker stevig en dik materiaal en het zijcarter deksel druk je er zo met een centrale bout M6 vanaf ( uiteraard na het carter warm gemaakt te hebben)
Zijn er eigenlijk nog inlaat schijven te krijgen, ik heb er een paar die zwaar verroest zijn, nu kun je ze wel 1 keer omkeren dat helpt wel maar bij sommigen is dat ook al te laat.