misschien komt er voorlopig wel een solex blokje op . . .
Poeh hé, gelukkig.
Bij somige van die berini's zit een ontstekingsspoel op........ik hoop dat je daar nog aan kan komen. Ik heb ze een paar keer gewikkeld, maar wil er geen gewoonte van maken.
Hopelijk heb je geluk, en zit het goede type erop.
Mooi en nummer twee onder de leden van deze site. Hans is ook aan zo een bezig. Vreemd gaan vind ik het niet echt,zelf ook nog wat andere dingen in het hok buiten solex zoals de meeste hier.
Maak ook maar een geintje Edgar, maar een solex heeft toch iets....wat andere niet hebben.
Mooi en nummer twee onder de leden van deze site. Hans is ook aan zo een bezig. Vreemd gaan vind ik het niet echt,zelf ook nog wat andere dingen in het hok buiten solex zoals de meeste hier.
Maak ook maar een geintje Edgar, maar een solex heeft toch iets....wat andere niet hebben.
Klopt daarom ben ik er ook aan verslaafd,enige therapie is er nog een kopen.
Echt iets speciaals John. Zo tezien op de foto's is deze vrij compleet op de kettingkast na. Ook de beschermkapjes aan bijdezijde van het motortje zie ik niet maar deze zijn vast en zeker nog wel verkrijgbaar. Ik ken nog wel iemand die hiervoor misschien nog wel iets heeft.
Past deze nu wel in je verhuur concept solex ???
Persoonlijk vindt ik het een mooie aanwinst, ik houdt hier wel van.
Het begin is er al Hans zie ik en nu zien we ook je zolder waar je zeer regelmatig tevinden zal zijn. Het zal vast en zeker wel een hele klus zijn maar deze hoeft natuurlijk niet in 1 week klaar. We staan nu zeker met onze rug tegen je bar ( ik dacht dat je dit al eerder geschreven had ).
Peter nog iets leuks ik zat in den Haag op school en ik woonde in Rijswijk,op weg naar huis kwam ik langs een grossier in motor en bromfiets onderdelen en ik moest voor mijn vader die een motor en bromfietszaak had dan vaak onderdelen meenemen die hij besteld had ik wist toen nog niet het verschil in cilynderinhoud en boring ik moest zuigerveren voor een 32 cc Eitje meenemen en ik maar volhouden dat de boring 32 was wat wel wat comotie gaf want die bestonden niet.Je had in den Haag ook een warme buurt en op het Groenewegje zat een cilynder slijperij midden tussen de dames de chef werkplaats zei je moet voor die zaak de rechtse deur nemen daar moet je een doosje cilynders brengen en na school weer ophalen ik natuurlijk goed geluisterd en kwam met mijn doosje in het bordeel terecht de dame die daar zat was bekend als Het Paasei dit heb ik nog vaak moeten horen,die goede ouwe tijd vr gr Hans Welp
Wat Peter verteld over de makkelijke bediening klopt maar gedeeltelijk.Om de choke te bedienen moest je over het stuur naar voren buigen en dat busje ,ik noem het maar zo,weer te draaien dat de volle lucht weer de carburateur in kon ik meen een Amal later Encarwie,ook de pal waarmee je het handel op het stuur kon blokeren schoot nog wel eens vrij met het gevolg een valse start bv bij een stoplicht.vr gr Hans Welp
Wat Peter verteld over de makkelijke bediening klopt maar gedeeltelijk.Om de choke te bedienen moest je over het stuur naar voren buigen en dat busje ,ik noem het maar zo,weer te draaien dat de volle lucht weer de carburateur in kon ik meen een Amal later Encarwie,ook de pal waarmee je het handel op het stuur kon blokeren schoot nog wel eens vrij met het gevolg een valse start bv bij een stoplicht.vr gr Hans Welp
kinderziektes. ik ben bang dat ik daar geen garantie meer op krijg.
Yep, voor op de Simplex en de Locomotief zoals gezegd. Die hadden trouwens ook een motorlichter a la Solex en niet zoals de originele M13 vanaf het stuur bediend. De Simplex en de Locomotief hadden ook een iets ander tankje. Verder waren de motortjes gewone Berini M13's
Ik heb een originele lokomotief ( eierdooier hebben ze me wel eens nageroepen) en daar zitten beide motorlicht constructies op, alleen de hendel a la solex trilt wel heel snel kapot.
heeft een Berini-eitje trouwens een koppeling zoals de OTO en 3800? ik heb veel merken gehad vroeger, maar deze nèt niet, en weet er dus maar heel weinig van.
de planning is nog steeds om hem deze week op te halen.
John er zat op die Eitjes een soort optrek mechanisme, met een handel op het stuur kon je de motor van de band tillen,er zat in het handel een nok waardoor hij van de band af bleef,hendel nog verder intrekken nok inknijpen en de motor kon weer op de band en rijden maar vr gr Hans Welp
ik haal hem zondag op, en rijd dan meteen door naar Lommel. volgens mijn TomTom haal ik het om om 12.00 uur daar te zijn. dan kunnen we hem samen afkraken of bewonderen, ik ben heel benieuwd. dan kan ik meteen kijken wat ik nodig heb, misschien loop ik er wel tegenaan
ik wil het vliegwiel eraf halen, het lijkt of dit op dezelfde manier kan als de Solex, gezien de drie schroefgaatjes. de maat is wel maar heel dun (M4?)
ik kan natuurlijk ook een poelietrekker nemen, maar ik heb op dit forum eens gezien hoe slecht dat kan aflopen.
daarom even de oude rotten raadplegen . . . de spoel wil ik op de verwarming leggen en een nieuwe bougiekabel insteken, misschien ook nieuwe puntjes plaatsen.
Zo te zien zal hij redelijk vast zitten. in dergelijke gevallen zou ik het blokje op zijn zij leggen, moer losdraaien, en een goede kruip olie gebruiken. ik zelf gebruik daar altijd TSL voor. Geef het spul wel altijd de "tijd" WD 40.....heeft de naam, maar werk niet echt goed.
Meestal zit er schroefdraad in het hart van het vliegwiel. Met een speciale trekker heb je dat er dan zo af.
Eitjes afhankelijk van het type ontsteking dat gemonteerd is, daar zijn er meerdere van, ze waren bij Berini niet eenkenning. Laat bij het trekken met een plaatje wel de moer op de krukas zitten ( slechts een slagje los draaien is genoeg zodat het plaatje op de moer stuit. Gebruik draadeinden voor je plaatje en geen boutjes zodat je voor het lostrekken de kracht via de moertjes aanbrengt en niet door een boutje het vliegwiel in te draaien, dat vind het vliegwieldraad niet leuk.
Specialisten op het gebied van Berini, de familie Kool in Wognum
Joan dat is een visboer die op Eemdijk woont van de Mheen,die willen meedoen en kopen alles kant en klaar.heeft ooit bij mij 2 solexxen gekocht.rijden erop met de zuidwal en dan de schuur weer in en het jaar erop komen ze er weer uit.
Komen ze niet wel eens naar Eemnes ( Koninginnedag) of Blaricum (oogstfeest rit, voormalige vossenjacht )dan ?
Als er schroefdraad in zou zitten, zou het een stalen bus zijn, die geklonken zou zijn op het aluminium vliegwiel, dat zie ik niet, vandaar dat ik denk dat je de solex trekker nodig hebt.
Je kan je eigen solex trekker gebruiken, alleen even 3 nieuwe gaatjes boren, even steek opmeten.
Als er schroefdraad in zou zitten, zou het een stalen bus zijn, die geklonken zou zijn op het aluminium vliegwiel, dat zie ik niet, vandaar dat ik denk dat je de solex trekker nodig hebt.
Je kan je eigen solex trekker gebruiken, alleen even 3 nieuwe gaatjes boren, even steek opmeten.
het zijn wel maar akelig dunne schroefjes, M5 was al te dik. ik bekijk het, misschien kan ik de schroefjes erin draaien en dan de vliegwielmoer losdraaien, dat is minder belastend voor de draad van de kleine boutjes.
mogelijk blijkt er toch binnendraad in te zitten, straks weet ik meer.
Binnen draad zou mooi zijn, maar ik ben er bang voor. Je zou voor het vliegwiel tegen te houden een klemband kunnen gebruiken, welke ze ook gebruiken om olie filters los te maken
Als er schroefdraad in zou zitten, zou het een stalen bus zijn, die geklonken zou zijn op het aluminium vliegwiel, dat zie ik niet, vandaar dat ik denk dat je de solex trekker nodig hebt.
Je kan je eigen solex trekker gebruiken, alleen even 3 nieuwe gaatjes boren, even steek opmeten.
het zijn wel maar akelig dunne schroefjes, M5 was al te dik. ik bekijk het, misschien kan ik de schroefjes erin draaien en dan de vliegwielmoer losdraaien, dat is minder belastend voor de draad van de kleine boutjes.
mogelijk blijkt er toch binnendraad in te zitten, straks weet ik meer.
Ik heb ze al zo vaak los gehad, kijk nog even naar de methode die ik beschreven heb. Niet de solex manier gebruiken door te proberen met je krukas moer het geheel te lichten ECHT alleen maar aan moertjes draaien die op draadeindjes zitten. de conus klemt niet echt erg stevig ( is ook maar dun en kort)
Met de solex manier bedoel ik een trekker met een M10 x 1 bout in het midden. 3 schroefjes in het vliegwiel, en aan de middelste bout draaien. ik laat wel de vliegwielmoer zitten, zet deze een paar slagen los.
Carters zeer goed opwarmen als je ze wil verwijderen, doe je dat niet komen de lagers niet los. je hebt het voordeel dat je een van de eerdere modellen hebt, die hebben een zijcarter met een boutje in het midden, als je daar een bout met lang draad in zet kun je zo de krukas eruit drukken ( mits met warm carter) Het lager blijft dan wel op de krukas maar met een speciale lagertrekker is die er zo af.
Ik heb altijd problemen met het middelste lager, op de een of andere manier is die het snelst naar de eeuwige jachtvelden.
Die wil straks geen solex meer als het eitje eenmaal goed loopt
Ja zo een ding loopt WOW ik ben ook erg blij met de mijne ( 2 lopend en 4 in restauratie) en dan nog 4 cyclemasters waarvan 1 lopend, die gaat met zo een zelfde cylinder nog mooier.
En een Cyclestar gaat met dezelfde cilinder een stuk minder. Mijn Cyclemaster loopt ook heel erg mooi inderdaad en is maar 25,7 cc. Mijn Berini eitje is wel 32 cc maar loopt ook fantastisch
Mijn cyclestar moet ik nog op poten zetten, heb maar een gedeelte van het blok ( wil graag zoveel mogelijk verschillende berini's compleet hebben) heb het idee dat daar de cylinders iets groter van zijn want ik dacht in het autotron verleden keer een eitje kop te kopen is die net iets groter ( tapeinden verder uit elkaar)
Die wil straks geen solex meer als het eitje eenmaal goed loopt
Oude liefde roest niet.
hoewel . . .
nog een nieuwe aanwinst, of meer een verloren schuurvondst. Taantje123 heeft hem flink onder handen genomen. vakwerk! je had hem van te voren moeten zien. . . er komt nog een ander zadel op, over roest gesproken . . .
hij is nog niet af maar het vordert. als hij klaar is volgen meer foto's uiteraard.
voor Hans: foto's van handvat. er zit er maar één op.
wel al een kapje gescoord. nu nog een vliegwielkap.
spoel ligt lekker op de verwarming te drogen. vannacht gaat hij in de oven op 40 graden. (warmer gaat niet, mijn oven springt door naar 100 graden, lijkt me erg warm), daarna weer terug op de verwarming en morgenavond weer in de oven.
motortje draait met de hand soepel rond, met voldoende compressie.
ik haal de cilinder er nog van af, check de zuigerveren en de drijfstangspeling. alles even lekker doorsmeren. als dat in orde is ben ik van plan eens voorzichtig te starten. zal wel op zijn vroegst zaterdag worden.
Belangrijk bij een eitje met (en)carwi carburateur is dat het goede gasmanet erbij zit want daar hoort een klik in om hem op choken te kunnen zetten.
Voor Peter, ik heb bij mijn cyclemaster gekeken en inderdaad de grotere kop hoort daarop, er hangt een heel stuk kop over het cylindertje heen als extra koeling , die schoepen in de achterwiel trommel werken niet echt als ventilator
het cilinderkopje heb ik er af gedraaid. maar de cilinder wil er zo niet af. net of er nog een schroef vastzit??? ik kan op het eerste zicht niets ontdekken wat hem tegenhoudt.
er zit maar heel weinig koolaanslag op, alles is vrij zuiver. het uitlaatje is wel gescheurd, Peter had me al gezegd dat de uitlaat meestal slecht was. ik maak dat allemaal eens goed schoon en bekijk dan of de schade te herstellen is.
het cilinderkopje heb ik er af gedraaid. maar de cilinder wil er zo niet af. net of er nog een schroef vastzit??? ik kan op het eerste zicht niets ontdekken wat hem tegenhoudt.
er zit maar heel weinig koolaanslag op, alles is vrij zuiver. het uitlaatje is wel gescheurd, Peter had me al gezegd dat de uitlaat meestal slecht was. ik maak dat allemaal eens goed schoon en bekijk dan of de schade te herstellen is.
Die cylindertjes willen nog wel eens heel erg vast zitten, vaak zie je dan ook dat de cylinders onderaan een koelrib missen. Heeft iemand daar een schroevedraaier tussen gezet om hem los te wrikken. Als je een goede plek zoekt wil het nog wel eens lukken. je kunt ook het carter warm maken en het dan nog eens proberen OF het carter warm maken, dan de draadeinden eruit halen en het zijdeksel demonteren ( draadeinden eruit door twee moeren erop tegen elkaar in te draaien.
hij is inmiddels los, zonder schade. het voelde aan of er nog ergens een schroef vast zat, maar dat kòn gewoon niet.
2 minder leuke verrassingen:
de uitlaat is veel slechter dan ik aanvankelijk dacht. het scheurtje is gewoon een gat. zo rot als een mispel. Peter had het al voorspeld. kijken voor een andere zal wel moeilijk worden. waarschijnlijk wordt dit een leuk stukje huisvlijt.
het achterste boutje van de uitlaat is, alle kruipolie ten spijt, afgebroken. morgen mee naar het werk om uit te boren en nieuwe draad te tappen.
hij is inmiddels los, zonder schade. het voelde aan of er nog ergens een schroef vast zat, maar dat kòn gewoon niet.
2 minder leuke verrassingen:
de uitlaat is veel slechter dan ik aanvankelijk dacht. het scheurtje is gewoon een gat. zo rot als een mispel. Peter had het al voorspeld. kijken voor een andere zal wel moeilijk worden. waarschijnlijk wordt dit een leuk stukje huisvlijt.
het achterste boutje van de uitlaat is, alle kruipolie ten spijt, afgebroken. morgen mee naar het werk om uit te boren en nieuwe draad te tappen.
Van de uitlaat, is daar het tussenpijpje van verrot maar niet de demper zelf ?
John dat uitboren en nw draad in maken is moeilijk, als je hem goed in kan spannen lukt het wel maar het verloopt heel gauw.Ik heb altijd goede resultaten met een Heli Coil het gat moet wel iets groter en als je vlees genoeg hebt is dat een betere oplossing, zo'n Heli Coil setje kost ongeveer 35 Euro cpl vr gr Hans Welp
John dat uitboren en nw draad in maken is moeilijk, als je hem goed in kan spannen lukt het wel maar het verloopt heel gauw.Ik heb altijd goede resultaten met een Heli Coil het gat moet wel iets groter en als je vlees genoeg hebt is dat een betere oplossing, zo'n Heli Coil setje kost ongeveer 35 Euro cpl vr gr Hans Welp
ja, ik ben er zelf maar afgebleven. bij ons zitten echte specialisten, als het hun niet lukt dan heb ik een probleem.
John dat uitboren en nw draad in maken is moeilijk, als je hem goed in kan spannen lukt het wel maar het verloopt heel gauw.Ik heb altijd goede resultaten met een Heli Coil het gat moet wel iets groter en als je vlees genoeg hebt is dat een betere oplossing, zo'n Heli Coil setje kost ongeveer 35 Euro cpl vr gr Hans Welp
ja, ik ben er zelf maar afgebleven. bij ons zitten echte specialisten, als het hun niet lukt dan heb ik een probleem.
het is gelukt. ik probeer het eerst zo voorzichtig te monteren. Helicoil kan altijd nog. Bedankt voor de tip. ik draai hier geen boutjes meer in, maar tapeindjes, die ik met Loctite vastzet. de uitlaat zet ik dan met moertjes vast. dat zal voor de nieuwe draad beter zijn.
Gebruik dan RVS draadeindjes, dat gaat prima in Gietijzer. Niet te vast draaien anders dan rekken ze. Draadeindjes zelf makkelijk te maken door bijvoorbeeld de kop van een boutje af te zagen.
Gebruik dan RVS draadeindjes, dat gaat prima in Gietijzer. Niet te vast draaien anders dan rekken ze. Draadeindjes zelf makkelijk te maken door bijvoorbeeld de kop van een boutje af te zagen.
OK Joan, als jij dat zegt dan vertrouw ik daarop. ik had er zelf ook aan gedacht maar was er een beetje huiverig voor, 2 verschillende materialen. . .
Ik heb ooit in Hardenberg een Berinifanaat ontmoet hij woonde ergens in ZH bij de eilanden me suf gezocht naar het adres en de geschiedenis van Berini,hij heeft ook een museum Ik heb vd Berg een van de ontwikkelaars van het eitje goed gekend,voor de oorlog racete hij op een Harley Davidson op de grasbaan en hij werkte toen bij Hart Nibrig en Greeve in den haag de verdeler van oa DKW en BMW motoren
de zuigerveertjes zijn ook niet meer je dàt. opening mag volgens het boekje max. 2,5 mm. zijn, ik meet 3,7 mm. lang leve marktplaats.
Max 2.5 mm tussen de uiteinden van de veren ? Het is toch altijd zo dat de zuigerveeruiteinden, zoals gemonteerd op je foto, nagenoeg tegen elkaar moeten zitten ?
John vanmorgen weer gezocht en gevonden de goede man heetJohan Kats woont in Numansdorp Zijplaan 2 c ik heb ook tel no's op verzoek per PB hij is Berini fanaat misschien weet hij of heeft hij een uitlaat gr Hans Welp
ik probeer morgen bij de Kwikfit langs te gaan voor een stukje gebruikte uitlaatpijp van 40 mm. daar maak ik een hele mooie "nieuwe" uitlaat van: spruitstuk en bevestiging erop lassen, dekseltje 1 erop, demper erin, deksel 2 erop, schroef vastdraaien, klaar.
of het echt zo simpel is zien we wel weer, maar het lijkt goed te doen.
Ik dacht dat daar van die mooi gevormde dekseltjes opzaten, vandaar mijn filmpje, en ik dacht ook dat je ze na wou maken NIET van echt te onderscheide.
Maar deze dekseltjes zitten ook (weer) op heras hekwerk. Op de foto is hij iets dikker, je heb ze ook in 40 mm.
ik probeer morgen bij de Kwikfit langs te gaan voor een stukje gebruikte uitlaatpijp van 40 mm. daar maak ik een hele mooie "nieuwe" uitlaat van: spruitstuk en bevestiging erop lassen, dekseltje 1 erop, demper erin, deksel 2 erop, schroef vastdraaien, klaar.
of het echt zo simpel is zien we wel weer, maar het lijkt goed te doen.
En loop is bij "Blokker" binnen daar hebben ze b.v. van die mooie Koffiepads busjes met blinkende dekseltjes
de zuigerveertjes zijn ook niet meer je dàt. opening mag volgens het boekje max. 2,5 mm. zijn, ik meet 3,7 mm. lang leve marktplaats.
Max 2.5 mm tussen de uiteinden van de veren ? Het is toch altijd zo dat de zuigerveeruiteinden, zoals gemonteerd op je foto, nagenoeg tegen elkaar moeten zitten ?
Inderdaad, mogelijk dat er een overmaat zuiger in zit waar iemand originele veren op heeft gemonteerd,wat is de boring ?
de zuigerveertjes zijn ook niet meer je dàt. opening mag volgens het boekje max. 2,5 mm. zijn, ik meet 3,7 mm. lang leve marktplaats.
Max 2.5 mm tussen de uiteinden van de veren ? Het is toch altijd zo dat de zuigerveeruiteinden, zoals gemonteerd op je foto, nagenoeg tegen elkaar moeten zitten ?
Inderdaad, mogelijk dat er een overmaat zuiger in zit waar iemand originele veren op heeft gemonteerd,wat is de boring ?
boring is 36 mm exact. even een uittreksel, waarin staat dat 1,8 mm normaal is. ik heb het eerlijk gezegd ook nooit gezien, normaal is dit veel minder.
de zuigerveertjes zijn ook niet meer je dàt. opening mag volgens het boekje max. 2,5 mm. zijn, ik meet 3,7 mm. lang leve marktplaats.
Max 2.5 mm tussen de uiteinden van de veren ? Het is toch altijd zo dat de zuigerveeruiteinden, zoals gemonteerd op je foto, nagenoeg tegen elkaar moeten zitten ?
Inderdaad, mogelijk dat er een overmaat zuiger in zit waar iemand originele veren op heeft gemonteerd,wat is de boring ?
boring is 36 mm exact. even een uittreksel, waarin staat dat 1,8 mm normaal is. ik heb het eerlijk gezegd ook nooit gezien, normaal is dit veel minder.
Kijk maar eens goed wat er staat bij het "verspringende" slot, daar word nauwkeurig aangegeven wat de speling mag zijn, bij de andere constructie is daar de breedte van het slotje in betrokken want daar moet ook materiaal ruimte voor zijn. Dit was echter zo een "lekke" constructie dat ze daar later van afgestapt zijn en altijd "zwevende" slotjes zijn gaan gebruiken, deze slotjes zitten dan tegen de bovenkant van de groef aan zodat onderaan in de groef, waar de echte afdichting plaats vind, wel "zuigerveer" aanwezig is.
Wat voor soort slotjes zit er op die zuigerveren ?
Vandaar mijn vraag van 27-02-2010
dat had ik al begrepen Peter, dat je dat daarom vroeg. nieuwe veren zijn besteld.
ondertussen bij Tyrecenter beland, die hebben ook uitlaten, dus ook stukken pijp in de oud-ijzerbak. daar lag de basis van het berini uitlaatje dus al tussen. zie de foto. nog een gat boren waar de flensaansluiting op komt, en het beugeltje overzetten, en klaar.
Joan heb ik het fout dat bij ronde spoelpoorten een slotje in de zuiger niet nodig is?vr gr Hans Welp
Hangt van de afmeting van de spoelpoort af, maar ronde poorten zijn inderdaad meer vergevings gezind en duwen de veren beter terug in de zuigerveergroef alleen ronde poorten zijn stromingstechnisch gezien niet het beste of je moet ze wat meer overlap geven want zodra hij opent heeft deze nog geen doorstroom capaciteit dat hebben rechte poorten wel
vandaag zijn de nieuwe zuigerveren binnen, ze passen precies met een héél klein lichtspleetje.
dit is ook het type met verspringend slotje, dat zal ook beter afdichten.
Heb je dan wel dat verspringende slotje in je zuiger ? anders gaat het nog fout
dat begint mij nu pas een beetje te dagen. . . de slotjes moeten bij dit type uiteraard iets meer naar binnen zitten zodat de dunne uiteinden van de veren hier overheen sluiten, klopt dat?
dan zal er dus een aanpassing aan de slotjes moeten gebeuren? dikte van de zuigerveer-uiteinden = minimale maat die afgehaald moet worden?
maar goed dat je dit nog even vermeldt, het klinkt heel logisch, maar ik had er even niet bij stilgestaan. ik wacht even op je antwoord voordat ik hiermee doorga. beter wat later en dan goed, dan lekker snel en verprutst.
dan zal er dus een aanpassing aan de slotjes moeten gebeuren? dikte van de zuigerveer-uiteinden = minimale maat die afgehaald moet worden?
maar goed dat je dit nog even vermeldt, het klinkt heel logisch, maar ik had er even niet bij stilgestaan. ik wacht even op je antwoord voordat ik hiermee doorga. beter wat later en dan goed, dan lekker snel en verprutst.
Ja inderdaad, weg halen daar waar zuigerveer materiaal moet komen. Stiftvijltjes zijn daar zeer goed in.
vandaag nog eens tussendoor wat aan de tandem gewerkt. slotjes afgevijld. normaal moeten de veren nu passen.
de nieuwe veren lijken echter te dik. (wanddikte, de hoogte is ok).
het scheelt 0,3 mm met de oude veren. hierdoor wil het cilindertjee er nèt niet overheen. alles is goed schoongemaakt, het is dus geen oude koolaanslag of zo.
heeft iemand van jullie dat al eens meegemaakt? er zijn nieuwe zuigertjes te koop, daar kom ik wel overheen, maar toch is het vreemd.