Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#31575 31/05/09 05:53 PM
Joined: May 2008
Posts: 43
T
Tiemen Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: May 2008
Posts: 43
Hallo,

Klopt het dat het ontstekingstijdstip bij de Solex Oto na het bdp ligt? Ik zag dat de merktekens op het vliegwiel tegenover elkaar liggen na het bdp toen ik de cilinderkop eraf had. Bij alle motoren waaraan ik tot nog toe gewerkt heb lag het ontstekingstijdstip altijd een aantal graden voor het bdp.
Groeten,

Tiemen

Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Als het een diesel is heb je gelijk.
Maar bij een benzine motor nog steeds voor BDP.

Peter

Joined: Jul 2007
Posts: 36
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
Joined: Jul 2007
Posts: 36
draai je het vliegwiel wel de goede kant op? als je ervoor staat draaid je vliegwiel tegen de klok in!

Harry


Goed gerepareerd is beter dan nieuw
Joined: May 2008
Posts: 43
T
Tiemen Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: May 2008
Posts: 43
Je hebt gelijk......draairichting maakt een hoop verschil!
Bedankt.

#31582 31/05/09 08:17 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Die van mij draaid ook met de klok mee, hmmm. grin


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
misschien een idee om een achteruitrijrace te houden dan? laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Haha.
Heb vroeger een mobylette EEG gehad.
Ontsteking erg laat gezet en als je hem starte liep ie achteruit. grin
Echt waar.
Peter

#31590 01/06/09 10:30 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
mijn JLO Sparta had daar vroeger ook veel last van. ik vond het moeilijk rijden, vooral in de derde versnelling werd het spannend grin laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

#31597 01/06/09 05:18 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
klopt Dirk, vaak lopen ze beter met een beetje voorontsteking.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

#33563 31/07/09 12:42 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Orgineel bericht geplaatst door: Dirk
...,maar ik geef mijn solex meestal iets voor ontsteking.rijd prima zo, en nu komen de.... whistle


Wat/hoeveel is "iets" voorontsteking ?

Last edited by trommel; 31/07/09 12:42 PM.

Vriendelijke groeten, Ad
#33566 31/07/09 02:18 PM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Maar hoeveel voorontsteking geef je dan ongeveer met het vloeitje Dirk?
Zo'n milimeter of 5 voor het merkteken op het moment dat het vloeitje loslaat?
Mijn ervaring is dat ie dan wel pittiger loopt maar slechter start.


Groet, Tim
#33568 31/07/09 03:38 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Orgineel bericht geplaatst door: Dirk
Daar zijn de meningen nogal over verdeeld,ik stel de ontsteking gewoon ouderwets met het vloeitje,de ander gebruikt de lamp beweerd dat het vloeitje niet werkt,dus ik ga er verder maar niet op in ik hanteer gewoon wat ik geleerd heb,of aangeleerd grinsja het werkt gewoon zelf de peperbus blokje,s start ik met het handje.wel een paar modificaties gedaan,ook dit blijft het geheim van de smit. whistle


Is dat hèt geheim van de smid , hoeveel voorontsteking je moet zetten??? Ik heb het over een standaard oto blokje en niet over een geheim gemodificeerd ...peperbus blokje


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Beste Ad,
Gewoon enkele mm voor de voorontsteking.
Loopt net iets beter en 4 takt minder snel.
Dus 3 a 4 mm.

Peter

#33592 02/08/09 07:08 PM
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Mijn solexen lopen prima bij iets meer vooronsteking.
Het is idd een beetje aavoelen.Maar ik ben pas 29 jaar monteur wink
motorvoertuigen.
Eventuele slingering van het OT,ff de condensator vervangen.

Peter

Last edited by peter57; 02/08/09 07:08 PM.
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Mijn simpele vraag aan Dirk was hoeveel mm voorontsteking volgens hem het beste is.
Blijkbaar hangt hier een waas van geheimzinnigheid omheen. Waarom mag god weten maar ik zoek het zelf wel uit.


Groet, Tim
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Hey Tim,
Ik denk dat dat niet goed aan te geven is.Ik zelf merk in ieder geval niet het verschil tussen 2,3,4,5,6 mm voorontsteking (het merkteken op het vliegwiel dus links van het merkteken,rupture) staat.Ja, ik heb ook wel eens gelezen dat je met voorontsteking meer trekkracht hebt maar dan ook weer langzamer loopt en dan ook niet meer zo goed start en zo..Ik ben ook ooit met een diepte meter in het bougiegat bezig geweest,2.2 mm voor BDP en dan ging m`n lampje op het afstelkastje uit. ( puntjes open) De basis afstelling is dat de beide merktekens tegenover elkaar staan. Met een stroboscoop afstellamp verliep het vliegwielmerkteken naar rechts.Er is een "ome Jan" smile condensator ingezet om dat probleem te verhelpen.Misschien is het een ander verhaal als je een geheim opgevoerd blokje hebt..maar we hebben het hier over een standaard motortje toch?
Het belangrijkste is vlgs mij dat je goed luisterd naar het geluid van het motortje hoe dat is.en dat moet je "aanvoelen".... smile

Last edited by trommel; 03/08/09 12:28 AM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
ik heb daar geen geheim bij.
een testritje zegt genoeg.
met de stroboscooplamp eerst op mrkteken zetten.
loopt het dan nog niet 100% dan proberen wat hij doet met een mm of 3-4 voorontsteking.
loopt hij dan beter, dan blijf je verder er van af.
loopt hij slechter dan stel je hem een beetje later.
en inderdaad Ad, het is vooral het gehoor dat je dan helpt.
geen enkele solex is hetzelfde. het is van veel factoren afhankelijk wat de beste afstelling is.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Ad en John,
Jullie hebben het begrepen.
Mooi gesproken.
En er zijn idd geen geheimen bij.

Peter

#33605 03/08/09 12:39 PM
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
laugh laugh

Peter

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
cool


Hou het simpel wink
Groeten, John.

#33607 03/08/09 01:55 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
lig helemaal te schuddebuiken van `t lachen laugh


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Orgineel bericht geplaatst door: trommel
Hey Tim,
Ik denk dat dat niet goed aan te geven is.Ik zelf merk in ieder geval niet het verschil tussen 2,3,4,5,6 mm voorontsteking (het merkteken op het vliegwiel dus links van het merkteken,rupture) staat.Ja, ik heb ook wel eens gelezen dat je met voorontsteking meer trekkracht hebt maar dan ook weer langzamer loopt en dan ook niet meer zo goed start en zo..Ik ben ook ooit met een diepte meter in het bougiegat bezig geweest,2.2 mm voor BDP en dan ging m`n lampje op het afstelkastje uit. ( puntjes open) De basis afstelling is dat de beide merktekens tegenover elkaar staan. Met een stroboscoop afstellamp verliep het vliegwielmerkteken naar rechts.Er is een "ome Jan" smile condensator ingezet om dat probleem te verhelpen.Misschien is het een ander verhaal als je een geheim opgevoerd blokje hebt..maar we hebben het hier over een standaard motortje toch?
Het belangrijkste is vlgs mij dat je goed luisterd naar het geluid van het motortje hoe dat is.en dat moet je "aanvoelen".... smile

Thanks. Ik ben ook wat aan het spelen geweest en inderdaad, het gehoor is misschien wel belangrijker dan de meetinstrumenten.
Heb nu wat voorontsteking. Klinkt goed, loopt goed, start goed en het weer wordt ook goed! Wat wil een mens nog meer smile


Groet, Tim

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 210 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.059s Queries: 59 (0.026s) Memory: 1.1251 MB (Peak: 1.3954 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-07 19:29:14 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS