Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#29443 17/03/09 11:23 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
De uitlaat van mijn solex bleef lekken, dit hoort ook wel bij dit mooi ding maar als er van die zwarte spettertjes omhoog gaan vliegen is het minder leuk, niet voor mij of mijn kleren, maar de bovenkant blokje word er niet mooier op, en je blijft maar poetsen, althans IK.

Die spettertjes (verbrande olie of zoiets), blijven wel gelijk plakken, dus er maar een kelkje over heen gezet.

Nu geen gespetter meer op mijn mooi blokje.
Of het er onderuit gaat komen weet ik nog niet daarvoor te weinig gereden.

Je moet wel even een nieuw ringetje draaien, en zo'n kelkje, en kijk uit met lassen het materiaal is dun.





Attached Images
2840-1.jpg (14.43 KB, 947 downloads)
2841-2.jpg (11.45 KB, 1054 downloads)
2842-3.jpg (14.56 KB, 737 downloads)
2843-4.jpg (12.93 KB, 696 downloads)
2844-5.jpg (11.21 KB, 812 downloads)
2845-6.jpg (30.04 KB, 1483 downloads)
2846-7.jpg (22.88 KB, 749 downloads)
Last edited by ome_Jan; 17/03/09 11:25 PM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #29444 17/03/09 11:35 PM
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Ome Jan de kunstenaar.
Ik heb er ook last van ,die zwarte spetters.
Goed idee ,Jan,Ik ga ook eens wat fabriceren.
Mooi OTO trouwens.
Peter

peter57 #29445 17/03/09 11:58 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Hoi Peter,

bij de ami valt het erg mee, maar bij die van mij wou het niet lukken om hem echt dicht te krijgen, had de uitlaat al strakker geklopt, en met een veer, dus strak tegen het spruitstuk aan trekken, maar blijf lekken.
Ik was het helemaal zat.

Het is even werk, maar je bent er vanaf.

Last edited by ome_Jan; 18/03/09 01:34 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
#29447 18/03/09 12:11 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ja raar peter, het (oude) ringetje was natuurlijk wel een beetje ingevreten, en had er een nieuw op kunnen zetten en weer kijken wat het doet, maar ik dacht....maakt het dan meteen maar zo.



[Linked Image from jandelaat.nl]
#29448 18/03/09 12:13 AM
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Hallo

Hebben jullie er een foto van, hoe je dat met een veer hebt bevestigd?


Met vr. gr.
Onne
ovee #29449 18/03/09 12:33 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ik zo even niet Onne, maar de veer gaat van de uitlaat naar de voorvork, en je moet dan wel dat bovenste boutje even wat los zetten.En borgen.

Misschien heeft iemand daar een foto van????


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #29452 18/03/09 08:09 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: ome_Jan
Ja raar peter, het (oude) ringetje was natuurlijk wel een beetje ingevreten, en had er een nieuw op kunnen zetten en weer kijken wat het doet, maar ik dacht....maakt het dan meteen maar zo.



Overigens repareer ik de originele constructies met hardsoldeer ( koperlas). Zoals gemeld is lassen van dit dunne materiaal lastig en als je een "doorlassing" maakt is het veel werk om de binnenpijp weer op diameter te brengen.
Niet dat ik al een dergelijke constructie zoals Jan beschrijft gemaakt heb, maar erover nadenkend zou het iets simpeler kunnen.
Nu heb je een dubbele cup, feitelijk zou het al genoeg zijn als je de originele constructie onderste boven uitvoert.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#29454 18/03/09 01:54 PM
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Oke, ik neem aan dat je bij de bovenste bout van de uitlaat bedoeld, daar waar de uitlaat aan de schetsplaat wordt geschroeft?
Doordat boutgat doe je de ene kant van de veer, en bevestig je de andere kant van de veer ergens aan het spruitstuk?

Misschien is er iemand die daar toch een foto van wil maken?


Met vr. gr.
Onne
Joan #29457 18/03/09 03:59 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Orgineel bericht geplaatst door: Joan
Orgineel bericht geplaatst door: ome_Jan
Ja raar peter, het (oude) ringetje was natuurlijk wel een beetje ingevreten, en had er een nieuw op kunnen zetten en weer kijken wat het doet, maar ik dacht....maakt het dan meteen maar zo.



Overigens repareer ik de originele constructies met hardsoldeer ( koperlas). Zoals gemeld is lassen van dit dunne materiaal lastig en als je een "doorlassing" maakt is het veel werk om de binnenpijp weer op diameter te brengen.
Niet dat ik al een dergelijke constructie zoals Jan beschrijft gemaakt heb, maar erover nadenkend zou het iets simpeler kunnen.
Nu heb je een dubbele cup, feitelijk zou het al genoeg zijn als je de originele constructie onderste boven uitvoert.



Klopt Joan,
Maar ik werk graag met RVS, en dan met koper lassen gaat wat moeilijker, nu met een TIG apparaat gaat het goed. Geen last van "doorlassing" als je er tijdens het lassen gas in laat lopen.

Wat de constructie betreft, ik kan er nu elke andere uitlaat onderhangen. En ik heb niets met ontkolen, zo'n ding kost volgens mij maar een paar tientjes, en hang er dan om de paar jaar maar een nieuwe op.

Last edited by ome_Jan; 18/03/09 04:02 PM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #29471 18/03/09 10:42 PM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Ik snap het helemaal dat je geen gespetter wil op je mooie solex, zo te zien echt een plaatje.
Het is een goede oplossing wat je hebt gemaakt, echt over na gedacht.

groeten Carl.

carl #29474 18/03/09 11:22 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ja carl, ik ben er ook best wel blij mee.

Die dingen hebben toch wel iets, het geluidje alleen al.

Last edited by ome_Jan; 18/03/09 11:47 PM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #29489 19/03/09 02:28 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: ome_Jan
Orgineel bericht geplaatst door: Joan
Orgineel bericht geplaatst door: ome_Jan
Ja raar peter, het (oude) ringetje was natuurlijk wel een beetje ingevreten, en had er een nieuw op kunnen zetten en weer kijken wat het doet, maar ik dacht....maakt het dan meteen maar zo.



Overigens repareer ik de originele constructies met hardsoldeer ( koperlas). Zoals gemeld is lassen van dit dunne materiaal lastig en als je een "doorlassing" maakt is het veel werk om de binnenpijp weer op diameter te brengen.
Niet dat ik al een dergelijke constructie zoals Jan beschrijft gemaakt heb, maar erover nadenkend zou het iets simpeler kunnen.
Nu heb je een dubbele cup, feitelijk zou het al genoeg zijn als je de originele constructie onderste boven uitvoert.



Klopt Joan,
Maar ik werk graag met RVS, en dan met koper lassen gaat wat moeilijker, nu met een TIG apparaat gaat het goed. Geen last van "doorlassing" als je er tijdens het lassen gas in laat lopen.

Wat de constructie betreft, ik kan er nu elke andere uitlaat onderhangen. En ik heb niets met ontkolen, zo'n ding kost volgens mij maar een paar tientjes, en hang er dan om de paar jaar maar een nieuwe op.


Ik heb een speciale flux voor RVS, geen probleem alleen dan dat het rvs blauw word naast de flux, maar dat is weer te polijsten.
Zal thuis eens kijken welke het is.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #29493 19/03/09 05:03 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Joan, goed bezig, ik hoor het graag.

Bedankt



[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #29501 19/03/09 09:33 PM
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
@Ome Jan: Er nog niet aan gedacht om ze in productie te nemen???


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Punky #29503 19/03/09 10:56 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Tijd tijd Punky, maar dat zal bij vele van ons wel zo zijn.

Ik zal het wel eens aan Ad Heerbeek vragen, die laat van alles namaken, als hij ziet zitten, komt het goed.



[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #29519 20/03/09 11:49 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: ome_Jan
Joan, goed bezig, ik hoor het graag.

Bedankt



Voor het koperlassen van RVS gebruik ik een flux van "degussa"
Ik ben naar hun website gegaan maar sinds 2007 is Degussa opgenomen in de "Evonik" organisatie en dei hebben dat kennelijk niet meer.
Er is vast wel een ander die dat ook kan want RVS wordt heel veel "gesoldeerd"
Intussen ben ik zuinig op mijn pot want daar zit nog maar 1/10 in
en jaren terug heb ik een heel krat vol met bussen op mijn werk weggegooid, toch zonde.

http://www.degussa.com/degussa/en/products/productdatabase/default.htm?action=bytext&text=flux


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #29529 20/03/09 04:32 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ik ga zoeken, bedankt Joan.



[Linked Image from jandelaat.nl]
#29888 03/04/09 11:33 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Mooie foto's Peter, en dat werk meestal ook, alleen bij mij was het niet genoeg. Ander type uitlaat, de binnenpijp loopt bij veel imitatie type's een beetje door.
Is moeilijk uitleggen, ik zal daar eens een paar foto's van maken dan snap je wat ik bedoel

maar vandaag een paar uur gereden en niks meer gespetter.


[Linked Image from jandelaat.nl]
#29889 03/04/09 11:54 PM
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Nu is het mij duidelijk.
Ik ga dat ook proberen

Bedankt


Met vr. gr.
Onne
ovee #29901 04/04/09 10:31 PM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Mooie leerbare foto sessie Peter.
Maar ik heb nog een vraag, zit de uitlaat dan nog vast genoeg door alleen vast tezitten aan de onderzijde bij het spatboard.

groeten Carl.

#29914 04/04/09 11:17 PM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Nee dat balpennen veertje zou ik zeker niet gebruiken.
Maar door trillingen zou het misschien los schieten dacht ik, maar dit zal vast wel getest zijn.

groeten Carl.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 199 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.070s Queries: 58 (0.022s) Memory: 1.1210 MB (Peak: 1.3931 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-03 03:15:03 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS