De uitlaat van mijn solex bleef lekken, dit hoort ook wel bij dit mooi ding maar als er van die zwarte spettertjes omhoog gaan vliegen is het minder leuk, niet voor mij of mijn kleren, maar de bovenkant blokje word er niet mooier op, en je blijft maar poetsen, althans IK.
Die spettertjes (verbrande olie of zoiets), blijven wel gelijk plakken, dus er maar een kelkje over heen gezet.
Nu geen gespetter meer op mijn mooi blokje. Of het er onderuit gaat komen weet ik nog niet daarvoor te weinig gereden.
Je moet wel even een nieuw ringetje draaien, en zo'n kelkje, en kijk uit met lassen het materiaal is dun.
bij de ami valt het erg mee, maar bij die van mij wou het niet lukken om hem echt dicht te krijgen, had de uitlaat al strakker geklopt, en met een veer, dus strak tegen het spruitstuk aan trekken, maar blijf lekken. Ik was het helemaal zat.
Ja raar peter, het (oude) ringetje was natuurlijk wel een beetje ingevreten, en had er een nieuw op kunnen zetten en weer kijken wat het doet, maar ik dacht....maakt het dan meteen maar zo.
Ja raar peter, het (oude) ringetje was natuurlijk wel een beetje ingevreten, en had er een nieuw op kunnen zetten en weer kijken wat het doet, maar ik dacht....maakt het dan meteen maar zo.
Overigens repareer ik de originele constructies met hardsoldeer ( koperlas). Zoals gemeld is lassen van dit dunne materiaal lastig en als je een "doorlassing" maakt is het veel werk om de binnenpijp weer op diameter te brengen. Niet dat ik al een dergelijke constructie zoals Jan beschrijft gemaakt heb, maar erover nadenkend zou het iets simpeler kunnen. Nu heb je een dubbele cup, feitelijk zou het al genoeg zijn als je de originele constructie onderste boven uitvoert.
Oke, ik neem aan dat je bij de bovenste bout van de uitlaat bedoeld, daar waar de uitlaat aan de schetsplaat wordt geschroeft? Doordat boutgat doe je de ene kant van de veer, en bevestig je de andere kant van de veer ergens aan het spruitstuk?
Misschien is er iemand die daar toch een foto van wil maken?
Ja raar peter, het (oude) ringetje was natuurlijk wel een beetje ingevreten, en had er een nieuw op kunnen zetten en weer kijken wat het doet, maar ik dacht....maakt het dan meteen maar zo.
Overigens repareer ik de originele constructies met hardsoldeer ( koperlas). Zoals gemeld is lassen van dit dunne materiaal lastig en als je een "doorlassing" maakt is het veel werk om de binnenpijp weer op diameter te brengen. Niet dat ik al een dergelijke constructie zoals Jan beschrijft gemaakt heb, maar erover nadenkend zou het iets simpeler kunnen. Nu heb je een dubbele cup, feitelijk zou het al genoeg zijn als je de originele constructie onderste boven uitvoert.
Klopt Joan, Maar ik werk graag met RVS, en dan met koper lassen gaat wat moeilijker, nu met een TIG apparaat gaat het goed. Geen last van "doorlassing" als je er tijdens het lassen gas in laat lopen.
Wat de constructie betreft, ik kan er nu elke andere uitlaat onderhangen. En ik heb niets met ontkolen, zo'n ding kost volgens mij maar een paar tientjes, en hang er dan om de paar jaar maar een nieuwe op.
Ik snap het helemaal dat je geen gespetter wil op je mooie solex, zo te zien echt een plaatje. Het is een goede oplossing wat je hebt gemaakt, echt over na gedacht.
Ja raar peter, het (oude) ringetje was natuurlijk wel een beetje ingevreten, en had er een nieuw op kunnen zetten en weer kijken wat het doet, maar ik dacht....maakt het dan meteen maar zo.
Overigens repareer ik de originele constructies met hardsoldeer ( koperlas). Zoals gemeld is lassen van dit dunne materiaal lastig en als je een "doorlassing" maakt is het veel werk om de binnenpijp weer op diameter te brengen. Niet dat ik al een dergelijke constructie zoals Jan beschrijft gemaakt heb, maar erover nadenkend zou het iets simpeler kunnen. Nu heb je een dubbele cup, feitelijk zou het al genoeg zijn als je de originele constructie onderste boven uitvoert.
Klopt Joan, Maar ik werk graag met RVS, en dan met koper lassen gaat wat moeilijker, nu met een TIG apparaat gaat het goed. Geen last van "doorlassing" als je er tijdens het lassen gas in laat lopen.
Wat de constructie betreft, ik kan er nu elke andere uitlaat onderhangen. En ik heb niets met ontkolen, zo'n ding kost volgens mij maar een paar tientjes, en hang er dan om de paar jaar maar een nieuwe op.
Ik heb een speciale flux voor RVS, geen probleem alleen dan dat het rvs blauw word naast de flux, maar dat is weer te polijsten. Zal thuis eens kijken welke het is.
Voor het koperlassen van RVS gebruik ik een flux van "degussa" Ik ben naar hun website gegaan maar sinds 2007 is Degussa opgenomen in de "Evonik" organisatie en dei hebben dat kennelijk niet meer. Er is vast wel een ander die dat ook kan want RVS wordt heel veel "gesoldeerd" Intussen ben ik zuinig op mijn pot want daar zit nog maar 1/10 in en jaren terug heb ik een heel krat vol met bussen op mijn werk weggegooid, toch zonde.
Mooie foto's Peter, en dat werk meestal ook, alleen bij mij was het niet genoeg. Ander type uitlaat, de binnenpijp loopt bij veel imitatie type's een beetje door. Is moeilijk uitleggen, ik zal daar eens een paar foto's van maken dan snap je wat ik bedoel
maar vandaag een paar uur gereden en niks meer gespetter.
Mooie leerbare foto sessie Peter. Maar ik heb nog een vraag, zit de uitlaat dan nog vast genoeg door alleen vast tezitten aan de onderzijde bij het spatboard.
Nee dat balpennen veertje zou ik zeker niet gebruiken. Maar door trillingen zou het misschien los schieten dacht ik, maar dit zal vast wel getest zijn.