ik ben sinds kort in het bezit van een solex hij is wat roestig maar volledig compleet(enkel een moertje van het luchtfiltertje ontbreekt, als iemand hier een foto van heeft)
de trappers zijn bloktrappers met het solexlogo erop zowel vanvoor als vanachteren velgrem en 24inch wielen Er staat van der heem op het blokje, helaas kan ik de andere stekers niet goed meer lezen , ik heb er al wat over opgezocht en Ik denk dat het type zwanenhals of sleutelgat is?
vriendelijk bedankt voor uw hulp inderdaad, op de spoelen staat 200555, dat zou dan 20/05/1955 betekenen. Kun je hier nog handvatten voor vinden? En welk moertje moet erop voor de bevestiging van het luchtfilterkapje?(dat is het enigste dat ontbreekt)...
vriendelijk bedankt voor uw hulp inderdaad, op de spoelen staat 200555, dat zou dan 20/05/1955 betekenen. Kun je hier nog handvatten voor vinden? En welk moertje moet erop voor de bevestiging van het luchtfilterkapje?(dat is het enigste dat ontbreekt)...
Die gutta percha handvatten vind je niet meer. Ik heb ze zo verbrand als ze lijken op mijn peperbus laten zitten.
Er hoort een aluminium dopmoertje op sleutelwijdte 9 mm het onderste stukje is soms niet 6 kant maar rond. Vraag niet waar je deze kan kopen. moet je maken of tegen aan lopen.
zowel zwanehals ( kenmerk van het frame) als sleutelgat ( kenmerk van de motor) is goed.
wat me opvalt is dat er een vd Heem motor zit op een frame dat geen terugtraprem heeft. Dat laatste is voor dat bouwjaar ( en latere jaren) typisch Frans. In Nederland vindt je beckson terugtrap remmen in 24" frames. de eerste 26" hadden velgremmen maar daar werd al snel een einde aan gemaakt en vervangen door een betrouwbaarder ( qua weerstype) remsysteem. Voor mij dus een beetje een raadsel. Ook denk ik aan het wiel een belgisch plaatje te zien hangen. Samenwerking tussen de fransen en de Nederlanders ??
de franse uitvoering heeft volgens mij een andere bagagedrager, lijkt een beetje op dik ijzerdraad. ik meen dat je voor het luchtfilter ook volledig ronde moertjes hebt (gekarteld aan de buitenkant), maar ik kan me vergissen. ik heb op de mijne een moderne dopmoer gezet. niet origineel, maar beter dan een gewoon M6 moertje. de trappers lijken mij in elk geval niet van dit bouwjaar.
De Solex bloktrappers zijn alleen op de spaarmodellen gebruikt en zo te zien dit geen spaarmodel, tappers zijn wel uiterst zeldzaam ik heb ze nog nooit in handen gehad.
Inderdaad, er hangt een taxatieplaatje van '66 op, ook hangt er een een zegeltje onder het zadel iets met douane import? Op het blokje staat er VD Heem, en iets met OCTR Belge, iets met belgisch octrooi misschien?
Ik heb er nog wat aan gesleuteld, blokje zelf is nog in redelijke staat, maar het tankje en de uitlaatspruitstukje hebben serieus last van roest gehad... Het frame zelf is eigelijk nog mooi compleet en nergens kapot, enkel buis van bagagerekje heeft een knikje En natuurlijk ook wel nieuwe banden nodig...Degene die er nu op zitten zijn de origenele solexbanden, maar ze zijn zo verduurd
De Solex bloktrappers zijn alleen op de spaarmodellen gebruikt en zo te zien dit geen spaarmodel, tappers zijn wel uiterst zeldzaam ik heb ze nog nooit in handen gehad.
Die moet ik onthouden,ergens heb ik nog een setje van die dingen liggen. Ooit op een fietsenbeurs tegengekomen.
Schiet niet in de lach maar wat staat er op de remhandels is dat voor rechts (D) of voor links (G) die handels zijn vaak een indicatie of het Frans of Hollands is vr gr Hans Welp
Dit is een moetje voor een peperbus, zit een ontluchtigsgaatje in, is niet nodig voor een sleutelgat, de originele zeskantmoetjes kan je kopen bij de sponsors van deze site.
De Solex bloktrappers zijn alleen op de spaarmodellen gebruikt en zo te zien dit geen spaarmodel, tappers zijn wel uiterst zeldzaam ik heb ze nog nooit in handen gehad.
Voor zover ik weet zaten deze trappers op de groene solexen. Ik heb zelf ook 1 setje heel lang geleden op de kop getikt en die op mijn favoriete 24" solex gezet
mooi winter project maar héél veel werk als je het zo bekijkt succes er mee wordt vast iets moois............
valt eigenlijk goed mee hoor, uiterlijk is slecht maar is voor de rest wel in goede staat, enkel moet ik een nieuw tankje zoeken en een nieuw spruitstukje, motortje loopt al mooi ondertussen... ik ga er gewoon nieuwe banden ondersteken en alles eens opnieuw invetten en kuisen en er zo de baan mee op voor een tijdje als ik wat tijd heb zal ik hem verder restaureren, maar ik ben momenteel nog met een ander project bezig...
mooi winter project maar héél veel werk als je het zo bekijkt succes er mee wordt vast iets moois............
valt eigenlijk goed mee hoor, uiterlijk is slecht maar is voor de rest wel in goede staat, enkel moet ik een nieuw tankje zoeken en een nieuw spruitstukje, motortje loopt al mooi ondertussen... ik ga er gewoon nieuwe banden ondersteken en alles eens opnieuw invetten en kuisen en er zo de baan mee op voor een tijdje als ik wat tijd heb zal ik hem verder restaureren, maar ik ben momenteel nog met een ander project bezig...
Let op! er zit verschil in spruitstukken, voor een oto/3800 is de uitlaatbocht een stuk ruimer als voor een sleutelgat die krijg je niet goed passend, als je op zoek gaat neem dan het originele spruitstuk mee.
Het echte verschil is dat er bij de oude nog echt een bocht in het pijpje zit, die komt veel haakser uit het metalen plaatje en eindigen korter bij het blok De nieuwe zit maar een flauwe bocht in het pijpje en om dat te compenseren komen ze met een kleine hoek uit het plaatje.
De nieuwe is wel pas te maken, met een brander het pijpje heetstoken en dan door een doorn in het pijpje te steken iets bij te buigen, verder kun je de bocht iets inkorten. Het kogelstuk dient te eindigen ter hoogte van de moer van de scharnieras van het blok, dan blijft de uitlaat "draaineutraal" als je het blok heen en weer doet om hem van de band te halen.
Dus dat kogelstukje van het spruitstukeje moet dus feitelijk los in de uitlaat bewegen?
Ik denk dat ik er ook al eentje heb gevonden, een vriendelijke man ging er eens een fototje van maken dan kon ik het eens bekijken voor hij het opstuurde, een tankje had hij ook nog liggen.
Dus dat kogelstukje van het spruitstukeje moet dus feitelijk los in de uitlaat bewegen?
Ja, het is een scharnierpunt voor als de motor in de ruststand getrokken wordt en om bewegingen van de motor tijdens het rijden mogelijk te maken omdat de uitlaat star aan de vorkpoot is bevestigd. Het bolletje wat aan het spuitstukpijpje zit moet strak in het hulsje wat aan de uitlaatpijp zit passen, zodanig dat er geen, tot weinig, lekkage is op die aansluiting.
Met Vriendelijke Groeten; Aad Rissema ------------------------------ Unus Solex, plures amici
Ik hoop dat ik je wat verder kan helpen. Heb 2 foto's bijgevoegd 1 van het luchfilter met sier moertje en 1 van hoe mijn solex ( groen ) met solex bloktrappers eruit ziet. Is jou solex ook groen ?? En het frame noemen ze in de volksmond"zwanehals"dit omdat het op een hals lijkt van een zwaan en het blokje "sleutelgat" omdat dit op een ouderwets sleutelgat lijkt. Hopelijk heb je hier iets aan.
mijn solex is helaas (of niet helaas) een zwarte, maar ik had er graag een groene van gemaakt. Maar ik zie nu dat er toch duidelijk verschillen zijn in een zwarte en een groene, zoals een ander kettingrandje...
is die van jou een originele? zou je er misschien nog wat extra foto's van kunnen doorsturen? Je vindt er niet zo gemakkelijk van groene solexen,
Alleen jammer dat ie dan niet van 1953 is maar zo te zien van 1955 of 1956
Is dat zo, hij heeft nog wel een losse koplamp en niet die geintegreerde op het stalen afdekplaatje, 53 zal het ook niet zijn want ik zie geen peperbus.
Zo te zien wel 24 inch wielen ipv 26 inch dus van 1955/56. De geintegreerde koplamp kwam pas in 1957. De lamp op het stalen afdekplaatje is Frans. Volgens mij niet in Nederland gevoerd, maar ik kan me vergissen.
Heeft ie wel 26 inch wielen dan is het een 54er
Klopt, maar als ik naar de achterrem kijk ( velgrem) dan zie ik weer een franse invloed. Hoewel het achterlicht en de kettingkast wel weer nederlands lijken. De reflector daarentegen zou weer frans kunnen zijn alsook de witte trappers.
de verkoper zei toen ik hem kochte dat hij van 53 was en ik heh het zelf niet nagekeken wand ik heh niet zoveel kennes maar ik leer alle dagen wat bij via jullie waarvoor mijn dank. wand ik ben ook bij geen club of zo maar ik ken jan weltjes goed en daar kan ik ook wat van leren hoewel hij in lommel woond en ik in diest maar ja voor de hobby bijna alles ik heb er ondertussen al 18 staan en probeer er een klein museumtje van te maken gr pierre
ik heb er nog wat fotos bij gezet enwat gegevens. het is een van der heem motortje met motor nr; 134133 en kader nr 243629 en heb hem in poperingen gekocht over enkele jaren groetjes pierre
ik heb er nog wat fotos bij gezet enwat gegevens. het is een van der heem motortje met motor nr; 134133 en kader nr 243629 en heb hem in poperingen gekocht over enkele jaren groetjes pierre
Ja dan heeft Peter helemaal gelijk met zijn bouwjaar inschatting. want als je naar de startpagina van deze website gaat en je neemt het dropdown menu onder "techniek" dan vindt je daar weer een klikbare lijst onder "bouwjaar" en de motor nummers die beginnen met 125*** zijn vanaf 1955 en jij hebt 134*** dat is later.