Omdat we toch regelmatig een vliegwiel moeten monteren/demonteren heb ik een hulpstuk gemaakt om het vliegwiel tegen te houden, en zo de krukas te ontlasten en om gewoon makkelijk en snel te kunnen werken. Hierbij wat foto's voor diegene die dit ook zien zitten en na willen maken.
Ik heb een proefopstelling gemaakt met een oude krukas om (soms) ontstekingsspoelen en/of lichtspoelen te testen en of iets uit te proberen. Er zit een elektromotor met overbrenging op daarmee kan ik een hoog toerental halen, ook de sterke van de magneten zijn belangrijk. En als je dan elke minuut je vliegwiel moet verwijderen!!! ja dan ga je vanzelf iets bedenken. Het geeft zo'n rommel in je werkplaats als je vliegwiel loskomt met zo'n 8000 omw/min.
Ik zou het niet durven om een solex vliegwiel 8000 toeren te laten maken, grote kans dat hij niet los hoeft te komen om je toch vreselijk te raken, dan is niet alleen meer de sterkte van de magneten belangrijk maar vooral de sterkte van dat zink ( overigens een ander soort sterkte)
Voor dit soort toerentallen gebruik ik Peugeot vliegwielen ( het type zonder de spiebaan van de "102" "103" etc, het type met spiebaan (oa "fox" is 5 mm te groot in inwendige diameter)
wat je met dat toerental doet:(normaal zit een solex dus ongeveer maximaal aan de 4000 toeren) mm RpM Km/Hr van rol 43 1000 8,1 43 2000 16,2 43 3000 24,3 43 4000 32,4 43 5000 40,5 43 6000 48,6 43 7000 56,7 43 8000 64,8 43 9000 72,9 43 10000 81,1 45 1000 8,5 45 2000 17,0 45 3000 25,4 45 4000 33,9 45 5000 42,4 45 6000 50,9 45 7000 59,4 45 8000 67,9 45 9000 76,3 45 10000 84,8 45 1000 8,5 45 1000 8,5 45 1000 8,5
Ik weet het, maar kon het toch niet laten om "een keer" volgas te geven op de electro motor, ook omdat hij trillingvrij liep. Maar mijn tenen zaten wel in de vloer.
Bedankt voor jullie bezorgdheid, ik zal voortaan uitkijken.
orginele gronplaatje,s die dezelfde functie hebben zitten meestal op de solex vliegwiel ze zijn ook nog te koop deze kan je als mal gebruiken om een verbeterde versie te maken zoals ongeveer op de foto.
ik heb ook een universele: twee lange armen die aan 1 kant met een pen aan elkaar zitten zodat de armen uit scharnieren ( zo iets als een passer) en dan twee dikke pennen ( aan elke arm 1) die in de gaten van een vliegwiel vallen. past altijd.
Klopt Joan, zo'n ding heb ik ook een, maar bij mij zijn die pennen te kort. de koelvinnen zijn te hoog daarvoor, maar er zijn er dus wel met langere pennen?????
Nog even terugkomend op dat stukje inventief gereedschap wat je gemaakt hebt.
Dat wilde ik ook gaan maken omdat ik dat gedoe met die blokkeerstift toch een beetje zat was.Boutje er uit, stift erin, kracht op de sleutel zetten...potverdorie is het puntje van de stift wat krom getrokken krijg je hem er niet uit zonder de draad te beschadigen.Dus de andere kant weer uitdraaien om de punt weer recht te krijgen. Kan ook zijn dat ik het niet goed doet maar..... Krijg ik een blaadje van onze plaatselijke ijzerhandel/gereedschapswinkel (ENORM) in de bus. Het afgebeelde gereedschap was mij al bekend, maar voor die prijs......kon ik het niet laten liggen. En ook dit werkt prima.
Met Vriendelijke Groeten; Aad Rissema ------------------------------ Unus Solex, plures amici
Hoi Peter, Daar ken ik het dus van, maar is idd ook voor vele andere doeleinden te gebruiken, om iets te lossen en wat niet mag beschadigen. Heb het als tip voor beginnende,of minder ervaren,sleutelaars geplaatst. Men kan er misschien zijn/haar voordeel mee doen.
Met Vriendelijke Groeten; Aad Rissema ------------------------------ Unus Solex, plures amici
ok, lijkt me handig, zodra ik hem tegen kom zal ik hem kopen, maar ik lees dat sommigen nooid een blokkerstift gebruiken maar hoe verwijder je dan bv de koppelingmoer, moet eerst weer het vliegwiel er op gedraaid worden, lijkt me weer lastig.
Ja.. Roelof daar heb je punt mee gezet. Die keren dat ik de koppelingmoer heb los gehad lag het carterdeksel er ook af en kon ik dus in het gaatje van de pompaanzuiging in het carter een pen steken om de krukas te blokkeren. Kijken wie daar nu tips voor aan kunnen dragen ( buiten het gebruik van de blokkeerstift )als dat niet het geval is.
Met Vriendelijke Groeten; Aad Rissema ------------------------------ Unus Solex, plures amici
Voor alleen het vliegwiel demonteren ga ik op zoek naar dat oliefilter hulpstuk, voorde rest blijf ik de blokkeerstift gebruiken, heb er nog nooit problemen mee gehad, misschien heb ik wel een hele goede, zat bij de komplete set gereedschap die je kan bestellen.
Nog even terugkomend op dat stukje inventief gereedschap wat je gemaakt hebt.
Dat wilde ik ook gaan maken omdat ik dat gedoe met die blokkeerstift toch een beetje zat was.Boutje er uit, stift erin, kracht op de sleutel zetten...potverdorie is het puntje van de stift wat krom getrokken krijg je hem er niet uit zonder de draad te beschadigen.Dus de andere kant weer uitdraaien om de punt weer recht te krijgen. Kan ook zijn dat ik het niet goed doet maar..... Krijg ik een blaadje van onze plaatselijke ijzerhandel/gereedschapswinkel (ENORM) in de bus. Het afgebeelde gereedschap was mij al bekend, maar voor die prijs......kon ik het niet laten liggen. En ook dit werkt prima.
Was dat bij Zeeman in Schiedam Aad? Als dat zo is ga ik morgen even langs.
En daar heb ik dus het binnenwerk van een oud vliegwiel voor waaraan een steel bevestigd is. Even er op schroeven en met de juiste sleutel (bepaald type bougiesleutel) kun je dan die moer los- en vastdraaien.
Idem hier, het erop schroeven doe ik niet eens gewoon even los erop plaatsen is al genoeg, mijn spie is er nog nooit mee uitgegaan, heb dat ding al decennia