Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#20549 13/04/08 10:56 AM
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Hallo allemaal,

Ik ben trotse eigenaar van een oude Solex (zwanenhals model.


Dat is niet de mijne, maar is hetzelfde model.
Hij heeft jaren stil gestaan maar sinds kort heb ik hem rijklaar gemaakt en hij heeft nu ook kenteken etc. Nou heb ik helaas wat problemen met de verlichting. Om de haverklap gaan mijn lampepitjes in de koplamp kapot. Ik draai er om de zoveel tijd weer een nieuw lampje in (fietslampje). Zijn deze lampjes wel geschikt voor de solex of zijn er speciale lampjes voor te krijgen?

Groet Anton.

#20552 13/04/08 12:02 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Eerst kontroleren of er ergens slechte contacten en zijn in bedrading, kontacten, lichtschakelaar enz.
Als er ergens een slechte verbinding is krijgt 1 lampje de volle spanning en brand door, daarna gaat ook meestal het andere lampje.

Wat ik meestal doe is voor en achter gelijke lampjes 6v 7,5w als ze dan nog doorbranden achter 12v 4w.


Vriendelijke groeten

Roelof
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Waar kun je die lampjes halen? gewone fietsenwinkel heeft ze niet neem ik aan?

#20620 14/04/08 07:43 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: AntonV
Hallo allemaal,

Ik ben trotse eigenaar van een oude Solex (zwanenhals model.


Dat is niet de mijne, maar is hetzelfde model.
Hij heeft jaren stil gestaan maar sinds kort heb ik hem rijklaar gemaakt en hij heeft nu ook kenteken etc. Nou heb ik helaas wat problemen met de verlichting. Om de haverklap gaan mijn lampepitjes in de koplamp kapot. Ik draai er om de zoveel tijd weer een nieuw lampje in (fietslampje). Zijn deze lampjes wel geschikt voor de solex of zijn er speciale lampjes voor te krijgen?

Groet Anton.



De ellende van de solex verlichting is dat als de belasting niet hoog genoeg is de spanning oploopt ( er komt dan veel meer op te staan dan 6 volt, dat kunnen er wel 15 tot 20 zijn afhankelijk van de sterkte van je magneten)
Je moet daarom zorgen dat alle kontakten goed werken en er voldoende zware ( qua vermogen=WATT) lampjes in zitten om ervoor te zorgen dat de geleverde spanning laag blijft.

Een oude truuk die je nu niet meer moet toepassen ( omdat spoelen zeldzaam zijn) was om een serie wikkelingen af te wikkelen en dan het uiteinde opnieuw vast te maken daarmee druk je het op te bouwen voltage.

Om Jan weet daar vast meer van.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Mijn verlichtingsprobleem heb ik eindelijk voorgoed opgelost. Er gaat nu nooit meer een lampje stuk ik heb altijd dezelfde lichtintensiteit zelfs bij stationair lopen. Zelfs als mijn Solex niet loopt. Mijn lichtsterkt is met een factor 1000 toegenomen en mijn stroomverbruik is met een factor 15 afgenomen.
Alleen maar voordelen dus.


Mvg,

Luuk
#21124 03/05/08 06:43 PM
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Nou, Ik vermoed met ledverlichting o.i.d. en (evt. gecombineerd) met gebruik van een batterij of accu. smile

Ik kan 't ook mis hebben natuurlijk. frown


Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




#21129 03/05/08 08:16 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Stukje eigen gemaakte electronica en hallogeen of LED verlichting.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2006
Posts: 339
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Sep 2006
Posts: 339
Vind het wel zwakjes en je haalt de orginaliteit weg van de Solex.
Gewoon een zwaarder lampje monteren , zijn lampjes genoeg te verkrijgen. Ook via de fietsemaker !!
Zo rij je straks met een accu achter op je Solex !!! Gaat weer ten koste van je snelheid.
Dit probleem staat trouwens wel 60 keer op het forum !!! Weet nu nog niet iedereen de oplossing ???







Ik heb heel veel kleine onderdelen , boutjes moertjes veertjes etc. wie iets zoekt?? vraag het eerst ff aan mij. Heb ook veel dingen die ik zelf niet kan gebruiken(oudere(nieuwe)delen)
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Jazeker, maar daarom mogen we toch wel weten wat Luuk voor oplossing heeft bedacht. wink


Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Orgineel bericht geplaatst door: Solexmaniak
Vind het wel zwakjes en je haalt de orginaliteit weg van de Solex.
Gewoon een zwaarder lampje monteren , zijn lampjes genoeg te verkrijgen. Ook via de fietsemaker !!
Zo rij je straks met een accu achter op je Solex !!! Gaat weer ten koste van je snelheid.
Dit probleem staat trouwens wel 60 keer op het forum !!! Weet nu nog niet iedereen de oplossing ???







Kan het een beetje rustiger Marcel.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Ik heb alles weggewerkt in de originele kapjes van mijn 3800. Van buitenaf zie je er niets van de integriteit van de Solex blijft dus behouden. De originele lichtschakelaar wordt (indirect) gebruikt om de verlichting aan en uit te schakelen Ik heb een LED-driver gemaakt die mijn HBLED’s (High Brightness LED) voorzien van een contante stroom. Hierdoor branden de HBLED's met een contante lichtsterkte wanneer de LED's warm worden. Voor de voeding heb ik gekozen voor een NiMH accu die via de lichtspoel continu bijgeladen wordt via een laadcircuit. De HBLED's hebben een lichtintensiteit van 18000 mCd die ik heb gemonteerd in de koplamp die nu meer weg heeft van een schijnwerper. Diezelfde LED's heb ik ook gebruikt in het achterlicht. Bij wijze van test heb ik HBLED's met een lichtintensiteit van 30000 mCd gebruikt voor het remlicht. ( die er origineel niet op zat). Het remlicht heb ik knipperend uitgevoerd (ik was tenslotte toch bezig ). Het meeste is trouwens uitgevoerd in SMD vanwege de beperkte ruimte. Dit verlichtingssysteem zit er al meer dan 1000 kilometer in en werkt nog steeds perfect. Ik heb het al bij een paar bekenden ingebouwd en die zijn er erg tevreden mee.


Mvg,

Luuk
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Leuk bedacht en gedaan, dit hoort ook bij onze hobby, ik hou het liever origineel maar kan dit soort bedenksels ook erg waarderen.

Knap hoor Luuk.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
OK Luuk ,zat ik toch in de goede richting. grin
En als je elektronica monteur bent wil je de uitdaging aan, om zo'n verbeterde verlichting te construeren in een Solex,denk ik.
Daar is niets mis mee,wat men ook denkt ervan. Ieder zijn meug zeg ik dan , jij wordt in ieder geval goed gezien in het donker.
En daar mankeert het bij de meeste fietsers en bromfietsers nog al eens aan. sick


Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




Joined: Sep 2006
Posts: 339
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Sep 2006
Posts: 339
Orgineel bericht geplaatst door: Roelof
Orgineel bericht geplaatst door: Solexmaniak
Vind het wel zwakjes en je haalt de orginaliteit weg van de Solex.
Gewoon een zwaarder lampje monteren , zijn lampjes genoeg te verkrijgen. Ook via de fietsemaker !!
Zo rij je straks met een accu achter op je Solex !!! Gaat weer ten koste van je snelheid.
Dit probleem staat trouwens wel 60 keer op het forum !!! Weet nu nog niet iedereen de oplossing ???







Kan het een beetje rustiger Marcel.


Ja baas !! blush

Een beetje techniek van deze tijd is wel veiliger op de weg , das waar !!!

Last edited by Solexmaniak; 04/05/08 07:02 PM.

Ik heb heel veel kleine onderdelen , boutjes moertjes veertjes etc. wie iets zoekt?? vraag het eerst ff aan mij. Heb ook veel dingen die ik zelf niet kan gebruiken(oudere(nieuwe)delen)
#21198 05/05/08 04:12 PM
Joined: Sep 2007
Posts: 136
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Sep 2007
Posts: 136
Het is een geweldige oplossing die Kuul gemaakt heeft. Is het mogelijk om het een en ander met een tekening en of een foto te verduidelijke. Zou het zelf graag namaken.

Want de verlichting van een Solex is drie keer niks. Als je zelf niet goed uitkijkt lig je zo in het ziekenhuis, want niemand in een auto ziet je.


Nur in die ruhe liegt die kraft

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Wjdewit), 113 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.039s Queries: 45 (0.011s) Memory: 1.0547 MB (Peak: 1.2728 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-28 22:04:34 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS