Een paar weken geleden heb ik op een in brommerbeurs in Roosendaal een oude franse opknapsolex gekocht (model 1400). Met veel enthousiasme begonnen met demonteren en verzamelen van ontbrekende en versleten onderdelen. Omdat de solex geen kenteken heeft ben ik op zoek gegaan naar het framenummer en motornummer. Het motornummer is aanwezig. Ik kon echter geen framenummer vinden. Dankzij deze site ontdekt dat dit nummer op het U-profiel boven de standaard moet staan. Omdat daar een hoop vettigheid en vuil zat dacht ik dat het nummer hier onder moest zitten. Nat het verwijderen van dat vuil blijkt echter dat het nummer weggeslepen is. Hoe ga je hier mee om? Ik ben bang dat de RWD dit niet gaat accepteren. Is er iemand die me goede raad kan geven.
Kees waar bedoel je waar het nummer moet staan ik heb waarschijnlijk het zelfde frame en ik heb een nummer gevonden op het hoofdframe in het gedeelte dat van de buis naar de driehoek die naar onderen loopt waar die twee bouten zitten die het achterframe aan het hoofdframe vastmaken ik hoop dat ik duidelijk ben geweest vraag gerust nog een keer gr Hans Welp
Dit stuk bij het standaard is inderdaad een veel voorkomende plek om het framenummer op neer te zetten.
Als inderdaad duidelijk is dat hier een framenummer is weggeslepen betekent dit waarschijnlijk dat een andere eigenaar in een grijs verleden op een merkwaardige manier van zijn solex is afgeholpen.
Als dat zo is, is het niet meer dan terecht dat het RDW niet bereid zal zijn een kenteken af te geven op dit mobiel.
Ik vraag me al jaren af, of beurzen niet mede gebruikt worden om van oneerlijke voertuigen af te komen, want er vindt bij het overhandigen van de delen eigenlijk geen verificatie plaats wie nu wat aan wie verkoopt.
Veel opkopers van oude brommers (voertuigen in het algemeen) vragen al jaren een legitimatie aan mensen die hun de delen aanbieden. die handelaren hebben al slechte ervaringen met de oorsprong van spullen die hen aangeboden wordt
DEnk eerder dat dit nummer nu in een andere zwanehals staat, maar een kenteken is verder geen probleem als je maar kan aantonen wat voor model en bouwjaar de solex is, dan komt er een nieuw nummer in a €65 plus de normale keurings kosten a €116
staat er geen nummer of is duidelijk te zien dat hij is weggeslepen , weggeslepen zal niet zomaar een ander nummer krijgen . Zou mooi zijn brommer lenen nummer uitslijpen en dan een nieuw nummer krijgen .
@roelof , wat denk je hier zelf van .
staat er origineel geen nummer in krijg je wel een nieuw nummer á kosten hierboven vermeld
hm...had ik zo snel niet aan gedacht, was ook niet de bedoeling om foute info te geven.
Maar ik wist dat je het wel zou corrigeren
Orgineel bericht geplaatst door: Joan
Als inderdaad duidelijk is dat hier een framenummer is weggeslepen betekent dit waarschijnlijk dat een andere eigenaar in een grijs verleden op een merkwaardige manier van zijn solex is afgeholpen.
En wat denk je dan dat ik probeer netjes te zeggen ?
Hans, ik denk dat we het over dezelfde plaats hebben. Ik heb ter verduidelijking een foto bijgevoegd. Voor de zekerheid heb ik nog even verder gezocht maar helaas niets gevonden. Een slechte start van een leuke hobby.
Nee Kees daar vondt ik hem niet van de ronde frame buis lopen twee halfronde delen naar beneden in een soort driehoek onderaan zitten die twee boutgaten waar het achterframe aan het hoofdframe wordt gescroefd op de achterste ongeveer in de midden stond bij mij dat nummer maar dwars op die halve pijp bij een vdh staat het nummer in de lengte.Ik ben nog aan het leren hoe je een foto op het forum moet krijgen ik hoop dat je het vindt vr gr Hans Welp
Framenummers staan nooid op die plek, waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar ook overal gezocht naar plaatsen voor framenummers maar niet gevonden, misschien is het wel een franse zonder nummer.
Ben nogmaals aan het zoeken geslagen maar niets gevonden. Ik ga er inderdaad voorlopig maar van uit dat het een Franse zonder nummer is. We zien wel tegen die tijd. Ik ga vrolijk verder met opknappen. Hoop er in de loop van het voorjaar mijn eerste rit mee te kunnen maken. Ik moet ondertussen nog veel leren. Maar met steun van dit forum kom ik een heel eind. Nogmaals dank voor de info.
Hans, ik denk dat we het over dezelfde plaats hebben. Ik heb ter verduidelijking een foto bijgevoegd. Voor de zekerheid heb ik nog even verder gezocht maar helaas niets gevonden. Een slechte start van een leuke hobby.
Bedankt voor de reactie allemaal.
Misschien moet ik je gerust stellen: Op deze plaats staat het framenummer niet, Niet bij dit type zadelbalk. Alleen bij de 3800 versie en daar zit duidelijk een ander onderstuk aan dan je hier laat zien.
Ik zal dat bij mezelf thuis nog eens 100% gaan onderzoeken.
hij heeft het over een 1400 , dat is toch zwanehals ?
zwanenhalzen heten zo omdat de framebuis 1 lang stuk is dat van het balhoofd via de trappers ( nou ja bijna dan er zit daar een "V" plaat) direct doorloopt naar het zadel.
Het daarop volgende type heeft een afgezaagde framebuis en dan een omgezet stuk "U" balk dat van de trappers naar het zadel loopt Het zogenaamde "zadelbalk" frame.
Framenummer zit soms ONDER de staanders die van het zadel naar het achterwiel lopen. WANT, als je eerst de zadelbalk maakt en dan maar dom op de zijkant een nummer plaatst zie je later, NA montage van die staanders pas, dat zij deze plek afdekken ( ik heb er zo een, heb me ook blind gezocht want eigenlijk hoort het framenummer aan de lange zijkant van de zadelbalk te staan en niet aan de korte kant.
Ik heb een vraag. Ik heb een oude solex voor jaren terug uit FR. meegenomen. Ik wil een ID invoeren daar ik geen frame nummer kan vinden. Nu spreekt de ambtenaar van dat ik de orgineliteit moet aantonen. EEN PUNT HEB IK EN DAT IS HET BLOKNUMMER. welke andere puzzelstukjes kan ik nog meer aanvoeren om aan te tonen dat de solex een orginele solex is. Ik denk bv aan foto's of zo. Kan dit of heeft u een betere optie. Graag uw reactie. Vriendelijke groet Koos Baijer.
Ik wil een ID invoeren daar ik geen frame nummer kan vinden. Nu spreekt de ambtenaar van dat ik de orgineliteit moet aantonen.
Wat bedoel je precies , als er origineel geen nummer in staat zal je bij de rdw een nummer er in moeten laten zetten en tevens daar laten keuren voor een kenteken , zal bij elkaar zo'n 200,- euro kosten . Je moet een afspraak maken bij de rdw en er gelijk bij vertellen dat het een franse solex is zonder een fabrieksframenummer .
Ik wil een ID invoeren daar ik geen frame nummer kan vinden. Nu spreekt de ambtenaar van dat ik de orgineliteit moet aantonen.
Wat bedoel je precies , als er origineel geen nummer in staat zal je bij de rdw een nummer er in moeten laten zetten en tevens daar laten keuren voor een kenteken , zal bij elkaar zo'n 200,- euro kosten . Je moet een afspraak maken bij de rdw en er gelijk bij vertellen dat het een franse solex is zonder een fabrieksframenummer .
Meer dan hierboven staat kan ik er niet aan toevoegen. Bij het voormalige schouwen wilde men na de schowing nog wel eens een bericht terug krijgen om nadere info ( folders, foto's oude rekeningen) aan het RDW toete sturen. Dat kwam omdat de schouw regeling een administratieve ( papieren) zaak was. Nu moet je toch met de harde waar naar een RDW station en daar hebben ze ervaring ( of ten minste dat zouden ze moeten hebben)hoe zo'n Solex eruit moet zien. En anders kijken ze wel in hun computer naar voorbeelden.