Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#142948 23/08/23 12:18 PM
Joined: Jun 2014
Posts: 47
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Jun 2014
Posts: 47
Hallo solexvrienden

Ik heb een probleem met een van mijn solexen
Ik rijdt al 10 jaar solex en repareer ze over het algemeen altijd zelf maar nu heb ik iets waar ik niet uitkom en heb jullie hulp nodig.
Het gaat om een 3800 uit 64 waar ik een aluminium cilinder op had gezet ( 4 jaar geleden ) waar ik steeds meer ontevreden over werd.
Wij rijden heel veel dus was hij na 4 jaar ( veel te snel in mijn ogen ) zo versleten dat ik zijn oude cilinder er weer op heb gezet.
Sindsdien komt hij niet meer op toeren en haalt net aan de 20 km per uur.
Dus aan de slag dacht ik, en dit is wat ik heb gedaan.
Eerst uitlaat vervangen , niks
Carburateur vervangen omdat ik vond dat wanneer ik aan het schuifje kwam er weinig reactie was , weer niks
Compressie gemeten, warm en koud dik 6 dus prachtig.
Ik miste trekkracht van het motortje dus bougie eruit en kijken of het rupture punt wel klopte. 2,7 dus ook prima
In je wanhoop ga je dan stomme dingen doen dus bougie vervangen , condensator vervangen , uiteraard ook geen verbetering want dat liep allemaal goed.
Verschillende sproeiers geprobeerd maar geen resultaat.
Ik zou nu bij god niet meer weten waar ik het zoeken moet.
Kan het zijn dat een carburateur zo slecht zuurstof doorlaat dat ik een verschrikkelijk arm mengsel heb of kan deze versleten zijn.
Sommige dingen kan je door logisch nadenken al uitsluiten maar nu heb ik toch zoiets van wat the f@#%&ck is er met dat ding aan de hand.
Heeft er iemand nog ideen of suggesties voordat ik hem uit nijd in de ondergrondse donder. grin grin

Gr Willem

willem23 #142949 23/08/23 07:11 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Hoi Willem, altijd vervelend zulke dingen.
Maar van een afstand niet gemakkelijk op te lossen.

Een hoop heb je al gedaan, uitlaat vernieuwd bv.
Uitlaatpoort van je oude cilinder ook schoon?

Ontsteking 2,7….. (?)
Standaard is 1,8 vóór bdp.
Carburateurs verslijten niet gauw. Hooguit kan je gasschuif veel speling krijgen.

Hoe is je oude cilinder? Misschien is die ook wel versleten? Of je zuigerveren? 6.0 compressie vind ik niet echt geweldig. Nergens lekkage, kop of voet, of (veel voorkomend) spruitstuk?

Lekkage aan de rol? Krukas lager nog vast? Duw en trek met warme motor eens aan je vliegwiel….. zit er beweging in?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

willem23 #142950 24/08/23 08:37 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik zou het ook bij een carter lekkage zoeken.
Een lekkende keerring, loszittend carterdeksel en in het ergste geval een gescheurd carter.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
willem23 #142952 25/08/23 04:36 PM
Joined: Jun 2014
Posts: 47
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Jun 2014
Posts: 47
Ik ben weer thuis en heb jullie berichtjes gelezen.
Carter lekkage is mij onbekend, maar als ik dit goed begrijp kan carter lekkage de oorzaak zijn.
Maar heb je dan ook geen probleem met je brandstof aanvoer, want dat werkt ook op carterdruk?
John ik heb het over 2.7 cm voorbij rupture punt is de hoogste stand van de zuiger voordat hij weer naar beneden gaat ( dacht ik )
Als dat 1,8 cm is dan klopt er iets niet.
Uitlaatpoort van de cilindeder is uiteraard ook roetvrij.
En zuiger veren heb ik vervangen ( was ik vergeten te melden ) , en 6 is weliswaar niet geweldig maar daar loopt hij zeker redelijk op ( dacht ik )
Voor de rest heb ik geen lekkage, want dat zie je al heel gauw aan olie cq zweten.
Ik heb weer wat te doen , bedankt voor jullie adviezen en laat weten wanneer dat kl@#%te ding weer goed loopt.

gr Willem

willem23 #142953 25/08/23 07:53 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
De streepjes op carter en vliegwiel staan op 1.8 voor bdp en is het punt dat de ontsteking vonkt.


solexliefhebbers.nl
Antoine #142955 26/08/23 11:22 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
En die 1,8 mm. (Niet cm) wordt gemeten via het bougiegat. Niet op je vliegwiel.


Hou het simpel wink
Groeten, John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 139 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.030s Queries: 27 (0.008s) Memory: 0.9677 MB (Peak: 1.1146 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-04 22:47:15 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS