ik heb er diverse gehad die niet meer liepen met toch een goede condensator, allemaal van dit type. hebben de eigenaren goed gedaan door zelf de condensator te vervangen bij problemen, meestal doordat ze gelezen/gehoord hadden dat als je in het donker met lopende motor naar je punten kijkt en daar "vuurwerk" ziet het tijd is voor een nieuwe condensator. Komen ze toch bij me. In die gevallen blijkt dat montage van dit type condensator niet goed is uitgevoerd je dient te voorkomen dat de draad die recht omhoog eruit komt ooit in kontakt kan komen met het vliegwiel dat er strak overheen draait. originele condensators hadden een aansluiting die haaks op de condensator staat bestond dat risico niet ( wel gehad dat TE haaks leidde tot kortsluiting op de eigen buitenkant ) . Hier veert het draadje graag omhoog en je ziet dan dat het vliegwiel de isolatie weg graaft en zo kortsluiting maakt, gevolg een haperende solex . draadje dus goed vastzetten of even met de hete punt van de soldeerbout als het draadje gebogen is de spanning van het elastieken isolatie materiaal te "breken" door net boven de condensator de isolatie iets te smelten terwijl de draad in de goede richting staat
Hallo Johan, ik ben pas nieuw op deze site, weet niet precies wat ik moet doen vandaar de vraag naar jou.
Ik heb een vraag over de condensator die in mijn Franse Peperbus zit van 1950. Hoe kan ik controleren of hij nog goed is voor een voldoende vonk, en als ik een nieuwe moet hebben welk soort en type moet er dan in?
ja voor een condensator heb je feitelijk een testbank nodig die hem kan testen . als je een universeel meter hebt zit er soms wel eens een stand op om dat de doen. anders is er maar 1 andere mogelijkheid en dat is de Ohmse weerstand meten die moet oneindig zijn: MAAR de manier waarop getest word door zo een meter is dat de meter er iets spanning op zet ( als weerstand moet er immers stroom gaan lopen anders kan hij niet meten) met een condensator zie je dan even de meter uitslaan alsof er weerstand is tot de condensator vol is dan dient hij oneindig aan te geven andere methode is om hem op bijvoorbeeld 20 volt te zetten met een accu boormachine accu . na wegnemen accu zou je dan met de universeelmeter op standje V de opgeladen spanning kunnen meten. alle metingen wel met losgenomen condensator want anders doen de andere onderdelen mee . Vervangende condensatoren, ja daar zijn heel wat mogelijkheden want het prindcipe van de comdensator is nogal universeel, voldoende doorslagspanning ( meestal groter dan 60 volt) en voldoende capaciteit ( hij moet electronen afvangen en die komen met veel ) Wat er "voor solex" te koop is daar zit nogal eens kwaliteitsverschil in ook binnen dezelfde batch van een merk . extern monteren kun je die van een VW kever pakken om maar eens wat te noemen .
Extern monteren betekent buiten het blok, met behulp van een verlengkabeltje. VW kever condensators heb ik ook bij enkele Solexen, zijn goed maar passen niet zomaar op de originele plek. Wil je plug&play dan koop gewoon een condensator bij Ad van Heerbeek of Solexnederland. De laatste heeft ook een nieuw, zeer compact model dat je moet monteren met een langere bout M4 x 30 en een extra moer. Werkt goed maar is nog niet zo heel lang op de markt, en vooral met condensators is het een beetje afwachten wat de lange termijn doet.
Ik heb ook al een tiental Solexen voorzien van een NOVA module. Die werken fantastisch, al heb ik ook al een paar miskleunen gehad.
Al met al moet je ook een beetje geluk hebben met condensators. Succes 😉
Bedankt voor de goede uitleg, voor mij is alles een beetje nieuw, ik heb pas een solex heb hem nog niet aan de gang kunnen krijgen hij vonkt goed afstelling is goed maar moet verder nog mar even kijken, misschien hebben jullie nog tips voor mij . bedankt alvast. gr.
volgens je beschrijving gaat het om een peperbus van 1950, die zijn niet echt makkelijk, in die tijd moesten ze nog ontdekken hoe de carburateur het beste kon werken en daar zijn heel wat variaties met meer of minder betere resultaten. Je dient echt van goede huize te komen om met zo een oud beestje uit de voeten te komen. Ook de carterdruk afdichting ter plaatse van het lager en de bus naar buiten toe werd nog ge-experimenteerd en was vanwege vuil inwerking slijtgevoelig met gevolg frequent revisie zo erg dat ze ruilblokken zijn gaan leveren ( de kistjes is een erg gezocht item )