Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#140364 16/05/21 09:37 PM
Joined: May 2021
Posts: 10
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: May 2021
Posts: 10
Hi ik ben mijn Solex 2200 aan het restaureren en stuit op het volgende probleem. Ik krijg het stuur niet los van de voorvork, ik heb de stuurpen/bout los gedraaid en de verankering aan de onderzijde los getikt. Tevens de balhoofden los gedraaid maar dr stuurpen zit muurvast. Ik heb al veel kruipolie en wd40 van onder en boven toegevoegd maar tot heden geen resultaat. Iemand suggesties om de stuurpen los te krijgen van de voorvork?

Last edited by Gertjannaber; 16/05/21 09:38 PM.
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Normaal de lange bout een stuk losdraaien, dan met een kunstof hamer op de kop van de bout slaan en je stuur moet loskomen zoniet kunnen ze zomaar een verkeerde maat stuurpen gebruikt hebben. Hoe je hem dan los krijgt?? Ga je hem opnieuw spuiten dan kan je proberen met warmte deze te verwijderen.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
komt heel vaak voor dat stuur vast zit. Bijna niemand neemt de moeite de stuurpen in te olien om hem te monteren. over de jaren heen, omdat een stuur eigenlijk nooit versteld wordt en een solex stuur al helemaal niet roest dat behoorlijk vast. alles slopen totdat je alleen het balhoofd en framedeel overhoudt, dan balhoofd in stevige bankschroef ( aan dat platte stuk aan de onderkant waar de vorkpoten aan gezeten hebben) eventueel met dunnen plaatjes triplex om de on effenheden weg te werken. Zorg dat de bout waarmee het stuur door middel van de wurgprop onderaan het stuur iets los is en maak zeker dat de wurgprop onderin los getikt is ( heb je gedaan want je beschrijft dat je de verankering aan de onderzijde hebt los getikt) dan de bout helemaal verwijderen. dan met een moker het stuur er iets IN slaan ( gebruik een balkje als tussenlegsel om chrome en stuurpijp te beschermen) Hij moet namelijk los komen en erin is makkelijker dan eruit . dan stuur in de bankschroef met hout klemmen op het T stuk zodat je stevig en vooral kort op het T stuk de buizen vast houdt dan met een lange arm aan het platte stuk van het balhoofd de boel proberen rond te draaien om hem zo losser te weken ( met olie en WD 40) de roest eruit slijten. Ga niet met het platte stuk van het balhoofd in de bankschroef aan de stelen van het stuur trekken dat materiaal is zo dun dan vouw je het stuur dubbel of je houdt een van de stuurhelften los in de hand


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
En troost je... ik heb hier zeker 5 kroonstukken staan met hetzelfde probleem.

Ze wachten tot ik zin en tijd heb om er aan te werken 😂😂😂


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ik kom je wel een keertje helpen :-) Neem ik meteen een motor, T shirt en een petje mee John


solexliefhebbers.nl
1 member likes this: John Meisters
Joined: May 2021
Posts: 10
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: May 2021
Posts: 10
Yes, dank voor de tips, het is gelukt. Nu nog ontroesten 😉

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Op welke manier heb je het stuur los gekregen?


solexliefhebbers.nl
Joined: May 2021
Posts: 10
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: May 2021
Posts: 10
Hi,
Serieus veel WD-40, van boven en onder en naaimachine-kruipolie. Ongeveer 24 uur laten inwerken en dan dan met een moker het stuur er iets IN slaan bovenzijde beschermen met stukje hout. dan balhoofd in de bankschroef met hout klemmen en vervolgens stuur bij de kromming "loswikken" waarbij je je kracht goed moet overbrengen en niet scheef of iets dergelijks kracht moet zetten ander knakt je stuur. In mijn geval kwam het stuur met een klein schokje los en toe wikken en losdraaien


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 16 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.025s Queries: 32 (0.008s) Memory: 0.9866 MB (Peak: 1.1513 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 10:31:22 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS