Ik ben begonnen met het klaarmaken van het achterwiel van mijn Oto '66. Het lijkt erop dat dit wiel nog nooit eerder onder handen is geweest. Er zat nog een Vredestein potdicht binnenband en Vredestein buitenband om. Het vet in de kogellagers is flink hard geworden en het freewheel zit onder vastgekoekt vet vermengd met straatvuil. Ik heb twee vragen:
1. Hoe demonteer ik het freewheel? Moet ik met speciaal gereedschap dat in de gaatjes past (rood op de foto) het binnendeel losdraaien of moet ik met speciaal gereedschap dat in de uitsparingen past (blauw op de foto) de buitenring losdraaien?
2. het schroefdraad op de achteras loopt niet door over de hele lengte van de as. Ongeveer 2 cm vanaf het uiteinde van de as is ongeveer 1 cm waar geen schroefdraad zit. Is dat normaal bij de Oto?
freewheel kun je laten zitten, met een pennensleutel kun je het dekseltje los schroeven, let op het is linkse draad. wel een bak klaarzetten want er donderen heel veel kogeltjes uit . pas op de veren van de palletjes dat je deze niet beschadigt, zijn heel kwetsbaar en als je die vernielt is het einde oefening.
Assen met een stukje geen draad zijn meestal assen voor een LeLeu achternaaf die niet voor solex is bedoeld maar oa voor peugeot . dat stukje "geen draad" past dan precies op de plek waar in de achterbrug de "U "zit waar je de as in steekt, je vernielt dan de draad niet met die "U" want het metaal rust dan op een plat vlak en niet op de draadtoppen. de afstand tussen deze uitsparink links en rechts komt precies overeen met de breedte van de achterbrug en je dient de contramoeren en vulringen/bussen/remtrommel zodanig op de as te stellen dat deze uitsparingen precies vrij komen zonder dat er draad nog uitsteekt en de combinatie zuigend tussen de twee liggers ( "U"tjes aan het uitende)van de achterbrug te monteren is anders werkt het systeem niet . Voor peugeot hadden ze dit systeem ook voor het voorwiel, daar pastte de as op de plek waar draad zit niet eens in de "U" van de vorkpoten alleen de draadloze stukken passen, ook daar goed uitvullen met ringen en contramoeren om de juiste lengtemaat te maken
Een pennensleutel heb ik helaas niet in de gereedschapskist zitten. Ik zou met een dreveltje kunnen proberen om het dekseltje los te tikken/draaien. Maar misschien maak ik dan de zaak kapot.
Het freewheel was erg vies met aangekoekt vet. Ik heb dit met benzine gereinigd. Nu hoor je bij het draaien van het freewheel nog wat zand knarsen. Ik ga eerst kijken of ik dat eruit kan spoelen. En dan moet het freewheel mechaniek nog gesmeerd worden. Kan dat van buitenaf?
los tikken kan ook gebruik een punt die goed in het gat valt en niet een te grote want dan ram je de rand kapot van buiten smeren is niet te doen, dat kan alleen met olie en olie is zo weg Het vet wat je nodig hebt krijg je er niet in en het zand dat er nog zit niet eruit
Het gaat mij niet om het geld. Maar ik vind het juist leuk om zoveel mogelijk onderdelen origineel te houden aan mijn Solex. Ik beleef daar plezier aan. En als het mislukt komt er alsnog een nieuw freewheel in.
Het los tikken van de ring met een drevel was kinderspel. Natuurlijk nadat ik gelezen had dat er links draad op zit 😉. En inderdaad komt er een bak kogels uit van het formaat speldenknop. Ook nog twee vulringen. En natuurlijk de 2 pailletjes met veertjes. De actie was niet voor niets want er was veel vuil in het freewheel gekomen. Morgen alles maar schoonmaken en weer monteren. Gaat nog wel een dingetje worden met al die kogeltjes. Iemand nog slimme tips hoe ik het freewheel weer netjes in elkaar kan steken? Zelf denk ik flink wat vet aanbrengen en daar de kogeltjes mee vast plakken.
H. Iemand nog slimme tips hoe ik het freewheel weer netjes in elkaar kan steken? Zelf denk ik flink wat vet aanbrengen en daar de kogeltjes mee vast plakken.
Ja, zo werkt dat , ook bij wiel en balhoofd lagering. Succes met al die kogeltjes...... ............. en nog meer kogeltjes.............
inderdaad flink vet in het tandwiel en dan aan beide zijden de kogeltjes plakken. laat 1 van de 2 ringen weg, het zijn vulringen om de kogeltjes voldoende speling te geven het "luikje" kan dan niet verder omlaag getikt worden , door slijtage wordt de speling groter, mijn ervaring is bij elke revisie 1 ring weg laten ( kun je dus 2 keer doen ) kijk ook hoe je het tandwiel monteert want de inwendige tandjes moeten wel zo staan dat ze de palletjes grijpen
Goed dat het gelukt is met je freewheel. Wat dan wel jammer is, is dat je een nieuw achterlicht gaat monteren. Persoonlijk zal ik dan opzoek gaan naar een mooie gebruikte die goed bij het geheel past.