Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#140018 14/04/21 10:05 PM
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Ik ben begonnen met het klaarmaken van het achterwiel van mijn Oto '66. Het lijkt erop dat dit wiel nog nooit eerder onder handen is geweest. Er zat nog een Vredestein potdicht binnenband en Vredestein buitenband om. Het vet in de kogellagers is flink hard geworden en het freewheel zit onder vastgekoekt vet vermengd met straatvuil. Ik heb twee vragen:

1. Hoe demonteer ik het freewheel? Moet ik met speciaal gereedschap dat in de gaatjes past (rood op de foto) het binnendeel losdraaien of moet ik met speciaal gereedschap dat in de uitsparingen past (blauw op de foto) de buitenring losdraaien?

2. het schroefdraad op de achteras loopt niet door over de hele lengte van de as. Ongeveer 2 cm vanaf het uiteinde van de as is ongeveer 1 cm waar geen schroefdraad zit. Is dat normaal bij de Oto?

Attached Images
freewheel.JPG (240.42 KB, 196 downloads)

Groet, Koos
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
freewheel kun je laten zitten, met een pennensleutel kun je het dekseltje los schroeven, let op het is linkse draad. wel een bak klaarzetten want er donderen heel veel kogeltjes uit . pas op de veren van de palletjes dat je deze niet beschadigt, zijn heel kwetsbaar en als je die vernielt is het einde oefening.

Assen met een stukje geen draad zijn meestal assen voor een LeLeu achternaaf die niet voor solex is bedoeld maar oa voor peugeot . dat stukje "geen draad" past dan precies op de plek waar in de achterbrug de "U "zit waar je de as in steekt, je vernielt dan de draad niet met die "U" want het metaal rust dan op een plat vlak en niet op de draadtoppen. de afstand tussen deze uitsparink links en rechts komt precies overeen met de breedte van de achterbrug en je dient de contramoeren en vulringen/bussen/remtrommel zodanig op de as te stellen dat deze uitsparingen precies vrij komen zonder dat er draad nog uitsteekt en de combinatie zuigend tussen de twee liggers ( "U"tjes aan het uitende)van de achterbrug te monteren is anders werkt het systeem niet .
Voor peugeot hadden ze dit systeem ook voor het voorwiel, daar pastte de as op de plek waar draad zit niet eens in de "U" van de vorkpoten alleen de draadloze stukken passen, ook daar goed uitvullen met ringen en contramoeren om de juiste lengtemaat te maken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Een pennensleutel heb ik helaas niet in de gereedschapskist zitten. Ik zou met een dreveltje kunnen proberen om het dekseltje los te tikken/draaien. Maar misschien maak ik dan de zaak kapot.

Het freewheel was erg vies met aangekoekt vet. Ik heb dit met benzine gereinigd. Nu hoor je bij het draaien van het freewheel nog wat zand knarsen. Ik ga eerst kijken of ik dat eruit kan spoelen. En dan moet het freewheel mechaniek nog gesmeerd worden. Kan dat van buitenaf?


Groet, Koos
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
los tikken kan ook gebruik een punt die goed in het gat valt en niet een te grote want dan ram je de rand kapot van buiten smeren is niet te doen, dat kan alleen met olie en olie is zo weg Het vet wat je nodig hebt krijg je er niet in en het zand dat er nog zit niet eruit


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Een freewheel is niet zo duur, klem de freewheel in de bankschroef en draai aan het wiel.

Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Het gaat mij niet om het geld. Maar ik vind het juist leuk om zoveel mogelijk onderdelen origineel te houden aan mijn Solex. Ik beleef daar plezier aan. En als het mislukt komt er alsnog een nieuw freewheel in.

Het los tikken van de ring met een drevel was kinderspel. Natuurlijk nadat ik gelezen had dat er links draad op zit 😉. En inderdaad komt er een bak kogels uit van het formaat speldenknop. Ook nog twee vulringen. En natuurlijk de 2 pailletjes met veertjes. De actie was niet voor niets want er was veel vuil in het freewheel gekomen. Morgen alles maar schoonmaken en weer monteren. Gaat nog wel een dingetje worden met al die kogeltjes. Iemand nog slimme tips hoe ik het freewheel weer netjes in elkaar kan steken? Zelf denk ik flink wat vet aanbrengen en daar de kogeltjes mee vast plakken.


Groet, Koos
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Koosolex
H. Iemand nog slimme tips hoe ik het freewheel weer netjes in elkaar kan steken? Zelf denk ik flink wat vet aanbrengen en daar de kogeltjes mee vast plakken.

Ja, zo werkt dat , ook bij wiel en balhoofd lagering.
Succes met al die kogeltjes......
............. en nog meer kogeltjes.............


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
inderdaad flink vet in het tandwiel en dan aan beide zijden de kogeltjes plakken. laat 1 van de 2 ringen weg, het zijn vulringen om de kogeltjes voldoende speling te geven het "luikje" kan dan niet verder omlaag getikt worden , door slijtage wordt de speling groter, mijn ervaring is bij elke revisie 1 ring weg laten ( kun je dus 2 keer doen ) kijk ook hoe je het tandwiel monteert want de inwendige tandjes moeten wel zo staan dat ze de palletjes grijpen

Last edited by Joan; 15/04/21 10:14 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Vandaag weer verder gewerkt aan het achterwiel. Ik heb eerst alle onderdelen van het freewheel schoongemaakt. En de kogeltjes geteld. Ik kwam op 88 stuks. Daarna het freewheel in elkaar zetten. Omdat de verende pailletjes in de weg zitten bij het monteren van het tandwiel heb ik een heel dun touwtje rond de as met palletjes gespannen om de pailletjes op te spannen zodat ze niet in de weg zitten bij het opschuiven van het tandwiel. Daarna flink wat vet aangebracht en één voor één met een klein punttangetje 44 kogeltjes in de zitting gelegd. Hierna voorzichtig het tandwiel op zijn plaats gezet. Vervolgens het touwtje verwijderd zodat de palletjes netjes tegen de binnenvertanding van het tandwiel veerde. Hierna vet aangebracht op de zitting van het tandwiel en de overgebleven 44 kogeltjes weer op hun plaats in het vet gedrukt. Toch maar weer beide vullingen geplaatst (ondanks het advies van Joan om maar een terug te plaatsen) en de sluitring weer op zijn plaatst geschroefd. Met een drevel goed vast getikt en gecontroleerd op een goede werking. Het freewheel draait heerlijk licht zonder knarsende bijgeluiden. En er zit zo goed als geen speling op het freewheel. Ik ben tevreden. Vervolgens de remdelen (goed ontvet met remmenreiniger) en as gemonteerd, natuurlijk met schoon vet en de conus afgesteld. Tot slot de spaken op spanning gebracht en het wiel gericht. En het resultaat is een achterwiel van 55 jaar oud die eruit ziet en functioneert als een nieuw wiel. Ik denk dat dit wiel nog nooit eerder uit elkaar is geweest in die 55 jaar. Mede gezien de Vredestein buiten en binnen (potdicht) band. Zo is er weer een stukje Solex geschiedenis behouden. Nu het kapotte Lucia achterlampje vervangen door een nieuwe imitatie. Ik heb helaas geen goed origineel exemplaar. Maar dat is weer een ander hoofdstuk in dit Solex revisie verhaal.


Groet, Koos
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Goed dat het gelukt is met je freewheel. Wat dan wel jammer is, is dat je een nieuw achterlicht gaat monteren. Persoonlijk zal ik dan opzoek gaan naar een mooie gebruikte die goed bij het geheel past.


solexliefhebbers.nl

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 40 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.027s Queries: 36 (0.009s) Memory: 1.0104 MB (Peak: 1.1937 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 13:34:29 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS