Geen gewone Solex uitlaat tuning, want daar zijn al een aantal topics over.
Voor mijn Antex zal ik graag een nieuwe uitlaat willen hebben. Ik ben erg gecharmeerd van het eindpotje van een expansie uitlaat, echter werkt die niet zonder een dikke en lelijke bocht.
Een 2 taks is heel gevoelig voor de juiste tegen druk. Gezien de inhoud van het Solex potje.. is het mogelijk om het potje te vervangen voor een cilinder vorm?
Dat kan altijd. Een potje zoals op de standaard Solex doet eigenlijk niet veel. Gewoon een leuk potje maken voor je special. Alleen als je echt gaat tunen en hogere toerentallen gaat rijden, dan wordt die uitlaat echt belangrijk. Maar met onze toerentallen maakt het echt niet veel uit. Heb ook wel eens een paar dingen geprobeerd maar helaas nagenoeg niets te merken.
Ja, dat kan natuurlijk. Maar die 55 zal waarschijnlijk echt door iets anders komen. En dan ga je echt tunen en dan wordt de uitlaat belangrijk. Maar als ik nu bij mijn Solex zou doen, dan ben ik bijna zeker dat het niets uitmaakt. Misschien wel slechter. Uitlaat is echt een bijzonder ding als je 6000 toeren en meer gaat maken. Expansie uitlaten, boven de 8000 toeren. Ongeveer allemaal he.
ben net in de schuur geest om op te ruimen, heb er 1 gepakt en gemeten 30 cm. zijn eenvoudig in te korten want het zijn twee doppen op een huls die aan elkaar gepuntlast zijn, je zaagt de huls net achter de dop los dan kun je van binnenuit de puntlassen wegslijpen om alleen de kale eind dop ( niet echt kaal ze komen OF met inlaat pijp of met eindpijp net welke dop je los zaagt) over te houden die schuif je dan weer over de huls ( na hem op lengte gemaakt te hebben en met wat las ( ik soldeer) werk ben je aangepast
dit zijn dempers met wol erin daar heb ik bij solex slechte ervaringen mee, ik ga liever voor de "resonantie" dempers waar het gas door diverse kamertjes heen moet
de wol is nodig om de drukpulsen in zich op te nemen en als de puls weg is die druk weer terug te geven werkt dus als een soort "balg" , bij solex is de verhouding van uitlaat bocht en volume van het potje zodanig dat de enorme expansie zorgt voor een extra temperatuurdaling waardoor de drukgolf ok in kracht afneemt dat doet een geperforeerde pijp niet die expandeert te homogeen, voor die prijs gewoon proberen dan merk je het wel bestel je ze alle twee scheelt 1 keer verzend kosten kun je ze ook nog in cascade zetten de resonantie als voordemper ( lekker inkorten) en de wol als nademper daar is hij ook voor bedoeld want deze zitten als nademper op de sport"expansiepijpen"
Vrijdag iemand opdracht gegeven voor het maken van een rvs uitlaat, of het winst of verlies opleverd is niet bekend. Ik denk wel dat hij mooi gaat worden werkt hij, dan is het mooi meegenomen. Prijs is maar 10 euro meer dan de citta of polini potje.
Zaterdag de eerste foto's van de uitlaat gezien en gisteren een filmpje. De uitlaat ziet er goed uit en klinkt ook lekker. Wat betreft snelheid, deze was vergelijkbaar met een uitlaat met de normale look. Zolang hij maarniet langzamer is ben ik tevreden.
Ik ga hem binnenkort testen, dan kan ik het verschil meten. Eerst een rondje met de originele uitlaat en daarna hetzelfde rondje met de nieuwe. Ik denk dat er niet zoveel verschil tussen zit.