Hallo, ik ben bezig met een oude Solex, ik denk een 1400, met bolle zuiger en ronde gaten in de standaard. Heeft heel lang stilgestaan, blok zat vast. Aangezien ik nieuw ben in de Solex techniek even een paar vragen: -Er zaten verschillende wielen onder, voor 24" en achter 23" .Klopt dit? Aan de staat van de wielen te oordelen zitten ze er allebei al heel lang onder, zie de fotoos. -Ik wil er andere wielen (23") met vlakke velgen en een trommelrem achter op zetten ( er zit nu een terugtraprem op). Kan dit? Ik denk dat ik bij het balhoofd een gaatje moet boren voor de doorvoer van de remkabel. - Ik heb het blok dat er op zat uit elkaar gehaald. De zuiger zat vast, ik heb de cilinder met zuiger en drijfstang gedemonteerd door het carterdeksel los te halen, de krukas kon nog wel iets gedraaid worden zodat ik de cilinder van de tapeinden kon halen( handig, zo'n eenzijdig gelagerde krukas..) Onder een pers van 1 ton heb ik geprobeerd de zuiger los te krijgen maar hij bleef vastzitten. Nou heb ik nog een blok van een 3800, kan ik dat gebruiken? Kan je ieder carterdeksel op ieder carter gebruiken of moet je ze bij het oorspronkelijke carter houden i.v.m. het pasvlak van de cilindervoet?
Vragen, vragen...Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen
Hallo, ik ben bezig met een oude Solex, ik denk een 1400, met bolle zuiger en ronde gaten in de standaard. Heeft heel lang stilgestaan, blok zat vast. Aangezien ik nieuw ben in de Solex techniek even een paar vragen: -Er zaten verschillende wielen onder, voor 24" en achter 23" .Klopt dit?NEE Aan de staat van de wielen te oordelen zitten ze er allebei al heel lang onder, zie de fotoos. -Ik wil er andere wielen (23") met vlakke velgen en een trommelrem achter op zettenBij een te klein voorwiel in de voorvork komt de rol van het blok niet meer op de band ( er zit nu een terugtraprem op). Kan dit? Ik denk dat ik bij het balhoofd snap ik niet, misschien in het stuur ? een gaatje moet boren voor de doorvoer van de remkabel. - Ik heb het blok dat er op zat uit elkaar gehaald. De zuiger zat vast, ik heb de cilinder met zuiger en drijfstang gedemonteerd door het carterdeksel los te halen, de krukas kon nog wel iets gedraaid worden zodat ik de cilinder van de tapeinden kon halen( handig, zo'n eenzijdig gelagerde krukas..) Onder een pers van 1 ton heb ik geprobeerd de zuiger los te krijgen maar hij bleef vastzittenja dat gaat niet werken druk je de hele boel kapot, een paar keer de cilinder flink heet stoken en weer aflaten koelen, dan WD 40 en koud nog eens proberen, eerst met fijn schuurpaier alle corrosie waar je bij kunt uit de cilinder schuren, ik heb er al veel gered . Nou heb ik nog een blok van een 3800, kan ik dat gebruikenDat kan maar wel met andere schetsplaten want de gaten boven zitten te hoog omdat bij een 3800 de ophangpunten aan het T stuk van het balhoofd zitten en niet aan de vorkpoot? Kan je ieder carterdeksel op ieder carter gebruiken of moet je ze bij het oorspronkelijke carter houden i.v.m. het pasvlak van de cilindervoetnee je kunt zijdeksels van een glijlager drijfstang blok NIET gebruiken voor een naaldlager drijfstang blok, andersom wel. dat pasvlak is een ander onderwerp dat lukt altijd en dat gaat altijd fout Hoezo deze tegenspraak : je mag het zijdeksel NIET vastzetten eerst los monteren DAN de cilinder aandraaien zodat het zijdeksel zich "zet" de pasvlakken van carter en zijdeksel dus op 1 lijn komen, DAN pas het zijdeksel vast zetten ?
Vragen, vragen...Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen
Ik denk dat het een koffertje is maar oordeel zelf. Het framenummer is 537707, volgens de tabel op deze site zou dat een OTO uit 1962 moeten zijn. Het motornummer is 456395, dat klopt volgens die tabel dus ook wel met 1962. Aangezien het blok inwendig sterk gecorrodeerd is lijkt me het gemakkelijker om er een ander op te hangen met andere schetsplaten. Hij hoeft niet zo nodig origineel te blijven, als hij later maar goed rijdt.
Het is inderdaad een koffertje, 2e lichting met oto koppeling. De velg van je achterwiel zou eigenlijk in het midden een hoge rug moeten hebben, en voor hoort er een 23” wiel in. De vraag is of dat past...
Dat klopt, het eindpijpje hing op half zeven. Ik heb het er met een verstevigingsringetje weer ingesoldeerd met zilversoldeer. De andere pijp zat nog wel goed vast.
Het is inderdaad een koffertje, 2e lichting met oto koppeling. De velg van je achterwiel zou eigenlijk in het midden een hoge rug moeten hebben,door de roest is het contrast weg, ik meen op foto 1 te zien dat het achterwiel wel degelijk een "rugvelg" heeft en voor hoort er een 23” wiel in. De vraag is of dat past...
Ik vond ook nog een stel schetsplaten. De opvallendste maatverschillen: Maat 1: plaat A 7mm B 10 mm C 6 mm D 10 mm E 6 mm Maat 2: plaat A 20 mm B 30 mm C 20 mm D 20 mm E 20 mm Maat 3: plaat A 110 mm B 120 mm C 110 mm D 110 mm E 110 mm
Enig idee bij welke typen deze schetsplaten horen? A lijkt me de oudste, daar zit een holletje in met een veer en een drukplaat die tegen de geleidestrip drukt.
Ik vond ook nog een stel schetsplaten. De opvallendste maatverschillen: Maat 1: plaat A 7mm zou ook 6 mm moeten zijn , is diameter asje B 10 mm C 6 mm D 10 mm E 6 mm Maat 2: plaat A 20 mm B 30 mmdit is voor de blokken met koppeling die hangen iets verder naar voren, daar hoort ook een ander uitlaatbochtje bij dat niet zo kort tegen het blok aankomt, je mist dus een plaat "C plus" voor OTO blokken die ook iets verder naar voren hangen en waar de maat dan ook 30 van zou moeten zijn C 20 mm D 20 mm E 20 mm Maat 3: plaat A 110 mm B 120 mm C 110 mm D 110 mm E 110 mm
Sorry ik interpreteer "Maat 2" verkeerd want ik type zonder de foto's te zien, Maat 2 staat horizontaal in de foto's maar ik geef commentaar alsof deze maat verticaal staat( zoals maat 1) , het gat voor draaipunt verder naar voren ten opzichte van de gaten waarmee je het blok ophangt
Enig idee bij welke typen deze schetsplaten horen? A lijkt me de oudste, daar zit een holletje in met een veer en een drukplaat die tegen de geleidestrip drukt.
Jos
platen D en E zijn de oudsten, gebaseerd op de nog veel oudere plaat met vaste banaan, maar als die versleten was door het schuiven van de frictie ringen moest je de hele plaat wegdoen, er zitten grote of kleine gaten in voor de moer van de scharnieras, het grote gat valt de moer ( speciale moer) DOOR de schetsplaat heen, heb je net 1,5 draadgangen meer om de moer op de as te zetten, dat draad is al niet veel dus heb liever de platen met het grote gat, zorg daarbij WEL dat je de goede moeren hebt. er zit een omgezet lipje aan deze paten om daar de "moddervanger" overheen te kunnen schuiven. De andere platen hebben achteraan twee kleine gaatjes op rij om daar een plastic "moddervanger" in te kunnen steken, dat plasticje heeft links en recht twee puntje die uitsteken en in de gaten dienen te vallen ( meestal past het plasticje niet goed en maak ik daartoe het onderste gaat iets ovaal) Plaat A is een tussenmodel met de frictie ringen niet als ring maar als "cupje" in een kamertje, waarschijnlijk te duur om te maken en erg storingsgevoelig. Plaat B is een franse die past alleen op een 3800 met voorvork waar de boventse ophangogen niet aan de vorkpoten zitten maar aan het T stuk, de boutgaten zitten daarom verder uit elkaar en het bovenste gat zit een stuk hoger . C is de meest makkelijke en meest voorkomende voor nederlandse vd Heem blokken en de oudere franse types ( kijk of er een VdH logootje ergens is ingestampt) . en dan heb je binnen deze schetsplaten nog een hele variteit waar het gat of de gaten zitten om het uitlaatpijpje aan vast te maken
Ik kan er maar niet achter komen hoe het gecombineerde systeem gasspaak/decompresseur werkt. Heeft iemand hier een foto van?
en dan is het handig voor ons om OOK foto's te krijgen hoe jouw situatie er nu uitzien want als de juiste onderdelen aanwezig zijn is het een eenvoudig maar als er een (foute) combinatie van onderdelen is gemaakt ( zoals een verkeerd type motorlifthevel, of foute kop ) dan gaat het nooit lukken
Nou, ik heb overal gezocht in dit forum en elders op het web, maar op alle foto's zie je wel de spaak maar niet hoe die aan de carburateur /decompresseur vast zit. Foto's? Hier zijn ze.
Ik heb een hoop los spul bij de Solex gekregen, waaronder deze carburateurs ( er zat er geen op de motor). De rechter lijkt me een voor spaakbediening alleen hoort er volgens mij nog een veertje op, zie de pijl. De linker twee zijn volgens mij voor kabelbediening, de meest rechtse is nogal vreemd gemodificeerd. Nou vraag ik me af of er twee mogelijkheden zij bij kabelbediening: twee aparte kabels voor rem en carburateur of een gecombineerde kabel, eerst van de remhendel naar de carburateur en van daar naar de rem. De remhendel die erbij zat heeft twee kabels maar die optie met één kabel lijkt me een mooiere oplossing. Spaakbediening lijkt me sowieso lastig want dan moet je bij het remmen zowel de remhendel als de gashendel bedienen.
Ik hou het topic toch maar even bij elkaar, we komen steeds dichter bij 1 maart. Dan kan al deze info verloren zijn of er moeten nog wat donaties gedaan worden.
De rechtse is de enige met spaakbediening. De rest is kabel en hoort niet op jouw type. Ik heb de foto van jou bewerkt maar krijg hem niet meteen geplaatst, daarom maar zo:
Gasschuif moet je 180 graden draaien. Het stangetje voor de décompresseur komt op dat uitstulpinkje. De spaak komt in het gat. Als je de aan de spaak trekt gaat je uitstulpinkje omhoog, het stangetje voor de décompresseur ook en dat bedient via het “wipje” de décompresseur. De veer heb je goed aangegeven (meen ik...) en die komt dus bij de gasschuif in dat sleufje.
Dit alles uit mijn hoofd. Ik werk vooral aan 3800’s.
Ik heb de motor proefgedraaid op een proefstand. Na het "gebruikelijke" gedoe met de pomp ( membraan en klepjes ) en een remluchtsproeier die op vakantie bleek heb ik hem goed lopend gekregen, onbelast wel te verstaan. Nu vraag ik me af: hoe bepaal je of de koppeling goed vrijkomt? Bij stilstand kan ik de rol met de hand draaien als ik het vliegwiel tegenhoud. Bij stationair draaien (of wat daarvoor moet doorgaan, het laagst bereikbare toerental) lukt me het met moeite om de rol stil te krijgen met een stuk hout maar dan draait de motor een beetje bokkig, net alsof hij teveel weerstand ondervindt. De carburateur is van het kabelbediende type, die lopen stationair wat sneller dus dat zou een verklaring kunnen zijn.