Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#138155 09/10/20 05:28 PM
Joined: Apr 2020
Posts: 20
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2020
Posts: 20
Hé hallo,

Eén van mijn solexjes wil maar niet lekker lopen. Slaat heel moeilijk aan en etc.
Als deze eenmaal loopt, loopt hij redelijk, maar hij komt wat te kort en maakt ook behoorlijk herrie.

Wat heb ik al gedaan:
Overal nieuwe pakkingen (ook nieuwe ring op spruitstuk).
Pomp membraan vervangen
Nieuwe brandstofleidingen
Nieuwe brandstoffilters.

Al met al, benzine krijgt hij meer dan genoeg (loopt ook uit de overloop), na grondig reinigen van de carburateur (op alle manieren die hier op het forum zijn besproken) doet het motortje nog precies het zelfde.
Dus we gaan verder zoeken, de ontsteking....

Ik heb voorzichtig een vloeitje tussen de contactpuntjes geplaatst (net als bij mijn puchjes vroeger) en ben gaan draaien aan het vliegwiel. Het valt mij op dat de punten pas open gaan, als het merkteken op het vliegwiel een centimeter te ver is. Ik wil hem dus afstellen, zelf dacht ik aan zo'n 2mm voor BDP, of is merktekens gelijk ook prima?

Maar hoe moet ik deze ontsteking vervroegen? Ik kom er even niet wijs uit. Ik heb heel internet al afgespeurd, maar kan geen duidelijke beschrijving vinden.

Ik hoor het graag!

Alvast bedankt.


-
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
al vaak gezegd, deze ontsteking is NIET te vervroegen. Vergeet je ervaring met Puch-jes. Doe wat je moet doen om op zijn "Solex" de ontsteking te stellen: zet de punten wijder dan gaan ze eerder open en later dicht. Jammer maar het is niet anders. En Ja die merktekens hebben geld gekost, gebruik ze dus maar Hoewel dat soms ook het paard achter de wagen spannen is maar dan is er iets anders stuk ( Oa die mee - ge - goten spie in het vliegwiel )

Last edited by Joan; 09/10/20 06:30 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2020
Posts: 20
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2020
Posts: 20
Oké, rare constructie dan. En wijder zetten kan dan alleen met die excentrische schroef?


-
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Ikzelf heb al ruim een jaar naar volle tevredenheid de Atom Pink in 2 3800's zitten, starten allebei binnen 1 a 2 meter en lopen als een tiet. Niks geen gezeik meer met puntjes die corroderen of nokjes die slijten en daarom de punten niet meer openen en dus altijd op tijd. Zit met een stief half uurtje sleutelen er in.

Deze beste man verkoopt ze.
https://pickersyard.weebly.com/atom-universal-electronic-ignition-module.html


Last edited by MarkN; 10/10/20 09:58 AM.

Salut!
Mark
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Sef_Janssen
Oké, rare constructie dan. En wijder zetten kan dan alleen met die excentrische schroef?
klopt, daarom zit die daar NIET vastdraaien maar zorgen dat hij Ca een 1/2 slag los staat hij kan toch geen kant uit vanwege de gleuf waar hij in zit. Ik maak het vaak mee dat "ZE" met het stellen de schroef alleen maar rechtsom draaien dan zit hij op een gegeven ogenblik vast en wil niet meer stellen, Hij MOET kunnen blijven '"zwiebelen" ook de borgschroefjes niet extreem vast zetten, ze zijn erg kort en zitten maar met een paar gangen in het zink. Vaak krijg ik ontstekingen waar "ze" niet meer uitkomen omdat het over de kop is gedraaid en moet ik eerst M4 dieper tappen om dan met iets langere schroeven het stelpuntje toch weer te kunnen borgen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2016
Posts: 38
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2016
Posts: 38
Hi Mark,

Ik heb ook wel interesse en heb er net één besteld. Ik ben er alleen nog niet helmaal uit hoe je het aan elkaar knoopt. Kun je me een beetje op weg helpen?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by Gert_Jan
Hi Mark,

Ik heb ook wel interesse en heb er net één besteld. Ik ben er alleen nog niet helmaal uit hoe je het aan elkaar knoopt. Kun je me een beetje op weg helpen?


Ik heb er ook een paar met de Atom pink en heel tevreden over.
Ik heb echter ook 2 stuks hier liggen die totaal fout getimed staan en waar de Solex geen klap van geeft.
Dus ook de Atom pink kan tegenvallen. ALS het werkt dan is het echt perfect.

De originele Solex ontsteking is helemaal niet slecht, mijn Solexen draaien er prima op, als je ze maar juist afstelt, en dat kan alleen maar met een stroboscooplamp.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2020
Posts: 1
P
Pvl Offline
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
P
Joined: Jul 2020
Posts: 1
Atom pink,
Leuk maar wat is dan het verschil met:

https://www.techniekwebshop.nl/onts...Er9gUqB5-oJ1wl1_PdwTtqYbqEaAr1JEALw_wcB?

Paul

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by Pvl
Atom pink,
Leuk maar wat is dan het verschil met:

https://www.techniekwebshop.nl/onts...Er9gUqB5-oJ1wl1_PdwTtqYbqEaAr1JEALw_wcB?

Paul


Goede vraag, ik zou het niet weten.
Ik zie dat er verschillende uitvoeringen zijn. Dat is bij Atom ook zo (blue, red, pink bv). Pink is voor de Solex (vraag me niet waarom).

Ik kom een schemaatje tegen dat exact hetzelfde is als Atom, dus... het zou moeten kunnen.

Ik wacht even andere reacties af, weet niemand iets dan bestel ik er gewoon een wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Als elec ontstekingen niet vonken waar ze zouden moeten: bewaar daarom altijd een vliegwiel waar de spie is uitgeslagen EN investeer in een stroboscoop lamp. dan krijg je de ontsteking altijd op tijd ALS er een vonk is .
Deze week nog een jongen geholpen met een YAMAHA DT daar is een kwaal dat de magneten spontaan uit elkaar vliegen, je vliegwiel is dan total loss. Zijn dus ook geen andere vliegwielen voor te krijgen ( ook electronische ontsteking)
Heb hem bij Leertouwer in soest een vliegwiel laten halen dat past maar wel anders is, ( Draaide oa verkeerd om) met stroboscoop bepaald waar hij vonkt ( doen ze 2 keer op een rondje maar dat heb je met solex elec ontstekingen ook) daar merktekens voor gemaakt, zuiger op 1.8 mm voor BDP gezet en toen vliegwiel op krukas gedrukt ( zonder spie) met de "vonk" merktekens bij elkaar. Starten lopen, probleem opgelost


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Laatst gedaan, ook zonder spie kreeg ik er geen goede van.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Laatst gedaan, ook zonder spie kreeg ik er geen goede van.
had ik gelezen in een ander topic ja. Toch lukt het mij steeds weer, misschien nog even proberen ? Ik gebruik mijn antieke bougiegat afsteller ( soort zuigerstop MET mm indicatie) om de zuiger op maat te stellen ( in dit geval dus die 1.8 mm) en tegelijk tegen te houden, dan vliegwiel met de draairichting mee al slepend over de conus draaien tot de "vonk" merktekens tegen over elkaar staan dan vliegwiel met moer zekeren en geheel nogmaals controleren

Attached Images
afsteller.jpg (183.75 KB, 294 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Wel handig zo'n bougiegat afsteller. Zou die nog ergens te koop zijn?


Met vr. gr.
Onne
Joined: May 2001
Posts: 303
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2001
Posts: 303
Die heb ik wel liggen een simpele versie en iets duurdere uitvoering.


Mvg. Jouke Rottiné
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Een simpele versie lijkt mij wel voldoende. Ik stuur je een PB.


Met vr. gr.
Onne
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Als je een oude bougie hebt kan je er ook zelf eentje in elkaar knutselen.


Salut!
Mark
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Bij de gekochte versie kun je op 0,1 mm nauwkeurig instellen, is toch wel heel handig voor die paar tientjes


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2020
Posts: 20
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2020
Posts: 20
Dag allen,

Bedankt voor de reacties!
Ik ga er mee aan de slag.

Betreft zo'n elektrische ontsteking, is deze in Nederland ergens nieuw te koop?
Ik hoor het wel!


-
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wat Mark zegt,je kunt er ook zelf een maken van een oude bougie.
Ik heb deze een aantal jaren geleden moeten maken voor een Victoria motor, ook een zonder spie in de krukas.
Vorige week nog gebruikt voor een Avaros hulpmotor, ook een rolaandijver, om het vliegwiel op de juiste positie vast te kunnen zetten.
Wel vooraf met de schuifmaat de voorontsteking instellen, een potloodstreepje op vliegwiel en carter zetten, pen erin draaien tegen de zuiger aan.
Wel even controleren met verdraaien van de krukas zodat de positie goed is,
Dan vliegwiel lossen van de as en verdraaien tot het moment dat de punten openen.
Vervolgens vlieg wiel goed vastzetten.
Ik heb er overigens bij de Avaros wel een spietje (pennetje) ingemaakt om bij een volgende demontage en montage het vliegwiel weer op de juiste positie terug te krijgen.

[Linked Image]


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by FFAnders
Wat Mark zegt,je kunt er ook zelf een maken van een oude bougie.
Ik heb deze een aantal jaren geleden moeten maken voor een Victoria motor, ook een zonder spie in de krukas.
Vorige week nog gebruikt voor een Avaros hulpmotor, ook een rolaandijver, om het vliegwiel op de juiste positie vast te kunnen zetten.
Wel vooraf met de schuifmaat de voorontsteking instellen, een potloodstreepje op vliegwiel en carter zetten, pen erin draaien tegen de zuiger aan.
Wel even controleren met verdraaien van de krukas zodat de positie goed is,
Dan vliegwiel lossen van de as en verdraaien tot het moment dat de punten openen.
Vervolgens vlieg wiel goed vastzetten.
Ik heb er overigens bij de Avaros wel een spietje (pennetje) ingemaakt om bij een volgende demontage en montage het vliegwiel weer op de juiste positie terug te krijgen.

[Linked Image]
als je dan M8x1 of M10x1 gebruikt ( afhankelijk van de body van de bougie welk draad je kunt tappen) in plaats van grof bouwvakkers draad dan heb je ook een manier om te stellen want elk rondje dat je draait is dan precies die mm > spoed van de draad is 1 mm<

wat spietjes >> pennetjes betreft ik boor graag gaatjes 4 mm in de krukas en gebruik dan een rol 4 mm van een naaldlager, vaak om de koppeling vast te zetten. is even mikken waar dat gaatje precies moet komen, maar nooit meer een loslopende koppeling je kunt ook de pennetjes van een ketting gebruiken die je overhoudt als je met een kettingpons een ketting op lengte brengt ( dan wel een boortje gebruiken dat de goede maat heeft )

Last edited by Joan; 12/10/20 06:26 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
Hallo Ronald

Wat een leuke tip om zo een oude bougie weer op deze manier nieuw leven in te blazen.

M.V.G. Johnny_Solex.

Joined: Apr 2020
Posts: 20
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2020
Posts: 20
hallo,

Zo weer aan de knorpot gewerkt.
Motortje start nu sneller en klinkt veel mooier.

Maar nu... motortje stijgt in toeren, gaat te snel viertakten, valt helemaal stil en wanneer hij bijna stil staat, pakt het motortje het weer op.

Ik heb alle pakkingen vernieuwd, spruitstuk gevlakt, alles ontkoold. Nieuw pompmembraan geplaatst.


-
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Controleer of er nog brandstof retour loopt, vooral op het moment van afslaan. Meestal is dit een pompprobleem. Het pompplaatje is vaak de boosdoener. Niet hol genoeg of verkeerdom gemonteerd.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2020
Posts: 20
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2020
Posts: 20
Oké, het klopt, wanneer hij dreigt uit te vallen loopt er geen benzine retour.
Vindt dit raar, heb een nieuw membraan, pomp, pompplaatje, leidingen en filter. Opbrengt zou toch voldoende moeten zijn.


-
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Sef_Janssen
Oké, het klopt, wanneer hij dreigt uit te vallen loopt er geen benzine retour.
Vindt dit raar, heb een nieuw membraan, pomp, pompplaatje, leidingen en filter. Opbrengt zou toch voldoende moeten zijn.
klopt het pomp plaatje wel met het carter ? huidig geleverde plaatjes kloppen alleen maar met 1 type carter, grote kans dat je een ander type carter hebt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Sef_Janssen
Oké, het klopt, wanneer hij dreigt uit te vallen loopt er geen benzine retour.
Vindt dit raar, heb een nieuw membraan, pomp, pompplaatje, leidingen en filter. Opbrengt zou toch voldoende moeten zijn.
klopt het pomp plaatje wel met het carter ? huidig geleverde plaatjes kloppen alleen maar met 1 type carter, grote kans dat je een ander type carter hebt


Het komt ook voor dat het gaatje te klein is. Dan druk je de holling weer vlak of zelfs bol als je het pompje vastschroeft.
Beetje opruimen dat gat zodat het over de uitstulping valt en de holling hol blijft.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2020
Posts: 20
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2020
Posts: 20
Hoe kom ik erachter dat het plaatje verkeerd is? Lijkt mij gewoon een standaard plaatje. Nieuw gekocht voor een 3800.
Plaatje is nog mooi hol, heb wel eens meegemaakt dat ze vlak geraken vanwege euro 95, dat is deze dus totaal niet. Rijdt overigens nu nog alleen maar op euro 98.

Brommer geeft tijdens het lopen inderdaad helemaal geen benzine retour. Bij het bijna uitvallen en het weer opnieuw oppakken, dan druppelt er iets uit de retour.

Ik hoor het wel!


-
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Sef_Janssen
Hoe kom ik erachter dat het plaatje verkeerd is? Lijkt mij gewoon een standaard plaatje. Nieuw gekocht voor een 3800.
Plaatje is nog mooi hol, heb wel eens meegemaakt dat ze vlak geraken vanwege euro 95, dat is deze dus totaal niet. Rijdt overigens nu nog alleen maar op euro 98.

Brommer geeft tijdens het lopen inderdaad helemaal geen benzine retour. Bij het bijna uitvallen en het weer opnieuw oppakken, dan druppelt er iets uit de retour.

Ik hoor het wel!
Hoe erachter te komen of het plaatje verkeerd is: kijken(1), kijken(2), kijken(3) ( terwijl je hem met je vingers op zijn plek drukt), sluit hij overal vlak aan, laat hij zicht centreren, blijft hij hol


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2016
Posts: 44
Aan het inrijden
****
Offline
Aan het inrijden
****
Joined: Nov 2016
Posts: 44
Mogelijke oorzaak rommel in het tankfilter of in de aanzuigleiding,. mogelijk zit er ergens een propje
Wanneer je start loopt de benzine wel door
Tot het propje de doorstroom verhinderd,
Even uitzetten en het propje komt weer los
Dit heb ik ook al eens meegemaakt,
Oplossing is filters en aanvoerleiding doorblazen
En dooesteken met een bowdenkabel

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by derkdevries
Mogelijke oorzaak rommel in het tankfilter of in de aanzuigleiding,. mogelijk zit er ergens een propje
Wanneer je start loopt de benzine wel door
Tot het propje de doorstroom verhinderd,
Even uitzetten en het propje komt weer los
Dit heb ik ook al eens meegemaakt,
Oplossing is filters en aanvoerleiding doorblazen
En dooesteken met een bowdenkabel


Klopt, maar in het begin van dit topic staat dat leidingen en filters al vernieuwd zijn. Er is dus iets anders aan de hand. Vandaar de grote verdenking op het pompplaatje 😉


Hou het simpel wink
Groeten, John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 123 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.057s Queries: 77 (0.017s) Memory: 1.2113 MB (Peak: 1.5645 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-29 03:28:17 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS