Je zou er wat (bladgoud) tussen kunnen proppen met wat loctite dit heb ik gedaan bij mijn 4800 Chinees loopt nu al een paar duizend km goed maar is eigenlijk een noodoplossing
gebruik voeler lint van 0.03 of 0.05 mm om ertussen te plaatsen is wel een kunstwerkje om dat voor elkaar te krijgen. lijmen werkt niet want het cartermateriaal zet ontzettend uit als het warm wordt, de "lijmlaag" is maar heel dun en kan de rek niet volgen dus scheurt open. met een voelerlint ertussen ( heet monteren) zet je het carter op voorspanning, die door opwarmen bij rijden wel minder wordt maar wel voor een gedeelte blijft bestaan
als ik het goed begrijp moet het carter verwarmd worden . tot hoeveel graden ? kan dit met een föhn bereiken en moet ik dan het lager eerst bevriezen ?
Het carter is opgewarmd tussen 150 en 180 graden in een oventje. Bij deze temperatuur hoef je het lager niet te koelen, de speling tussen lager en carter is voldoende om er een verenbandje tussen te stoppen. En pas op dat je je vingers niet brand !! In het filmpje lijkt het simpel maar het verenbandje is al goed ontbraamd en voorgebogen. Ik heb er ook carters bij gehad waar het minder makkelijk ging.
Het carter is opgewarmd tussen 150 en 180 graden in een oventje. Bij deze temperatuur hoef je het lager niet te koelen, de speling tussen lager en carter is voldoende om er een verenbandje tussen te stoppen. En pas op dat je je vingers niet brand !! In het filmpje lijkt het simpel maar het verenbandje is al goed ontbraamd en voorgebogen. Ik heb er ook carters bij gehad waar het minder makkelijk ging.
overigens doe ik het anders, leg eerst de band erin ( even krullen met een schaar zoals je een sierlint doet bij een bloemist) en zorgen dat hij zo een krul heeft dat hij goed aansluit op het carter, dan carter warm maken en lager erin ( die houdt ik vast met een seeger ring tank, waarbij de pootjes naar buiten gaan als je de tang in knijpt) en leg er een zwaar gewicht op om tijdens het afkoelen lager onderin te houden want hij wil opveren door de onderliggende verende carter afdichtringen
na het filmpje openen automatisch soortgelijke filmpjes, leuk om te zien maar de getoonde techniek AUB overslaan/vergeten zeker die van een zekere fransman die denk ik maar één stuk gereedschap heeft
dank jullie voor je antwoorden ga op zoek naar voelerband.
of kan ik ook een afgedankte rolmaat hiervoor gebruiken ?
heb nu te veel speling op mijn krukas zodat het vliegwiel het carter raakt 2200 blokjes hebben ook geklonken lagers, daar dien je net als bij een 3800 een lager voor te maken met af geschuinde kanten om "vers" carter materiaal te hebben om het lager weer vast te klinken, bij de 2200 kun je wel de ring weg laten die het lager insluit, hebben ze later bij de 3800 ook gedaan
Hallo wij waren vandaag aan het sleutelen en toen werd mij de vraag gesteld
Dus bus die in het Carter zit dus de bus Die na het lager komt draaid die in het carter of staat die stil men dacht als die toch niet draaid kun je die dan niet vast lijmen in het Carter dan kan hij ook niet lekken
Die bus zit, met nog een bus, opgesloten tussen lager, (nog een) bus, rol, koppeling , veerring en een moer. In feite draait deze bus altijd mee met de krukas . De ruimte tussen de bus en het carter hoort minimaal te zijn maar de bus moet wel vrijlopen van het carter.
in het verleden had solex daar overmaat bussen voor met een speciale carterhuls ruimer maar dat is al heel lang niet meer. Als je begrijpt hoe het werkt ga je dus nooit met de "oplossing" komen om deze huls vast te lijmen. Hij zit vast aan de krukas en die draait wel, dus draait de bus ook ( behalve als je hem vast lijmt en dan draait de krukas ook niet meer ) . Je hebt deze en alle andere bussen nodig om de koppeling aan de krukas vast te kunnen zetten. Je bouwt een heel torentje aan onderdelen op en door uiteindelijk de moer bij de koppeling aan te draaien druk je al deze onderdelen vast ( kopse kant op kopse kant) tegen de krukwang van de krukas, zo garandeer je de aandrijfkracht. Een beroerder systeem heb ik niet gezien maar het werkt ( meestal) wel . Na jaren kwam ik NOG een beroerder systeem tegen, toen ik mijn eerste 3800 moest repareren ( beroerd, beroerder, toch weer solex) daar wordt de kracht van de krukas over gebracht door twee moeren heel strak tegen elkaar aan te draaien ( met de koppeling daar tussen) en wordt de kracht dus overgebracht door schroefdraad met geweld in elkaar te drukken . Als ik solexen opvoer maak ik een pennetje ( meestal 4 mm) in de krukas waar ik de koppeling overheen schuif ( met een gleufje in de dragerplaat waar dat pennetje in valt )
DUS ZE ZOUDEN WEL EEN OVER MAAT BUS KUNNEN DRAAIEN EN DAN HET CARTER OPRUIMEN VAN DAT PENNETJE VAN DE 3800 OPLOSSING STAAT DAAR ERGENS EEN FOTO OP HET FORUM
ja van dat pennetje staat er, bij blok van antoine. Let op bij overmaat bus dat er aan de kant van het lager GEEN diameter mag zijn die groter is dan het gat van de afdicht ring die tegen het lager sleept anders klem je die vast tegen het lager en die afdichtring moet juist WEL vast zitten aan het carter ( klemvast tegen buitenring lager die ook vast zit aan het carter)