gisteren een mooie toertocht gemaakt in hoogland. veel met gas in gereden dus. halverwege pech... stuur afgebroken. hup solex in de bus en snel de werkplaats ingereden. stuur gelast en hup we konden weer. nog op het laatste moment terug aangesloten.
tijdens dit stukje vol gas rijden kwam ik er achter dat de solex niet geweldig liep. had pas al gemerkt dat hij weinig compressie had, maar solex liep nog best dus bleef er mooi vanaf aangezien ik er dagelijks op rijd naar mijn werk.
nu toch maar eens open gehaald en zag dat het bovenop de cilinderkop aardig vuil was (rondom de decompressie). kopje eraf. decompressie uit elkaar. lijkt mooi af te sluiten... iemand een idee wat het kan zijn? misschien niet goed afgesteld?
edit: ik rij trouwens vaak met een beetje gas dicht aangezien mijn solex een heel beetje harder loopt dan de rest van de groep waar ik altijd mee rijd
Last edited by StefanGroenestein; 13/07/2008:53 AM.
veel voorkomend euvel, heb ik er ook heel veel van. de klep lekt niet, maar de uitlaat drukt via het kanaaltje in de cilinder uitlaatgas omhoog. en de afdichting van het solex klepsteeltje in de geleiding van de kop is bepaald niet gas en oliedicht. je smeerolie dat met het uitlaatgas mee gevoerd wordt condenseert en wordt naar buiten geblazen. er is een remedie als het te gek is: kanaaltje in cilinder dicht maken met propje M6 door er een centimetertje M6 draad in te tappen en pasboutje te gebruiken en de kop daar zit bij velen een gietstukje waar ooit een plugje in zat toen het kanaal in de kop in twee keer werd geboord, daar een gaatje 2 mm in maken , anders sneetje maken in de koppakking daar waar dat gaatje zit om het gas door te laten van kop naar boring in cilinder
Bedankt voor de reacties! Hij startte nu weer mooi binnen 1 meter na het even schoon gemaakt te hebben en de decompressie klep ff opnieuw afgesteld te hebben. Hendeltje was het euvel niet. Deze heb ik verstelbaar gemaakt door 2 spaken met het binnenwerk van een kroonsteentje aan elkaar te verbinden. Mooi makkelijk af te stellen.
Verschil tussen gewoon rond draaien van het vliegwiel en met decompressie hendel in is nu mooi merkbaar. Ik hou het even in de gaten nu.
Kijken of hij nu weer zijn mooie snelheid loopt. Mocht dit zo zijn kom ik weer eens bij je langs joan. Dat vliegwiel moeten we iets mee doen. Geen zin dat dat ding straks om mn oren komt zetten. Een vrijloop koppeling is misschien ook wel handig? Dan hoef ik hem niet iedere keer uit te zetten toch?
vrijloopkoppeling, klopt hoeft de motor niet uit bij stilstaan mits goed afgesteld . Ik had er gisteren diverse lopen. probleem is wel het afstellen. Op de retour reis ging het zo langzaam dat de koppelingen net tussen "pakken" en "vrijlopen" bleven hangen en als dat te lang duurt gaan ook deze eraan . als ze wel pakken zijn ze heel stevig, gisteren een zwaar persoon van Kortenhoef naar bijna Bunschoten gesleept, liepen we met zijn tweeén op 1 motortje vaak nog harder dan hij ooit met zijn eigen motortje had gereden Ik had een experimentele "Heeswijk" motor gemonteerd. Die staat goed op zijn compressie. Je had al gemerkt dat dat belangrijk is
Leuk! Net nog even getest. Trekkracht zat, maar snelheid was er niet zoals eerst. Lijkt we of hij geen benzine genoeg krijgt voor die snelheden. Begint stationair geluiden te maken. Moeilijk te omschrijven... zal morgen proberen een filmpje te maken.
toch nog even snel de solex gepakt. foto van het moment dat de contactpuntjes open gaan heb ik ook bijgevoegd.
toen hij warm was (koud niet geprobeerd) kon ik hem zo aanlopen. zonder de decompressie hendel te gebruiken. vandaar dat ik vermoed dat het aan de compressie ligt. topsnelheid is nu ongeveer 37-38. was eerder makkelijk 45 (reed het niet vaak, maar hij trok er wel zo naartoe)
Last edited by StefanGroenestein; 13/07/2008:39 PM.
Do motor loopt niet verkeerd en als je de ontsteking op tijd zet (streepje op streepje) dan zal hij nog een wat hogere snelheid hebben. De trekkracht zal wel iets afnemen.
Op het filmpje hoor je het inderdaad minder goed dan in het echt, maar hij loopt voor mijn gevoel echt minder als eerst. Hij lijkt wel slagen over te slaan als de snelheid hoger word. Topsnelheid was eerst op echt lange stukken +- 50, maar de 45 haalde hij makkelijk. Ik ervaar juist dat hij beter loopt als ik hem iets vroeger zet.
Was wel een beetje vettig van de olie en zooi. Ff geprobeerd zonder luchtfilter, maar dat geeft geen verbetering... ik heb echt het idee dat het door de compressie komt. Misschien binnenkort maar een compressie meter halen. Dan kan ik dat testen. Wat moet dat bij een solex ongeveer zijn?
Was wel een beetje vettig van de olie en zooi. Ff geprobeerd zonder luchtfilter, maar dat geeft geen verbetering... ik heb echt het idee dat het door de compressie komt. Misschien binnenkort maar een compressie meter halen. Dan kan ik dat testen. Wat moet dat bij een solex ongeveer zijn?
Kijk ook even of het uitlaatpijpje (onder aan de uitlaat) vrij is. Dat had ik vorige maand. Het zat verstopt met de draadjes die als dempermateriaal in de uitlaat zitten.
Hier nog een extra foto van iets wat me opviel. Hier lijkt wel olie te liggen. Bij de solex van mijn broertje was dit niet zo. Misschien lekke voetpakking?
Ja dat is een smeerboel. Gewoon repareren. Cilinder eraf enz... ook de uit/inlaat pakking vervangen. Let op dat deze goed passen. Er zijn slechte in omloop. Ohja niet muurvast aandraaien, anders trek je de draad uit je carter, en dan heb je een probleem. Succes.
nou veel drab komt ook wel uit de carburateur, daar zijn nogal lekke exemplaren bij . en vooral als he heel lang met maar een beetje gas rijdt siepert alle overtoliige benzine via oa de gasgever naar buiten
nou veel drab komt ook wel uit de carburateur, daar zijn nogal lekke exemplaren bij . en vooral als he heel lang met maar een beetje gas rijdt siepert alle overtoliige benzine via oa de gasgever naar buiten
Idd, de gasklep moet ook vervangen worden. Ik hoop dat de caburateur niet uitgesleten is. Alles netjes schoonmaken en dan kun je zien waar hij lekt. En voor alles is een oplossing.
even cilinder eraf gehaald. dit kwam ik tegen? iemand die bijzonderheden ziet? alles heb ik nu schoon gemaakt. straks in elkaar zitten. dan kan ik zien waar het lekt. 1 uitlaat boutje zat niet heel strak vast. kan dat het euvel zijn?
zat zelf te denken. misschien krijgt hij te weinig benzine? afgevlakt pompplaatje of slecht membraan ofzo? of kan dit het niet zijn? voordat ik het open ga halen...
Last edited by StefanGroenestein; 16/07/2011:31 AM.
zat zelf te denken. misschien krijgt hij te weinig benzine? afgevlakt pompplaatje of slecht membraan ofzo? of kan dit het niet zijn? voordat ik het open ga halen...
Ik zie flink wat lekkage langs/onder de zuigerveren, beetje bruinig mag die daar wel zijn maar zo zwart duid echt op lekkage. Zoals Alfons al schreef, check de zuigermaat tov de cilinder en de speling op de zuigerveren, nieuw hoeft niet perse ook correct te zijn.
zat zelf te denken. misschien krijgt hij te weinig benzine? afgevlakt pompplaatje of slecht membraan ofzo? of kan dit het niet zijn? voordat ik het open ga halen...
zat zelf te denken. misschien krijgt hij te weinig benzine? afgevlakt pompplaatje of slecht membraan ofzo? of kan dit het niet zijn? voordat ik het open ga halen...
Deze olie is perfect. Hoe vet smeer je. 1 op 40?
"bruining/zwarting" ligt niet aan de mengverhouding maar is een gevolg van het "kraken" van koolwaterstoffen, gevolg "kool" dat afhankelijk van de mate van kraken en laagdikte er als bruin of zwart uitziet ( ga suiker maar eens caramelliseren, suiker is ook een vorm van een koolwaterstof > C12-H22-O11)
Ik smeer 1:40 inderdaad. Alles goed schoon gemaakt. Toen kwam er een raar bijgeluid bij. Dacht dat het misschien kwam omdat ik vergeten was olie toe te voegen bij het terug in elkaar zetten. Dus via de carb beetje olie toegevoegd. Enige wat ik daarmee bereikte waren rook pluimen (wel eerst paar keer met de hand rond gedraaid).
Dinsdag breng ik hem naar joan. Ik denk dat het iets anders is, maar wat... dat ga ik hoogstwaarschijnlijk van joan horen.
Klopt als een bus Joan. Maar hier is ook sprake van smurrie, dus niet verbrande CH's. Ik denk ook dat de verbranding temperatuur laag is, omdat het niet echt kool is. Te lage compressie?
Pas je losse zuigerveren eens in de cilinder. Als die een grotere opening hebben dan 0,25 - 0,3 mm. dan zou ik ze vernieuwen. Als ik naar de zuiger kijk dan denk ik dat de opening groter is. Maar meten is weten
ik had laatst iets heel anders: wilde een CFX zuiger in mijn 5000 ( gietijzeren cilinder boring 39,5) monteren, reserve zuigers ooit eens eerder gekocht. Bleken de zuigerveren niet in de groeven te gaan moesten er zuigerveren in die 0.1 mm smaller waren. kan me zo voorstellen dat andersom ook wel eens gebeurd de smalle uitvoering in de bredere gleuven