Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#137348 13/07/20 08:25 AM
Joined: Jan 2020
Posts: 65
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jan 2020
Posts: 65
gisteren een mooie toertocht gemaakt in hoogland. veel met gas in gereden dus.
halverwege pech... stuur afgebroken. hup solex in de bus en snel de werkplaats ingereden. stuur gelast en hup we konden weer. nog op het laatste moment terug aangesloten.

tijdens dit stukje vol gas rijden kwam ik er achter dat de solex niet geweldig liep. had pas al gemerkt dat hij weinig compressie had, maar solex liep nog best dus bleef er mooi vanaf aangezien ik er dagelijks op rijd naar mijn werk.

nu toch maar eens open gehaald en zag dat het bovenop de cilinderkop aardig vuil was (rondom de decompressie).
kopje eraf. decompressie uit elkaar. lijkt mooi af te sluiten... iemand een idee wat het kan zijn? misschien niet goed afgesteld?

edit: ik rij trouwens vaak met een beetje gas dicht aangezien mijn solex een heel beetje harder loopt dan de rest van de groep waar ik altijd mee rijd

Attached Images
IMG_1053.jpg (59.81 KB, 254 downloads)
IMG_1054.jpg (22.09 KB, 254 downloads)
Last edited by StefanGroenestein; 13/07/20 08:53 AM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
De hoogtestand van je stuur en je decompressieklep houden best wel verband met elkaar. Kijk even of je bediening niet te strak staat.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
veel voorkomend euvel, heb ik er ook heel veel van. de klep lekt niet, maar de uitlaat drukt via het kanaaltje in de cilinder uitlaatgas omhoog. en de afdichting van het solex klepsteeltje in de geleiding van de kop is bepaald niet gas en oliedicht.
je smeerolie dat met het uitlaatgas mee gevoerd wordt condenseert en wordt naar buiten geblazen. er is een remedie als het te gek is: kanaaltje in cilinder dicht maken met propje M6 door er een centimetertje M6 draad in te tappen en pasboutje te gebruiken en de kop daar zit bij velen een gietstukje waar ooit een plugje in zat toen het kanaal in de kop in twee keer werd geboord, daar een gaatje 2 mm in maken , anders sneetje maken in de koppakking daar waar dat gaatje zit om het gas door te laten van kop naar boring in cilinder

Last edited by Joan; 13/07/20 12:00 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2020
Posts: 65
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jan 2020
Posts: 65
Bedankt voor de reacties! Hij startte nu weer mooi binnen 1 meter na het even schoon gemaakt te hebben en de decompressie klep ff opnieuw afgesteld te hebben. Hendeltje was het euvel niet. Deze heb ik verstelbaar gemaakt door 2 spaken met het binnenwerk van een kroonsteentje aan elkaar te verbinden. Mooi makkelijk af te stellen.

Verschil tussen gewoon rond draaien van het vliegwiel en met decompressie hendel in is nu mooi merkbaar. Ik hou het even in de gaten nu.

Kijken of hij nu weer zijn mooie snelheid loopt. Mocht dit zo zijn kom ik weer eens bij je langs joan. Dat vliegwiel moeten we iets mee doen. Geen zin dat dat ding straks om mn oren komt zetten. Een vrijloop koppeling is misschien ook wel handig? Dan hoef ik hem niet iedere keer uit te zetten toch?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
vrijloopkoppeling, klopt hoeft de motor niet uit bij stilstaan mits goed afgesteld . Ik had er gisteren diverse lopen. probleem is wel het afstellen. Op de retour reis ging het zo langzaam dat de koppelingen net tussen "pakken" en "vrijlopen" bleven hangen en als dat te lang duurt gaan ook deze eraan . als ze wel pakken zijn ze heel stevig, gisteren een zwaar persoon van Kortenhoef naar bijna Bunschoten gesleept, liepen we met zijn tweeén op 1 motortje vaak nog harder dan hij ooit met zijn eigen motortje had gereden Ik had een experimentele "Heeswijk" motor gemonteerd. Die staat goed op zijn compressie. Je had al gemerkt dat dat belangrijk is


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2020
Posts: 65
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jan 2020
Posts: 65
Leuk! Net nog even getest. Trekkracht zat, maar snelheid was er niet zoals eerst. Lijkt we of hij geen benzine genoeg krijgt voor die snelheden. Begint stationair geluiden te maken. Moeilijk te omschrijven... zal morgen proberen een filmpje te maken.

toch nog even snel de solex gepakt.
foto van het moment dat de contactpuntjes open gaan heb ik ook bijgevoegd.

linkje: https://youtu.be/iQxLxEHEunI

toen hij warm was (koud niet geprobeerd) kon ik hem zo aanlopen. zonder de decompressie hendel te gebruiken. vandaar dat ik vermoed dat het aan de compressie ligt. topsnelheid is nu ongeveer 37-38. was eerder makkelijk 45 (reed het niet vaak, maar hij trok er wel zo naartoe)

Attached Images
IMG_1057.jpg (41.48 KB, 182 downloads)
Last edited by StefanGroenestein; 13/07/20 08:39 PM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Do motor loopt niet verkeerd en als je de ontsteking op tijd zet (streepje op streepje) dan zal hij nog een wat hogere snelheid hebben.
De trekkracht zal wel iets afnemen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jan 2020
Posts: 65
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jan 2020
Posts: 65
Op het filmpje hoor je het inderdaad minder goed dan in het echt, maar hij loopt voor mijn gevoel echt minder als eerst. Hij lijkt wel slagen over te slaan als de snelheid hoger word. Topsnelheid was eerst op echt lange stukken +- 50, maar de 45 haalde hij makkelijk. Ik ervaar juist dat hij beter loopt als ik hem iets vroeger zet.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
als je veel rijdt: misschien luchtfilter schoonmaken ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2020
Posts: 65
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jan 2020
Posts: 65
Was wel een beetje vettig van de olie en zooi. Ff geprobeerd zonder luchtfilter, maar dat geeft geen verbetering... ik heb echt het idee dat het door de compressie komt. Misschien binnenkort maar een compressie meter halen. Dan kan ik dat testen. Wat moet dat bij een solex ongeveer zijn?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted by StefanGroenestein
Was wel een beetje vettig van de olie en zooi. Ff geprobeerd zonder luchtfilter, maar dat geeft geen verbetering... ik heb echt het idee dat het door de compressie komt. Misschien binnenkort maar een compressie meter halen. Dan kan ik dat testen. Wat moet dat bij een solex ongeveer zijn?
6,5


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2020
Posts: 65
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jan 2020
Posts: 65

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by StefanGroenestein


Zak zout bij besteld? Met een korreltje kun je dan niet meer nemen......


Salut!
Mark
Joined: Jan 2020
Posts: 65
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jan 2020
Posts: 65
Want? Niet accuraat? Het geeft je wel een idee van de compressie denk ik?

Joined: Nov 2018
Posts: 3
T
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Nov 2018
Posts: 3
Kijk ook even of het uitlaatpijpje (onder aan de uitlaat) vrij is. Dat had ik vorige maand. Het zat verstopt met de draadjes die als dempermateriaal in de uitlaat zitten.

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by StefanGroenestein
Want? Niet accuraat? Het geeft je wel een idee van de compressie denk ik?


Ik hoor het wel van je, je hebt hem toch al besteld, maar voor 15 euro verwacht ik er niet heel veel van.


Salut!
Mark
Joined: Jan 2020
Posts: 65
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jan 2020
Posts: 65
We gaan het meemaken. Tot nu toe zeer tevreden van de spullen van HBM. Al aardig wat gereedschap gekocht daar en de werking is gewoon goed.

Last edited by StefanGroenestein; 15/07/20 05:27 PM.
Joined: Jan 2020
Posts: 65
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jan 2020
Posts: 65
Hier nog een extra foto van iets wat me opviel. Hier lijkt wel olie te liggen. Bij de solex van mijn broertje was dit niet zo. Misschien lekke voetpakking?

Attached Images
IMG_1066.jpg (63.78 KB, 132 downloads)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja dat is een smeerboel. Gewoon repareren. Cilinder eraf enz... ook de uit/inlaat pakking vervangen. Let op dat deze goed passen. Er zijn slechte in omloop. Ohja niet muurvast aandraaien, anders trek je de draad uit je carter, en dan heb je een probleem.
Succes.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
nou veel drab komt ook wel uit de carburateur, daar zijn nogal lekke exemplaren bij . en vooral als he heel lang met maar een beetje gas rijdt siepert alle overtoliige benzine via oa de gasgever naar buiten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted by Joan
nou veel drab komt ook wel uit de carburateur, daar zijn nogal lekke exemplaren bij . en vooral als he heel lang met maar een beetje gas rijdt siepert alle overtoliige benzine via oa de gasgever naar buiten


Idd, de gasklep moet ook vervangen worden. Ik hoop dat de caburateur niet uitgesleten is.
Alles netjes schoonmaken en dan kun je zien waar hij lekt. En voor alles is een oplossing.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jan 2020
Posts: 65
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jan 2020
Posts: 65
even cilinder eraf gehaald. dit kwam ik tegen? iemand die bijzonderheden ziet? alles heb ik nu schoon gemaakt. straks in elkaar zitten. dan kan ik zien waar het lekt. 1 uitlaat boutje zat niet heel strak vast. kan dat het euvel zijn?

Attached Images
IMG_1069.jpg (54.93 KB, 195 downloads)
IMG_1070.jpg (52.23 KB, 198 downloads)
IMG_1071.jpg (36.25 KB, 196 downloads)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
zuiger is extreem zwart, die hoort blank te blijven. dat sleept ook zwaarder gebruik eens andere olie die minder tot koolvorming leidt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2020
Posts: 65
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jan 2020
Posts: 65
Ik gebruik nu de bekende castrol olie. Welke is dan aan te raden?

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wel de RS van Castrol gebruiken. Niet de 2T.
Laat iemand echt de maten van de cilinder en zuiger meten.
Ik denk dat je teveel speling hebt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jan 2020
Posts: 65
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jan 2020
Posts: 65
dat is er allemaal begin dit jaar opgekomen. lijkt me sterk dat dat nu al versleten is? hoeveel km kan je met zo'n cilinder maken?

deze olie haal ik altijd: http://www.oliehandel.nl/castrol/castrol-power-rs-2t

zat zelf te denken. misschien krijgt hij te weinig benzine? afgevlakt pompplaatje of slecht membraan ofzo? of kan dit het niet zijn? voordat ik het open ga halen...

Last edited by StefanGroenestein; 16/07/20 11:31 AM.
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by StefanGroenestein
dat is er allemaal begin dit jaar opgekomen. lijkt me sterk dat dat nu al versleten is? hoeveel km kan je met zo'n cilinder maken?

deze olie haal ik altijd: http://www.oliehandel.nl/castrol/castrol-power-rs-2t

zat zelf te denken. misschien krijgt hij te weinig benzine? afgevlakt pompplaatje of slecht membraan ofzo? of kan dit het niet zijn? voordat ik het open ga halen...


Ik zie flink wat lekkage langs/onder de zuigerveren, beetje bruinig mag die daar wel zijn maar zo zwart duid echt op lekkage.
Zoals Alfons al schreef, check de zuigermaat tov de cilinder en de speling op de zuigerveren, nieuw hoeft niet perse ook correct te zijn.


Salut!
Mark
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted by StefanGroenestein
dat is er allemaal begin dit jaar opgekomen. lijkt me sterk dat dat nu al versleten is? hoeveel km kan je met zo'n cilinder maken?

deze olie haal ik altijd: http://www.oliehandel.nl/castrol/castrol-power-rs-2t

zat zelf te denken. misschien krijgt hij te weinig benzine? afgevlakt pompplaatje of slecht membraan ofzo? of kan dit het niet zijn? voordat ik het open ga halen...


Deze olie is perfect. Hoe vet smeer je. 1 op 40?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted by Alfons_Amuse
Originally Posted by StefanGroenestein
dat is er allemaal begin dit jaar opgekomen. lijkt me sterk dat dat nu al versleten is? hoeveel km kan je met zo'n cilinder maken?

deze olie haal ik altijd: http://www.oliehandel.nl/castrol/castrol-power-rs-2t

zat zelf te denken. misschien krijgt hij te weinig benzine? afgevlakt pompplaatje of slecht membraan ofzo? of kan dit het niet zijn? voordat ik het open ga halen...


Deze olie is perfect. Hoe vet smeer je. 1 op 40?
"bruining/zwarting" ligt niet aan de mengverhouding maar is een gevolg van het "kraken" van koolwaterstoffen, gevolg "kool" dat afhankelijk van de mate van kraken en laagdikte er als bruin of zwart uitziet ( ga suiker maar eens caramelliseren, suiker is ook een vorm van een koolwaterstof > C12-H22-O11)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2020
Posts: 65
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jan 2020
Posts: 65
Ik smeer 1:40 inderdaad. Alles goed schoon gemaakt. Toen kwam er een raar bijgeluid bij. Dacht dat het misschien kwam omdat ik vergeten was olie toe te voegen bij het terug in elkaar zetten. Dus via de carb beetje olie toegevoegd. Enige wat ik daarmee bereikte waren rook pluimen (wel eerst paar keer met de hand rond gedraaid).

Dinsdag breng ik hem naar joan. Ik denk dat het iets anders is, maar wat... dat ga ik hoogstwaarschijnlijk van joan horen.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Klopt als een bus Joan. Maar hier is ook sprake van smurrie, dus niet verbrande CH's. Ik denk ook dat de verbranding temperatuur laag is, omdat het niet echt kool is. Te lage compressie?

Last edited by Alfons_Amuse; 16/07/20 11:25 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Pas je losse zuigerveren eens in de cilinder.
Als die een grotere opening hebben dan 0,25 - 0,3 mm. dan zou ik ze vernieuwen.
Als ik naar de zuiger kijk dan denk ik dat de opening groter is.
Maar meten is weten wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
ik had laatst iets heel anders: wilde een CFX zuiger in mijn 5000 ( gietijzeren cilinder boring 39,5) monteren, reserve zuigers ooit eens eerder gekocht. Bleken de zuigerveren niet in de groeven te gaan moesten er zuigerveren in die 0.1 mm smaller waren. kan me zo voorstellen dat andersom ook wel eens gebeurd de smalle uitvoering in de bredere gleuven


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 105 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.082s Queries: 85 (0.035s) Memory: 1.2378 MB (Peak: 1.6151 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-14 15:09:08 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS