Beste solex vrienden ik ben hier net nieuw aangemeld en wil graag iets weten .Ik heb een LELEU remtrommel schoongemaakt en de remblokken na schoongemaakt te hebben weer gemonteerd, maar nu zie ik dat aan 1 kant de uitsparingen ruimer zijn gemaakt. Mijn vraag is, heb ik deze op de juiste wijze gemonteerd of maakt t niet uit.
Goed gedaan hoor. Die grote centrale moer nog niet vast zetten. Als het wiel erin zit, dan de rem aanhalen. Dan centreren de schoenen zich in de trommel en dan remt hij goed. Effe uitvogelen.
Goed gedaan hoor. Die grote centrale moer nog niet vast zetten. Als het wiel erin zit, dan de rem aanhalen. Dan centreren de schoenen zich in de trommel en dan remt hij goed. Effe uitvogelen.
Dit type niet, daar hoort het gat in de grondplaat net zo groot te zijn als de diameter van de as. Bij dit type dient de stalen plaat die met een klinknagel en een verende ring vast zit goed los te kunnen bewegen, zit een ovaal gat in voor de klinknagel en bij remmen stelt deze plaat zich dan zelf. Overigens haal de as los van de plaat, deze dien je eerst in de naaf te monteren en aan beide kanten de conus voor de kogels goed te stellen en met borgmoer zekeren tegen loslopen anders krijg je OF speling OF je drukt de kogelcups in de naaf kapot
Goed gedaan hoor. Die grote centrale moer nog niet vast zetten. Als het wiel erin zit, dan de rem aanhalen. Dan centreren de schoenen zich in de trommel en dan remt hij goed. Effe uitvogelen.
Dit type niet, daar hoort het gat in de grondplaat net zo groot te zijn als de diameter van de as. Bij dit type dient de stalen plaat die met een klinknagel en een verende ring vast zit goed los te kunnen bewegen, zit een ovaal gat in voor de klinknagel en bij remmen stelt deze plaat zich dan zelf. Overigens haal de as los van de plaat, deze dien je eerst in de naaf te monteren en aan beide kanten de conus voor de kogels goed te stellen en met borgmoer zekeren tegen loslopen anders krijg je OF speling OF je drukt de kogelcups in de naaf kapot
Aha, ik heb nog effe gekeken en hij is net effe anders ja. Gelukkig dat je het zag Joan. Komt het gelukkig toch goed. Dank voor de juiste reactie.
Roland sorry voor de vergissing. Joan heeft het gelukkig gezien en juist.
in principe spelingvrij, maar vaak is de as iets krom en dan moet je "middelen". Ik geef minimaal speling en voel dat door met de hand aan de as te draaien. dat "minimale" speling is soms nodig om het aanhaalmoment van de wielmoeren ( als je hem in je frame zet) te compenseren die drukken het geheel namelijk ook nog iets extra's aan . eenmaal gemonteerd ga je dan voelen of er nog speling op het wiel zit want op de buitendiameter van het wiel is een enkele tiende speling op de as al gauw enkele millimeters en als dat teveel is gewoon opnieuw beginnen, beter een keer extra dan ééns te strak en met een "in no time" versleten lager eindigen