Even een vraagje. Als ik de bussen van de schetsplaten vast draai drukken de veren volledig in. Dus die veren werken dan totaal niet. Kun je ze dan geen halve of hele slag inkorten zodat ze weer veren kunnen ?
Even een vraagje. Als ik de bussen van de schetsplaten vast draai drukken de veren volledig in. Dus die veren werken dan totaal niet. Kun je ze dan geen halve of hele slag inkorten zodat ze weer veren kunnen ?
Gr. Hans
Ik begrijp de verwarring hieromtrent, het is juist de bedoeling dat ze ingedrukt zijn. Ze oefenen nu een constante druk uit. Precies goed voor de juiste frictie
Ja klopt Joan. Maar daarom ook de vraag of je die veren ook kunt inkorten. Want als je er een halve afslag of hele slag af kunt halen krijgt hij iets met ruimte .
Eenmoer met lange hals gaat door de veer . Dan door de ring 8mm en banaan en dan tegen een ring met 6mm gat . Dat zit dus wel goed. Volgens mij is of de bus tekort of de veer te lang . Daarom dacht ik of het een optie zou zijn om een halve of hele slag van de veer te halen. Dit is ook geen losse bus trouwens. De moer en bus zijn een. Noemend ze volgens mij halsmoer .
daar heb ik laatst nog voor gewaarschuwd, die bussen kloppen niet meer zijn veel te kort
Heb ik blijkbaar gemist, ik heb alleen de oude versie. Als de bus korter is dan de ingedrukte veer... tja dan werkt het systeem niet meer.
klopt helemaal ( dat het niet meer klopt) de waarschuwing was dan ook gebruik zoals het ooit bedoeld is en niet zoals het nu geleverd wordt, met een contramoer erbij dan zet je wel de moer met de huls vast op een maat dat de veer nog wel werkt, maar NIET de bout aan de schetsplaat. Die staat daar dan "eeuwig" (en dat is in dit geval niet zo lang) los in de schetsplaat te rammelen en elke huppel van het blok trekt die losse boutkop dan aan dat gat in de schetsplaat en 1 van de 2 gaat dan een keer aan de haal
de veer inkorten is een paardemiddel, ze zijn al stugger dan vroeger en met inkorten worden ze nog stugger ( per dezelfde indrukking moeten nu minder wikkelingen die indrukking opvangen denk aan het meest extreme geval 1 wikkeling , erg kort dus , is niet in te drukken) )
Oké heb ze helemaal vast gedraaid. Kan net een nagel tussen de wikkels drukken . Kan de motor ook wel voorover gooien . Maar heb nu de trekveren nog niet gemonteerd. Zal deze eerst eens zien vast te maken . Misschien maak ik mij wel druk om niks. Had een gaatje gemaakt voor de veren . Maar nu zitten de spatbordstangen ervoor . Balen dus .
Oké heb ze helemaal vast gedraaid. Kan net een nagel tussen de wikkels drukken . Kan de motor ook wel voorover gooien . Maar heb nu de trekveren nog niet gemonteerd. Zal deze eerst eens zien vast te maken . Misschien maak ik mij wel druk om niks. Had een gaatje gemaakt voor de veren . Maar nu zitten de spatbordstangen ervoor . Balen dus .
Inderdaad. En zit nu te denken om een klein gaatje in de spatbordstang te boren . Want die zit wel op een mooie plek zo met dat omgebogen randje . Eerst maar even zien.
Ja klopt Roelof . Maar deze platen zijn van RVS. Deze gaatjes zitten er wel in maar vallen net achter de spatbord beugel kwam ik tot de ontdekking. Hier zit namelijk die mooie rand niet aan met die gaatjes. Jammer. Maar zie dat het bij de spatbordbeugels mooi zou kunnen
Bekend probleem bij rvs platen. Wij hebben dat opgelost met M4 inbus boutjes. Was destijds een tip van Joan volgens mij.
klopt ik boor een rijtje gaatjes om de veerspanning in te kunnen stellen. De boutjes monteer ik met twee moertjes ( eentje voor en eentje achter de plaat, het kopje zweeft dan iets boven de plaat en kun je de veer net onder het kopje aan het draadstukje dat bloot ligt aanhaken
Klopt. Had ik gedaan. Gaatje cm omgezet en ouwe dicht gemaakt . Anders zat de moer in de weg voor de in bus. Maar nu zat hij nog achter de spatbordstang toen ik deze erop wou zetten.
ja die spatbordstangen snap ik niet zo, zit een lummeltje aan naar voren, die eindigen onder de blikschaar, blijft maar troep in hangen en ik heb zelf nooit het nut gezien ( voorkomen wegspringen veer ??)
Precies. Zat er ook al aan te denken om ze er af te halen. Of hier een gaatje in te boren. Maar met dat inbusboutje ging perfect. Had een klein gaatje in de inbuskop geboort zo als je toen gezegd had. Ze zaten heel mooi vrij. En dan wil je de spatbordstangen monteren en dan zitten die rot uiteinden in de weg. Maar we gaan vrolijk door.