Op mijn te restaureren Koffertje uit 1961 zit een spatscherm aan de rechterkant van de voorvork. Een eveneens uit 1961 stammende Koffertje die als donor dient voor onderdelen zit dit spatscherm niet. Aangezien deze laatste een volstrekt originele Solex is ben ik benieuwd of op een Solex Koffertje uit 1961 een spatscherm (zie foto) hoort te zitten.
Ja, die zaten er altijd op. Maar vaak werden ze verwijderd omdat het uitdraaien van de sproeier moeilijker is. Hetzelfde geldt voor de motorbeugel, bij reparaties zit deze in de weg, dus vaak wordt hij er af gelaten.
Dank voor je antwoord. Dan komt het scherm er weer op..Alleen niet meer met zo'n glimmend modern boutje van de bouwmarkt. Even mijn donorlex doorzoeken op een passend vdh-boutje.
Ik doe het moertje altijd aan deze kant, heb je dat probleem met het boutje ook niet. ( zal hier later nog wat aan toe voegen , ik wacht eerst de reacties af )
Op mijn te restaureren Koffertje uit 1961 zit een spatscherm aan de rechterkant van de voorvork. Een eveneens uit 1961 stammende Koffertje die als donor dient voor onderdelen zit dit spatscherm niet. Aangezien deze laatste een volstrekt originele Solex is ben ik benieuwd of op een Solex Koffertje uit 1961 een spatscherm (zie foto) hoort te zitten.
ik kan helemaal tussen het kapje doorkijken, dat hoort niet, hoort strak tegen de poot te zitten, vaak is de uitstekende lip waar de bovenkant van het plaatje aan vast zit ernstig verbogen doordat hij als "stuurstop" een keer een optater heeft gehad. Ik zet er altijd een wat grotere Bahco ( ander merk zelfde type mag ook) om hem terug in model te trekken, dat gaat met een Bahco heel beheerst met tangen OID is het tobben
Ik had het schermpje er even los opgezet voor de foto. Maar ik zal bij de definitieve montage er rekening mee houden. En anders mijn Engelse sleutel van het Zweedse merk Bahco inzetten.
( zal hier later nog wat aan toe voegen , ik wacht eerst de reacties af )
Ik ben nu wel nieuwsgierig
gebruik in plaats van een boutje de helft van een (M6) trilling rubber, de originele rubber plugjes van solex bedoeld om aanslag tegen het frame te voorkomen waren niet zo een succes EN ik weet niet eens meer of ze nog bestaan. let maar eens op er zitte twee gaatjes naast elkaar, eentje voor een boutje M6 en eentje om dat rubbertje in te rijgen, alles om te voorkomen dat het boutje in je framebuis slaat EN je kopje is dan ook zwart , Dat nu is mijn extra reactie
Ik had het schermpje er even los opgezet voor de foto. Maar ik zal bij de definitieve montage er rekening mee houden. En anders mijn Engelse sleutel van het Zweedse merk Bahco inzetten.
in mijn sleutelwoordenboek heb ik andere betekenissen voor "'Engelse sleutel" ( denk dat het alternatieve Nederlandse woord "moersleutel" is ) en dat andere type (systeem)Bahco sleutel waarbij 'systeem" tussen haakjes staat want ik denk dat dat de volledige beschrijving zou moeten zijn maar iedereen zegt "Bahco" , zo ook ik.
Foto gemaakt van het verschil, waarbij de twee "Systeem Bahco" sleutels niet van het merk Bahco zijn maar respectievelijk frans en Duits. Andere mening ? zo ja kan ik mogelijk mijn sleutelwoordenboek bijwerken
En de 2 bovenste <<Engelse sleutel >> , door ons genoemd, meestal van Bacho , in de << namaak >> vaak linkse draad voor de moer. zodat ie omgekeerd open en dicht gaat , kleinste , en grootste in bezit =6" …. 24", de meeste van Bacho , een paar van Irega is ook goede kwaliteit , en draaien zelfde als bacho
De onderste twee noemen wij een eenhands pijpentang of buistang
Duidelijk van die pijpentang, wist het eigenlijk wel, maar deze lagen redelijk vooraan en lijken nogal op een engelse sleutel. Mijn voorrad engels sleutels ligt ergens heel onderop de stapel want ik vind ze zelf niet zo handig, er zijn ook heel veel soorten van ( waarvan er ook echt heel veel op die pijpentang lijken).
Nog even gegoogled op pijpentang om te zien wat dat oplevert, maar na pagina 3 van de finds kom ik toch op wat anders soortige sites terecht. Wel "on topic" DEZE maar aangezien die in het engels is zal daar zeker NIET "Engelse sleutel" staan, wel wat verwijzingen naar doelgroepen zoals "boerensleutel" met wat heen en weer schuiven kreeg ik nog wat suggesties
Ter compensatie nog wat foto's van wat wel redelijk vooraan lag, eentje door mij meer gebruikt als een pijpentang, en een klein engels sleuteltje
Op mijn Donorlex zit een rubber dopje gemonteerd om lakbeschadigingen tegen te gaan als het stuur tegen het frame wordt gedraaid. Is dat origineel of huisvlijt?
Op mijn Donorlex zit een rubber dopje gemonteerd om lakbeschadigingen tegen te gaan als het stuur tegen het frame wordt gedraaid. Is dat origineel of huisvlijt?
Origineel en wees er maar zuinig op want ze zijn vaak weg of stuk.
Op mijn Donorlex zit een rubber dopje gemonteerd om lakbeschadigingen tegen te gaan als het stuur tegen het frame wordt gedraaid. Is dat origineel of huisvlijt?
Origineel en wees er maar zuinig op want ze zijn vaak weg of stuk.
Hij hoort wel door EN het spatplaatje EN de voorvork gestoken te worden, vaak gaat hij kapot omdat de gaatjes niet goed uitgelijnd zijn en steek je het "piemeltje" kapot dat door die gaatjes heen moet ALS ze er zijn gebruik ik vaseline en een bot gemaakte fitting schroevendraaier om dat "pieletje" door de gaatjes heen te "masseren". Maar aangezien ze te vaak weg zijn is er de '"workaround" (alternatief) zoals beschreven, een doormidden gesneden trilling rubber met M6 draadeind
dat was een naam die mijn vader vroeger gaf aan die "vise grip" griptangen. Die naam blijf ik daarom voor dit type tang gebruiken Die tangen zijn zo zwaar op te spannen dat je de derde hendel nodig hebt om hem weer van spanning af te halen