Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#135320 19/12/19 07:23 PM
Joined: Dec 2019
Posts: 16
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2019
Posts: 16
Ik heb een probleem met een nieuw restauratie projectje. Voordat ik hem uit begon te halen checkte ik of er een vonk af kwam dat deed hij minimaal. Dus heb ik de contact puntjes iets opgeschuurd en de spoel waar iets roest op zat. De afstand tussen contactpuntjes is misschien 1 milimeter maar zelf niks aan veranderd. Hoe kan het dat hij nu niet meer vonkt? Wat was mijn fout?

Last edited by Roelof; 24/12/19 11:02 PM.
Remco1302 #135321 19/12/19 07:42 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by Remco1302
Ik heb een probleem met een nieuw restauratie projectje. Voordat ik hem uit begon te halen checkte ik of er een vonk af kwam dat deed hij minimaal. Dus heb ik de contact puntjes iets opgeschuurd en de spoel waar iets roest op zat. heb je na het schuren de puntjes goed schoongeblazen met perslucht? Een minuscuul korreltje kan al een probleem veroorzaken. De afstand tussen contactpuntjes is misschien 1 milimeter maar zelf niks aan veranderd. Hoe kan het dat hij nu niet meer vonkt? Wat was mijn fout? de afstand doet er bij Solex niet toe, het is enkel en alleen het moment van openen dat telt. Gevoelsmatig is 1 mm. te veel en dus staat je ontsteking waarschijnlijk te vroeg. Een Solex met te vroege ontsteking heeft altijd een zwakke of zelfs geen vonk. Weet je hoe je de ontsteking afstelt?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Dec 2019
Posts: 16
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2019
Posts: 16
de afstand doet er bij Solex niet toe, het is enkel en alleen het moment van openen dat telt. Gevoelsmatig is 1 mm. te veel en dus staat je ontsteking waarschijnlijk te vroeg. Een Solex met te vroege ontsteking heeft altijd een zwakke of zelfs geen vonk. Weet je hoe je de ontsteking afstelt?
Hoe je moet afstellen weet ik, de schroefjes die eerst gedraaid moeten worden om af te kunnen stellen zijn niet los te krijgen. Is het verstandig om ze uit te boren en er nieuwe in te zetten?

Remco1302 #135323 20/12/19 11:07 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Remco1302
de afstand doet er bij Solex niet toe, het is enkel en alleen het moment van openen dat telt. Gevoelsmatig is 1 mm. te veel en dus staat je ontsteking waarschijnlijk te vroeg. Een Solex met te vroege ontsteking heeft altijd een zwakke of zelfs geen vonk. Weet je hoe je de ontsteking afstelt?
Hoe je moet afstellen weet ik, de schroefjes die eerst gedraaid moeten worden om af te kunnen stellen zijn niet los te krijgen. Is het verstandig om ze uit te boren en er nieuwe in te zetten?
meestens zijn de schroefjes al verrot gedraaid omdat de originele een veel te smalle gleuf hebben voor de schroevedraaiers die tegenwoordig beschikbaar zijn, het "blad" komt dan niet goed in de gleuf en de gleuf word dan niet volledig gebruikt waardoor de gleuf aangetast wordt.

Neem van een bitsenset een lange bits ( wel een setje nemen waar korte en lange in zitten) met een best passend schroevedraaier blad. haal het vliegwiel eraf zodat je ruimte hebt, houdt met een tang aan de zijkant het bitsje in wat er nog aan gleuf over is, eentueel bits iets bijslijpen als hij veel te dik is. zorg met slijpen WEL dat beide vlakken van het "blad' parallel blijven, veel slijpers hebben het slijpen verkeerd begrepen en slijpen zo dat er een V vorm ontstaat alsof het een bijl is, dat wrikt zichzelf UIT de gleuf.

Pak een ca 200 grams bankhamer en geef een korte droge tik op het einde van de bits terwijl hij in het schroefje staat, laat de bits in het schroefje staan en zet het handvat erop, draai schroefje los


boren gaat in 95% van de 100 fout als je niet heel getraind bent als het echt niet kan boor ik met een boor 4 mm het kopje iets in zodat de resten net genoeg zijn om het kopje met een schroevendraaier van het steeltje te kunnen draaien. er blijft dan een steeltje staan dat net (de dikte van het puntenplaatje) boven het maaiveld uitsteekt,omdat dan de spanning eraf is wil het draad nog wel los komen, met een scherpe griptang pakken en losdraaien maar dat is echt een stap als nik anders werkt

Last edited by Joan; 20/12/19 11:13 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #135324 20/12/19 11:26 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Wat ik bij andere schroeven wel eens gedaan heb is met een heel dun dremelschijfje de sleuf uitdiepen of zelfs een nieuwe sleuf in maken. Nooit bij deze schroeven gedaan maar denk dat het mogelijk is, desnoods spoelenplaat demonteren en spoelen verwijderen.

Mocht je ze los krijgen gooi ze dan weg en pak een paar inbusboutjes M4.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2017
Posts: 108
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2017
Posts: 108
Elke solex die ik onderhanden krijg omgebouwd met inbusboutjes , kwaliteit van inbusbouten is beter dan van doorsnee schroeven

Joan #135333 21/12/19 04:10 PM
Joined: Dec 2019
Posts: 16
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2019
Posts: 16
Bedankt voor de tip! Hij is nu juist afgestelt en een goede vonk, alleen de bourgie vonkt heel magertjes. Het lijkt mij dat de bourgie zelf daar de oorzaak van is. Op het moment dat de bourgie een mini vonk geeft vonkt hij ook op de contactpuntjes, dit lijkt me niet de bedoeling

Last edited by Remco1302; 21/12/19 04:36 PM.
Remco1302 #135334 21/12/19 05:43 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Vonken tussen de contactpunten duidt normaal op een slechte condensator. Lijkt me niet goed te beoordelen met de bougie eruit gedraaid, en dan naar bougie en punten kijken tegelijkertijd.
Heb je de motor al laten draaien? Laat hem even doorlopen... komt hij op toeren? Zo nee, en zie je constant vonken bij de puntjes? Dan is je condensator stuk.

Bij nieuwe puntjes maak ik wel vaker mee dat ze in het begin iets vonken maar dat het snel minder wordt.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Remco1302 #135335 21/12/19 07:49 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Remco1302
Bedankt voor de tip! Hij is nu juist afgestelt en een goede vonk, alleen de bourgie vonkt heel magertjes. Het lijkt mij dat de bourgie zelf daar de oorzaak van is. Op het moment dat de bourgie een mini vonk geeft vonkt hij ook op de contactpuntjes, dit lijkt me niet de bedoeling
wat is de code die op de bougie staat ? er mag geen "R" in de code zitten en gebruik je nog de originele solex bougiekabel ?( die horen in de vuilnisbak)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Dec 2019
Posts: 16
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2019
Posts: 16
Ik zie constant vonkjes tussen de contactpunten, ook wanneer de bourgie er in zit gedraaid. Er staat geen R in de code maar gebruik nog wel de oude kabel

Remco1302 #135338 22/12/19 11:52 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Af en toe een vonkje is normaal hoor. Stationair meer dan op toeren naar verhouding. Contant is fout. Gewoon je condensator vernieuwen. Zijn de kosten ook niet.
Zelf maken is ook een mogelijkheid maar dat moet je wel kunnen.
Het komt wel eens voor dat de nieuwe niet zo lang meegaan.
Dus bestel er 2 dan heb je voorraad.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #135342 22/12/19 12:17 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
bestel dan bijvoorbeeld een condensator voor een VW kever en monteer hem extern. het komt mij TE vaak voor dat een nieuwe blijkt niet meer de kwaliteit te zijn van hoe het vroeger was, zoek maar eens op condensator op deze website, is al heel veel over gedebatteerd

Last edited by Joan; 22/12/19 12:18 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #135346 22/12/19 02:51 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Merk Effi hoor ik eigenlijk geen klachten. Jij?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #135351 22/12/19 05:24 PM
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Originally Posted by Alfons_Amuse
Merk Effi hoor ik eigenlijk geen klachten. Jij?


Waar zijn die te koop?


Met vr. gr.
Onne
Alfons_Amuse #135352 22/12/19 07:21 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Alfons_Amuse
Merk Effi hoor ik eigenlijk geen klachten. Jij?
EFFI niet, met EFFE heb ik niet altijd goede ervaringen, al diverse met zo een geel draadje waar ik een zwart kruis op heb moeten zetten

Attached Images
EFFE 1.jpg (100.44 KB, 139 downloads)
EFFE 2.jpg (167.15 KB, 139 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #135353 22/12/19 07:30 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mmhh, oke.
Bij 2 zundappjes heb ik ze door deze vervangen.
Geen probleem ermee. Rijden al 4 jaar ofzo.
Ik heb zo een gevoel, dat je gewoon geluk moet hebben met die dingen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
ovee #135354 22/12/19 07:31 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Effe googlen en je krijgt veel links.
Makkelijk verkrijgbaar.
Wel met draadje nemen.

Last edited by Alfons_Amuse; 22/12/19 07:33 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #135355 22/12/19 07:59 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Alfons_Amuse
Effe googlen en je krijgt veel links.
Makkelijk verkrijgbaar.
Wel met draadje nemen.
ik heb de voorkeur aan twee draadjes Kun je de condensator buiten het vliegwiel ( is koeler) hangen EN je hebt een aansluiting extra om een "UIT" knop op aan te sluiten, wel steekstekkertje wegknippen en oogje aan draad solderen ( NIET het AMP knijpsysteem gebruiken, dan trilt de verbinding stuk)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #135356 22/12/19 08:32 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik heb nog steeds de grijze condensator die je moet ingieten, daar zijn de minste problemen mee.

Maar condensators hebben niet het eeuwige leven, hoe goed ze ook zijn.

EFFE heb ik goede en slechte ervaringen mee.

Ik heb nu ook condensators van Vespa, alleen het bevestigingsgaatje inslijpen tot het een sleufgaatje is, tot nu toe doen die het ook goed.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joan #135358 23/12/19 02:14 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Natuurlijk heb je gelijk , maar zelf hou ik het bij inbouwen. Is toch wat origineler.
Mijn condensator is die nog van vroeger. Misschien wel uit 1966 en die doet nog steeds zijn werkt perfect. Hopelijk blijf dat zo.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #135359 23/12/19 07:24 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Alfons_Amuse
Natuurlijk heb je gelijk , maar zelf hou ik het bij inbouwen. Is toch wat origineler.
Mijn condensator is die nog van vroeger. Misschien wel uit 1966 en die doet nog steeds zijn werkt perfect. Hopelijk blijf dat zo.
Origineel, je hebt gelijk, Maar bijvoorbeeld de Japanners die wisten al snel wat beter was en kwamen met zowel een externe bobine alsook een daaraan gemonteerde condensator ( Honda C310 en Yamaha's )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #135360 24/12/19 12:37 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Klopt Joan.
Als condensatoren warm worden, neemt de inwendige verliezen sterk toe (ESR). Door deze verliezen worden ze dan weer extra opgewarmt, verbrand inwendig de isolatie en heeft serie lek. Dus einde verhaal.
Tja, hoe koeler hoe beter.
Eigenlijk zou je een nieuwe condensator op serie lek moeten controleren voordat je hem monteerd. Als deze weinig lekt zal hij lang meegaan.
Maarja niet iedereen heeft zo'n tester. Ik heb die hier wel eens laten zien.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #135361 24/12/19 11:33 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ach en als je heel erg hobby-ist bent wikkel je ze zelf van alu-folie ( twee stroken) en bakpapier ( 1 strook) gaat nooit meer kapot


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #135362 24/12/19 06:03 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Klopt, maar hoeveel heb je nodig voor de juiste capaciteit.
Heb ik zelf laten maken in de jaren 85 en 92 door mijn leerlingen
tijdens practicum lessen. Leuk toch.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joan #135363 24/12/19 06:15 PM
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Originally Posted by Joan
ach en als je heel erg hobby-ist bent wikkel je ze zelf van alu-folie ( twee stroken) en bakpapier ( 1 strook) gaat nooit meer kapot


Ben wel benieuwd hoe je dat doet.


Met vr. gr.
Onne
ovee #135364 24/12/19 07:28 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by ovee
Originally Posted by Joan
ach en als je heel erg hobby-ist bent wikkel je ze zelf van alu-folie ( twee stroken) en bakpapier ( 1 strook) gaat nooit meer kapot


Ben wel benieuwd hoe je dat doet.
je neemt drie stroken ( waarvan twee aluminium) van bijvoorbeeld twee centimeter breed en ca 50 cm lang , het bakpapier een paar cm langer.
je legt 1 strook aluminium mooi vlak en recht op een plat vlak, Daar het bakpapier overheen met dien verstande dat er een randje van ca 3 mm alufolie aan de zijkant zichtbaar moet blijven aan de andere kant valt hij dus diezelfde 3 mm OVER de rand van het onderliggende alu folie heen . aan de lange kant dient het bakpapier ca 3 mm over het alu heen te steken. dan de tweede strook alu over het bakpapier er dient dan ca 3 mm bakpapier zicht baar te blijven. in totaal zie je dan bij de stapeling een strookje alu van ca 3 mm als onderste uitsteken en zo een zelfde randje van 3 mm aan dezelfde kant onder de bovenste folie laag uitsteken. Het geheel rol je op ( begin met bijvoorbeeld een satestokje als kern ) je krijgt dan een rol waar aan de ene kant strook één van het alu uitsteekt en aan de andere kant strook twee, voorkom uitrollen met een plakbandje het aluminium dat frommel je licht in elkaar je sluit de condensator aan door een draadje aan de ene kant aan te sluiten en het andere draadje aan de andere kant. wil je hem in een metalen huis zoals de "oude" condensatoren dan mag 1 kant wel contact maken met het huis, de andere kant onder geen voorwaarde want dan heb je kortsluiting die kant met een isolatie hulsje zodanig dat er wel een draadje aan kan . Meet met een ohm meter of beide kanten elkaar niet zien ( oneindig ohm dus) meter mag bij aansluiten wel even "aanslaan' dat is het opladen van de condensator

Last edited by Joan; 24/12/19 07:31 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Remco1302 #135366 24/12/19 08:42 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Voor de hobbyisten, kijk hier.
Zelf met rekenwerk erbij.
Prachtig.

https://youtu.be/GveI9gXIsHw


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joan #135367 24/12/19 10:54 PM
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Originally Posted by Joan
Originally Posted by ovee
Originally Posted by Joan
ach en als je heel erg hobby-ist bent wikkel je ze zelf van alu-folie ( twee stroken) en bakpapier ( 1 strook) gaat nooit meer kapot


Ben wel benieuwd hoe je dat doet.
je neemt drie stroken ( waarvan twee aluminium) van bijvoorbeeld twee centimeter breed en ca 50 cm lang , het bakpapier een paar cm langer.
je legt 1 strook aluminium mooi vlak en recht op een plat vlak, Daar het bakpapier overheen met dien verstande dat er een randje van ca 3 mm alufolie aan de zijkant zichtbaar moet blijven aan de andere kant valt hij dus diezelfde 3 mm OVER de rand van het onderliggende alu folie heen . aan de lange kant dient het bakpapier ca 3 mm over het alu heen te steken. dan de tweede strook alu over het bakpapier er dient dan ca 3 mm bakpapier zicht baar te blijven. in totaal zie je dan bij de stapeling een strookje alu van ca 3 mm als onderste uitsteken en zo een zelfde randje van 3 mm aan dezelfde kant onder de bovenste folie laag uitsteken. Het geheel rol je op ( begin met bijvoorbeeld een satestokje als kern ) je krijgt dan een rol waar aan de ene kant strook één van het alu uitsteekt en aan de andere kant strook twee, voorkom uitrollen met een plakbandje het aluminium dat frommel je licht in elkaar je sluit de condensator aan door een draadje aan de ene kant aan te sluiten en het andere draadje aan de andere kant. wil je hem in een metalen huis zoals de "oude" condensatoren dan mag 1 kant wel contact maken met het huis, de andere kant onder geen voorwaarde want dan heb je kortsluiting die kant met een isolatie hulsje zodanig dat er wel een draadje aan kan . Meet met een ohm meter of beide kanten elkaar niet zien ( oneindig ohm dus) meter mag bij aansluiten wel even "aanslaan' dat is het opladen van de condensator



Lijkt inderdaad niet moeilijk te maken.


Met vr. gr.
Onne
Remco1302 #135375 25/12/19 01:12 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zo, nu even een lesje van mij.
Als je gekeken hebt, zul je begrijpen waarom je nooit zomaar
je bougiekap los mag hebben liggen en dan aan je vliegwiel draaien.

https://youtu.be/78HXDLs73Pk


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #135377 26/12/19 12:18 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Alfons_Amuse
Zo, nu even een lesje van mij.
Als je gekeken hebt, zul je begrijpen waarom je nooit zomaar
je bougiekap los mag hebben liggen en dan aan je vliegwiel draaien.

https://youtu.be/78HXDLs73Pk
ja die opgebouwde hoogspanning moet ergens heen, als het systeem nog goed is blijft hij gewoon bestaan zonder ergens "door" of "over" te slaan maar als het systeem ergens zwak is ( oude isolatie of vocht ) dan kan hij doorslaan, doet hij dat verkoolt de omgeving door de energie van de doorslag en is het de volgende keer NOG makkelijker om deze weg te volgen . zorg dus altijd dat er een makkelijke weg is ( laat de kabel aan de bougie) of voorkom opbouw van de hoge spanning ( niet draaien of een stukje isolatie tussen de contactpunten)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #135378 26/12/19 12:26 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik leg met een draadje met krokodillebekjes de bougie kabel aan massa. Dit is de enige veilige manier.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #135379 26/12/19 01:23 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik test de spoel tot 6 - 7 mm max.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted by John Meisters
Ik test de spoel tot 6 - 7 mm max.


Klopt John, hij moet die 7mm halen bij 4000 toeren.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Remco1302 #135381 27/12/19 03:02 PM
Joined: Dec 2019
Posts: 16
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2019
Posts: 16
Zoals gezegd, heb een kapotte condensator geleverd gekregen dus de 2e deed het, hij werkt!

Last edited by Remco1302; 27/12/19 06:05 PM.
Remco1302 #135382 27/12/19 07:56 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Remco1302
Zoals gezegd, heb een kapotte condensator geleverd gekregen dus de 2e deed het, hij werkt!
Ja dat verwacht je toch echt niet ! Is hij wel als "Nieuw " verkocht ? Ook maar de vraag hoe lang die tweede het volhoudt, zijn ze op het oog hetzelfde ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Remco1302 #135387 27/12/19 11:38 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted by Remco1302
Zoals gezegd, heb een kapotte condensator geleverd gekregen dus de 2e deed het, hij werkt!


Kijk, ook weer opgelost.
Gebeurd wel vaker met die dingen.
Je had nu net de pech.
Rij ze. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joan #135391 28/12/19 01:27 PM
Joined: Dec 2019
Posts: 16
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2019
Posts: 16
Wel als nieuw gekocht en op het oog hetzelfde. We gaan het zien. Oorzaak in ieder geval gevonden.

Alleen nu het volgende, bij de solex 2200 draait wanneer het blokje op het wiel staat het vliegwiel wel maar de aandrijfrol blijft stilstaan. Zo loop de motor wel maar aandrijfrol niet

Last edited by Remco1302; 28/12/19 01:32 PM.
Remco1302 #135392 28/12/19 01:59 PM
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Originally Posted by Remco1302
Wel als nieuw gekocht en op het oog hetzelfde. We gaan het zien. Oorzaak in ieder geval gevonden.

Alleen nu het volgende, bij de solex 2200 draait wanneer het blokje op het wiel staat het vliegwiel wel maar de aandrijfrol blijft stilstaan. Zo loop de motor wel maar aandrijfrol niet


Moer van de koppeling vastdraaien.


Met vr. gr.
Onne
ovee #135393 28/12/19 03:27 PM
Joined: Dec 2019
Posts: 16
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2019
Posts: 16
Vaster dan nu kan niet

Remco1302 #135396 28/12/19 05:42 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by Remco1302
Vaster dan nu kan niet


Is wel vaak de oorzaak inderdaad.
Soms komt er vet/olie bij de koppeling terecht dat slip kan veroorzaken.

Krijg je de Solex wel aangeduwd?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Remco1302 #135398 28/12/19 05:58 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Remco1302
Wel als nieuw gekocht en op het oog hetzelfde. We gaan het zien. Oorzaak in ieder geval gevonden.

Alleen nu het volgende, bij de solex 2200 draait wanneer het blokje op het wiel staat het vliegwiel wel maar de aandrijfrol blijft stilstaan. Zo loop de motor wel maar aandrijfrol niet
zit de koppeling goed om, met de merktekens zichtbaar naar buiten ? Zit de rol soms los op zijn houder ? (de flens aan de krukas carterkant is vaak een moer vermomd als ring en dat gaat soms los)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Dec 2019
Posts: 16
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2019
Posts: 16
Krijg de solex niet aangeduwd.
Na een kwartslag draaien van het wiel stopt het vliegwiel met meedraaien. Het lijkt alsof er teveel kracht voor nodig is om het vliegwiel te laten draaien

Remco1302 #135403 28/12/19 07:33 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Remco1302
Krijg de solex niet aangeduwd.
Na een kwartslag draaien van het wiel stopt het vliegwiel met meedraaien. Het lijkt alsof er teveel kracht voor nodig is om het vliegwiel te laten draaien
gebruik je wel je decompressie om eerst het vliegwiel goed op toeren te brengen anders werk je jezelf in de problemen, dat vliegwiel is niet voor niets zo zwaar die moet veel 'start' energie opslaan , dus eerst opwinden die handel (hetgeen niet gezegd is dat er niet iets anders OOK een rol speelt

Last edited by Joan; 28/12/19 07:34 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #135456 04/01/20 12:18 PM
Joined: Dec 2019
Posts: 16
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2019
Posts: 16
Ik ben nu met decompressie aan de slag gegaan. Heel eerlijk moet ik zeggen dat ik als beginner nog weinig kennis heb van decompressie

Remco1302 #135458 04/01/20 02:37 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted by Remco1302
Ik ben nu met decompressie aan de slag gegaan. Heel eerlijk moet ik zeggen dat ik als beginner nog weinig kennis heb van decompressie


Simpel hoor. Gewoon een klepje die je indruk die in je cilinderkop zit. Hierdoor heb je geen of weinig compressie en de motor gaat makkelijk rond. De motor zal niet aanslaan.
Het afstellen is op een halve slag gevoelig. Effe goed hijken en aanvoelen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #135460 04/01/20 03:20 PM
Joined: Dec 2019
Posts: 16
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2019
Posts: 16
Hij doet het perfect!! Vele dank!

Last edited by Remco1302; 04/01/20 03:55 PM.

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 91 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.086s Queries: 108 (0.037s) Memory: 1.3681 MB (Peak: 1.8688 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-29 14:17:45 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS