Helaas geen foto van de complete aankoop voor restauratie. Motor nr 3806777. Ik dacht gelezen te hebben dat bij een franse solex de eerste 2 cijfers het type aangeven. Vreemd genoeg staat er ook op het motorblok 2200. datum 28-10-1962. Alle onderdelen komen overeen met die van 3800. Motor inmiddels compleet gereviseerd. Met een beetje veel hulp van specialisten met speciaal gereedschap. (lagers e.d.). Geen framenummer.
Heb e.e.a gelezen over overgangsmodel?.
Komen dit soort solexen vaker voor. Ga hem helemaal afmaken maar ben wel benieuwd wat het nu voor type is. Hierbij enkele foto's
Hoi Richard, zo te zien is dit een 3300. Je zou het een overgangsmodel van de fransen kunnen noemen, 2200 motor met vierkant kokerframe. De rolunit op de foto is van een nieuwer model (3800).
Gaat mooi worden. Kijk even rond voor stickers, zon ruitvormige geel/rood.
en aan de foto's te zien zat de zuiger verkeerd om die hap kun je beter aan de inlaat kant plaatsen en je hebt een foto waar je IN het frame kijkt naar dat stuk dat onderaan los komt als je de bouten los haalt en waar je standaard aan geklonken zit, op dat stuk in de zoutspray zit, staat nog wel eens een framenummer net boven het aanraakpunt van de standaard
Tenzij je helemaal uit bent op 100% origineel, vervang dan de remblokjes voor een setje vd Hema. Die remmen een stuk beter, ook bij nat weer. En ze piepen niet.
Begint al wat te worden. Nog draaigas en handvaten monteren. Dan op zoek naar wat mooiere wielen en stickers
om echt draaigas te kunnen monteren heb ik steeds sturen moeten vervangen, de hendels die ik graag gebruik hebben een stuur van 22 mm nodig en die solex sturen gebruiken een grotere diameter pijp, bij dat dun wandige spul maakt het dat iets sterker hoewel ik genoeg eigenaars heb meegemaakt die spontaan een stuurhelft in handen hielden dat los kwam van de rest
Begint al wat te worden. Nog draaigas en handvaten monteren. Dan op zoek naar wat mooiere wielen en stickers
om echt draaigas te kunnen monteren heb ik steeds sturen moeten vervangen, de hendels die ik graag gebruik hebben een stuur van 22 mm nodig en die solex sturen gebruiken een grotere diameter pijp, bij dat dun wandige spul maakt het dat iets sterker hoewel ik genoeg eigenaars heb meegemaakt die spontaan een stuurhelft in handen hielden dat los kwam van de rest
Klopt, hier hetzelfde. Stuurmaten bij Solex zijn erg vervelend...
Frans: stuurpen 21mm. Stuur 23,5 mm (of zoiets, te dik in elk geval ) Nederlands: stuurpen 22 mm. Stuur 22 mm.
Dus: op een Nederlandse Solex past het draaigas prima. Maar een Nederlands Solex stuur past dan weer niet op een Franse. Wordt dus zoeken voor een 21 mm stuurpen. Bestaan wel maar wat nu in de handel is, is niet zo mooi. Mooiste oplossing is een stuurpen van een Solex 5000 en daar een nieuw stuur in zetten, NSU model
ik gebruik ATB stuurpennen en monteer daar een tomos stuur aan ( BMX mag ook )
BMX heb ik eens een tig-tal van gekocht bij magazijnopruiming van Verwimp voor 3,50 compleet met stuur. Bleken toch niet de beste want een aantal zijn na een tijdje gescheurd.
ik gebruik ATB stuurpennen en monteer daar een tomos stuur aan ( BMX mag ook )
BMX heb ik eens een tig-tal van gekocht bij magazijnopruiming van Verwimp voor 3,50 compleet met stuur. Bleken toch niet de beste want een aantal zijn na een tijdje gescheurd.
heb je daar een voorbeeld van ? dan pakken we die juist niet. wat ik tot nu toe gebruikt heb bevalt nog steeds
ik gebruik ATB stuurpennen en monteer daar een tomos stuur aan ( BMX mag ook )
BMX heb ik eens een tig-tal van gekocht bij magazijnopruiming van Verwimp voor 3,50 compleet met stuur. Bleken toch niet de beste want een aantal zijn na een tijdje gescheurd.
heb je daar een voorbeeld van ? dan pakken we die juist niet. wat ik tot nu toe gebruikt heb bevalt nog steeds
Ja, deze. Zijn wel goed te lassen maar je verwacht het toch niet... Voor het mooie kun je er ook beter afblijven
Ik heb ook een paar van deze, stuk duurder maar echt stevig. Moet wel in een hogere stand anders wil je motorlift niet in de haak, maar goed te doen.
Klopt Berth, maar dan heb je het stuur nog dichter bij je knieën, werkt helaas niet.
Deze heb ik ook, werkt heel goed, stuurstang is wel een beetje lang. Kun je inkorten maar ik gebruik deze voor den langen mensch. (Afgekeken van FF haha)
Klopt Berth, maar dan heb je het stuur nog dichter bij je knieën, werkt helaas niet.
Deze heb ik ook, werkt heel goed, stuurstang is wel een beetje lang. Kun je inkorten maar ik gebruik deze voor den langen mensch. (Afgekeken van FF haha)
inderdaad los van het feit dat je een 22 mm stuur kunt gebruiken komt als extra voordeel het feit dat je stuur wat verder weg komt, een solex dwingt je namelijk nogal in een gedrongen houding, zet hem maar eens naast een fiets Vééél kortere wielbasis
Deze heb ik ook liggen maar ga hem niet gebruiken. Ik heb een systeem dan je moderne stuurpennen kan gebruiken. Niet passend kwam uiterlijk op een klassieke Solex of je moet de pen ontdoen van de lak.
Ben een heel eind. Remmen afstellen is wel een dingetje. Voor is gelukt maar achter remt het nog niet geweldig. Zit een nieuw wiel in. Volgend jaar maar eens een echte solex specialist opzoeken. Zijn nog wel een paar zaken op te lossen:
Remmen. Starten. Nog niet geweldig. Ontsteking is afgesteld. Motor zwaar op de voorband
Hierbij nog een paar leuke foto's
Wie kent in de buurt van Baarn specialisten op het gebied van de Solex waar ik een keer naar toe kan.
Wel vreemd dat een nieuw wiel met trommelrem niet goed remt, moet in principe goed werken. Ik zie wel dat het stuur erg hoog staat, zit daar zo'n lange stuurpen aan of staat het in de bovenste stand ?? "Motor zwaar op de voorband" veren te strak ?? deze iets oprekken, hier is onlangs nog het een en ander over geschreven. https://solexforum.nl/ubbthreads.ph...g-motor-op-voorwiel-afstellen#Post134841
je kunt eens in hoogland langskomen als je iemand zoekt die wel eens aan een solex werkt. "Nieuwe" wielen, hangt ervan af waar ze vandaan komen, ik heb er aardig wat droevige exemplaren van moeten opleuken, met name de tussen bus tussen de vaste lagers in de naaf ( heb je zo een type, zo te zien wel) geeft het snel op en dan drukken de lagers los. andere naven lagen de lagers al los in de naaf. en in principe zaag ik ca 2 cm van de remarm af en las dan het oogje weer terug want de remhevel aan het stuur heeft niet genoeg bereik om de hevel aan de naaf ver genoeg aan te trekken om te remmen, je stelt hem OF af zodat hij remt maar dan blijft de rem slepen OF je stelt hem af dat de rem niet sleept maar dan remt hij niet
Ik zie de foto’s en reacties nu voor het eerst en het eerste dat mij opviel was ook dat hoge stuur. TE hoog, onveilig! Of je zou een lange stuurpen moeten hebben maar volgens mij is deze origineel. Omlaag zetten dat stuur voordat er ongelukken gebeuren!
Motor zwaar op band.... drukt hij zwaar op de band of gaat het moeilijk om hem op de band te zetten? Bij het laatste helpt een pufje wd40 op de juiste plek.
Remmen bij die nieuwe wielen is wel eens een probleem. Ik heb andere hendels, van fiets/Tomos/puch Maxi. Helaas niet origineel maar het remt wel stukken beter