Ik begreep uit eerdere posts op het forum dat een oto of 3800 de beste opties zijn voor een beginner. Op basis vh bouwjaar en de foto's schat ik dat het een 3800 motortje is. Kan dit kloppen? De verkoper schrijft dat hij nog "niet super" loopt maar ontkolen al veel zal helpen. Kan dit kloppen? Waar moet ik naar vragen/op letten t.a.v. hoe het motortje loopt. "Niet super" kan vanalles zijn. Zijn er bepaalde dingen waar ik specifiek op moet letten die aangeven dat er ernstige dingen mis zijn/kunnen zijn?
Alvast heel erg bedankt! Ik vermoed dat ik dit forum nog vaak ga gebruiken als naslagwerk/vraagbaak!
Zo, dat is een mooie. Ja, gewoon gaan rijden en kijken hoe dat gaat. Kijk onder het voorspatbord naar de rol. Links moet ze droog zijn. Een Solex krijg je altijd wel goed lopend. Kijk gewoon ook naar, hoe de wielen draaien (lagers), remmen, en dat soort dingen. Nee dit is geen 3800, maar een echt oto zo te zien. Succes met de koop.
Een gerestaureerde solex en het motortje loopt nog niet goed is vaak een opgeef project, en als er in de advertentie staat moet misschien nieuwe bougie in of een beetje ontkoold worden moet je op passen, neem anders iemand mee die er verstand van heeft voor je het weet zit je met reparatie kosten van honderden euros.
Een gerestaureerde solex en het motortje loopt nog niet goed is vaak een opgeef project, en als er in de advertentie staat moet misschien nieuwe bougie in of een beetje ontkoold worden moet je op passen,…..Jazeker want waarom zou je anders AL DIE MOEITE hebben genomen om hem op te knappen en dan net dat laatste beetje overslaan.. neem anders iemand mee die er verstand van heeft voor je het weet zit je met reparatie kosten van honderden euros.
Hmm... helaas heb ik niemand met verstand van solexen die mee kan. Mijn schoonbroer (die redelijk technisch is) gaat mee. Ik vind het overigens niet erg om er wat aan te moeten sleutelen, maar het liefst zou ik de eerste periode er wel al mee willen kunnen rijden zonder dat hij compleet uit elkaar moet.
O.b.v. het kenteken heeft deze eigenaar hem sinds maart 2018 in zijn bezit.
Bedankt voor alle tips! Hij schijnt wel 30 km/u te lopen. Ik ga er kritisch naar kijken, luisteren en op rijden.
Het lijkt een oprechte verkoper. Hij heeft de solex voor mij gereserveerd omdat ik als eerste serieuze interesse had getoond, terwijl andere wel al een hoger bod hebben gedaan.
Mocht dit niks worden, hebben jullie dan nog betrouwbare adressen waar ik een mooie solex op de kop kan tikken?
Bedankt voor alle tips! Hij schijnt wel 30 km/u te lopen. Ik ga er kritisch naar kijken, luisteren en op rijden.
Het lijkt een oprechte verkoper. Hij heeft de solex voor mij gereserveerd omdat ik als eerste serieuze interesse had getoond, terwijl andere wel al een hoger bod hebben gedaan.
Originally Posted by Jajoa
De verkoper schrijft dat hij nog "niet super" loopt maar ontkolen al veel zal helpen. Kan dit kloppen? Waar moet ik naar vragen/op letten t.a.v. hoe het motortje loopt. "Niet super" kan vanalles zijn.
Even 2 regeltjes rood gemaakt. Wel bijzonder dat de motor gereviseerd is en alsnog ontkoold moet worden. De snelheid van 30km/uur is niet verkeerd, kan sneller (maar ook langzamer).
Dit is een van de laatste oto’s met rond buisframe. Afwijkend van vorige modellen: - Zwart zadel - Dikke retourslang en tankaansluiting aan onderkant. - andere rol (met 8-kant dat op een moer lijkt) - ander carter zonder bloemring.
Dit type carter is naar mijn ervaring het zwakste van alle Oto’s. Gescheurde carters ben ik regelmatig tegengekomen. Als zo’n Solex slecht loopt dan gaat bij mij de alarmbel. (Wat niet wil zeggen dat dit hier het geval is). Als ze goed zijn dan lopen ze heel mooi.
Ik heb hier 2 Oto’s in de stille verkoop staan. Niet van mij maar ik weet dat ze goed zijn. De eigenaar wil er € 1000,- per stuk voor. Zijn niet overgespoten maar heel netjes. Ik wil ze niet aansmeren, ze zijn niet van mij en hoeven niet weg b
Ik zie dat deze in Roermond staat. Ik wil best met je mee gaan kijken. Slechtlopers vallen bij mij snel door de mand
Om het even af te sluiten: John is komen kijken (waarvoor dank!) en de kans bestond inderdaad dat het carter gescheurd was (weinig compressie, leek wat te lekken, liep iig niet best). Daarom maar vd koop afgezien en ik zoek ondertussen verder. Bedankt voor de tips!
Ja, er waren wat lekkages zichtbaar en het liep echt niet best, risico van gescheurd carter is altijd aanwezig. Met een nieuw cnc carter is dat opgelost, betekent wel een behoorlijke meerkost. Verder is het een hele mooie Solex en een sympathieke verkoper die te goeder trouw handelde.
Hij ging er zelf aan sleutelen om hem in orde te maken. Hij wilde hem niet verkopen met een mogelijk defect carter. Was zich er niet van bewust dat dit aan de hand kon zijn. Het was echt een mooie solex. Jammer.... maar we zoeken verder
Om het even af te sluiten: John is komen kijken (waarvoor dank!) en de kans bestond inderdaad dat het carter gescheurd was (weinig compressie, leek wat te lekken, liep iig niet best). Daarom maar vd koop afgezien en ik zoek ondertussen verder. Bedankt voor de tips!
Vraagje, heeft compressie iets met een gescheurd/lek carter te maken, dit zijn toch afzonderlijke compartimenten/drukkamers? Groet ANdre
Om het even af te sluiten: John is komen kijken (waarvoor dank!) en de kans bestond inderdaad dat het carter gescheurd was (weinig compressie, leek wat te lekken, liep iig niet best). Daarom maar vd koop afgezien en ik zoek ondertussen verder. Bedankt voor de tips!
Vraagje, heeft compressie iets met een gescheurd/lek carter te maken, dit zijn toch afzonderlijke compartimenten/drukkamers? Groet ANdre
, Niet echt "afzonderlijk" de bedoeling is dat ze met elkaar praten ( communiceren) wat de onderste niet aan kan omdat hij ziek is , kan hij ook niet weg geven aan de bovenste. Die bovenste moet het werk verzetten maar zonder voer sterft hij een zachte dood.
Klopt, maar of er een verkeerd mengsel brandstof met teveel buitenlucht in de compressiekamer/verbrandingskamer komt geeft toch geen lagere compressie of zie ik het verkeerd, bij een lek/gescheurd carter gebeurt dit, geen goed mengsel wel de juiste compressie toch, of zou ik zonder carterdeksel geen compressie meer hebben? Groet ANdre
Normaal voel je ook met een lek carter dat zich druk opbouwt. Als het carter dicht is is er een overdruk in het begin van de slag en bij een lek carter begin je bij nul.
Deze Solex had de vliegwielkap en de motorbeugel er nog op. Liep zo beroerd dat er iets aan de hand moest zijn. Gebrek aan compressie is op gevoel tijdens aanduwen ingeschat.
De lekkage zag er niet goed uit, aan krukaszijde was de binnenkant behoorlijk vettig. Voor mij reden genoeg om het risico van carterlekkage groot te achten.
Klopt, maar of er een verkeerd mengsel brandstof met teveel buitenlucht in de compressiekamer/verbrandingskamer komt geeft toch geen lagere compressie of zie ik het verkeerd, bij een lek/gescheurd carter gebeurt dit, geen goed mengsel wel de juiste compressie toch, of zou ik zonder carterdeksel geen compressie meer hebben?Ik zou zeggen probeer het eens en zie of je verschil merkt . Vroeger zeiden we al "meten is weten" Groet ANdre
op mijn testbank haal ik voor een JRT cilinder met originele kop ( JRT zuiger komt niet helemaal bovenaan) een maximale compressie van 5 Bar en dat is niet bar
Ik heb gisteravond een solex gevonden! Wereld van verschil met de eerdere solex: je geeft hem een zetje en hij loopt! Het is een overgangsmodel uit 1967 en ben er via John (die ik weer via dit forum kon contacteren) bij uitgekomen. Meteen online overgeschreven en verzekerd en het eerste ritje zit er al op!
Hier is ie dan! Het geimproviseerde "krukken-meeneem-systeem" mogen jullie even negeren. Dit gaat er z.s.m. af, maar helaas heb ik de krukken nog even nodig.