Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#133244 20/06/19 07:46 PM
Joined: Jun 2019
Posts: 10
J
Jajoa Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2019
Posts: 10
Ik ben van plan een solex aan te schaffen en ga morgen naar deze kijken:

Solex Oto 1967 (blauw kenteken)
Gereserveerd
http://link.marktplaats.nl/m1424227...id_social&utm_campaign=socialbuttons

Ik begreep uit eerdere posts op het forum dat een oto of 3800 de beste opties zijn voor een beginner. Op basis vh bouwjaar en de foto's schat ik dat het een 3800 motortje is. Kan dit kloppen?
De verkoper schrijft dat hij nog "niet super" loopt maar ontkolen al veel zal helpen. Kan dit kloppen? Waar moet ik naar vragen/op letten t.a.v. hoe het motortje loopt. "Niet super" kan vanalles zijn.
Zijn er bepaalde dingen waar ik specifiek op moet letten die aangeven dat er ernstige dingen mis zijn/kunnen zijn?

Alvast heel erg bedankt! Ik vermoed dat ik dit forum nog vaak ga gebruiken als naslagwerk/vraagbaak!

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zo, dat is een mooie.
Ja, gewoon gaan rijden en kijken hoe dat gaat.
Kijk onder het voorspatbord naar de rol. Links moet ze droog zijn.
Een Solex krijg je altijd wel goed lopend.
Kijk gewoon ook naar, hoe de wielen draaien (lagers), remmen, en dat soort dingen.
Nee dit is geen 3800, maar een echt oto zo te zien.
Succes met de koop.

Last edited by Alfons_Amuse; 20/06/19 08:15 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2019
Posts: 10
J
Jajoa Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2019
Posts: 10
Dankje! Ik hoop dat hij in het echt ook zo mooi is.

Stomme vraag: de rol moet droog zijn aan de linkerkant als je er op zit of als je er voor staat?

Als hij niet droog is lekt een lager oid?

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Een gerestaureerde solex en het motortje loopt nog niet goed is vaak een opgeef project, en als er in de advertentie staat moet misschien nieuwe bougie in of een beetje ontkoold worden moet je op passen, neem anders iemand mee die er verstand van heeft voor je het weet zit je met reparatie kosten van honderden euros.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Roelof
Een gerestaureerde solex en het motortje loopt nog niet goed is vaak een opgeef project, en als er in de advertentie staat moet misschien nieuwe bougie in of een beetje ontkoold worden moet je op passen,…..Jazeker want waarom zou je anders AL DIE MOEITE hebben genomen om hem op te knappen en dan net dat laatste beetje overslaan.. neem anders iemand mee die er verstand van heeft voor je het weet zit je met reparatie kosten van honderden euros.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2019
Posts: 10
J
Jajoa Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2019
Posts: 10
Hmm... helaas heb ik niemand met verstand van solexen die mee kan. Mijn schoonbroer (die redelijk technisch is) gaat mee. Ik vind het overigens niet erg om er wat aan te moeten sleutelen, maar het liefst zou ik de eerste periode er wel al mee willen kunnen rijden zonder dat hij compleet uit elkaar moet.

O.b.v. het kenteken heeft deze eigenaar hem sinds maart 2018 in zijn bezit.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Als het motortje een berg lawaai maakt en niet vooruit te branden is laten staan, ik vermoed dat om die reden de eigenaar er afstand van doet. Suc6


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2019
Posts: 10
J
Jajoa Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2019
Posts: 10
Bedankt voor alle tips! Hij schijnt wel 30 km/u te lopen.
Ik ga er kritisch naar kijken, luisteren en op rijden.

Het lijkt een oprechte verkoper. Hij heeft de solex voor mij gereserveerd omdat ik als eerste serieuze interesse had getoond, terwijl andere wel al een hoger bod hebben gedaan.

Mocht dit niks worden, hebben jullie dan nog betrouwbare adressen waar ik een mooie solex op de kop kan tikken?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Jajoa
Bedankt voor alle tips! Hij schijnt wel 30 km/u te lopen.
Ik ga er kritisch naar kijken, luisteren en op rijden.

Het lijkt een oprechte verkoper. Hij heeft de solex voor mij gereserveerd omdat ik als eerste serieuze interesse had getoond, terwijl andere wel al een hoger bod hebben gedaan.



Originally Posted by Jajoa

De verkoper schrijft dat hij nog "niet super" loopt maar ontkolen al veel zal helpen. Kan dit kloppen? Waar moet ik naar vragen/op letten t.a.v. hoe het motortje loopt. "Niet super" kan vanalles zijn.


Even 2 regeltjes rood gemaakt.
Wel bijzonder dat de motor gereviseerd is en alsnog ontkoold moet worden.
De snelheid van 30km/uur is niet verkeerd, kan sneller (maar ook langzamer).


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Dit is een van de laatste oto’s met rond buisframe.
Afwijkend van vorige modellen:
- Zwart zadel
- Dikke retourslang en tankaansluiting aan onderkant.
- andere rol (met 8-kant dat op een moer lijkt)
- ander carter zonder bloemring.

Dit type carter is naar mijn ervaring het zwakste van alle Oto’s. Gescheurde carters ben ik regelmatig tegengekomen. Als zo’n Solex slecht loopt dan gaat bij mij de alarmbel. (Wat niet wil zeggen dat dit hier het geval is). Als ze goed zijn dan lopen ze heel mooi.

Ik heb hier 2 Oto’s in de stille verkoop staan. Niet van mij maar ik weet dat ze goed zijn. De eigenaar wil er € 1000,- per stuk voor. Zijn niet overgespoten maar heel netjes. Ik wil ze niet aansmeren, ze zijn niet van mij en hoeven niet weg b

Ik zie dat deze in Roermond staat. Ik wil best met je mee gaan kijken. Slechtlopers vallen bij mij snel door de mand wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ik zal meteen gebruik maken van de optie om John mee te nemen. Zelfde persoon die de 123 ontsteking aanbied???


solexliefhebbers.nl
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Kijk da's een mooi aanbod van John, daar zou ik iig gebruik van maken. Veel meer kennis heb je niet snel naast een solex staan.


Groeten SOLEXRIJEN
Joined: Jun 2019
Posts: 10
J
Jajoa Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2019
Posts: 10
Ik zou graag van je aanbod gebruik willen maken! We hebben om 20u afgesproken. Mocht je toevallig tijd hebben dan kan ik je het adres doorsturen.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
De rest regelen we via pm wink
Ff iets voor FF: denk leesfoutje, reserveren of reviseren is nogal verschil laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2018
Posts: 3
T
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Nov 2018
Posts: 3
Originally Posted by Ant_one
Ik zal meteen gebruik maken van de optie om John mee te nemen. Zelfde persoon die de 123 ontsteking aanbied???


Nee, dat ben ik :-) Goed dat je het zegt, heb hem gisteren verkocht moet hem van marktplaats afhalen.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by John Meisters
De rest regelen we via pm wink
Ff iets voor FF: denk leesfoutje, reserveren of reviseren is nogal verschil laugh


Ai, dan toch maar aan de leesbril, pijnlijk als een ander je er op moet wijzen.......... cool


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2019
Posts: 10
J
Jajoa Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2019
Posts: 10
Om het even af te sluiten: John is komen kijken (waarvoor dank!) en de kans bestond inderdaad dat het carter gescheurd was (weinig compressie, leek wat te lekken, liep iig niet best).
Daarom maar vd koop afgezien en ik zoek ondertussen verder.
Bedankt voor de tips!

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ja, er waren wat lekkages zichtbaar en het liep echt niet best, risico van gescheurd carter is altijd aanwezig. Met een nieuw cnc carter is dat opgelost, betekent wel een behoorlijke meerkost.
Verder is het een hele mooie Solex en een sympathieke verkoper die te goeder trouw handelde.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
De verkoper is geschrokken en heeft de advertentie verwijderd zag ik. De carter is toch wel een hekel puntje aan de Solex.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jun 2019
Posts: 10
J
Jajoa Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2019
Posts: 10
Hij ging er zelf aan sleutelen om hem in orde te maken. Hij wilde hem niet verkopen met een mogelijk defect carter. Was zich er niet van bewust dat dit aan de hand kon zijn. Het was echt een mooie solex. Jammer.... maar we zoeken verder

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Originally Posted by Jajoa
Om het even af te sluiten: John is komen kijken (waarvoor dank!) en de kans bestond inderdaad dat het carter gescheurd was (weinig compressie, leek wat te lekken, liep iig niet best).
Daarom maar vd koop afgezien en ik zoek ondertussen verder.
Bedankt voor de tips!


Vraagje, heeft compressie iets met een gescheurd/lek carter te maken, dit zijn toch afzonderlijke compartimenten/drukkamers?
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Klopt, 2 aparte compartimenten, grote kans dat er nog meer aan de hand is.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by dreke2
Originally Posted by Jajoa
Om het even af te sluiten: John is komen kijken (waarvoor dank!) en de kans bestond inderdaad dat het carter gescheurd was (weinig compressie, leek wat te lekken, liep iig niet best).
Daarom maar vd koop afgezien en ik zoek ondertussen verder.
Bedankt voor de tips!


Vraagje, heeft compressie iets met een gescheurd/lek carter te maken, dit zijn toch afzonderlijke compartimenten/drukkamers?
Groet
ANdre
, Niet echt "afzonderlijk" de bedoeling is dat ze met elkaar praten ( communiceren) wat de onderste niet aan kan omdat hij ziek is , kan hij ook niet weg geven aan de bovenste. Die bovenste moet het werk verzetten maar zonder voer sterft hij een zachte dood.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Klopt, maar of er een verkeerd mengsel brandstof met teveel buitenlucht in de compressiekamer/verbrandingskamer komt geeft toch geen lagere compressie of zie ik het verkeerd, bij een lek/gescheurd carter gebeurt dit, geen goed mengsel wel de juiste compressie toch, of zou ik zonder carterdeksel geen compressie meer hebben?
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Normaal voel je ook met een lek carter dat zich druk opbouwt. Als het carter dicht is is er een overdruk in het begin van de slag en bij een lek carter begin je bij nul.

Deze Solex had de vliegwielkap en de motorbeugel er nog op. Liep zo beroerd dat er iets aan de hand moest zijn. Gebrek aan compressie is op gevoel tijdens aanduwen ingeschat.

De lekkage zag er niet goed uit, aan krukaszijde was de binnenkant behoorlijk vettig. Voor mij reden genoeg om het risico van carterlekkage groot te achten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by dreke2
Klopt, maar of er een verkeerd mengsel brandstof met teveel buitenlucht in de compressiekamer/verbrandingskamer komt geeft toch geen lagere compressie of zie ik het verkeerd, bij een lek/gescheurd carter gebeurt dit, geen goed mengsel wel de juiste compressie toch, of zou ik zonder carterdeksel geen compressie meer hebben?Ik zou zeggen probeer het eens en zie of je verschil merkt . Vroeger zeiden we al "meten is weten"
Groet
ANdre
op mijn testbank haal ik voor een JRT cilinder met originele kop ( JRT zuiger komt niet helemaal bovenaan) een maximale compressie van 5 Bar en dat is niet bar

Last edited by Joan; 23/06/19 08:24 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2019
Posts: 10
J
Jajoa Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2019
Posts: 10
Ik heb gisteravond een solex gevonden! Wereld van verschil met de eerdere solex: je geeft hem een zetje en hij loopt! Het is een overgangsmodel uit 1967 en ben er via John (die ik weer via dit forum kon contacteren) bij uitgekomen.
Meteen online overgeschreven en verzekerd en het eerste ritje zit er al op! grin

Ik zal binnenkort wat foto's posten.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ja, een hele mooie. Stond niet op marktplaats of facebook dus maar weinig mensen wisten dat deze te koop stond. Goede aankoop wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2019
Posts: 10
J
Jajoa Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2019
Posts: 10
Hier is ie dan!
Het geimproviseerde "krukken-meeneem-systeem" mogen jullie even negeren. Dit gaat er z.s.m. af, maar helaas heb ik de krukken nog even nodig.

Attached Images
20190705_163210.jpg (226.44 KB, 103 downloads)
Last edited by Jajoa; 05/07/19 03:32 PM.
Joined: Jun 2019
Posts: 10
J
Jajoa Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2019
Posts: 10
....

Attached Images
IMG_20190705_2280_compress71.jpg (1.02 MB, 98 downloads)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Hij is mooi compleet. Veel plezier maar pas op.. het kan verslavend werken.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Das. een hele mooie.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 29 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.055s Queries: 82 (0.020s) Memory: 1.2264 MB (Peak: 1.5934 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 09:13:20 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS