voor een niet nader te noemen evenement kreeg ik het verzoek nog een solex klaar te stomen. komt er een 3800 blok de schuur in gestrompeld . demonteren hoefde haast niet, alles zat al los, op het rolcarter gedeelte na , normaal zit dat los maar bleek nu vastgerot. Alles schoongemaakt, carter gestraald, zag er bijna naar uit dat de gaten erin zouden vallen. van te voren na gekeken wat er aan nieuwe onderdelen in moesten. Nou je hoeft maar aan AD te denken of de spullen staan al in een doos op de stoep. wat vooral nodig is als je aan het vermogen gaat sleutelen, een rol met grip. Ik weet niet wie de beste heeft maar als Je AD bestelt, bestel je dat er gewoon bij.
normaliter heb ik een rol klem van twee plankenhout met elk een half rond gat werkt perfect op de oude gesinterde rollen. maar verleden jaar een paar rollen zien sneuvelen, dus de nieuwe maar niet mechanisch belasten door vreselijk te klemmen, de oude welmet de houten klem verwijderd, maar voor de nieuwe een bus met pennen gemaakt die in twee gaten van 7 mm ( zelf geboord) in de koppeling trommel steken. Toevallig lag er een voorvork van een kinderfiets in de hoek, mooie beugel om de pennenbus vast te houden, perfect aangedraaid zonder de rol ook maar enigszins te belasten ( omhoog gehouden met een pen 17 in de bankschroef ) doordat de 17mm pen de boel goed vast houdt kun je links en rechts goed naar je toetrekken. de vasthouder blijft mooi neutraal liggen op het carter dankzij de pennen van de cantilever rem die ik heb laten zitten
omdat ik de laatste tijd nogal aan de 3800 ben ( en de Chinese opvolger) waarvan de lagers opnieuw geklonken moeten worden heb ik vandaag maar eens een "aambeeld" gemaakt eerder werkte ik met een pijp waarvan de binnen diameter op de maat van het carter was gedraaid met een randje om te "dragen" maar dat bleek toch lastig,wiebelig en de "dracht" niet heel erg.
in het midden een gat, want met een aandruk ring OP het lager en een draadeind door aandrukring en aambeeld trek je het lager in het carter om te voorkomen dat bij het borgen het lager omhoog stuitert
inmiddels begint het 3800 blok weer vorm te krijgen, ben wel een uur of 4 aan het pielen geweest om het veertje van de keerring in de keerring te houden, elke keer als ik controleerde lag hij ernaast, wie verzint nou ook om een bus ( die bronzen lagerbus van de rol) tegen de richting in , in een keerring te duwen, je duwt hem dan dicht in plaats van open: gevolg het veertje pleite.
het borgen van het hoofdlager ging dankszij mijn nieuwe "aambeeld" uitstekend ( wel weer een extra lage rand aan het lager gemaakt door een stukje weg te draaien op de draaibank
Ja en zoiets kan toch nooit fatsoenlijk afdichten... ik vertrouw niet alleen op de keerring, ook de vlakke ring achter het lager met dikke (!) binnenring wordt gemonteerd, alle beetjes helpen.
Solex heeft ook lagers gemonteerd met dunne binnenring ("er zit toch een keerring op"). Lekken gegarandeerd
inmiddels begint het 3800 blok weer vorm te krijgen, ben wel een uur of 4 aan het pielen geweest om het veertje van de keerring in de keerring te houden, elke keer als ik controleerde lag hij ernaast, wie verzint nou ook om een bus ( die bronzen lagerbus van de rol) tegen de richting in , in een keerring te duwen, je duwt hem dan dicht in plaats van open: gevolg het veertje pleite.
het borgen van het hoofdlager ging dankszij mijn nieuwe "aambeeld" uitstekend ( wel weer een extra lage rand aan het lager gemaakt door een stukje weg te draaien op de draaibank
Is het lager alleen op een paar punten geborgd of volledig rondom ? Kan ik niet goed zien op de foto.
bijna helemaal rondom, daar waar het zink te slecht was heb ik kleine stukjes overgeslagen, een klein hamertje zonder steel met een mooie brede smalle afgeronde voorkant gebruik ik als "drevel" om het materiaal de hoek om te smeden
en dat heb ik dan weer kijk je naar het spruitstuk valt op dat de inlaat er bijna spontaan af gaat vallen hangt alleen nog een beetje aan het koper tussen inlaat en uitlaat en dat wil je minimaliseren (* er zijn spruitstukken daar zit nauwelijks wat) om niet teveel hitte van de uitlaat over te brengen naar de inlaat. heb hem zelf maar losgebroken in plaats van te wachten of het spontaan gaat. kon meteen weer een soldeermal gaan maken want de andere mal die ik heb is voor race spruitstukken en dat mag niet bij de 24 uurs race moet het spruitstuk origineel zijn ( en een nieuwe kopen is geen optie want die zijn gemaakt van veel dikwandiger materiaal ( beide dus kleinere werkende doorlaat want van buiten zijn ze hetzelfde) en de inlaat is bij de bocht vaak door buigen in plaats van trekken ( maken van die bocht dus) zo plat als een dubbeltje
bij de pijlen zie je roestig pijpje, daar had soldeer moeten zitten, waarschijnlijk haast, dan word alleen het dunne pijpje heet en pakt de soldeer en het dikkere pasvlakplaatje is nog te koud en daar loopt dan de soldeer niet heen
Hallo we hebben een puch klaar gemaakt voor de brascross in heeswijk loopt en trek goed 73 km! Nu kwam de buurman met kerosine wij gemengd 1op30 en de puch loopt 96!! Zou dit ook bij een solex gaan? En houd hij dat 24 uur vol? Gr Maikel
Hoe het kan weet ik ook niet! De buurman heeft vroeg aan solexrace in Frankrijk meegedaan ik heb een paar filmpjes van hem gezien dat gaat echt hard!! Maar dr blokjes lijken niet op een solex blok .hij weet ook niet of het bij een normale solex ook kan maar daar mengde ze met kerosine
AVGAS heeft een octaan gehalte van minstens 130, en is voor vliegtuigen met zuigermotoren. JET-A1 is idd meer petroleum achtig en is voor straalmotoren.
Kan dit verklaart worden, want dit begrijp ik niet goed.
hangt helemaal af van de compressie verhouding die ze gekozen hebben, als dat te hoog is dan werkt dat averechts bij benzine, dat los je op met kerosine ( of bijvoorbeeld Shell V-power diesel) ik heb laats nog ge-expi met 10% en met 20% om het effect van die ethanol aan de benzine tegen te gaan, die 20% gaat iets ruiken
vliegtuig benzine werd vroeger gebuikt in 1cylinder motorfietsen , voor cross en race hadden een compressie van +- 12,5 : 1, dat kwam niet goed met de super van 98à 99 oct van de fabriek raden ze minstens oct 104 aan , en bij gebrek daaraan reed men stukken bij voluitgaan ( zelf ondervinding ) ooit nog wel eens iets uitgedokterd om de klopvastheid te verhogen ?maar de ingrediënten waren niet te betalen vb 1ingredient koste toentijds ong 1000bfr /liter had ong 500ml nodig per seizoen maar moest wel minstens 60liter afnemen , dat dus rijden en uiteindelijk explosie van de motor , dikke shit , matchless G85cs , ...
als je echt voortgang wil maken moet je je compressie fiks ophogen en water methanol gaan injecteren verdubbel je je vermogen. Hebben ze oa me ge-experimenteerd in de tweede wereld oorlog ( toen al !) en zo kregen ze vliegtuig motoren van 770 PK naar 1600 PK de compressie kregen ze omhoog niet door de motor aan te passen maar de compressor op een hogere druk te laten werken ( hadden ze toch nodig om op grote hoogte te kunnen vliegen) en dan wordt de cilinderdruk navenant hoger. water niet TE veel want dan blus je de brand in plaats van aan te jagen
omdat ik de laatste tijd nogal aan de 3800 ben ( en de Chinese opvolger) waarvan de lagers opnieuw geklonken moeten worden heb ik vandaag maar eens een "aambeeld" gemaakt eerder werkte ik met een pijp waarvan de binnen diameter op de maat van het carter was gedraaid met een randje om te "dragen" maar dat bleek toch lastig,wiebelig en de "dracht" niet heel erg.
in het midden een gat, want met een aandruk ring OP het lager en een draadeind door aandrukring en aambeeld trek je het lager in het carter om te voorkomen dat bij het borgen het lager omhoog stuitert
3800 cater met 20x30x7 viton kering, deze draait nu mee in de verhuur om te kijken wat de levensduur is.
3800 cater met 20x30x7 viton kering, deze draait nu mee in de verhuur om te kijken wat de levensduur is.
Is de bronzen lagerbus dan ook naar 20 teruggedraaid ? Als ik die keerringen bij de OTO gebruik dan draai ik de tussenbus die afsteunt op het lager terug naar 19,8 en dan nog draait de bus redelijk zwaar in de keerring. Deze zijn overigens van nitrilrubber (NBR) , kunnen tot 80 graden en gaan voorlopig al jaren mee.
3800 cater met 20x30x7 viton kering, deze draait nu mee in de verhuur om te kijken wat de levensduur is.
Is de bronzen lagerbus dan ook naar 20 teruggedraaid ? Als ik die keerringen bij de OTO gebruik dan draai ik de tussenbus die afsteunt op het lager terug naar 19,8 en dan nog draait de bus redelijk zwaar in de keerring. Deze zijn overigens van nitrilrubber (NBR) , kunnen tot 80 graden en gaan voorlopig al jaren mee.
Idd afgedraaid naar 20mm en ook 2mm langer omdat het lager 10mm is.
Ik gebruik INA IR bussen (voor de oto) en die zijn 20mm, beetje olie er bij en klaar, draait wel een beetje zwaar eerst, komt voornamelijk door de stoflip maar dat is tijdelijk, hij word continu gesmeerd door de mengolie, nog geen enkele stuk gedaaid.
mijn volgende 3800 die ik reviseer gaat als volgt: eerst een INA bus ( inwendig iets uithonen anders loopt hij vast op de krukas ) van 20 dan een hard stalen ring van 24 dan een lange bronzen bus van 21 uitwendig over de volledige lengte van de rol dan weer een hardstalen ring van 24 dan een vulbus bus van 24 en dan de hele mik aandrukken met de koppeling en maar 1 moer zodat als die bussen vast zitten op de krukas net als bij OTO scheelt je "achterloopsheid' van olie en krukascarter compressie lekkage via de lagerspeling. de rol over de volledige lengte uitdraaien naar 21, dan lagert de rol op de bus in plaats van dat de krukas op de bus lagert. kun je ook weer nieuw leven blazen in een enigszins ingekankerde krukas ( lagerbus pas maken op huidige diameter krukas )
Als er genoeg vet zit op die keerring, dan zou dit genoeg moeten smeren toch? Het is uiteindelijk viton op metaal... Ben benieuwd.
Nou heb je metaal en metaal EN met vet pak je ook vuildeeltjes op en dan heb je Viton op metaal met een schuurpasta. Veelal gebruik je dan metaal dat is doorgehard naar een hardheid van tot wel 1300 ( PB ijzer is ca 180 ter vergelijking) en dat brons kon wel eens een "hardheid" hebben dat de 100 nog niet haalt ( waarden in "Vickers" ) Dus goed dat het "real time" getest wordt
Als er genoeg vet zit op die keerring, dan zou dit genoeg moeten smeren toch? Het is uiteindelijk viton op metaal... Ben benieuwd.
Nou heb je metaal en metaal EN met vet pak je ook vuildeeltjes op en dan heb je Viton op metaal met een schuurpasta. Veelal gebruik je dan metaal dat is doorgehard naar een hardheid van tot wel 1300 ( PB ijzer is ca 180 ter vergelijking) en dat brons kon wel eens een "hardheid" hebben dat de 100 nog niet haalt ( waarden in "Vickers" ) Dus goed dat het "real time" getest wordt
Daarom gebruik ik een Viton kering met stoflip.......die stoflip is er om vuil tegen te houden.