Hallo ik heb een vraag zijn er ook nog ergens remblokjes voor de voor rem te koop die ook echt remmen heb al veel geprobeerd maar de rem blokjes die ik heb gekocht remmen voor geen cent betreft een 3800 met nieuwe velgen niet de vlakke radellie velgen maar het NL model achter rem ook niet goed ook niet na monteren nieuwe blokken zou het helpen als ik de rem hevel vervang door een langere al sugesties zijn welkom
Bij mij werken die remblokken van de Hema en Action niet goed. Toch nog een lange remweg. De blokjes van de solexwebshops remmen het beste, alleen maken die tijdens het remmen wel een teringherrie helaas
Zorg ook ervoor dat de velgrand vetvrij is. Met remreiniger goed schoon maken. Nieuwblokje erin en remmen maar. Had ik gedaan en nu remt het heel goed. Ook goed uilijnen en goed plaatsen.
Nou, heb een complete voorrem aangeschaft via de webshop. Ze kosten 28 euro. Je gaat er van uit dat deze goed zijn, maar ook de nieuwe maken een ongelooflijke herrie bij het remmen.
Je hebt de remblokken met de 4 bobbels? Ik neem aan dat je hetzelfde al hebt gedaan wat je in 2005 ook gedaan hebt en toch blijven ze herrie maken? Heb je dat geluid bij al je Solexen? Slijten de remblokken mooi gelijkmatig?
Hallo ik heb de velg gereinigd heb de vlakke remblokken gebruiktmaar als ik de rem in knijp kan ik het wiel nog met de hand rond draaien zou het kunnen dat de chrome te hard is het zijn nieuwe velgen
Hoi Theo, remmen is bij mij ook soms een probleem. Bij de voorrem kan de stand van de blokjes weleens het probleem zijn. Richt ze zodanig uit dat ze parallel met de velg staan, of de voorkant iets verder naar de velg toe.
Ik heb met alle blokjes goede ervaringen, maar ik heb wel langere grepen gemonteerd. Het beste zijn de Tomos/Puch Maxi grepen. Scheelt enorm, voor de originaliteit minder maar veiligheid vind ik te belangrijk.
Ik ken jou als ervaren en fervent sleutelaar dus dat komt wel goed
Nou, heb een complete voorrem aangeschaft via de webshop. Ze kosten 28 euro. Je gaat er van uit dat deze goed zijn, maar ook de nieuwe maken een ongelooflijke herrie bij het remmen.
in dit geval graag eens twee fotos, eentje van bij de velg en eentje van hoe de hevels bovenaan vast zitten, ik heb ook nieuwe remmen in handen gehad daar klopten de moeren van de scharnierpunten niet van en moesten bijgewerkt worden. als je met de rem ingeknepen iets naar voren en achteren gaat hoe "werkt" het systeem dan en dan bedoel ik niet het werken als rem maar het bewegen van de losse onderdelen ten opzichte van elkaar. Herrie word vaak veroorzaakt doordat de delen spontaan gaan dansen en die ruimte moet je ze niet geven
Hallo ik heb de velg gereinigd heb de vlakke remblokken gebruiktmaar als ik de rem in knijp kan ik het wiel nog met de hand rond draaien zou het kunnen dat de chrome te hard is het zijn nieuwe velgen
nee chrome kan niet TE hard zijn want het is van nature superhard en toch werkt het , ergens blijft je knijpkracht dan steken en word de aanlegdruk niet groot genoeg, hebben de armen wel vrije ruimte om (genoeg) te bewegen.? Bij sommige blokken komen ze bij montage zover van de velg dat de slag van de armen niet groot genoeg is afhankelijk van het type loont het de moeite eerst een ring op het stangetje van het blokje te leggen (of twee) en dan pas te monteren.
De remvlakken moeten niet vlak zijn, toen de velgranden nieuw waren zaten hier ribbeltjes op. Als je oude velgen opnieuw gaat verchromen dan worden deze vlak en dus glad. En zo verlies bite van de remblokjes. En volgens mij is dit niet te verbeteren of je moet je mooi verchroomde velgen gaan opruwen. De nieuwe remblokjes van de webschops zijn veel te hard. Ik koop op de beurzen de roze remblokjes van Hevea, deze zijn een stuk zachter en hebben wel bite. Maar als de velgranden glad zijn dan zal dit nog steeds niet optimaal zijn. De V-brake blokken van de Hema kunnen ook te hard zijn. Maar een beetje fiets-winkel heeft V-brake blokjes met een groene kleur, speciaal voor natte omstandigheden. Deze zijn ook zacht en beter, vind ik.....
Ja zeker bij nat weer doet de solex rem voor niet zo goed. (Lees slecht). Daarom moet je ook zorgen dat de achterrem goed werkt. Schoentjes opschuren heeft niet zoveel zin. Gewoon vernieuwen en goed afstellen door de rem in te knijpen en dan pas de wielmoer vast te ztten. Goed in het midden dus. Dan heb je een goede achterrem.
Wat bedoel je met ringetje op stangetje leggen Iets duidelijker a.u.b Ik gebruik de oude orginele remgrepen
ik had gehoopt dat als je wel eens schoentjes in je handen had gehad het duidelijk zou zijn. Soms vind ik het lastig om een deel van een onderdeel een naam te geven om het proces duidelijk te maken dat ik voor ogen heb . voor de zekerheid dan toch maar een foto . De remconstructie is nou niet echt een wonder van "'student proof " , daar gaat heel simpel vaak wat fout, ook omdat de onderdelen ( bij montage) vaak eigenzinnig iets uit zichzelf verzinnen .
door ringen op de asjes (draadstangetjes) te plaatsen ( zie asje bij rode pijl) komen de schoenen bij montage al iets dichter naar de velg, zeker met de huidig beschikbare blokken ( zijn lang niet altijd aan de maat die Solex heeft ontworpen) wil dat de montage nog wel verbeteren
Hevea googlelen. Idd, van natuurrubber. Zachter materiaal. Tutters en bijtringetjes worden er van gemaakt. Frans product denk ik. Heb ook een groene kikker van gemaakt gezien. Kortom remblokjes vinden die zacht zijn voor meer grip. Maar zoals ik al zei, zorg zwz voor een goede achterrem.
zo heb ik al eens een voorrem aangepast. stuk plaat ter dikte van het hoefijzermateriaal TUSSEN de twee "blikjes" waaraan de remblokjes komen en met dezelfde vorm ( ik heb de drie onderdelen met "TIG" aan elkaar gepuntlast maar het kan net zo goed met een boutje/moertje M4 zodat het 1 geheel wordt. dan van 1 hoefijzer de twee ogen waar het spatbord aan komt afgezaagd en van eentje de ogen laten zitten. montage met iets langer bouten die als scharnierpunt werken, dan bij montage EERST het hoefijzer waar de ogen van af zijn, DAN de aangepaste armpjes waaraan de blokjes komen en dan pas het hoefijzer met de oogjes voor het spatbord. Geheel is veel stijver en de kracht van je remhendel gaat dan veel minder zitten in het verbuigen van de onderdelen en meer in aanlegdruk voor de blokjes
Ja nu begrijp ik het dat zijn De nieuw model rem blokjes zit ook altijd aluminium ringetjes bij ik gebruik dan de kleinste ring
ik heb bij mijn blokje juist grotere ringen. kans dat met de aluminium ring je de remblokjes ophangbeugel ( hoefijzervorm) ter plaatse van het draadeindje naar binnen buigt want dit blikachtige materiaal word vaak niet goed ondersteund.
Ik heb weer een serie foto's want heel vaak zie ik bij de remmen dat de onderdelen niet goed genoeg gemonteerd zijn. Vroeger ging het fout monteren wat moeilijker want met name dat hoefijzer vormige ophangbeugeltje van de remblokken had omgezette randen en dan kwamen de platen/poten van de rem makkelijker op hun plek terecht. de huidige hoefijzer ( U vorm) beugels hebben 8 stuks doordrukkingen ( 4 aan elke kant) De platen van de rem MOETEN daarbinnen vallen, strak tegen het draadeind aan, zo niet is de overbrugging te groot en druk je het materiaal door overspanning in elkaar ( foto 2).
verder zie je vaak dat de remblokken zo erg NIET aan de maat zijn dat de korte poot van het hoefijzer ( De 'U") niet meer goed aanligt tegen de vorkpoot aan. Omdat dat nogal veel voorkwam hebben de poten van een 3800 zelfs een groter aanligvlak ( zie foto 3) gekregen dan OTO poten. Wat ik ook regelmatig tegenkom is dat de poten van de rem niet op de juiste manieren een paar vormen. Ze lijken veel op elkaar maar de bochten die in het materiaal gezet zijn, zijn elkaars spiegelbeeld en je hoort 1 setje spiegelbeelden bij elkaar te zetten. Doordat het materiaal nogal zacht is kun je ze makkelijk ook zo monteren dat gelijkvormigen een paar vormen, krijg je best gemonteerd en ik heb ze "af China" zo ook in elkaar gezien .
Ik weet dat het allemaal goed bij elkaar moet horen heb al veel remmen in elkaar gezet maar heb nu de rem blokjes gemonteerd op fiets met aluminium velgen Dan werkt de rem uitstekend maar toen geprobeerd op fiets met ijzeren velgen dan is het remmen slecht dus ik denk dat het toch aan de blokjes ligt
Ik weet dat het allemaal goed bij elkaar moet horen heb al veel remmen in elkaar gezet maar heb nu de rem blokjes gemonteerd op fiets met aluminium velgen Dan werkt de rem uitstekend maar toen geprobeerd op fiets met ijzeren velgen dan is het remmen slecht dus ik denk dat het toch aan de blokjes ligt
ja een fietsenmaker zal je vertellen dat er blokjes zijn waar de code "alu-rim" bij hoort en andere blokjes er zit dus degelijk verschil in