Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#131096 25/10/18 11:08 PM
Joined: Oct 2016
Posts: 38
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2016
Posts: 38
Vandaag ben ik druk bezig geweest een aantal spaken te vervangen en het wiel uit te richten en dat ging goed. In mijn enthousiasme ook maar gelijk de trommelrem onder handen genomen. Oude remschoenen vervangen door nieuwe inclusief nieuwe veren. Na montage een schurend geluid bij het draaien van het wiel. Foute boel dus en de oude weer terug gezet maar wederom het schurend geluid (lijkt wel metaal op metaal).

Ik heb alles volgens het onderhoudsboekje gedaan en snap niet wat het geluid veroorzaakt. Heeft iemand een idee?

Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Is het een constant schurend geluid of een gedeelte? Klemt de rem op een vast gedeelte? Heb je de as verwijderd gehad? Het kan zijn dat je as er schreef inzit, of net zoals ik heb gehad de aanwezigheid van 1 kogel die groter is/was.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted by Gert_Jan
Vandaag ben ik druk bezig geweest een aantal spaken te vervangen en het wiel uit te richten en dat ging goed. In mijn enthousiasme ook maar gelijk de trommelrem onder handen genomen. Oude remschoenen vervangen door nieuwe inclusief nieuwe veren. Na montage een schurend geluid bij het draaien van het wiel. Foute boel dus en de oude weer terug gezet maar wederom het schurend geluid (lijkt wel metaal op metaal).

Ik heb alles volgens het onderhoudsboekje gedaan en snap niet wat het geluid veroorzaakt. Heeft iemand een idee?


Probeer eens de rem op spanning te zetten door de remhevel aan te trekken en daarna de borgmoer van de remankerplaat vast draaien, op die manier centreren zig de remschoenen beter, wil nog wel eens helpen. suc6


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Nieuwe veren? die zijn te dik en schrapen tegen de naaf.
Kijk maar eens goed op beide vd veren, 10 tegen 1 dat je aluminium slijpsel ziet zitten.


Salut!
Mark
Joined: Oct 2016
Posts: 38
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2016
Posts: 38
Ik heb de as er niet uit gehad en met en zonder spanning op de rem bleef het geluid. Overigens de remkracht was bedroevend.

Joined: Oct 2016
Posts: 38
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2016
Posts: 38
Ik heb overigens wel de nieuwe veren gebruikt. Ook bij de oude remschoenen. Zaterdag ga ik de oude veren maar weer plaatsen

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Soms loopt de remanker plaat tegen de aluminium trommel doordat de plaat iets verbogen is, kijk daar even naar.
Als de plaat recht is kan je een (extra) vulring tussen de conus borgmoer en de plaat doen.
De veren kunnen in principe nergens tegenaan lopen.

Last edited by FFAnders; 26/10/18 01:00 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Originally Posted by Gert_Jan
Ik heb de as er niet uit gehad en met en zonder spanning op de rem bleef het geluid. Overigens de remkracht was bedroevend.


Heb je wel de juiste schoentjes? Er bestaat nl. een overmaat van 83 mm. Bij 90% van mijn Solexen heb ik die in gebruik.

Meet de diameter van gemonteerde remschoentjes op, en de trommel.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Je hebt je wiel opnieuw gespaakt en recht gemaakt. Had je daarvoor al problemen met de rem?


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2016
Posts: 38
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2016
Posts: 38
Ik gebruik inderdaad de 83mm overmaat en ik heb hiervoor nooit problemen met remmen gehad, ja een beetje minder remkracht dan gewenst vandaar de nieuwe remschoenen.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Originally Posted by Gert_Jan
Ik gebruik inderdaad de 83mm overmaat en ik heb hiervoor nooit problemen met remmen gehad, ja een beetje minder remkracht dan gewenst vandaar de nieuwe remschoenen.


De remkracht wordt vaak niet beter als je remschoenen vernieuwt, eerder slechter.
De trommel is meestal ongelijk uitgesleten, en nieuwe schoentjes zijn recht. Ze moeten dus een tijdje “inremmen” zodat iedere mm2 van je schoentjes daadwerkelijk de trommel raakt als je remt. De eerdere tip om de centrale moer aan te draaien met aangetrokken rem is dus een goede want de schoentjes moeten zich eerst centreren.

Het schurend geluid: tip van FF opvolgen, meer kan het eigenlijk niet zijn.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Originally Posted by Gert_Jan
Ik gebruik inderdaad de 83mm overmaat en ik heb hiervoor nooit problemen met remmen gehad, ja een beetje minder remkracht dan gewenst vandaar de nieuwe remschoenen.


De remkracht wordt vaak niet beter als je remschoenen vernieuwt, eerder slechter.
De trommel is meestal ongelijk uitgesleten, en nieuwe schoentjes zijn recht. Ze moeten dus een tijdje “inremmen” zodat iedere mm2 van je schoentjes daadwerkelijk de trommel raakt als je remt. De eerdere tip om de centrale moer aan te draaien met aangetrokken rem is dus een goede want de schoentjes moeten zich eerst centreren. [hangt van het systeem af, LeLeu naven zonder zwevende remhevel as hebben vaak een groter asgat om de remplaat te centreren volgens de methode zoals aangegeven, leleu's met zwevende as hebben een ankerplaat gat die strak over de as gat dan werkt deze methode niet en dien je de zwevende as houder gangbaar te maken zodat de as zichzelf centreert elke keer als je remt, bij plaatsen schoenen of dat nu de oude zijn of de nieuwe heb je kans dat de oplopende schoen en/of de aflopende schoen continue tegen da trommel blijft lopen en schuurt dan tot hij OF is ingesleten OF vrij komt doordat de zwevende as zich verstelt

Het schurend geluid: tip van FF opvolgen, meer kan het eigenlijk niet zijn.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2016
Posts: 38
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2016
Posts: 38
Allemaal bedankt, ik ga experimenteren. Mocht het niet lukken dan weet ik de weg naar Hoogland.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 299 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.045s Queries: 41 (0.013s) Memory: 1.0366 MB (Peak: 1.2364 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-14 23:45:05 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS