Ik heb zojuist een rondje met mn 3800 gereden. Nu gebeurde het volgende. Tijdens het rijden draaien mijn trappers rond. Remmen en rijden doet ie goed. De solex heeft trouwens trommelremmen. Kan de oorzaak een kapotte freewheel op de achteras zijn. Voordat ik e.e.a. uit elkaar ga halen.
nou dan gaat hij toch naar de kl@@te, wiel demonteren dekseltje met pennetje rechtsom losdraaien ( is linkse draad en alle onderdelen in een pan bij elkaar opvangen, wassen in wasbenzine vet erin en weer monteren, gaat hij weer 15 jaar mee, in zijn geheel loshalen van het wiel is vaak een moordende bezigheid dus geheel vernieuwen is wel een dagtaak
Als het toch al naar de kl**te is dan klem ik het tandwiel zò vast in de bankschroef tot er niks meer draait en dan draai ik aan het wiel. Tandwiel is er dan in no time van af.
alleen als het heel erg naar de K is dan slijp ik met een haakse slijper twee platte kanten aan de lagerschaal van het stuk dat aan het wiel blijft en dan gaat hij pas in de bankschroef, scheelt me minstens twee keer uitschieten en een paar voortanden
Ga proberen de freewheel te vervangen of wat joan zegt. Eens zien wat het makelijkste gaat. Greewheel zit muurvast kan niet vooruit of achteruit trappen.
Als het toch al naar de kl**te is dan klem ik het tandwiel zò vast in de bankschroef tot er niks meer draait en dan draai ik aan het wiel. Tandwiel is er dan in no time van af.
Wanneer je er een normaal freewheel met 2 gleuven ( en geen moderne rommel die maar 1x te monteren is) op hebt zitten dan draai je hem er toch zo af met het juiste gereedschap ?
Als het toch al naar de kl**te is dan klem ik het tandwiel zò vast in de bankschroef tot er niks meer draait en dan draai ik aan het wiel. Tandwiel is er dan in no time van af.
Wanneer je er een normaal freewheel met 2 gleuven ( en geen moderne rommel die maar 1x te monteren is) op hebt zitten dan draai je hem er toch zo af met het juiste gereedschap ?
zie bijlagen
een dergelijk tool heb ik ook ergens liggen maar dan met een hevel er aan, echter daar heb ik wel een speciale bus bij die je met de wielasmoer moet vastzetten zodat je dat gereedschap in het freewheel vast zet, dan denk je terecht maar dan komt hij toch niet los ? Ja feitelijk niet maar dat is om de eerste "TIK" te geven aan het free wheel zodat hij los komt , als hij eenmaal los is moet de moer weer weg want het geheel moet wel omhoog komen . helaas zijn de meeste gleuven in een freewheel al door eerde mislukte pogingen schuin afgerost en dan werkt het gereedschap niet meer
Als het toch al naar de kl**te is dan klem ik het tandwiel zò vast in de bankschroef tot er niks meer draait en dan draai ik aan het wiel. Tandwiel is er dan in no time van af.
Wanneer je er een normaal freewheel met 2 gleuven ( en geen moderne rommel die maar 1x te monteren is) op hebt zitten dan draai je hem er toch zo af met het juiste gereedschap ?
zie bijlagen
een dergelijk tool heb ik ook ergens liggen maar dan met een hevel er aan, echter daar heb ik wel een speciale bus bij die je met de wielasmoer moet vastzetten zodat je dat gereedschap in het freewheel vast zet, dan denk je terecht maar dan komt hij toch niet los ? Ja feitelijk niet maar dat is om de eerste "TIK" te geven aan het free wheel zodat hij los komt , als hij eenmaal los is moet de moer weer weg want het geheel moet wel omhoog komen . helaas zijn de meeste gleuven in een freewheel al door eerde mislukte pogingen schuin afgerost en dan werkt het gereedschap niet meer
dat komt veel voor ja.
Ik zet de freewheel demontage altijd in de bankschroef, leg het wiel hierop, druk het met het bovenlichaam stevig in de tool en dan een lichte ruk aan het wiel (lekker veel slag) en 9 vd 10 keer is ie zo los.
Welke kant moet je het freewheel losdraaien? Normasl is het linksom. Bij een freewheel ook? Ik heb trouwens een freewheel met 2 gleuven die nog niet is afgerost.
Als het toch al naar de kl**te is dan klem ik het tandwiel z� vast in de bankschroef tot er niks meer draait en dan draai ik aan het wiel. Tandwiel is er dan in no time van af.
Wanneer je er een normaal freewheel met 2 gleuven ( en geen moderne rommel die maar 1x te monteren is) op hebt zitten dan draai je hem er toch zo af met het juiste gereedschap ?
zie bijlagen
Stukje gereedschap ziet er degelijk uit. Waar heb je deze gekocht?
Welke kant moet je het freewheel losdraaien? Normasl is het linksom. Bij een freewheel ook? Ik heb trouwens een freewheel met 2 gleuven die nog niet is afgerost.
het freewheel zelf is rechtse draad ( moet ook wel anders maak je hem bij trappen als je fiets los van het wiel, hij moet juist vaster) dus linksom losdraaien
mocht je hem open willen maken, het dekseltje is juist linkse draad dus met de klok mee los draaien ( tikken met een pennetje)
Als het toch al naar de kl**te is dan klem ik het tandwiel z� vast in de bankschroef tot er niks meer draait en dan draai ik aan het wiel. Tandwiel is er dan in no time van af.
Wanneer je er een normaal freewheel met 2 gleuven ( en geen moderne rommel die maar 1x te monteren is) op hebt zitten dan draai je hem er toch zo af met het juiste gereedschap ?
zie bijlagen
Stukje gereedschap ziet er degelijk uit. Waar heb je deze gekocht?