Beste leden, Hoe gebeurt de afdichting van de uitlaat, met name tussen het vaste en beweegbare gedeelte vand uitlaat. Het betreft een 3800
metaal op metaal middels iets wat op een kom/kogel constructie moet lijken, dat was bij oudere modellen zo goed geregeld dat je daar weinig last mee had want de kogel stond precies op de plek waar ook de moer ( uiteinde as) van de bout waarom het motorblok heen kantelt, bij de 3800 zit deze er ver vanaf dus als je de motor van stand veranderd lift of druk je de constructie in en uit elkaar en verder is de uitvoering van met name de cup beneden alle peil . veel solex bezitters laten dan ook de bovenste ophangbout weg ( alleen die aan het spatbord) en gebruiken een trekveer om de uitlaat bocht over het cilinder spruitstuk heen te trekken, anderen laten het maar zo, spetters en herrie voor lief nemend of net zo lang verbouwen ( ik draai soms nieuwe pijp uiteinden voor de demper die strakker zijn ) tot het netjes zit
Ooit eens gemeten(2013), de motor was nog niet op temperatuur. meetpunt is op de bocht van het spruitstuk. Dit is van een standaard tour Solex maar als de motor wat "gekieteld" is dan wordt de temperatuur veel hoger.
Oké dank je. De koppeling is het enigste gedeelte van de Solex dat rammelt bij mij. Eens kijken of sit te verhelpen is. Misschien de uitlaat monteren wanneer de motor op de band staat?!
Een andere mogelijkheid is het spruitstuk aanpassen, dusdanig dat het "kogelgewrichtje" in lijn zit met de scharnieras.om dat bij de oude solexen mogelijk te maken moesten ze een hele hap uit het carter halen aan de achterkant, daar is wel ruimte voor, maar schrik dus niet als dat zou moeten
Oké dank je. De koppeling is het enigste gedeelte van de Solex dat rammelt bij mij. Eens kijken of sit te verhelpen is. Misschien de uitlaat monteren wanneer de motor op de band staat?!inderdaad monteren in de stand waarin hij het meest gebruikt word en dat is door de bank genomen rijdend, dus met de motor op de band
Het een beetje een "vies"plaatje maar hier zie je wel de ruimte tussen spruitstuk en carter en ook de veer. Mooier kan ik het niet maken
Een kant van de veer haakt in een geboord gaatje in de afdekplaat van het kroonstuk, de andere veerkant haakt in een geboord gaatje in de originele bevestigingsbeugel. Het kan netter maar het werkt prima. Er zit overigens ook nog een boutje tussen schetsplaat en uitlaatbeugel maar deze is dusdanig gemonteerd dat de uitlaat wel kan bewegen maar er nooit af kan vallen als de veer zou breken.
Het een beetje een "vies"plaatje maar hier zie je wel de ruimte tussen spruitstuk en carter en ook de veer. Mooier kan ik het niet maken
Een kant van de veer haakt in een geboord gaatje in de afdekplaat van het kroonstuk, de andere veerkant haakt in een geboord gaatje in de originele bevestigingsbeugel. Het kan netter maar het werkt prima. Er zit overigens ook nog een boutje tussen schetsplaat en uitlaatbeugel maar deze is dusdanig gemonteerd dat de uitlaat wel kan bewegen maar er nooit af kan vallen als de veer zou breken.
En neeeeee, dat is niet de hap uit het carter die Joan bedoelt
Bestaan er geen hittebestendig ringen die ik er tussen kan leggen.
ja die zijn er, je hebt twee uitvoeringen om aan enige sterkte te komen, materiaal in de breedte OF het materiaal in de hoogte, bij materiaal in de breedte heb je dan een ring uitwendig 16 mm( om in het gat te passen) , met een wand van 3 mm heb je dan een gat van 10 mm, resultaat "lopen is sneller" of je hebt het materiaal in de hoogte met een buiten diameter van nu 17 mm en een wand van 1 mm houdt je een binnen diameter over van 15 mm, dat gaat al beter en heet "nieuw pijpje"
als je het beste van het beste wil kom je bij rubber terecht, Kalrez met vulmiddel, ongeveer 25 euro per ring goedkoper is om een 5 euro cent stuk een gat in te boren, in de gasvlam te houden tot hij rood gloeiend is en dan snel afkoelen in koud water maar wat je ook wilt, je bouwt met een ring een extra pasvlak in zodat je nog een vlak hebt waar het kan lekken, ik ga voor een pijpje dat strak past