Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#129174 26/03/18 03:59 PM
Joined: Mar 2018
Posts: 6
T
Tessa Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Mar 2018
Posts: 6
Hallo,

ik heb 2 3800's en over beide heb ik een vraag.

1:
Mijn jongste 3800 is 'opgevoerd', er is namelijk een grotere steen in gezet waardoor de topsnelheid hoger is, echter maakt deze solex erg veel herrie. ik kan geen lekkages ontdekken maar het geluid wat er uit komt is oorverdovend. kan dit te maken hebben met de uitlaat of de aansluiting op de uitlaat of is er een andere reden voor? of is dit zelfs redelijk 'gewoon'?

2:
mijn oudste 3800 heb ik volledig in onderdelen gekocht, de verkoper gaf aan het motorblok volledig schoon gemaakt te hebben en dat deze altijd als een zonnetje heeft gelopen. echter heeft hij nu geen compressie/kracht en start hij alleen als ik de choke helemaal open heb. hij wordt heel snel erg warm en zodra ik de choke ietsje dicht draai, slaat hij af. Wel spuugt hij constant brandstof vanuit de carburateur terug de tank in. De koppakking is niet lek, wat kan hier het probleem zijn?

ik heb niet veel ervaring met het sleutelen aan motorblokken dus ik leer graag bij!

bij voorbaat dank!


Solex 3800
Tessa #129175 26/03/18 04:44 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
1 een kapotte uitlaatpakking en/of te veel speling tussen uitlaat en uitlaatspruitstuk
en soms is er een extra gat in de uitlaatdemper geboord.

2 controleer of de decomreiekep goed afsluit en contoleer of de ontsteking goed op tijd staat (contaktpunten moeten openen als merktekens op het vliegwiel en carter gelijk staan)


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #129176 26/03/18 05:19 PM
Joined: Mar 2018
Posts: 6
T
Tessa Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Mar 2018
Posts: 6
bedankt, bij 1 had ik inderdaad al zo'n vermoeden.
bij 2 neem ik aan dat u de decompressieklep bedoelt? en die ontsteking, hoe/waar zie ik dat? daar heb ik geen ervaring mee. blush Kan hij door een verkeerde ontsteking wel weinig compressie hebben?


Solex 3800
Tessa #129178 26/03/18 05:35 PM
Joined: Jan 2001
Posts: 46
G
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
G
Joined: Jan 2001
Posts: 46
Hallo! mbt 2) als je zelf alles hebt gehermonteerd hoop ik dat je het speciale kunstje kent om de cylindervoet netjes te laten aansluiten. Zo niet dan zal ie daar blazen en inderdaad stevig valse lucht trekken (=alleen met choke lopen).

het kunstje is: cylindervoet niet vast zetten maar losvast, dan het carterdeksel loszetten, dan de cylindervoet moeren aanhalen en tenslotte het carterdeksel aanhalen. Alleen dan is ie dicht. als je het niet weet bedenk je het niet, ik spreek ook uit ervaring (van heeeel lang geleden!).

hij kan overal lekken, gebruik nieuwe pakkingen en vloeibare pakking op beide zijden. als het dan nog steeds lekt kan het de carterafdichting rond de krukas nog zijn. affijn postings zat hier over alleen met choke lopende motoren, lees maar eens terug.

Tessa #129179 26/03/18 06:32 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Tessa
bedankt, bij 1 had ik inderdaad al zo'n vermoeden.
bij 2 neem ik aan dat u de decompressieklep bedoelt? en die ontsteking, hoe/waar zie ik dat? daar heb ik geen ervaring mee. blush Kan hij door een verkeerde ontsteking wel weinig compressie hebben?javascript:%20void(0)

Klopt: Decompressieklep, die vorige text van mij komt van een computer die soms geen letter en soms dubbele letters op het scherm achterlaat, moet je continu lettertje voor lettertje nakijken, ik zal er (meer) op letten wink

Het lijkt me verstandig om jezelf wat meer in te lezen op dit forum wat betreft de werking en het sleutelen aan een
Solexmotor voordat je ergens, onwetend, aan begint.
Er is een schat aan informatie te vinden en vragen staat vrij en is voor een ieder leerzaam.
Kijk ook eens op https://solex.nl/ bij "techniek" en "Solexalbum" hier staan ook instructieboekjes met uitleg over motor en frame.

Wat betreft vloeibare pakking, zal ik zelf NOOIT gebruiken, als je dit spul denk nodig te hebben dan is er meestal al iets ergers aan de hand en dat kan je niet "oplappen" met vloeibaar spul.
Een tweede rede :je hebt er alleen maar last van bij demonteren, afhankelijk van het soort vl.pakking, sommige soorten worden keihard en plakken b.v. cilinder en kop aan elkaar waarna je weer veel werk hebt om het los te krijgen en schoon te maken.

Een slechte compressie heeft overigens niets te maken met een lekkende voetpakking.

Last edited by FFAnders; 26/03/18 06:38 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Mar 2018
Posts: 6
T
Tessa Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Mar 2018
Posts: 6
bedankt voor de tip, ik heb hem zelf niet in elkaar gezet maar de vorige eigenaar zal ik informeren of hij het blok helemaal uit elkaar heb gehad of dat hij daar niet aan gezeten heeft.
klopt dit probleem ook met het snel heet worden van het blokje? is er een manier om te testen of het inderdaad die cilindervoet is waar hij lekt?

ik maak inderdaad altijd gebruik van nieuwe pakkingen icm vloeibare pakkingen, dit werkt geweldig.
ik heb die andere post over alleen met choke lopen ook doorgelezen. maar er kunnen zo veel oorzaken zijn dat ik niet zo goed weet waar ik moet beginnen haha
ik ben tenslotte een beginnende hobbyist!


Solex 3800
FFAnders #129181 26/03/18 07:44 PM
Joined: Mar 2018
Posts: 6
T
Tessa Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Mar 2018
Posts: 6
beste ff anders,
adviseert u mij dan nog steeds om de cillindervoet te controleren?


Solex 3800
Tessa #129183 27/03/18 12:18 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Meestal zie je bij een lekkage dat als er wat olie rond de cilindervoet komt.
Is het droog dan is er geen lekkage.
Eerst maar eens uit zien te vinden waarom de compressie laag is.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #129184 27/03/18 08:19 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted by FFAnders
Meestal zie je bij een lekkage dat als er wat olie rond de cilindervoet komt.
Is het droog dan is er geen lekkage.
Eerst maar eens uit zien te vinden waarom de compressie laag is.
slijtage ? die solexen zijn zeker niet onverslijtbaar, heb al heel wat cilinders gezien die het "gehad" hadden.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Tessa #129185 28/03/18 02:48 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Originally Posted by Tessa
beste ff anders,
adviseert u mij dan nog steeds om de cillindervoet te controleren?


In Akersloot bij Het Rolletje zitten wel mensen die je verder kunnen helpen mocht je er niet uitkomen

Han


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 139 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.037s Queries: 35 (0.012s) Memory: 1.0083 MB (Peak: 1.1876 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-04 22:59:07 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS