Ik overweeg om over te stappen op Aspen 2T. Omdat Aspen mengverhouding van 1:50 heeft (lijkt mij wat schraal) , is mijn vraag, moet ik bijmengen met synthetische olie? (Oto 64). Moet cylinderkop brandschoon gemaakt worden voordat ik met Aspen ga rijden? Moet ik nog aan andere dingen denken? Graag advies......bedankt alvast.
Een oto van ‘64 is qua lagers hetzelfde als de 3800, en daar wordt 1:50 voorgeschreven, dus dat is geen probleem.
Cilinderkop koolvrij maken? Ik zou het doen, en ook je leidingen, filters, pompje en tank. Aspen spoelt ahw alles schoon en al het vuil spoelt met de stroom mee. Dit kan in je sproeier terecht komen met afslaan als gevolg, of kool van het kopje kan tussen je bougie electroden komen met storing als gevolg.
Valt de vervuiling mee dan zou je het kunnen gokken. (Heb ik ook weleens gedaan en het ging toen goed) maar je bent bij deze gewaarschuwd
Ik rij sinds een jaar op Aspen, voorheen op castrol 1:40 met 102 benzine, geen enkel probleem gehad, inmiddels 50 liter Aspen gebruikt en tevreden. Gewoon niet bijgemengd. 40 liter met OTO en 10 liter met 3800 gereden. Groet ANdre
Laatst ook met Jan de Laat over gehad, als je nagaat dat je Solex tijdens de 24 uurs race ongeveer 1 liter per uur verbruikt, dan is dat 1/50 = 0,02 liter olie in een uur tijd. Voor dermate grote prestaties is dat erg weinig, dus bijmengen is daar zeker gewenst.
Ik rij zelf al sinds ca 2012 met standaard Solexen in de verhuur, en heb de ervaring dat 1:50 hiervoor volstaat.
Voor de 24 uur hebben wij ook altijd bijgemengd tot 1:35 op advies van Joan.
Bedankt voor jullie antwoorden. Twijfel nog, zou het liefst niet bijmengen. Heb half synthetische olie, kan die eventueel ook bijgemengd worden aan de Aspen, of is vol synthetisch verplicht?
Als je Solex niet is opgevoerd dan is bijmengen niet nodig. Mocht je het ècht niet vertrouwen dan kun je ieder merk vol of halfsynthetische mengolie erbij doen.
wij oldtimer rijders worden met zijn allen voor grote vervuilers aangezien (al is dat zwaar overdreven). Ik spreek dat altijd tegen, en ik kan dat onderbouwen omdat ik op pure Aspen rij. Zeker voor mijn verhuurbedrijf is dat in deze tijden een absolute must.
LET OP: voor alle duidelijkheid: we hebben het over Aspen 2! Motomix van Stihl en andere merken mag natuurlijk ook, als het maar “ready mixed” is.
Last edited by John Meisters; 28/01/1805:02 PM. Reason: Aspen 2 !!!
Vandaag jaarvergadering van onze Zeeuwse BOLUZ vereniging Ook gesproken over het Milieu Hier werd het nieuwe TRIBORON genoemd Ik ken het niet maar is het lezen waard Wie kent het ???????? Effe Google raadplegen P.s is niet goedkoop
Ik ken wel boron nitride, smeermiddel, wordt veel gebruikt in de aluminium industrie, in poedervorm maar nu ook vloeibaar. Zeker niet goedkoop. De brandstof triboron ken ik niet maar mogelijk heeft het met mekaar te maken?
Vandaag jaarvergadering van onze Zeeuwse BOLUZ vereniging Ook gesproken over het Milieu Hier werd het nieuwe TRIBORON genoemd Ik ken het niet maar is het lezen waard Wie kent het ???????? Effe Google raadplegen P.s is niet goedkoop
Waarom zou je deze peperdure olie aanschaffen terwijl het al in b.v. Motomix of Aspen toegevoegd is ?? Ik lees dat je het bij gewone benzine bij kan mengen en dat het milieu-vriendelijk is, dat is de benzine van de pomp waar je het bijmengt niet.
net vandaag een zak met doseer spuiten uit China binnen gekregen. als je terug rekent zit er bij 1: 50 20ml olie in 1 liter ( 50x20=1000) . Wil je daar 1: 25 van maken ( voor oa die solex die net aangebracht is met glijlager big-end ) moet je er net zoveel bij stoppen dus WEER 20 ml om in totaal 40 milliliter te hebben dan zit je op de 1: 25 ( 40x25=1000)
Handige van die doseer spuiten is dat je van 1:50 met een beetje rekenwerk elke tussenliggende verhouding kan maken ( ik houd het op 1:33 want ik maak steeds 5 liter aam en bij enig rekenwerk doe je dan 30 milliliter per liter ( of uitgaande van een 1:50 10 milliliter extra toevoegen)
Ja, soms kom je dingen tegen.... Hier nog zoiets. Let op: NIET van mijn Solexen, van mensen die hun Solex brengen met de opmerking dat hij het niet meer doet...
ja, die van mijn foto lag vooraan maar ik heb ook nog ergens drijfstangen met naaldlager liggen daar zijn OF de naalden van het bigend versmolten met het busje, gevolg dat het busje op de pen 10 een tijdje als lager is gaan werken OF de naalden van het small end ( pistonpen) zo heet geworden dat ze de pistonpen hebben opgevroten OF beide kanten hadden een probleem. Oa daarom monteer ik voor revisie graag naaldlagers met een kooi en niet met naalden die tegen elkaar aan liggen, scheelt weer inwendige wrijving ( en daarmee hitte opbouw) .
Ik krijg meestal alleen de probleem gevallen dus is zeker geen afspiegeling van de doorsnee solex.